Töltsük napelemmel a villanyautót!

2010.10.10. 17:21 - vancat

Elég kompetens, méltányos és reális számítások kezdenek keringeni az interneten arról, hogy pontosan mennyi is a nullának hazudott emissziójú villanyautók széndioxid-kibocsátása - figyelembe véve azt, hogy milyen forrásból nyerik hozzájuk a villanyáramot. Ezek szerint a mostanában bemutatott elektromos járművek (Peugeot I-on, Citroen C Zero, Nissan Leaf) g/km értéke 50 és 80 között van, ami egyébként nem rossz, de azért a zéró emissziótól még jó messze van.

Fontosnak és helyesnek tartom, hogy egyre szélesebb körben megindultak a - sokszor szakszerű, néha szenvedélyes - viták erről a kérdésről. Az elektromos autó ugyanis alapvetően egy jó dolog, de igazán akkor válik majd hasznára a környezetnek, ha elterjedésével együtt kicsit a gondolkodásunkat is képes lesz megváltoztatni. Lassan például itt lenne az ideje, hogy valamelyik komoly fogyasztóvédő szervezet gátat szabjon annak a hazudozásnak, amely minden magyarázat, kiegészítés és felvilágosítás nélkül, pofátlanul zéró emissziójúnak titulálja ezeket a járműveket.

Korrekt ugyanis az lenne, ha legalább annyit kötelező lenne hozzáfűzni: az elektromos autó emissziója zéró - amennyiben megújuló forrásból nyerik hozzá a villamosenergiát.

Ez utóbbira egyébként vannak biztató kezdeményezések: a francia Nemzeti Napenergiai Intézet (Ines) és a Toyota például bejelentette, hogy Chambéry (Franciaország) mellett megkezdte működését egy napelemes újratöltő állomás a hálózatról tölthető járművek (PHV) számára. Tíz darab, hálózatról tölthető Toyota Prius tesztje zajlik majd az Inesnél és a CEA-Grenoble-nál lévő fotovoltaikus bemutatóegységek felhasználásával annak érdekében, hogy a lehető legtöbb napenergiát hasznosítsák, és a lehetséges minimumra szorítsák le a fosszilis eredetű üzemanyagok használatát.

Ja és mielőtt valamelyik kedves kommentelő a felhozott jó példa okán Toyota reklámnak minősítené ezt a posztot, két dolgot leszögeznék. Az egyik az, hogy szerencsére más autógyáraknak is vannak hasonló - csak ehhez hasonlóan nem elég széleskörű - kezdeményezései a villanyautó napelemes töltéséhez szükséges infrastruktúra kialakítására. Másrészt, a többi autógyárhoz hasonlóan sajnos a Toyota sem riad vissza attól, hogy adott esetben valótlant állítson benzines és elektromos modelljeinek tényleges széndioxid-kibocsátásáról.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr742360828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2010.10.10. 17:48:15

meg illene komplet emissziót számolni. mert hogy az elektromos autók sem a fán nőnek, hanem ipari módszerekkel gyártják.

F173 2010.10.11. 14:13:33

Én nem lennék ennyire szigorú az elektromos autókkal, mert maguk az autók tényleg zéró emissziósak. Az hogy az áramot hogy állítják elő már egy másik kérdés, de a problémát lényegesen leegyszerűsítik, amikor a szennyezést kiviszik a városból és koncentráltan az erőműveknél keletkezik!

A napelemes töltés csak PR és nem valós megoldás! A valós megoldást az atomerőművek, a szélfarmok, a geotermális energia és az afrikai napenergia projektek jelentik!

Jerky_Master 2010.10.11. 14:20:19

nagyon "király", de MENNYIBE kerül? nem hiszem, hogy túl sok ember szeret direkt környezetet szennyezni, de amíg töpörödött, kis hatótávolságú, gyenge menetteljesítményű villanyautók SOKmillió Ft-ba kerülnek, megfelelő szervizháttér nélkül (kösz, a márkaszervizeket kihagynám), az ár töredékéért az emberek hagyományos, jól megrakható autót fognak venni.

midnight coder 2010.10.11. 14:31:22

@Jerky_Master: Idő kérdése. 10 éve a TFT monitor ára is csillagászati volt. 30 éve pedig mennyibe került egy személyi számítógép ?

Amúgy pedig az emisszió tényleg attól függ mivel állítjuk elő az energiát. De a napelemben is van lehetőség, vannak megoldások amikkel jócskán meg lehet növelni a hatásfokukat. És azt is vegyük figyelembe, hogy ha Pl. munkába járásra használod az autót, akkor az megy vagy 20-30 kilométert naponta, viszont egész nap áll. És közben a tulaj házának tetejét is süti a nap... Szóval, van itt fejlesztési lehetőség bőven. Csak a napelemnek és az akkumlátornak kell olcsóbbnak lennie. Ez pedig elsősorban a volumentől függ.

Jerky_Master 2010.10.11. 14:38:35

@midnight coder: ha csak idő kérdése, akkor jó. Ha majd kb. csak 2 millióba (Ft-ba) kerül egy új, családi, elektromos autó, akkor örülhetünk. Emellett majd be kell tiltani a belsőégésű motorral hajtott autókat? Különben az elektromos autóknak fel kell venniük velük a versenyt.
Még mindig megoldatlan az akkumulátor mérete és kapacitása. Nem beszélve arról, hogy kellene olyan napelem is, amelyik nem csak nyáron üzemel, amikor 7ágra süt a nap.
De OK, majd 25 év múlva.

tuner1 2010.10.11. 17:30:59

Halálra nevetem mindig magam ezen a témán..okoskodások, teóriák,tévhitek és féligazságok keringenek, de a lényegen nem változtat. Az elején minden drága, később a darabszámok növekedésével egyenes arányban elkezdődik az árcsökkenés és a technikai fejlesztés. Én elektromosautó párti vagyok, még akkor is ha esetleg kezdetlegesnek tűnik. Nem mindenkinek kellenek luxus e-autók, vannak olyanok, akik csak közlekedni akarnak. Ha már ilyenek futnak az utakon, érzehetően jobb lesz a városi levegő...addig lehet vitatkozni a CO2-ről meg erről meg arról, de a tény az tény...eljött az idő...a változásra, eminek magam is tevékeny résztvevője vagyok - megváltoztatjuk a régi szokásokat...

tuner1 2010.10.11. 17:32:51

az akkuról - vannak jó gondolatok ebben a témában, ugyanúgy jó a kondenzátrokat iktatunk be, vagy csak azokon tároljuk az energiát....halad a világ...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.10.19. 09:11:30

Alternatív megoldás - ha Európát nem felejtjük el, mint oly gyakran az elektromos gépkocsik kapcsán...
www.venturi.fr/en/Range/Eclectic-Concept/Technical-specifications
(Angolul linkeltem, a cég francia.) A gépkocsinak fényelemes teteje van, ennek átlagosan napi 7 km út megtételéhez elegendő a visszatöltése, a megvehető szélgenerátor ennek több, mint a dupláját töltheti vissza. (napi átlag 15 km.) Városi közlekedéshez a legtöbb embernek ennél több nem is kell naponta.
Az 50 km/h sebesség (elektronikusan határolt, lehetne több is) és ugyanekkora hatósugár (utántöltés nélkül) szintén városi autónak ajánlja. 3 ülés, 400 kg terhelhetőség.
Akinek pedig gyorsabbra fáj a foga, van két sportmodell is - a Volage 5 mp-nél hamarabb van százon (váltó nem kell :-) és 300 km-t tehet meg két személlyel. Igaz, max. csak 150-nel, mert ezt is korlátozták :-P Amúgy négykerék meghajtású (motorok a kerékagyakban!) és négykerék-kormányzású is.
Roger Moore még az előző tipust vette meg :-D

zzz3 2010.10.24. 15:17:04

Szerintem a problémafelvetés kissé szőrszálhasogatás. Az autógyártók nyújtanak egy új technológiát, ami 0 emissziójú kibocsájtást tesz lehetővé, megfelelő körülmények esetén. A megfelelő körülmények megteremtése nem az autógyártók felelőssége.


süti beállítások módosítása