Érdekes és szimpatikus kísérletbe kezdett a Ford, amikor elhatározta: világszerte összefésüli modellkínálatát, és a "one Ford" koncepció jegyében idővel az egész földgolyón egységes arculattal és egyforma típusokkal fog a vásárlók elé lépni. Ők persze nem érdekes kísérletet akarnak végrehajtani, hanem költségminimalizálást és profitmaximálást. Ettől függetlenül azonban a helyzet úgy áll, hogy jó esély van arra: kivételesen nem az amerikai kultúra nyeli be az európait, hanem - ritka alkalom - az öreg kontinens lesz képes hatást gyakorolni a tengerentúlra. Konkrétan arra gondolok, hogy a Ford Focus és a Ford Fiesta fontos és jelentős tényezőjévé válik az amerikai Ford-kínálatnak, ami a sokezer köbcentis behemótokhoz képest mindenképpen üdítően zöld hatással lehet az USA személyautópiacára.
Ráadásul, úgy tűnik, be is fogadták ezeket a nem kifejezetten a hagyományos amerikai életforma stílusjegyeit magukon viselő autókat az Egyesült Államokban: a forgalmazás előtt álló Ford Focus Electric - amely jelenleg a világ leginnovatívabb nagysorozatgyártásra készen álló villanyautója - elnyerte a legtakarékosabb jármű díját. A díj önmagában persze még nem jelent semmit, hiszen díjat valójában minden jármű és annak minden konkurense kaphat - ha nagyon akar. Viszont amennyiben a Ford tényleg képes a környezet tiszteletét és a takarékosságot, ezt a két, Amerikában alapvetően ismeretlen fogalmat autóin keresztül meghonosítani a tengerentúlon, akkor egyrészt elmondhatjuk, hogy egyszer kivételesen Európa hatott Amerikára.
Másrészt, a profitéhség csillapításán felül, valami hozzáadott ökológiai innovációt is magáénak tudhat a világ egyik legnagyobb és legbefolyásosabb multicége. És ez is kivételes esetnek számítana a globalizált világgazdaságban.