Meglepődött és elsőre kissé csalódott voltam, amikor korábbi szimpatikus interjúalanyom, Gaál Árpád, a Garo Super nevű Renault- és Dacia-alkatrészközpont vezetője egy Xado nevű adalékanyagot ajánlott a figyelmembe. Már ezek is kezdik? Beállnak abba a sorba, amely tele van olyan kereskedőkkel, akik sok-sok felesleges marhaságot próbálnak rásózni a vásárlókra? Meg is kérdeztem őt egy egy pótinterjúban:
- Miért forgalmaztok adalékanyagot?
- Elhiheted, nem ebből szeretnénk meggazdagodni, de az itthon általánosan rossz minőségű gázolaj miatt a dízelautók nagynyomású pumpája nem kap megfelelő olajozást, mivel a gázolaj etanol-, vagyis növényialkohol-tartalma túlságosan magas. Ez számunkra abból vált nyilvánvalóvá, hogy szétszereléskor rendre kiderült: a pumpa belső, forgó alkatrészeiből fémforgácsok válltak le. A Xado ezt a hiányzó olajozást pótolja és egyfajta védő kerámiaréteget képez az intenzív kopásnak kitett belső pumpafelületen. Mi árulunk Renault-khoz, Daciákhoz komplett dízelmotorokat is, természetesen garanciával. Ezért magunk ellen dolgoznánk, ha nem hívnánk fel az ügyfeleink figyelmét erre a közismert, de mindmáig a nyilvánosság előtt sikeresen eltitkolt problémára.
- Mit jelent az, hogy rossz minőségű a gázolaj?
- Két dolgot: az egyik, hogy túl magas a víztartalma és túl magas az etanoltartalma. Vizet ugyebár egyáltalán nem tartalmazhatna a gázolaj, az etanol vonatkozásában pedig, ha jól tudom, van egy néhány százalékos tűréshatár. De elnézve a dízelmotorok nagynyomású pumpáit, szerintem Magyarországon ez eléri a tíz százalékot is, ami bizonyosan többszöröse a még tűréshatáron belülinek.
- Mely kutaknál tapasztalható ez?
- Márkától függetlenül mindegyiknél, de furcsa módon csak itthon: ahogy átlépünk Ausztriába, ez a probléma egyik pillanatról a másikra megszűnik létezni. Érdemes kipróbálnia bárkinek, mennyit fogyaszt és hogy megy egy autó Ausztriában és itthon tankolt gázolajjal.
- Az etanol tehát nemcsak a természetes élőhelyek, az élelmiszertermelésre használható termőterületek és az őserdők területének drasztikus csökkenéséért, de az autóink motorjának idő előtti tönkremenéséért is felelős?
- Ha ilyen globális környezetvédelmi összefüggésbe akarjuk helyezni a dolgot, akkor: igen. De én maradnék a saját szakmánknál, az autóknál. Az egészen bizonyos, hogy a dízelmotorokat súlyosan károsítja a gázolajban lévő etanol, és ez rendkívül tisztességtelen a fogyasztókkal szemben. Hiszen különösen azok vesznek dízelmotoros járművet, akik sokszázezer kilométeren keresztül szeretnék élvezni a tartósság és az alacsony fogyasztás előnyeit. Ehhez képest éppen nekik jelent komoly érvágást egy tönkrement pumpa és a cseréjével járó macera és pénzkiadás.