Első hallásra cinikus pofátlanságnak tűnhet, egy több mint háromszáz lóerős, brutális utcai sportautó, az új Honda Civic Type R motorjára ráírni, hogy Earth Dream. Ez a kifejezés ugyanis a Honda környezetbarát járműveinek globális védjegye, amit - elméletben - csak a zöld modellek érdemelhetnek ki.
És - mint később kiderült - a gyakorlatban is.
De ne szaladjunk ennyire előre.
A noemisszio.blog.hu kifejezetten vadászik azokra az autótípusokra, amelyekkel a környezetet - viszonylag - kímélik, és legalább esélyt adnak arra, hogy felesleges, irreális szennyezés nélkül közlekedhessenek mindazok, akik hajlandóak szempontként a Föld jövőjét is figyelembe venni.
Ezért aztán lehetőség szerint kipróbáljuk - és ajánljuk is - az átlagnál zöldebb autókat tisztelt olvasóinknak - megfontolásra.
Nemrégiben kipróbáltuk például a Smart új, 3. generációs Fortwo modelljét, amelytől - azt gondolom, joggal - vártunk kifejezetten zöld fogyasztási értékeket. Nos, az előző generációk báját elvesztett, de továbbra is kedves kisautó kilencszázas motorja - városban - száz kilométerenként 10,2 liter benzint fogyasztott. Lényegében dupláját a gyártó által ígértnek. Ami nem egyszerűen erkölcstelen, de egy a fogyasztókat és a környezetet jobban védő jogszabályi környezetben akár fogyasztóvédelmi bűncselekményt is megvalósítana.
A Smart tíz liter feletti városi fogyasztásának döbbenetes szélső értékével csak azt akartam jelezni, hogy néha nem minden az, aminek látszik. Ma már egy városi miniautó sem garancia arra, hogy legalább az iparági világátlagnál kisebb legyen egy jármű tényleges fogyasztása.
Viszont kiderült az is: ma már egyes sportautók sem a régiek. Teljesítményükkel, stílusukkal ugyan hódítanak, de fogyasztásukkal komoly csalódást okozhatnak.
Igaz, inkább kellemes csalódást.
Lehetőségem nyílt kipróbálni a Honda Civic Type R, most bemutatkozott, már rendelhető, új típusát. A több mint 300 lóerős sportautó két személlyel, csomagokkal, vegyes, városi/országúti használatban, dinamikusan, de a sebességhatárokat nagyrészt betartva vezetve 7,2 liter benzinnel beérte.
Magyarán: aki vásárol egy Honda Civic Type R-t és mindennapos használatra, akár városi közlekedésre, családi kirándulásokra is beveti, az konkrétan kevesebb benzint füstöl el, mint az, aki - mondjuk egy Smart volánja mögött - megjátssza a trendi zöldet.
A legmegdöbbentőbb ráadásul az, hogy ha tovább folytatnánk az új Smart Fortwo és a szintén új Honda Civic Type R környezetvédelmi összehasonlítását, még kínosabbá válna a helyzet. A Smart nem teljes értékű autó, a Civic - bivalyerős sportváltozatban is - az, tágas csomagtartóval, kényelmes hátsó ülésekkel.
Az extrém, akár versenykörülmények elviselésére tervezett Civic Type R normál, vagy akár dinamikus, közúti használat esetén is vélhetően "örökéletű", míg a Smart bizonyosan kevésbé viselné a tartós, erőteljes használatot.
Pedig, mint tudjuk, az is rengeteget számít zöld szempontból, mennyire hosszúra nyújtható egy jármű életciklusa.
Természetesen kedves olvasóim joggal vethetik e poszt kapcsán fel: mi szükség erre az abszurd összehasonlításra?
Hiszen józan ésszel könnyen belátható, hogy a Smart vásárlását tervezők bizonyosan nem győzhetőek meg egy Civic Type R-ről és fordítva: a Civic Type R-re vágyók esetében is abszurd lenne akár egy a Smartnál zöldebb kisautóval is eltántorítani vágyuk tárgyától őket.
Valóban: az összehasonlítás valójában tökéletesen abszurd.
De ennél már csak egy valami abszurdabb. Az, hogy egy környezetvédelmi szempontú összehasonlításból bármely valós paramétere alapján győztesként kerülhet ki egy városi öko-minivel szemben egy brutális sportautó.
Abszurd világ abszurd tényei. Erre mondom én azt, némi abszurditással: ha ön környezetvédő, javaslom, vegyen esetleg egy Honda Civic Type-R sportautót.