Kalina, Granta, 4x4, 4x4 Urban, majd később Vesta és X-Ray. Ezek lesznek a Magyarországra (is) visszatérő Ladák típusnevei. A Nissan-Renault-Dacia csoporthoz tartozó márka erős önállósággal fejleszti és gyártja típusait, amelyek - első ránézésre - egytől egyig kifejezetten tetszetősek, praktikusak, sőt némelyik egészen harmonikus-sármos. Viszont kizárólag a 4x4 nevű típus az, amely alkalmas lehet a márkához fűződő nosztalgiák némelyikének felélesztésére.
A Ladához itthon is - köztudottan - nosztalgikus érzelmek sokasága kötődik, az autósporttól, a hátsókerékhajtáson át az év autójává is megválasztott FIAT 124-es utódjaként született "ezerkettes zsiga" igéző vonalaiig és bájos-kedves szocreál extráiig.
Sokan, sokféle okból várják szimpátiával-nosztalgiával vissza a Ladát, amelynek forgalmazása, Budapesten, Óbudán az Autóváros nevű cég újabb márkájaként indul novemberben.
Én is szimpátiával-nosztalgiával várom a Ladát - igaz, kicsit más jellegű okokból.
Ha hinni lehet a híreknek - és az új importőr tájékoztatásának - a Ladák már gyártási filozófiájukban elég jelentősen különbözni fognak a piacon kapható más márkák típusaitól. A legfontosabb két különbség abban látszik, hogy egyrészt a Ladánál kifejezett célul tűzték ki az erős, strapabíró, tartós és megbízható járművek gyártását. Másrészt - egyelőre - nem lesz része a kínálatnak dízelüzemű erőforrás.
E kettőből következően környezetvédelmi szempontból - is - szimpatikus autók lesznek a posztmodern Ladák.
Annak ellenére is, hogy a - ma érvényben lévő, kizárólag széndioxidkibocsátás-alapú - környezetvédelmi normarendszer szerint nem tartoznak majd a leginkább zöld autók közé.
A két fentebb említett jellegzetességük - tartósság/megbízhatóság és dízelmentesség - miatt a szememben környezettudatos vásárlók számára is kifejezetten ajánlható márka érkezik vissza Magyarországra.
Ha pedig végre az ezügyben is legendásan pancser Európai Unió végre a valósághoz igazítja környezetvédelmi normarendszerét: szankcionálja a koromszennyezést és a néhány év után eldobhatóvá váló "tartós fogyasztási cikkeket" - nos, akkor a Lada új modelljei akár "hivatalosan" is a környezetbarát járművek listáinak élére ugorhatnak Európában.