A Peugeot alkonya

2012.10.10. 06:59 - vancat

Sajnálatos és tanulságos, ahogy a szemünk előtt megy - vagy inkább teszik - tönkre az európai ipartörténet egyik nagyszerű, ráadásul több mint három évszázados múltra visszatekintő családi vállalatát, a Peugeot-t. Sajnálatos, mert a Peugeot mindig az innováció és az európai hagyományok megtestesítője volt, Mmndegy, hogy éppen vízimalmokat, szoknyaabroncsokat, kávédarálókat, bicikliket, robogókat vagy éppen autókat gyártott.

Tanulságos pedig azért, mert egyáltalán nem törvényszerű, hogy Európa kétségtelenül megkezdődött alkonya együtt járjon az öreg kontinens legpatinásabb cégeinek tönkremenetelével. A Peugeot éppen azért került rendkívül nehéz helyzetbe, mert menő menedzserei - akik talán már a történetét sem ismerik - nem értik múltjának sikerét, és még kevésbé a jövő lehetőségeit.

A második világháború utáni nyersanyag- és energiahiány idején az oroszlános márka mérnökei azonnal rittyentettek egy elektromos miniautót. Most, közel hetven évvel később, szégyenszemre a Mitsubishit átcímkézve sikerült végre villanyautóval előrukkolniuk. A Peugeot világklasszis volt az egyszerű, sármos, kényelmes, takarékos és elnyűhetetlen kisautók gyártásában: 202, 203, 204 ,205, 206 mind-mind Európa kedvencei a maguk korában.

Aztán jött a 207, amely már bele sem tudott szólni a Fiesta, a Polo és a többiek háziversenyébe. De siralmas lenne az összehasonlítás az 504 és az 508 között, hogy a legújabb kínos tévutakról, a 3008 és annak bonyolult, nehéz diesel-hibrid hajtásláncáról, vagy a semmitmondó 508-asról és a 208-asról már ne is beszéljünk.

Közben a Peugeot is átengedte marketingkommunikációját nagyotmondó, menő senkiknek. Gyorsan el is felejtették az esőerdő-védelmi programot és az összes kedves-szimpatikus zöld kezdeményezést. Helyette összecsődítették sokszázezer euróért ingyenélő újságírók százait Le Mansba, és megmutatták, milyen az, amikor francia földön szarrá veri a Peugeot-t az Audi...

Kicsiben, itthon is tönkrevágták ezt a nagyszerű autómárkát.

Győzikével, Svábyval, Oroszlán Szonjával, St. Martinnal és más, a Peugeot imázsához képest lejjebb pozicionált figurákkal próbálták eladni itthon a márkát. Ezeket egészítették ki másodosztályú divatrendezvények, újságírók és lapok, műsorok, autóversenyzők szponzorálásával.

Az egész marketing-gagyizás persze ideig-óráig működött, hiszen a reklámokkal, utazásokkal és apró szarságokkal kifizetett újságírók itthon és külföldön egyaránt megírták, hogy jó minden. A Peugeot szánalmas és sajnálatos agóniája közben mások éppen Phoenix-madárként támadtak fel:

A Renault a világ elektromosautó-gyártásának egyik éllovasa, a Solex elektromos változatban éledt újjá, az egykori versenyautó és fegyvergyártó, a Mátra pedig minőségi villanybringákkal hódít - hogy csak a franciák közül említsek néhányat.

Talán a Peugeot családnak is érdemes lenne latba vetnie a PSA igazgatótanácsában még megmaradt befolyását: kreatív mérnökök, jó ízlésű dizájnerek és egy, a fenntartható jövőért felelősséget érző cégvezető még visszakormányozhatná a legismertebb francia márkát a sikeresebb és sokkal szimpatikusabb zöld útra.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr364830042

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Peugeot alkonya 2012.10.11. 19:18:01

A Peugeot is átengedte marketingkommunikációját nagyotmondó, menő senkiknek. Gyorsan el is felejtették az esőerdő-védelmi programot.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

873ujr3rk 2012.10.10. 11:08:50

cicamentő autó.
rádiófrekvenciás testkezelés.
mértékadó blog....

raczur59 2012.10.10. 11:23:32

a mai Peugeot-k már meg sem ütik a régiek fényét... azokban volt egyediség, stílus... gondoljunk csak az 504-es Cabriora, kamasz korom nagy kedvencére....

Avatar 2012.10.10. 11:52:59

A 206-os sikere éppen a dizájnosságára épült, csak éppen az volt a probléma, hogy a francia autók közmondásosan sok elektronikai hibát produkáltak, így sokan úgy szálltak ki a 206-osból, hogy Peugeot-t többé sose vesznek. Ez nem segítette a 207-es eladásait sem...
Le Mans-ban pedig valóban egyeduralkodó az Audi, 2000 óta csupán egyetlen alkalommal nyerte más a 24 órás futamot: épp a Peugeot 2009-ben...

559 2012.10.10. 12:14:34

Van abban igazság amit írtál, de elárulnád a végzettséged hogy ha már ennyire magabiztosan lehülyézed a Peugeot menedzsereit és vezetőségét?
Hány év, évtized tapasztalatod van ebben az iparban és hol szerezted azokat?

HgGina 2012.10.10. 12:34:08

Matra? Mátra?
Matra, Renault, Peugeot, Simca
Mátra, Rönó, Pözsó, Szimka

Bocsi, apróság, de azért legyünk már mi is igényesek legalább alap dolgokban!

szekőcei 2012.10.10. 12:54:33

a blogíró csak nem Pug tulaj? ^^

Bafana 2012.10.10. 13:22:08

Magyar ember nem vesz francia autót.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.10.10. 13:22:14

Majdnem jó a poszt, majdnem igaz is, de eszembe jut egy történet.

Amikor anno az Opel még nagy bajban volt (mondjuk most sem sokkal jobb nekik, de talán az Insignia-val rátaláltak az útra), szóval anno, amikor kijött C Vectra és elég bénára sikerült (ergo nem nagyon vették) Németországban elbocsátottak egy csomó embert az Opel művektől.

Akkor - nagyon helyesen - azt mondták a munkások, h mi tehetünk arról ha rossz autót kell gyártanunk?

Itt is pontosan ez a helyzet. Nem azzal van a baj, h egy négy keréken guruló bádogdobozra az van írva, h Peugeot, hanem azzal, hogy az autóik nem jók. Ami még rosszabb (pláne egy francia márkától, akik elvileg nagyon értenek a divathoz) rettentő rondák is.

Egyszerűen évek óta nem éreznek rá a formanyelvre és arra, hogy mi is kellene a népnek. Ez így nem is fog menni ha nem változtatnak.

Szép és jó autókat kell gyártani, az fogy. A csúnya és vacak nem kell senkinek. És akkor se kellene, ha arra BMW, Mercedes, vagy Audi lenne írva.

Atörökk 2012.10.10. 13:26:52

Hű, poszter, ne hagy abba. Iszom minden szavad.

szmoker (Homo Trollicus) 2012.10.10. 13:55:53

@Bafana: dehogynem.
Rönó, es semmi baja. Ha epp nem all meg :)

Reman 2012.10.10. 13:59:09

Sziasztok. Lehet abban valami, hogy a Peugeot nem jól muzsikál. Mindenesetre én egy 807-est és egy 207cc-t nyúzok 100 ekm+ óta. Mondjuk mindkettőt újonnan vettem. Egyikkel sem voltam szervízben, kivéve a kötelező átnézéseket. És egyiket sem cserélném el sem Audira, sem Mercire, sem semmi másra!

Bafana 2012.10.10. 14:46:32

@abc: Mért, más autó nincs a világon? De franciát akkor sem!

Térspecialista 2012.10.10. 15:40:01

Nekem is pözsóm van, és az összes elektronikája bosch és siemens. :) Akkor ha elektronikai gond van ki is a szar a francia vagy a német??? Ettől függetlenül teljesen egyetértek azokkal akik azt írják, hogy néhány éve a pözsó eltévedt, és nem csinál szép autót. :( Azzal viszont nem, aki csak azért fikázza mert francia....ez igen szűk látókörre utal.

Blogger Géza 2012.10.10. 19:10:05

Mondjuk szerintem Oroszlán Szonja presztízse magasan veri a Peugeot presztízsét :) Mondom ezt úgy, hogy én is vezettem egy évig P 207-est. Az szerintem egy szép és jó autó egyébként. Bár volt apró elektronikai hibája, és manuális visszapillantója egy konstrukciós baki.

Az a baj, hogy nagyon függ az épp döglődő európai piactól. Én jó értékeket olvastam Peugeot-ról az ADAC statisztikákban, inkább a másik 2 francia márka gyengébb szerintem.

krycek07 2012.10.10. 21:46:38

Tisztelt Blogger!

A leírtaknak mennyire nézett utána? Úgy tűnik, hogy eléggé szűk látókörű...

"Peugeot mindig az innováció és az európai hagyományok megtestesítője volt" az ilyen a mondatokat mindig szerettem: Itt arra gondol, hogy rengeteg Peugeot formáját az olasz Pininfarina cég tervezett? Gondolom nem. Peugeot 104, 205, 605, 504 coupé, 604 coupé, 406 coupé. Pininfarina oldala szerint ennél több Peugeot is hozzájuk köthető...

Tetszik, hogy minden hibát a menedzserek nyakába varr, ezt nem tudom, hogy honnan szedte. Az előttem szóló leírja a lényeget. Az Európai piacon jelenleg nem lehet sok autót eladni. FIAT, Peugeot Citroen PSA, Opel mind bajban van, mert az autóikat az európai piacra tervezték és Ázsiában, Amerikában manapság egyik sem komoly szereplő. Szerintem a Peugeot a leggyengébb ebből a szempontból, mert Dél-Amerikában sem számottevő… A Renault is kivitte az új Clio gyártásának egy részét Törökországba. Nem hiszem, hogy azért, mert minden rendben van náluk is. VW nek is csökkenek az eladásai. Európai autógyártók közül a Prémium és a luxus tud csak jó eredményt felmutatni, a többiek erősen csökkenek az eladásaik vagy veszteséget termelnek. Ezek között nincs kivétel.

„A Peugeot szánalmas és sajnálatos agóniája közben mások éppen Phoenix-madárként támadtak fel” Ezeket a példákat nem is értem. A Renault kijött pár saját utcai autóinak elektromos verziójával. Le merném fogadni, hogy a hatótávjuk 2 számjegyű km. Ez aztán a fejlődés. A Noé késik, és nem hiszem, hogy megváltaná a világot. A Twizzy meg úgy szánalmas, ahogy van. Az elektromos autók jelenleg drágák és nagyon kevés töltési pont van. Pár országban van rajtuk állami támogatás, de még így is alig fogynak. Segítség nélkül életképtelenek!!! A többi autógyártó sem az elektromos hajtású modellekből él meg (tisztelet a nagyon kevés kivételnek, de a Tesla-t sem hiszem hogy rettenetesen nyereséges). Az elektromos autók még mindig megelőzik a korukat, tehát a Peugeot ebben nincs elmaradva.

A Matra egy gyönyörű pont a Peugeot történelmében. Anno 1978-ban megvette a Chrysler Europe-ot, ami a Simca-t és a Matra-t is tartalmazta, aztán megpróbálta őket a Talbot alá összevonni, majd szépen eltűntetett mindenkit a süllyesztőben. A Matra utolsó nagy dobása egy egyterű kifejlesztése volt, ami akkor úttörő volt, és nem a Peugeot, hanem a Renault valósított meg Espace-ként. Rengeteg szép dolgot alkotott, úgyhogy a „minőségi villanybringát” nem nevezném hatalmas előrelépésnek.

Szvsz a 208 és 508 az aktuális elődhöz képest mindenképpen sokat fejlődött formailag. A 207 a 206-hoz túlságosan elnagyolt volt és a 208 3 ajtós verziónál éreztem, hogy visszanyúlt a 205-höz. Végre letisztult lett a formavilága és nem elnagyolt. A 407 szintén ezt az elnagyolt stílust mutatta a hókotró elejével. Ehhez képest az 508 teljes felüdülés.

Az, hogy most egy rakat SUV-ot terveznek, az már egy rémkép, amit mindenki követ. Meg akarják lovagolni a Nissan Qashqai és Juke sikerét, de ez a kategória teljesen távol áll tőlem.

Mikor járt a Peugeot zöld úton??? Rengeteg autógyárnak volt elektromos autó terve a 70-es, 80-as években, de a sorozatgyártásig egyik sem jutott el.

Globetrotter2014 2012.10.11. 11:52:53

Európa alkonya, nem lehet autót eladni....

Valaki utánanézett ezeknek a hülyeségeknek?

Az ACEA szerint az első félévben 7 Mio autó kelt el.

Ez egész évre nézve 15Mio-t jelent, ami kevesebb pár %kal mint előző évben, de azért meredetk lenne azt mondani hogy az EU piac egy csődömeg.

Pláne ha azt nézzük hogy mennyire marginális az EU-n kívüli márkák jelenléte.

A PSA-s hőzöngés pedig végképp érthetelen. sosem volt zöld márka.

Az egyetlen komoly érdemük a dízelmotrok fejlesztésében volt, a részecskeszűrő PSA felesztés, és alapvető jelentősségű a mai európai autópaic képének meghatározásában.

De más nagyon zöld (és érdemi!) dolog nem ugrik be róluk.

Vortex 2012.10.12. 09:24:48

@krycek07: "208 3 ajtós verziónál éreztem, hogy visszanyúlt a 205-höz."

Te a 205-höz hasonlítod a 208-at? A 208 formai szempontból izzadságszagú termék, nézd meg a lámpáit, vagy a sok felesleges ívet, törést...
Mondom ezt úgy, hogy egy 206-os tulajdonosa vagyok....

krycek07 2012.10.12. 12:02:40

@Vortex:

Lehet, hogy rossz volt az asszociációm, talán a 206-ra jobban hasonlít oldalról a 208-as. A 207-es formájával nagyon nem jött be, olyan volt mintha helyenként felfújták volna és az első lámpája túl nagy lett. A 208 alapformája tetszik, az első lámpa és hűtőrács összhangja megvan. Hátsó lámpa játéka szintén tetszik, plusz a 3 ajtóson a krómcsík megoldás szintén jó. Szerintem arányaiban minden a helyén van. Izzadságszagúnak maximum az új Focus fenekét nevezném. Azt túlbonyolították, de vannak benne jó ötletek.

Az oldal töréseket lassan megszokja az ember. Amikor a 206 kijött még másvilág volt. A Punto I-nél sincs semmilyen törés és az egyszerűsége és szépsége miatt gyönyörű. Az akkori Clio II detto. Mindegyik szép a maga nemében. A 90-es évek formai világa más volt...


süti beállítások módosítása