Megszületett az idei Év autója díj zsűrijének idei döntése.
A Volkswagen Passat lett az Év autója, míg a második helyezett a Citroen C-Cactus nevű modellje.
Meggyőződésem szerint mélységesen igazságtalan, méltánytalan és stílustalan döntés született. Olyan döntés, amely vélhetően megfosztott egy legendás európai márkát a méltó búcsútól.
A kínai kézbe került és lényegében teljességgel identitását vesztett, a fellendülő gazdasági környezetben is csökkenő eladásokat produkáló Citroen számára ugyanis igazán stílszerű és méltó végjáték lehetett volna, ha a jelenleg egyetlen igazán vonzó - és tényleg nagyszerű - modelljük megkaphatta volna az Év autója díjat.
A C Cactus igazi kakukktojás az egykor francia márka jelenlegi kínálatában. Olyan, mintha a múltból érkezett volna: a Citroen felismerhetetlenül sematikus, jellegtelen kínálatában egy igazi, hamisítatlan Citroen.
Olyan, amilyen régen szinte minden Citroen volt: praktikus, de egyedi, takarékos, de különleges vezetési és utazási élményt nyújtó sármos, inyenc jármű. Amely egyúttal árértékarányos, de egyéniségével kimagaslik kategóriájának mezőnyéből.
Ha az elmúlt évek sajnálatos tendenciája tovább folytatódik, hamarosan még az is megkérdőjeleződik: van-e még értelme a jövőben a Citroen márkanevet használni, vagy esetleg az egyszerűség kedvéért, globálisan is áttérnek majd a Don Feng megszólításra.
A legnagyobb baj az, hogy a sok pocsék, rossz, közepes, vagy éppen csak unalmas Citroen modell után ez a valóban zseniális C Cactus sem elég kelendő. Sajnos, lehet, hogy mára sikerült kiölni, vagy csak feledtetni az egykor mágikus Citroen név vonzását a vásárlókból. Akik talán már nem is igazán kérnek a cég termékeiből.
Csodás feltámadások persze léteznek: ne felejtsük, hogy nem is olyan régen a Ford és a Fiat is volt csődközelben.
A félelmem csak az, hogy a Citroen jól láthatóan marketingben, termékfejlesztésben, üzeneteiben, árpolitikájában is szisztematikusan és ellentmondást nem tűrően rohan a vesztébe.
Stílus, környezettudatosság, egyediség, praktikum, vonzó árak?
A C Cactuson kívül régóta egyetlen modellje sincsen az egykori francia, ma kínai gyártónak, amelyre a felsorolt tulajdonságok közül legalább kettő-három illene.
Ráadásul ezért önmagában még csak a kínai tulajdon sem okolható. Mert például a Volvo is kínai - és reneszánszát éli.
Annyi mindenesetre bizonyos: a C15 Traxion, a DS, a Pallas, a Kacsa, a Mehari és a zseniális furgonettek történelmi sorába mindenképpen beleillik a mostani Év autója díjról méltatlanul lemaradt C Cactus.
Csak remélhetjük, hogy nem e nagyszerű sor végén - az utolsó modell lesz.