Érdemes lenne a sokszor és sokak által démonizált "zóna 30" néven futó forgalomcsillapított terülek új, vonzóbb elnevezésére ötletpályázatot kiírni. Különösen itthon, Magyarországon ugyanis nagyon erős a kollektív gyűlölet ezekkel a táblákkal és az általuk határolt területekkel szemben. Brüsszelben a minap az egész belvárost, "zóna 30"-asították, Grazban több mint egy évtizede fejti ki áldásos hatását a 30 km/órában maximált sebességű belváros - és más európai városok százait hozhatnánk fel jó példaként ezügyben.
Itthon a többség mégis gyűlöli, szidja, anyázza - annak ellenére, hogy talán nálunk van a legkevesebb belőle. Valószinűleg azért van ez így, mert itthon eddig túl kevesen és túl keveset beszéltek áldásos hatásairól. Ezért sokakban csak a bűvös és felháborító szám, a 30 km/h marad meg, amivel "lehetetlen haladni", "nem lehet felkapcsolni négyesbe" "dögunalom az autózás" stb. Arról viszont senki nem beszélt, hogy a "zóna 30" ügyében a legkevésbé fontos a 30-as szám...
Nem arról van ugyanis szó, hogy mondjuk Graz belvárosában, amely szinte egy nagy összefüggő 30-as zóna, soha senki nem megy negyvennel, vagy urambocsá ötvennel, egy rövid ideig. Csak éppen az emberi természetet ismerve pontosan lehet tudni, hogy ha "zóna 50"-ek lennének, akkor viszont túl sokan mennének egy kicsit hatvannal, hetvennel, nyolcvannal, ahogy - legyünk őszinték - nagyon gyakran, nagyon sokan teszik ezt ma Budapesten.
Jó esetben a "zóna 30" tehát nem egy szimpla sebességkorlátozó tábla, hanem egy nyugodtabb, csendesebb, biztonságosabb, ezáltal élhetőbb városi életstílus. Ami nagyon ráférne Budapestre, és ami egyáltalán nem zárja ki a nyüzsgést, a bulizást - csak az indokolatlanul gyorsan haladó, ezért túlságosan veszélyes és feleslegesen sokat fogyasztó autókat. Szóval - bár ez itt egy poszt és nem letölthető pályázati anyag - azért ha valakinek lenne jó ötlete arra, mi lehetne az új, rövid, szimpatikus és vonzó elnevezése a 30-as, csillapított zónáknak, az ne fogja vissza magát.