Korántsem tökéletes autó a Smart. Nemcsak azért, mert pofátlanul drága - közismertek ugyanis azok a típushibái, amelyek nagy része az eredeti Swatch-Mercedes közös fejlesztés félbemaradása után, a végül egyedül a Mercedes által piacra dobott modell rossz kompromisszumos megoldásai miatt keletkeztek. Ettől függetlenül szerethető kis városi járgánnyá, sőt bizonyos európai nagyvárosokban igazi zöld-trendi kultuszautóvá vált.
Ráadásul még így is, az eredetileg tervezett villamos kerékagy motorok helyett megmaradt kis dízel és benzines hajtáslánc is jóval környezetbarátabb a mai kisautók átlagánál.
A hírek szerint viharos múltja és felemás jelene után a Smart márka fényes jövő előtt állhat. Készül ugyanis az elektromos verzió, és ősszel Smart néven villanyhajtású motorkerékpár is bemutatkozik a Mercedes égisze alatt. A kommunikáció szintjén egyébként megjelenése óta minden lehetséges bőrt lehúznak a stuttgartiak a Smartról, hogy bizonyítsák a könyezetkímélő közlekedés iránti elkötelezettségüket.
Ez egyébként logikus döntés a részükről. A többi termékük - kivéve talán a Mercedes bicikliket - ugyanis még mindig irreálisan és indokolhatatlanul környezetszennyező. Nem véletlen, hogy ha környezetvédelemről esik szó, előszeretettel húzzák elő jolly jokerként a kis Smartot, csak hogy ne kelljen beszélni az S, a G és az E osztály modelljeinek még mindig brutális széndioxid-kibocsátásáról.
Mindezek fényében viszont legalább annyi elvárható lenne, hogy a helyi képviseletek hajlandóak legyenek eladni Smartot is. Mert Magyarországon például nem igazán hajlanak ra. A hazai importőr nem is csinál nagy titkot abból, hogy - röviden szólva - szarik a Smartra, és a jövőt továbbra is csak az oxigénpusztító luxusautókban látja. Erről bárki megbizonyosodhat, akár interneten, akár személyesen próbálkozik itthon új Smart vásárlásával. A magyar Smartnak például még saját weboldala sincs. Ellentétben akár a cseh, lengyel és persze bármelyik más nyugat-európai vásárlóval, a magyar érdeklődő csak az angol nyelvű, központi weboldalt kapja, néhány általános angol nyelvű információval.
De nem jobb a helyzet akkor sem, ha nem virtuálisan, hanem személyesen próbálkozunk és felkeressük a Mercedes - és elvben a Smart - hazai központját, a Kárpát utcai autószalont. Régen még volt ott egy kis Smart sarok, ma már új állapotú bemutatóautó sincs. Meg lehet rendelni - hangzik a biztatás -, persze csak akkor, ha a fentiek még nem vették volna el valakinek a kedvét az amúgy is húzós árú zöld kisautó megvásárlásától.
Nem gondolom persze, hogy a Kárpát utcai krónikus új-Smart hiány lenne a hazai környezetvédelem legnagyobb problémája. Csak kicsit olyannak érzem a Smart szerepét a közlekedésben, mint a pisztrángét a folyókban. Ha nagyobb számban megjelenik, az azt jelzi: tisztul a környezet.