Bioetanol: akik árulják, azok is fikázzák

2011.01.25. 07:20 - vancat

Arra, hogy miért környezetpusztító, valamint élelmiszertermelés- és biodiverzitás-ellenes rendszer a bioetanol gyártási folyamata és használata, számos érvet fel tudnék sorolni. Most viszont megpróbáltam utánaérdeklődni, hogy vajon mi a jó benne? Nem a bioetanol-gyárak tulajdonosainak, befektetőinek, meg az általuk korrumpált döntéshozóknak, mert azt tudom: sokféle áttekinthetetlen állami támogatás, könnyen leírható és ellenőrizhetetlen költségek, olcsó előálltás, jövedékiadó-mentesség, gyerekcipőben járó állami kontrolling, szóval jól jövedelmező sunyizássunyizás hátán...

Az is világos, hogy miért érzik bizonyos fogyasztók úgy, hogy ez az új üzemanyagfajta pillanatnyilag jónak tűnik: először is olcsóbb, másodsorban pedig ott a hamis, de illúziószinten azért - egyelőre még - működő zöld imázs; az átalakított autókban pedig csak majd később jelentkeznek a műszaki problémák és a fokozott értékvesztés.

Afelől sincsen kétségem, hogy a gombamódra szaporodó, gépjárműveket bioetanol-használatra átalakító vállalkozásoknak miért jó mindez. Hát azért, mert ha nincs elég bioetanol-átalakító eladás, éhenhalnak - ugyanúgy, mint mi, többszázmillióan fogunk, ha túl sok bioetanolosra átalakított jármű tankol majd erdőt, rétet, legelőt, vizes élőhelyet...

Szóval nem rájuk voltam kíváncsi. Inkább azokra az autógyártókra, akikről tudni lehet, hogy - immáron Magyarországon is - kínálnak gyári, bioetanolos üzemanyagrendszerű autókat. Nekik vajon mi a motivációjuk, vagy ha úgy tetszik, mi ebben a biznisz? (Magyarországon egyébként mindössze négy ilyen márka van.)

Őszinte válaszokat kértem, cserébe inkognitót ígértem. Azt ugyanis pontosan tudtam, hogy hivatalosan, írásban feltett kérdésekre úgyis csak valami kiegyensúlyozottan semmitmondó marhaság lesz a felelet. Háttérbeszélgető partnereimet egyébként alapvetően bioetanol-pártinak képzeltem, akik esetleg akár majd valami normális érvet is felhoznak emellett a sötét és áttekinthetetlen közgazdasági környezetben terjedő üzemanyagfajta mellett.

Nem így történt. "Ez egy jó nagy faszság, aminek a mezőgazdasági árak zuhanásokor elindult Európában a konjuktúrája, aztán ráépült egy maffia, meg egy kis marketing, és például a skandináv országokban mindmáig elég népszerű. Így aztán néhány modell esetében felvettük a kínálatunkba a bioetanolos verziót, de hivatalos kommunikáció nincs róla. Viszont ha valami idióta számonkéri, lehet azt mondani, hogy tessék van ilyen is, de mióta az unióban elindultak a komolyabb viták a bioetanolról, mi úgy csinálunk, mintha igazából nem is lenne etanolos autónk. Egyébként nem is nagyon fogynak, de a központi utasítás egyelőre az, hogy csendben maradunk, aztán legfeljebb majd fokozatosan egyre gyérítjük a választékot." - így fogalmazott az egyik nagy autógyár hazai felsővezetője. (Annyit segítek: nem a Saabé....)

Őszintén meglepődtem, mert bár a szívemből szólt, amit hallottam, igazán nem ilyesmire számítottam. Inkább valami nyakatekert álérvre, amely mögött legalább valamifajta hamis meggyőződés azért van. Egy másik autóscég vezetőjének válasza szerint: "Már az elején világos volt, hogy a világ ilyen túlnépesedése mellett még az sem lesz fenntartható, ha hússal táplálkozunk, és ennek érdekében az állatokkal etetjük meg a mezőgazdasági terményeket. Ebből egyenesen következik, hogy kész katasztrófához vezet, ha mindezt elautózzuk."

De akkor mi a fenének kell bioetanol-rendszerű kínálat a márkának? - tettem fel a kérdést. "Amikor ezekről döntés született, úgy tűnt, hogy a környezetvédők is támogatták a bioetanolt. Jó imázsnak tűnt, mára viszont az imázsnak inkább az tesz jót, ha hallgatunk róla." - hangzott a válasz.

Szóval a bioetanolban azok sem hisznek, akik árulják. Ez egyrészről jó hír, mert így talán jobb eséllyel kerekednek felül majd azok a hangok és erők, amelyek a benzin- és a gázolajalapú motorizációból nem a biomassza villámgyors - igaz, korommentes - elfüstölésében látják a jövő fenntartható mobilitását. Abból a szempontból viszont kétségbeejtő, hogy milyen mérhetetlen cinizmus uralkodik ebben az egyre hangosabb - és hazugabb - autós-zöld kommunikációban.

· 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr922611527

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A bioetanol-éra vége 2011.01.26. 06:33:08

A bioetanollal nem az a baj, hogy károsítja az üzemanyagrendszert, vagy az, hogy termőföldeket “rabol” – hiszen egyik sem igaz. A baj az, hogy pénzügyileg fáj valakinek. De íme a MAGYAR megoldás: tegyük lehetetlenné a spórolás ezen fo...

Trackback: Megvalósíthatónak tűnik a bioetanolgyár ötlete 2011.01.25. 22:46:34

A volt kabai cukorgyár területén 20 milliárd forintos beruházás keretében épülhet bioetanolgyár – ha minden jól megy....

Trackback: Megvalósíthatónak tűnik a bioetanolgyár ötlete 2011.01.25. 22:46:33

A volt kabai cukorgyár területén 20 milliárd forintos beruházás keretében épülhet bioetanolgyár – ha minden jól megy....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

roki 2011.01.25. 23:09:08

@szethi:
A finomításnál olyanra finomítod, amilyenre akarod, legfeljebb ha ott áll a hátam mögött a finánc, akkor nem üzemanyagot csinálok, hanem páleszt.
Örökké csak nem áll ott, akkor legfeljebb majd felrakom harmadszor is.
Az a fontos, hogy a főzőt ne vihesse el, mert a réz drága dolog....;)))

roki 2011.01.25. 23:11:37

@Zig Zag:
Gondolom a 98%-os jó, azt még lehet csinálni, de szerintem egy darabka szeparátor membránhoz is hozzájut az, aki nagyon akar.

szethi 2011.01.25. 23:20:17

@roki: Van a rézre egy fináncnál sokkal veszélyesebb csapat, úgyhogy vigyázz, ne csillanjon ki a sufniból. :-)))

Balt 2011.01.25. 23:20:53

@szethi: "6. mondjuk egy V-ös Golfot, és hasonlókat nagy cumi etanollal vinni műszakira, mert ki fogják vágni. Hiába jó a CO, ha a lambda érték nem, és az a tulok vizsgapad nem ismeri ezt a verziót."

Nyáron kipróbáltam a "tiszta" E85-öt egy mezei (alátétes) Swiftben. (Nyáron nem is volt indítási probléma sem, télen már lenne...) Elfelejtettem, hogy tele tank etanollal kell így mennem vizsgázni, de csont nélkül átment az Autóklubnál, még csak nem is kérdeztek semmit, pedig ugye elég pálinka szaga van. :) (Ez már ODB- stekkeres motor.)

szethi 2011.01.25. 23:22:53

@Balt: Mindig ezzel jönnek elsőre. Csak amotorbenzin agresszív, mert pl a gyógyszertári, azaz sebbenzin is teljesen békés anyag szinte még a kotonra is. Ezért szoktam javasolni a tejfölöspohát tesztet, aztán a mély hallgatás közbeni elgondolkodást.

Balt 2011.01.25. 23:24:18

@Desmond77: A fentebb citált írásból:

"Üzemanyag szivattyú és négy darab befecskendező szelep hosszútávú "bioetanol állósági vizsgálata".
Az edényben elhelyezett üzemanyagszivattyú (az edényben jobbra, hátul) az E85-öt az elosztócsőbe nyomja. A befecskendező szelepek egyszerre, szakaszosan működnek, 50% kitöltési tényezővel. Mint megfigyelhető, a befecskendező szelepekből az üzemanyag visszakerül az edénybe, ugyanígy a nyomásszabályzó (az elosztócső végén, jobbra) utáni, visszafolyó ági "fölös" mennyiség is, így körforgás alakul ki. Így a rendszer felügyeleti igénye csekély: gyakorlatilag csak az akku töltött állapotára illetve a porlasztás miatt levegőbe kerülő, elpárolgó üzemanyag pótlására kell figyelni. A hosszú, két és fél hónapos, összesen bő 300 órás vizsgálat során egyetlen cső nem ment tönkre, a befecskendező szelepek tökéletesen működnek, 1 perc alatti szállításuk (mérési hibahatáron belül) ugyanannyi, mint a kísérlet elején volt. Ugyanez igaz az üzemanyag szivattyúra is.

Mindez természetesen nem bizonyítja azt, hogy a bioetanol használata adott esetben esetleg nem rövidítheti le egyes alkatrészek élettartamát. Azt viszont bizonyítva látjuk, hogy az előzetes fenntartások, aggodalmak erősen túlzóak voltak. A jelzett vizsgálati ciklus megfelel 25-30,000 kilométernek, ami alatt érzékelhető, kimutatható romlás a kritikus alkatrészek állapotában nem következett be. Azt is vegyük figyelembe, hogy a kísérlethez felhasznált alkatrészek eleve használtak voltak, meglehet jelentős üzemidővel."

szethi 2011.01.25. 23:26:12

@Balt: A haverom 30 párezer kilométeres Golfját alhajtották, mert 1.1 volt a lambda. A kipufogóból alpesi levegő jött de nem engedte tovább a renccer. Egész hétvégén autókázott, aztán hétfőn benzinnel minden csodás.
Nekem 850T5-öm van, na arra dugdossa a rohadék OBD-jét :-))

Daniel Ortega 2011.01.25. 23:26:17

@roki: Persze, otthon 97,2% (Azeotrópia és minimum forrpont) körül lehetsz maximum és az is csak pár ml l, mert ugye egyre több víz kerül bele a lepárlás során. Ha tudsz otthon abszolút alkoholt csinálni kisüsti módszerrel (vagy netán rektifikálással) akkor azt védesd le :) Ja meg gyümölcsből\cukorból elég drága mulatság lenne.

Balt 2011.01.25. 23:26:32

@szethi: Akkor erre kb. meg is feleltem. :)

Zajgyár 2011.01.25. 23:27:03

@Balt: "Elfelejtettem, hogy tele tank etanollal kell így mennem vizsgázni, de csont nélkül átment az Autóklubnál"

Ugye te nem tudod azt, hogy a vizsga nagyjából csak a lehúzásól szól? Hallottál már olyanról hogy "S. András fóti lakos műszaki okok miatt elvesztette irányítását a gépjárműve felett?". Nem, és azért nem, mert nincsen műszaki okokból történt baleset, az egész csak a lehúzásról szól, minden autó átmegy! (Még az enyémiek is :P)

roki 2011.01.25. 23:31:07

Most olvastam, hogy Romániában háztartásonként 500 literig lehet szabadon pálinkát főzni a nemrég bevezetett törvényük értelmében és csak onnantól kell adót fizetni, 100 literenként 375 eurót.

Érdekes ez a dolog, szerintem senki sem hiszi komolyan, hogy a szőröstalpúak megvedelnének fejenként évi száz liter pálinkát a kisgyermektől az aggastyánig....

Balt 2011.01.25. 23:31:31

@szethi: Hú, a Volvóról most olvastam a TC-tesztet. Tetszett. :) Ez itt off tkp, de eddig a Saabomba nem mertem etanolt tankolni, csak "tisztítási" célból, de arra is bejelzett a chk. engine... Kell majd egy kis sw-frissítés. :)

Daniel Ortega 2011.01.25. 23:36:04

@roki: Nem hát, de gondolom Te se iszol meg 50 litert évente :) megfelelő ellenszolgáltatás fejében elajándékozod :)

roki 2011.01.25. 23:38:13

@Daniel Ortega:

Ha egy ködös hajnalon autózol, akkor is kerül a hengerbe rendesen víz....

Amúgy pedig azt gondolom, hogy a közeljövőben áttörést érnek el a mindenféle baktériumokkal és enzimekkel a cellulóz bontásában és netán lesz valami kínai cég, aki ellopja a dolgot és kis zacsikban árulgatják majd a jószágokat.

Csinálunk még fürészporból is pálinkát, amit még cukrozni sem kell.

Balt 2011.01.25. 23:40:36

@szethi: Ja, egyébként turbó + etanol rulez. :)

Balt 2011.01.25. 23:42:17

@Zajgyár: Nem hinném, sosem adtam egy fillér jattot sem. Az Autóklubnál talán nem is szokás.

roki 2011.01.25. 23:42:27

@Daniel Ortega:

Ha fél ország főzi, kinek adják el???

ki kicsoda 2011.01.25. 23:44:07

vancat!

... addig még érted, hogy benzin, de mitől megy?

Zajgyár 2011.01.25. 23:45:40

@Balt:

Ennek ellenére átmegy...
Kifizetsz x forintot, de mire?

Ha jó a kocsid, akkor is átmegy, ha nem 100%-os, akkor x+y, de akkor is átmegy. Akkor mi értelme? Megakadályoz balesetet? Nem.

szethi 2011.01.25. 23:56:40

@roki: A víz mán csak olyan, jön megy. Egy a lényeg hogy 60 fok körül van a harmatpont. az alatt csapódik és rohasz, felette takarodik elfelé. Létezik már olyan motor, aminek 40 fok az üzemi hőfoka? :-)) ( mielőtt valaki bkóstolna javaslom a kazán, gázkazán, kondenzációs kazán, kémény stb témákat. A viz mindenhol ugyanúgy működik)

A kínainek pedig már semmit nem kell ellopni. Kiviszi a sok idióta magától a technológiát, mert ott tál rizsáért gyártathat Nokiát, Adidast meg minden menő dolgot. A barom! Aztán meg pislog, mikor meglátja ugyanazt az anyag, ésgyártási minőséget már echte kínai márkaként harmad, negyedéron. Vegyen adidast akinek hat anyja van, mikor a zőődsárkány póló ugyanolyan komfortos, ugyanannyi mosást kibír, oszt1 csak ezerötszáz. Így jártak.

Kopasz Szuzukis 2011.01.25. 23:57:59

Na, a sok ostoba méregzöld talált valami csócsálni valót, és le nem cuppanna róla. Mint Csiccsolína a méretesről.
Ad 1.: arról a termőföldről, amin a bioetanolnakvaló terem, ugyan egy éhezőt sem tartanának el. Nem is zabálnivalót kell Afrikába hordani, hanem megtanítani őket dolgozni és földet művelni.
Ad 2: az eddig felhozott "nagyonződ" alternatívák mind kivétel nélkül szintén súlyos környezetszennyező megoldások. Csak épp erről kussol mindenki. A villanyautó nem az orrod alá pöfög, de az erőmű, ahol a vellany képződik, sok millió köbméter gáz ég el. Az akkumulátorgyártás és újrahasznosítás, meg millió köbméterszámra termeli a nehézfém tartalmú hulladékot. A szélerőmű csak szél esetén termel áramot. Minden más "alternatív" energiahordozó jelenleg kőolajra épül.

Ad 3: mindenki csak a keskeny nyomtávú, egyhasznú termelési rendszerekben gondolkodva állapítja meg a gazdaságtalanságot.

Daniel Ortega 2011.01.26. 00:01:24

@roki: Nem vagyok autószerelő, de azért van ott elég meleg, hogy ne maradjon ott.
Egyébként az USA-ban tejsavóból is csinálnak alkoholt, csak azt másik élesztő erjeszti, mint a glükózt. Ha forgalmazzák is majd kis zacsiban akkor se fogsz otthon abszolút alkoholt csinálni, mert ahhoz megfelelő kémiai/fizikai vízmegötési/vízelvonási eljárások szükségesek, amik nem olcsók. Az enzimek meg arra kellenek, hogy azokat az alapanyagokat amelyekből közvetett úton lehet alkoholt kinyerni alkalmassá tegyék az erjesztésre(minél olcsóbban). Pl. cellulóz, keményítő. De ilyen jószágokat lehet kapni most is. Csak nem kis zacsiban hanem nagy zsákokban :)
A fél ország nem főz, vagy ha igen hamar elmegy tőle a kedve, de ha mégsem akkor az ország másik fele megveszi :)

Void Bunkoid 2011.01.26. 00:01:52

@الله أكبر: "persze, hogy kívánatos, ha az a célunk, hogy 50-100 év múlva lakhatatlan legyen ez a bolygó."

Előbb-utóbb úgyis ez fog történni. De ne feledje senki, a bolygó nem lesz EGYÁLTALÁN lakhatatlan, mindössze a jelenlegi 7, meg esetleg az 50-100 évvel későbbre prognosztizált 10-12 milliárd ember számára lesz lakhatatlan.

Véleményem szerint nem fogjuk megvárni az ötven vagy száz évet, én körülbelül maximum 15-20 évet jósolok a következő nagy bokszmeccs (immáron a harmadik) eljövetelére, a kék sarokban több mint valószínű, hogy az USA, a pirosban fogalmam sincs, hogy ki, de a bunyó utólag igen jó hatással lesz az emberiségre, mert sikeresen meg fogja annyira tizedelni, hogy ne legyünk túl sokan ezen a bolygón.

Már MOST túl sokan vagyunk, az egész világgazdasági válságos hiszti abból fakad, hogy egész egyszerűen több ember van, mint amennyire lenne szükség. Így növekszik a munkanélküliek száma, annak ellenére hogy igazából mindent sokkal kevesebb munkával elő lehet már állítani, mint mondjuk száz éve. Persze egyenlő elosztásról vagy újraelosztásról senki hallani sem akar. Marad a harács, meg a felhalmozás, másikoldalt az éhezés meg a nyomor, meló sosem lesz több, és előbb-utóbb a harácsolók is össze fognak veszni azon a kevésen, ami maradt. Némi tűzijátéj után viszont a megmaradt mondjuk fél-1 milliárd embernek viszont már lesz bőven megint nyersanyag, meló, meg lebensraum, Teller Edének pedig szobrot fognak állítani, amiért kitalálta azt a baromi nagyot pukkanó tűzijátékrakétát még a huszadik században, mert kardokkal-íjakkal sokkal macerásabb lett volna ledarálni olyan sok embert :)

Void Bunkoid 2011.01.26. 00:04:28

Jaj elnézést, rosszul központoztam. a közepén úgy lenne helyes, hogy "Így novekszik a munkanélküliek száma. Annak ellenére, hogy igazából....,persze egyenlő elosztástól...."

na így már értelmes. Köszönöm.

PokerKevin · http://pokerheaven.blog.hu/ 2011.01.26. 00:09:23

Nem ez lesz a kőolaj kiváltása. Főleg, ne búzából csináljunk már benzint, amikor a világ számos részén éheznek. Ráadásul olyan országok, akik bővelkednek olajban.

borzzz 2011.01.26. 00:40:26

"Arra, hogy miért környezetpusztító, valamint élelmiszertermelés- és biodiverzitás-ellenes rendszer a bioetanol gyártási folyamata és használata, számos érvet fel tudnék sorolni."

Akkor tedd meg. És, ha kérhetem, ne nevezd "utánajárásnak" azt, hogy megszólaltattál egy (vagy két?) névtelen gyártót, akik ugyan nem érveltek a bioetanol mellett, de ellene sem -- az idézett szövegben nincsenek érvek, csak állítások, az egyik állítás pl. az, hogy a skandináv országokban népszerű.

Nem vagyok bioetanol párti, csak érdekel a téma, azért kattontottam ide. A poszttól nem lettem okosabb, bár a kommentelők egy része menti a helyzetet.

kerdesek05 2011.01.26. 01:01:22

Teljesen rossz a világnak a bioetanol.
Egy tankolás fullon annyiban van előállítással és felhasználással, mint egy néger gyerek egész évi kajája.

HAHÓ AZ EGÉSZ EGY ÁTVÁGÁS.

31/48 2011.01.26. 01:05:37

@kerdesek05: ahhoz képest elég sok a néger gyerek. Érdekes módon a világnak nem azon a részén csökken a népesség pedig elég erős az elvándorlás.

kerdesek05 2011.01.26. 01:14:41

mióta van bioetanol?

A napi egy-két dollárból élők kajája veszik el azáltal, hogy nekik pont azokból van mit szájba venni, amiből tolják a bioetanolt.
Ha megy bioetanolnak, keresletfellendülés, árdrágítás lesz, és nuku kaja, max magvak azoknak akik eddig ettek ezen alapanyagokból lepényt meg kását.

AZ EGÉSZ BIOETANOOL EGY ÖSSZESSÉGÉBEN SEHOVA SEM TEHETŐ MEGTAKARÍTÁS, ÉS CSAK MARKETING DUMA A KÖRNYEZETVÉDELEMRE.
persze. 15 százalékos csökkentés, meg nulla emisszió aha aha.

Ez pont olyan mint a szédixidkvóta morális kérdés.
A világ azért fizet mert nem szarom tele teljesen? És a maradékot meg eldhatom?

roki 2011.01.26. 01:58:18

@kerdesek05:
"A napi egy-két dollárból élők kajája veszik el azáltal, hogy nekik pont azokból van mit szájba venni, amiből tolják a bioetanolt."

A napi egy-két dollárból élő tömegek nem várhatják el, hogy ahol az élelmiszert termelik, ott azt jelentős veszteséggel tegyék a kedvükért.
A magyar ipari melós az adójával támogatja az mezőgazdálkodást, hogy a paraszt ne dögöljön éhen és minden évben megmunkálja azt a földet, amin az élelmiszer terem, még, ha piaci áron veszteséggel is, mert drága a traktor üzemanyaga és drága a szintén szinhidrogének felhasználásával készülő műtrágya.

A globális felvásárlási mechanizmus torzító hatása miatt az olcsó élelmiszer mögött egy kizsákmányolás van, teljesen korrekt, hogy a piac fizesse meg az élelmiszer szénhidrogénben mért energia egyenértékét legalább, a benne levő fehérjék, zsír még így is ingyen van az importálóknak.

Lehet, hogy kegyetlennek tűnik, de a kényszer felelős társadalmi tervezésre kell késztesse egyes országok vezetőit.

Amire Kína képes volt, azt más is lemásolhatja, nem a mi dolgunk átvállani a problémáikat.

Mikor adott nekünk valamelyik sejk egy hordó olajat is ingyen, pedig van itt is nyomor doszt...

2011.01.26. 05:16:21

Nekem mindig olyan érzésem van az ilyenektől mint amikor gyógyszert vesz be az ember, sosem tudod meg, hogy mi lett volna ha nem veszed be...

2011.01.26. 05:21:12

@szethi: Az alatt mit értsünk h a benzines turbó megmarhul tőle? Mitől kéne jobban mennie? Én párszor tankoltam fele-fele de semmilyen különbséget nem láttam, viszont a szegény keverék veszélye miatt nem használom, egy 1.8T motort sajnálnék kivégezni ezzel.

Dr.Bio74 2011.01.26. 06:01:52

Ennyi baromságot.
Csak nem kezdi valakinek nyomni a szemét az etanol adó kedvezménye?
Anélkül, hogy az etanol környezeti hatásaiba belemennék, néhány dolog. Az etanol gyártás, felhasználás ugyanolyan irányított dolog, mint a kőolaj származékoké. Látható, hogy mindenhol el lehet menni rossz irányokba, de ettől még nem feltétlenül az alapötlet a rossz. Az élelmiszer halált vízionáloknak pedig annyi, hogy nézzenek már körbe legyenek szívesek, hogy az élelmiszereink árai, minősége mitől függ, másrészről a magyar mezőgazdasági potenciál pontosan hol is áll? A napi egy-két dollárból élők megélhetéseit a legkevésbé sem a bioetanol gyártás befolyásolja jelenleg, ez a vízió kissé érzelmileg túlfűtött.
Az etanol hatásáról pedig, részemről, mert kipróbáltam, de jelenleg a téli hideg miatt nem használom, csak pozitívan tudok nyilatkozni.

Dr.Bio74 2011.01.26. 06:10:21

@KárászAti:
Az 50% os arány átalakítás nélkül már túl sok az etanolból. 30% fölé nem érdemes menni. Másrészről közismert, hogy a motortól is erősen függ, hogy milyen hatást érzel. Egy 1,8T motor eleve olyan kategória, mely mellett az etanol hatása nem feltétlenül domináns, míg egy 1,4 es nyolcszelepes gépnél nagyon is érezhetővé válik a hatása.
Hogy mitől kéne jobban mennie az pedig csak egyszerű kémia.

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2011.01.26. 06:14:28

Nagyon sok faszságot olvastam, de különösen azok bántják a fülemet/szememet amik a 105ös oktánszámú etanok jóságát hirdetik oktánszám alapon.
Először is , az oktánszám kompressziótűrést jelent, ami a körfolyamat maximális kompressziójának öngyulladásmentességét jelenti. mivel ez tényleg befolyásolja elméletileg a körfolyamat teljesítményét , minden más jellemző változatlanul hagyása mellett teljesítménynövekedést okoz (a motorban kialakuló nyomásviszony miatt).

DE

a kompressziótűrés javolása nem eredményezi a kompresszió megnövekedését, vagyis eg-két szélsőséges helyzet elviselésén kívül -mivel nem nő a kompresszió (mitől is nőne)- hagyományos motornál szart sem ér.
Súlyosodik a helyzet hogyha figyelembe vesszük , hogy bármilyen alkoholnak az energiatartalma mindig kisebb a vele azonos szénatomszámú telített parafinénál. (ugyanis vegyileg már részben oxidált, benne van kötött oxigén)

Nem beszélve arról hgy az alkohol oldja az olajat, és viszkozitását (ezzel kenőképességét) csökkenti.

Ezután már mindenki ért , hogy a "szar" ukrán 95ös benzin miért olyan mint a magyar 98as.
Az üzemanyagot energiatartalma szerint kell értékelni (árat számítani) és az oktánszámos faszságot el kellene felejteni.

qpci · http://www.helysegnevtablak.hu 2011.01.26. 06:18:27

Kíváncsi lennék, a blog írója mivel jár, van-e tapasztalata róla, és ért-e az autókhoz.
egy e85 áruló és fogyasztó

finalNmbr 2011.01.26. 07:04:21

pfu, nekifutok ujra ..

1. etanol nem elelmiszerbol keszul. marmint nem olyanbol amit megennenk (nem, az allatok se ennek meg).
2. ujgeneracios tanolok mar egyaltalan nem elelmiszerbol keszulnek. (pl. szemetbol..)
3. legtobb uj auto megha nincs is rairva h megy etanollal kepes erzekelni. (de a legtobb markanal kerheted kifejezetten etanollal es nem, nem 5 v 6 markanal van csak ilyen..)
4. regi kocsikba parezer forintbol lehet atalakitot epiteni, vagy kicsit tobbert atalaakitot vasarolni.
5. meg ha tisztan nem is, de etanolt lehet sima kocsiba is tankolni.
6. ahhoz h egy kocsi tokeletessen menjen etanollal osszvissz egy barmikor kiszerelheto elektonikai eszkoz kell ami az uzemanyag levego aranyt valtoztatja meg.

BaLee 2011.01.26. 07:40:43

Végre van egy alternatíva a méregdrága benzin és gázolaj mellett (igaz a bioetanol is egyre drágább) ami még akkor is megéri ha 10, vagy neadj isten 20%-al többet eszik tőle az autó (és átalakítás sem szükséges, ha nem tisztán csak ezt tankolod). Nem kell sírni a gazdáknak, hogy nem tudják eladni a terményt, van valami amit biztosan el tudnak majd adni ráadásul nem is rossz áron, de azért csak fikázzuk!

Ez az! Remek gondolat! Gratulálok!

Én mindenesetre tankolom továbbra is felesbe és spórolok ezzel ~2000Ft-okat tankolásonként.

forlan 2011.01.26. 07:40:58

Nagyon unalmas már,hogy mindig agyalni kell azon,ki mit,miért,milyen indokból,esetleg (nagy százalékban) ÉRDEKBŐL! mond.Fárasztó.

midnight coder 2011.01.26. 07:45:47

Igazából a dolog mezőgazdasági része inkább hasznos mint káros. Itt európában nem csak hogy meg tudjuk termelni a mindenkori felhasználásunk sokszorosát, de a gond inkább az, hogy nincs kinek eladni az élelmiszert, mert nincs fizetőképes kereslet. Persze a kicsi nyam-nyamok afrikában megennének bármennyit, csak ugye nem igazán van mivel fizetniük érte, ingyen meg sem a paraszt nem dolgozik sem senki. Az pedig szintén nem túl jó, hogy a mezőgazdaságból kimaradt területeken csak a parlagfű terem.

A gond szvsz inkább az egész folyamat CO2 mérlegével van. Ami nem biztos hogy annyira jó. Ugyanis, ahhoz hogy normális eredmények legyenek, először is trágyázni kell. Ez pedig már eleve energia, méghozzá nem is kevés. Aztán ugye a terület megművelése, a termény betakarítása, szállítása, átalakítása üzemanyaggá. Biztos hogy a folyamat energiamérlege pozitív, de azt kötve hiszem hogy van tizedannyira pozitív mint ha az egész területet befednék napelemmel.

2011.01.26. 07:47:45

Kontroll és kontrolling az nagyon nem ugyanaz.

magyar bucó 2011.01.26. 08:03:51

@Steve_Jobs: Az etanolt (illetve az alapanyagát) olyan területen állítják elő, ahol egyébként élelmiszert termelnek. Egy az egyben megáll, hogy kaja vagy etanol.

Ajtony 2011.01.26. 08:07:30

@Tóth Ágas: gázzal járok, arra ugyanezt mondták - hazavágja a motort. Kétszázezer km, és a motor még jó

Balt 2011.01.26. 08:13:30

@kerdesek05: "Egy tankolás fullon annyiban van előállítással és felhasználással, mint egy néger gyerek egész évi kajája."

Jó, akkor akinek ez szívügye, fogadjon fel 1(-2) "néger gyereket" és etesse, az meg húzza a kordét. Így ki van húzva a dolog méregfoga asszem...

citrix 2011.01.26. 08:14:11

A bioetanol azért lett népszerű,mert jövedéki adó híján lényegesen olcsóbb a benzinnél.Hogy mennyire környezetbarát(!) vagy sem,az egyáltalán nem érdekel senkit a politikusok és zöldek lózungjain kívül.Azért nincs rajta jövedéki adó,hogy el tudjon terjedni a használata,legyen beruházó az előállítására és forgalmazására,legyen rá kereslet.Ha már piacot nyert,bizony ráteszik erre is a jövedéki adót,erről senkinek ne legyen kétsége,ne ringassa magát álmokba a pórnép.A Földön nem a bioetanol miatt van éhezés,hanem azért mert túlnépesedett a bolygó,100 év alatt 6milliárd emberrel(éhes szájjal) lett több.Ekkora népességrobbanást ez a kis bolygó hosszabb távon,vagyis újabb 100 éven keresztül nem fog elbírni,ezt mindenki tudja csak nem szabad kimondani,szőnyeg alá kell seperni.A szőnyeg alá sepert mocsok egyszer csak előkerül majd,de annak csúnya következménye lesz mindenkire nézve.Magyarországon óriási területek vannak parlagon,tehát itt a bioetanol nem okoz éhezést.Technikailag az etanol égése tökéletesebb a benzinnél,de hidegben nehezen indítható a motor.Vigyázni kell vele,mert ha kiömlik és meggyullad,a lángja alig látható,nem világít és füstöl mint a benzin,könnyen nagy tüzet okoz mire észreveszik a bajt.

Balt 2011.01.26. 08:18:02

@kerdesek05: "AZ EGÉSZ BIOETANOOL EGY ÖSSZESSÉGÉBEN SEHOVA SEM TEHETŐ MEGTAKARÍTÁS, ÉS CSAK MARKETING DUMA A KÖRNYEZETVÉDELEMRE."

CO2-kibocsátási megtakarítás, abból nem is kevés. (Ui. a lágyszárú, egynyári növényekből előállítva éven belül gyakorlatilag nullszaldós a "mutatvány", de energianádból, -fűzből is évtizeden belül, szemben a kőolajjal ugye.) A bioetanol által bővül talán kisebb mértékben a Száhel-övezet, hogy a kedvenc toposszal lőjek vissza...

Ajtony 2011.01.26. 08:19:39

Vajon mennyire környezettudatos az a kommentelő, aki légkondis irodából nyomja a kommenteket?
- és milyen alapon várja el a teljesen elszegényedett vidéktől, parasztságtól, hogy öntudatosan termelje a mesterségesen nyomott árú élelmiszert, miközben az "öntudatos" zöldek kétpofára zabálják a hiperekben kapható kínai zöldséget.
Ha az etanol alapanyag jobban fizet, igaza van annak aki azt termeli

Balt 2011.01.26. 08:21:22

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Igen, igen, régóta szorgalmazom, hogy Davosba villanyautóval menjenek a zöld-anarchisták. :) Mekkora kaland lesz!... Remélem film is készül belőle! :)

magyar bucó 2011.01.26. 08:21:48

@Balt: Az etanol közel sem CO2 nullszaldós, elég sok dízel motort kell üzemeltetni ahhoz, hogy etanolt tankolhass.

A Szahara meg jórészt az ott lakók rablógazdálkodása miatt terjeszkedik. Arrafelé a tehén a legnagyobb értékmérő és a félsivatagos zónában az utolsó fűszálat is lelegeltetik, a trágyát meg elégetik. Így lesz a félsivatagból egész.

finalNmbr 2011.01.26. 08:23:10

@magyar bucó: Magyarországon bőségessen van termőterület. Rengeteg az olyan terület is ahol ideiglenessen még csak termelés sem folyik. Emellett minden évben nemkevés felesleges kukorica marad.. Most olvasva kicsit rosszul fogalmaztam az elöző hozzászólásomban.. bocsi. Lényeg, hogy ettől nem lesz kevesebb étel itthon illetve ha nagyüzemi etanol termelés lenne akkor is lenne még bőségessen termőterület az élelmiszereknek.

Ajtony 2011.01.26. 08:24:07

@magyar bucó: azért ebben vastagon ludas a ma éppen "zöld", de nemrég még rabszolgatartó európai atlanti part

finalNmbr 2011.01.26. 08:26:57

@magyar bucó: Ja igen, az sem mellékes, hogy az etanol NEM magából a kukoricából készül hanem annak szárából vagy csutkályából

Balt 2011.01.26. 08:27:37

@KárászAti: "Az alatt mit értsünk h a benzines turbó megmarhul tőle? Mitől kéne jobban mennie?"

Attól, hogy a turbónál (nagyobb levegőmennyiség mellett) többlet üzemanyagot lehet befecskendezni (a motorvezérlés és esetleg a befecskendezők korlátait leküzdve...), mert ugye a szívómotoroknál egy szint fölé nem lehet menni. Ott csak a nagyobb előgyújtás marad (teljesítményre ható) előnyként az etanol kompressziótűrése miatt.

finalNmbr 2011.01.26. 08:28:35

@Steve_Jobs: fail. pontosjé a csutkája :D

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.01.26. 08:29:46

A cikkíró már nem először járatja le magát tanúbizonyságot téve tájékozatlanságáról és előítéletes, felszínes gondolkodásáról.
Erről már csak az jut eszembe, amit a medve mondott a vadásznak a viccben:
"Vadász, vadász, te szopni jársz ide..."

midnight coder 2011.01.26. 08:30:11

@magyar bucó: Nem tehén hanem kecske. És olyan ügyesek, hogy még a fára is felmászatják legelni.

Balt 2011.01.26. 08:30:42

@Walter_Dornberger: "a kompressziótűrés javolása nem eredményezi a kompresszió megnövekedését, vagyis eg-két szélsőséges helyzet elviselésén kívül -mivel nem nő a kompresszió (mitől is nőne)- hagyományos motornál szart sem ér."

Egy korszerű motorvezérlés (uram bocsá' még a Swift 1.0 is...) simán utánaszabályozza az előgyújtást a kopogáshatárra.

Balt 2011.01.26. 08:31:47

@Walter_Dornberger: "Nem beszélve arról hgy az alkohol oldja az olajat, és viszkozitását (ezzel kenőképességét) csökkenti."

A benzin (gázolaj) talán nem?

sas70 2011.01.26. 08:32:29

A világban nem azért van éhezés, mert etanolt termelnek mezőgazdasági területeken, ugyanis akkor is volt, amikor még nem termelték. Éhezés, a javak egyenlőtlen elosztása, és felhasználása miatt van, tessék csak utána nézni, remekül látszik a statisztikákból.
Magyarországnak különösen előnyös az etanol előállítás, mert azokon a mezőgazdasági területeken, ahol nem lehet, vagy nehéz jó minőségű terményeket előállítani, az etanolhoz szükséges növények termelhetők. Ráadásul a technológiák fejlődésével nem csak a szemeskukoricából lehet etanolt előállítani, hanem a teljes növényből(szár, levélzet). Még egy adalék, hogy olcsóbban termelhető olyan kukorica, ami nem állati takarmányozásra, vagy emberi fogyasztásra kerül, mert keveseb vegyszerezést, trágyázást és gépi munkát igényel. Kisérleti fázisban pedig már van olyan technológia is, ami az alkoholból rögtön villamosenergiát állít elő, ez persze majd ha beérik nem csak az olajos cégeknek, hanem az áramtermelő erőműveknek, szolgáltatóknak is csípni fogja a szemét. Pár év múlva lehet majd azon vitatkozunk, hogy egy társasháznak, vagy egy családi házhoz megéri-e ilyen technológiát beszerzni. Az is nagyon szép lesz!

Balt 2011.01.26. 08:36:03

@midnight coder: "azt kötve hiszem hogy van tizedannyira pozitív mint ha az egész területet befednék napelemmel."

Írd és mondd: a napelemek energiamérlege életciklusuk alatt a mai technológia mellett viszont negatív. És nemigen érik be alattuk a banán... :)

magyar bucó 2011.01.26. 08:37:18

@Steve_Jobs: Természetesen a kukorica terméséből készül az etanol.

juliusbond 2011.01.26. 08:38:23

Ez a poszt az érem másik oldala. A másik béna oldala.
Búzából etanolt csinálni: gáz. De lehet másból is, csak még nem tudjuk, hogyan.
A posztban nem szerepel alternatíva. Benzin?
A jelenlegi üzemanyag beszerzés import. Tehát import függőségünk van. A megtermelt GDP-nk egy része megy külföldre. Ha mi termeljük, akkor a GDP az a része marad, és további fogyasztást generálhat.
Persze a kommentem ugyanúgy gáz, mint maga a poszt.

magyar bucó 2011.01.26. 08:38:59

@Balt: Ettől még nem nő a kompresszió. Az egy gyári érték, ami használat során csak romlik. A motor konstrukciójánál meghatározott érték feletti kompressziótűrés semmilyen szinten sem hasznosul.

Balt 2011.01.26. 08:40:17

@magyar bucó: "Az etanol közel sem CO2 nullszaldós, elég sok dízel motort kell üzemeltetni ahhoz, hogy etanolt tankolhass."

Jé, és a benzin csordogál magától, csak ki kell merni?

magyar bucó 2011.01.26. 08:41:26

@Ajtony: Mert? Ők találták ki, hogy minél több tehened (zebud) van, annál gazdagabb vagy?

Balt 2011.01.26. 08:42:09

@magyar bucó: "A Szahara meg jórészt az ott lakók rablógazdálkodása miatt terjeszkedik."

Meg talán az üvegházhatás miatt - amiben meglehet, a tehenek is benne vannak a metán által, de ezt talán mégsem vitathatjuk el a kedves bantu embertársaktól, különösen, ha AK-val vigyázzák. :)

magyar bucó 2011.01.26. 08:42:11

@Balt: Ez mennyiben befolyásolja az etanol állítólagos nullszaldósságát?

magyar bucó 2011.01.26. 08:44:02

@Balt: A növényzet módszeres kiirtásával (ahogyan ők csinálják) még talán Írországban is lehetne sivatagot csinálni. Na jó, ott inkább sártengert puszta sziklákkal váltakozva.

finalNmbr 2011.01.26. 08:44:04

@magyar bucó: Nem. Nem a kukorica terméséből készül. cukor előállításhoz nem kell maga a termés.

magyar bucó 2011.01.26. 08:46:37

@Steve_Jobs: Nálunk pl. Győrben készül kukoricából alkohol. Természetesen a termésből.
www.gyoriszesz.hu

Battlestar Galactica 2011.01.26. 08:48:21

Találtam a neten egy oldalt:

running_on_alcohol.tripod.com/index.html

Talán így működne a dolog. Talán ha az állam nem akarna minden bőrt lehúzni az autósokról és a gazdaságok megtermelhetnék a saját üzemanyaguk legalább egy részét.
És akkor a biohulladék valóban hasznos anyaggá válhatna!

Talán így lenne értelme.

finalNmbr 2011.01.26. 08:49:55

@magyar bucó: Győri vagyok szintén. Amiből cukrot lehet készíteni abból készülhet etanol. Persze, lehet termés is de lehet a kukorica más része is. Azt mondjuk már nem tudom, milyen arányban készül termésből illetve a kukorica más részeiből.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.01.26. 08:49:58

@magyar bucó: A magasabb komperssziótűrésű üzemanyag magasabb turbónyomást, azaz több levegő és üzemanyag elégetését teszi lehetővé, vagyis jelentős teljesítménynövekedéssel jár.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.26. 08:50:04

A poszt demagóg és nem érdekel, de van egy mondat, ami csípi a szemem:

"az átalakított autókban pedig csak majd később jelentkeznek a műszaki problémák és a fokozott értékvesztés. "

Ezt lesz szíves a posztoló megmagyarázni, szakmailag?? Látott már etanol átalakítót? Tudja, hogyan működik? Tudja, hogy kell "beszerelni" ? Használta már? Javít autót? Ért hozzá?

A mondatból kiderül, nem. Jó magyar módra, úgy nyilatkozik valamiről,hogy fogalma sincs róla.

A poszthoz egyetlen dolgot:

A kúton ott a bioetanol. Használjuk, olcsóbb és hibátlan. Az egyetlen probléma a hideg indítás is megoldva.

A magas üzemanyag árak és a magas tömegközlekedés árak mellett, most ez a legolcsóbb megoldás. Létezni is alig tudunk, néhányan, annyival lett drágább az életünk..Ráadásul környezetkímélő, abban az értelemben, hogy ha már le van gyártva, jobb ha erre használjuk, mint ha megisszák és a kőolajszármazékhoz képest áldás. Papolni azért kell, hogy ne bioetanolnak valót termesszen minden gazda, mert azon több a haszon..Viszont akkor, ne az autóst szidjuk, aki olcsóbban szeretne autózni és ne keltsünk rémhíreket! A horror magas kőolaj árakat kell visszaszorítani és a kutya sem fog etanollal menni..

Viszont ne legyünk olyan képmutatók, hogy azt várjuk a polgártól, ő maga ne tankoljon etanolt, ha az olcsóbb, törvényes, jó és a benzinnél környezet kímélőbb! (ha már le van gyártva!!))

magyar bucó 2011.01.26. 08:50:35

@Daily Shark: Swift 1.0-ról volt szó. Szerinted van benne turbó?

magyar bucó 2011.01.26. 08:52:03

@Steve_Jobs: Csak termésből. Egyszer állj ki a gyár elé és addig állj ott, míg látsz egy teherautót bemenni kukoricaszárral megrakva.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.01.26. 08:54:19

@magyar bucó: Korszerű motorvezérlésről volt szó ÁLTALÁBAN, és említés történt, mintegy mellékesen a Swiftről IS.

finalNmbr 2011.01.26. 08:56:42

@magyar bucó: Félreértesz. Értemén, hogy itt termésből készül.. de nem mindenhol a termést használják mert a cukrot más részeiből is elő lehet állítani. De mondom, nem tudom, hogy itthon hány gyártó használja a termést illetve hány az egyéb részeket.

IQLight 2011.01.26. 08:56:59

Édesjóistenem! Így benézni a csőbe és többet ki sem látni belőle... értem én, hogy blogszabadság van, de legyen már a hülyeségnek is határa!

"...ha túl sok bioetanolosra átalakított jármű tankol majd erdőt, rétet, legelőt, vizes élőhelyet..."
...és Terminátorok lepik el a Földet basszus!

Ha legalább értené, amit írt... de olvasni, szöveget értelmezni nem tanult meg.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.26. 08:57:35

@midnight coder: Az első felében igazad van. A másodikban nem teljesen. A bioetanolhoz termesztetni sokall egyszerűbb, környezetkímélőbben lehet, sokkal rosszabb területeken és a növény szinte teljes felhasználásával, mint az élelmiszernél.

Ha ezeket is figyelembe veszed, nem is olyan rossz a mérleg! A hatalmas, parlagon lévő és parlagfüvet termő területek kihasználása jó dolog. A probléma azokban az országokban lenne komoly, ahol az élelmiszernek is kevés termő területen bioetanolnak valót termesztene a gazda. Ezt kormányzati szinten kell kontrollálni és meg kel oldani az egyensúly kérdését..

magyar bucó 2011.01.26. 08:58:27

@Steve_Jobs: Elvileg lehetséges másból is. Létező, gazdaságos technológia a szemtermésre van.

Balt 2011.01.26. 08:58:40

@magyar bucó: "Ez mennyiben befolyásolja az etanol állítólagos nullszaldósságát?"

Annyiban, hogy a kőolaj-finomításhoz meglátásom szerint arányaiban messze több energia (és pláne: költség) szükségeltetik, mint az etanolhoz. Jó, mondhatni tyúk-tojás kölcsönhatás, de a Dunamenti Erőmű (>2000 MW) és a tiszai hőerőművek (800+200 MW) aligha véletlenül van ott, ahol: egyrészt nyilván a HFO, mint tüzelőanyag rendelkezésre áll, másrészt nem kevés villamos és hőteljesítmény szükségeltetik a lepárláshoz. Aki akár csak 1x körbeautózott Ercsi felé, láthatja. És ez csak a finomítás, a kitermelés, szállítás szóba sem került.

magyar bucó 2011.01.26. 08:58:58

@Daily Shark: A korszerű motorvezérlés nem tartalmaz turbót.

Balt 2011.01.26. 09:01:42

@Balt: "(...) A Saab Európában elsőként 2005-ben kihozta az alkohollal (is) üzemeltethető személyautó szériamodelleket, BioPower néven. A 9.5 2.0t BioPower teljesítménye benzinüzemben 150 LE, míg E85 tankolása esetén 180 LE, ez a modell a svédországi 9.5 eladások bő kétharmadát teszi ki."

Balt 2011.01.26. 09:04:59

@magyar bucó: A Swift nyilván nem profitál túl sokat az etanolból, pláne az "alátétes" módszerrel. :)
www.etanolblog.hu/2010/08/regi-swift-e85-atalakitasa-hazilag_5132.html

A Saabba meg még nem mertem tiszta etanolt tankolni, de úgy érzem, eljön az ideje... :) (Ez nem gyári biopower, csak az előbb idézett 150 LE-s "mezei" kisturbós.)

Balt 2011.01.26. 09:08:15

@magyar bucó: Dehogynem. A kisturbós motorok rohamosan terjednek. És pont az emisszió mérséklése miatt...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.01.26. 09:10:44

@magyar bucó: Viszont a magasabb kompressziótűrés hasznosíthatatlanságára vonatkozó állításod pedig csak szívómotorra igaz.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.01.26. 09:13:06

@Balt: Annyiban igaza van, hogy azért a turbómotorok még kisebb részét teszik ki az eladásoknak.
Amúgy a motorvezérlés valóban nem tartalmaz turbót, ahogy ő mondta, mert az a motor egyik alkatrésze, a vezérlés legfeljebb szoftvert tartalmaz, mely képes a turbót is kezelni. :)

Balt 2011.01.26. 09:14:16

@Daily Shark: OK, a Swift 1.0-ra vonatkozó ECU előgyújtás-szabályozást (105-ös okánszámig) visszavonom az előbb olvasottak alapján, kézzel kell állítani. :)

Balt 2011.01.26. 09:41:40

"A kutaknál kapható benzin oktánszáma általában 92, 95 vagy 98, a 99-es oktánszámú benzin nem minden kútnál hozzáférhető, nem is beszélve a különösen drága 100-as oktánszámú benzinről. Az etanol viszont 105 oktánszámú, aminek megvannak az előnyei. Mivel ezt a kérdést többször is érintjük más témáknál, erről csak nagyon röviden.
A korszerű motorvezérlő rendszerek kopogáshatáron tartják az előgyújtást, mert az előgyújtás növelése nyomaték (és ezzel teljesítmény) növekedést okoz, miközben csökken a fajlagos fogyasztás. A kopogásos égés viszont kerülendő, mert motorkárosodást idéz elő.
Minél magasabb az oktánszám, annál jobban kitolódik a kopogás nélkül elérhető előgyújtás tartománya. Ezért érezzük erősebbnek a motort, ha 100-as oktánszámú benzint töltünk a tartályba, és ezért még előnyösebb a 105 oktánszámú etanol használata."

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.26. 10:05:10

@roki: Nagyon csodálkoznék, ha az 50 literes mennyiségnél maradunk, hogy megérné a víztelenített szesz házi előállítása. Másként pedig azt végképp tilos otthon előállítani (erre nem terjed kia pálinkafőzési moratórium), ergo előbb utóbb kinyomoznak a fináncok és jól kelesztre feszítik, aki ilyet csinál. Tehát sehogy sem éri meg ezzel pancsolni.

Ajtony 2011.01.26. 10:14:51

@magyar bucó: Fordítva ülsz a zebun. Nem ők jöttek Európába osztani az észt, és nem ők szívták az angol/francia/holland földből az olajat, üveggyöngyért vett koncesszió alapján

Ajtony 2011.01.26. 10:16:16

@Zig Zag: Házi körülmények között nem gazdaságos az előállítása

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2011.01.26. 10:49:59

@Balt: 2011-ben ezt még valaki le meri írni? A benzincső zabáló etanol? Haha.
Dilettantizmus.
Van ahol problémát okozhat de pont nem az üzemanyagcsőben? Aki ilyet le mer írni látott már életében gépjármű üzemanyag rendszert?

magyar bucó 2011.01.26. 13:55:00

@Ajtony: Viszont ők csinálják maguknak a sivatagot, nem az olajbányászok.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.01.26. 15:00:59

@bonifac: Megkérdeztem, ahogy ígértem, kaptam választ.

A lényeg: májustól várható etanolos Duster.


süti beállítások módosítása