Elképesztő, különleges, egyedülálló folyamatoknak lehetünk tanúi az autóiparban, mióta az Egyesült Államokban nyilvánosságra került a Volkswagen-csoport csalássorozata, amelynek lényege, hogy egy szoftver segítségével mindeddig sikeresen elfedték: a megengedett károsanyag-kibocsátás 30-40-szeresével pusztítják az embereket a gázolajos Passatok, Golfok, Audi A3-asok és az autóipari csoport sok más modellje.
Különleges a legbukás helyszíne is.
Ilyen méretű és mélységű botrányba a Volkswagen Európában bizonyosan nem keveredhetett volna. Annak ellenére sem, hogy dízeljárműveik itthon ugyanúgy 30-40-szeresét bocsátják ki a tüdőrákkeltő koromból és számos más káros anyagból.
Európában - és ezen belül Németországban, Magyarországon különösen - a Volkswagen ugyanis állam az államban.
Egyelőre érinthetetlen, támadhatatlan - és aki támadja, az védhetetlen.
Egyedülállóak a Volkswagen gátlástalan csalássorozatának következményei is.
A világ legmocskosabb autógyártójának nyilvánosságra került ökológiai bűncselekménysorozata, úgy tűnik, most komoly zöld fordulatot hozhat az autóiparban.
A Volkswagen ugyanis ebben a dízelbotrányban egyáltalán nem magányos elkövető, hiszen jól ismerjük tettestársait: Mercedes, Peugeot, Citroen - hogy csak a világpiac leggátlástalanabb dízelmanipulátorait és legelvetemültebb tüdőrákkeltőit említsem.
Ők most patkányként menekülnének a süllyedő hajóról.
Közülük a Mercedes - nyilván megpróbálva megelőzni, elébe menni a biztos lebukásnak - bejelentette: 2020-ig leállítják gázolajos motorjaik gyártását, és hibrid rendszerekkel helyettesítik azokat.
A Peugeot-Citroen éppen most bukott meg végérvényesen dízel-hibrid rendszerével, és valószínűleg a jövőben kénytelen lesz a különböző rendű-rangú gázolajos autók mérhetetlenül hazug módon zöldként és tisztaként propagálása helyett legalább a feltétlenül szükségesnél nem rákkeltőbb autókat gyártani.
(Jellemző a francia autóipari csoport ökológiai cinizmusára, hogy miközben még ma is zöldként propagálják igazán súlyosan szennyező dízel és dízel-hibrid rendszereiket, legzöldebb járműveiket, a Peugeot 108-at és a Citroen C1-et még csak nem is forgalmazzák Magyarországon.)
A Volkswagen-botrány véget vethet a gázolajos motorok világtörténetének, amelyek ma már tökéletesen helyettesíthetőek benzines, CNG-s és benzin-hibrid rendszerűekkel.
Meg persze egyre nagyobb arányban helyettesíthetőek lennének napelemekkel és szélkerekekkel töltött villanyautókkal is.
Ez az eset talán véget vethet annak a korszaknak, amelyben rendszeresen kiderül egy-egy autóipari multiról, hogy a minimálisan elvárható emberi, erkölcsi, ökológiai, üzleti etikai minimumnak sem hajlandóak eleget tenni.
Másrészről a Volkswagen dízelbotránya, a dízelmotorok már régóta aktuális kiváltásának felgyorsulásán kívül talán még egy fontos folyamatot elindíthat Európában.
Az államokon átivelő, vagy talán inkább nemzetállamok felett álló, erőszakos, gátlástalan Volkswagen-birodalom megroppanását is. Amely birodalom mindeddig nem csak arra volt képes, hogy elhazudja: dízelautóikkal 30-40-szeres károsanyag-kibocsátás mellett exponenciálisan növelik a rákos megbetegedések számát. De sok egyéb politikai-gazdaságpolitikai természetű aljasságra is.
Magyarországon is.
PS. A Volkswagennél történt dízelbotrány után szép és nemes szakmai, társadalmi feladat lehet minden jogvédőnek, hogy egy-egy tüdőbeteg, daganatos beteg honfitársunk nevében szarrá perelje a Volkswagent, a Mercedest és az összes többi, az indokoltnál is sokkal gátlástalanabb, élet és halál, természet- és környezetvédelem kérdésében abszolúte érdektelen, érzéketlen multicéget.