Jóízlésű ember a történtek után bizonyosan nem vásárol Volkswagent.
Nem egyszerűen a leleplezett dízelcsalás ténye miatt. Sokkal inkább azért, mert mára nyilvánvalóvá vált, hogy a német cég nem egyszerűen csalt, hanem 2007 óta nemzetközi bűnszervezetben, folytatólagosan, politikusok, lobbisták bűnpártoló tevékenységét igénybe véve verték át fogyasztók millióit, hatóságok, civil szervezetek százait, államok tucatjait.
Továbbá mára az is nyilvánvalóvá vált: a Volkswagen vállalati kultúrája semmifajta valódi önkritikát, őszinte gesztust nem tesz lehetővé. Továbbra is hazudnak, sumákolnak, ferdítenek - és érzékelhetően már most a történtek eltussolásán dolgoznak.
"Diesel motor információ". Ez a címe például a magyarországi hivatalos weboldalukon található fülnek, amelyre kattintva a közel egy évtizede tartó nemzetközi csalássorozatuk károsult vásárlói kaphatnak információkat.
Jóizlésű ember legalább a "nemvásárlásával" megbünteti a Volkswagent.
Volkswagent tehát ne, de akkor mit?
Aki bármilyen szempontból is tudatos vásárló, a Volkswagen-csoporton kívül is óriási - a bőség zavarával kecsegtető - kínálattal találkozik.
Néhány szempont azoknak, akik túl finnyásak ahhoz, hogy ökológiai bűnözők zsebét tömjék pénzzel.
1. Magyart, ne dízelt.
Nem környezetvédelmi, de sokak számára elsődleges fontosságú - és abszolút respektálható - szempont, hogy olyan autót vásároljanak, amely itthon készült, amit magyar munkás gyárt. Nos, azt gondolom, az Opel és a Suzuki jelenlegi kínálata lényegében minden kategóriában kínál Volkswagen-alternatívát. Ráadásul mindkét gyártó elég jól áll korszerű benzinmotorok terén, így aztán a német-magyar és a japán-magyar márkák kínálatából választva nem csak a Volkswagen, de a dízel erőforrásokat is hatékonyan kiiktathatjuk.
Mert ne legyen illúziónk: bár az autós lobbi nyilvánvalóan meg fogja akadályozni egy átfogó, nemzetközi ellenőrzését a gázolajos autók károsanyag-kibocsátásának, az napnál világosabb: még az Euro6-os minősítést megkapott dízeleknek is szinte mindegyike a határértékek sokszorosát produkálja normál, közúti körülmények között.
2. CNG?
Kevesen tudják, hogy ma már Magyarországon is óriási kínálat van a benzines- és dizelmotoroknál jelentősen tisztább CNG (Compressed Natural Gas) hajtással szerelt járművekből. És ez a nemtudás korántsem a fogyasztók, hanem az importőrök hibája. Ott van például a CNG hajtás és infrastruktúra egyik őshazájának számító Olaszország piacvezető márkája, a Fiat, amelynek szinte teljes választéka rendelhető CNG hajtással. Mind a személy, mind pedig a haszonjárművek.
Magyarországon is.
Csak nem reklámozzák, de még kellő mennyiségű és minőségű tájékoztatás sincsen erről a fajta, mindenképpen az érvényes alternatívák egyikének számító hajtás előnyeiről.
(Dicséret illeti a Magyar Gázüzemű Közlekedési Klaszter Egyesületet, amelynek szakszerű sajtó és szakmai anyagai azért sokat segítenek a gázüzem népszerűsítésében.)
3. Villanyhajtás
Éppen a rettenetes erejű, perverz nemzetközi dízelfétis, valamint a villanyautós infrastruktúra hiányosságai riasztottak el több márkát is attól, hogy kitűnő villanyautóikat versenybe küldjék a magyar piacon. Nincsen nálunk Renault Zoe, Twizy és E-Kangoo sem. Tisztességgel dacol viszont az elemekkel a Nissan, amely Magyarországon is óriási erőfeszítéseket tesz a villanyautók és a zöldebb motorizáció meghonosítására. A megújuló E-NV200 és Leaf immáron 250 kilométert képes megtenni egy töltéssel. Ma már itthon is kaphatóak park-green rendszerek is, amelyek lehetővé teszik, hogy szél- és napenergiával töltsék a vásárlók autóikat.(Ráadásul a Nissan kidolgozott egy programot az elhasznált villanyautó-akkumulátorok további hasznosítására is.)
4. Tartós jármű - hosszú távra
Külön figyelmet érdemel az a túl keveset tárgyalt szempont, hogy tudnillik a legzöldebb az a jármű, amelyet nem kell néhány év után kidobni. Ilyenek például a korszerű, turbó nélküli benzinmotorokkal szerelt autók, amelyek - kulturált használat esetén - akár évtizedekig kiszolgálják tulajdonosukat. Az egyik ilyen benzines szívómotor-specialista az egyébként is igényes, tartós autókat gyártó Honda, kínálatukban a HRV, a Jazz, a CR-V.
A Honda egyébként az autózás mellőzésében is kínál releváns javaslatokat. Európa hosszú évek óta legnagyobb példányszámban eladott és legkedveltebb robogója, az SH300-asuk, amely a világ első Euro4-es környezetvédelmi besorolású kétkerekűje.
5. Ár-érték arány
A Volkswagen - különösen Magyarországon - nem csak bűnöző módon csal a kibocsátási értékekkel, de igazán aljas, gátlástalan árpolitikát is alkalmaz.
Nem csoda.
Gyakorlatilag minden állami közbeszerzést ők nyernek, így aztán minden gond nélkül felülárazhatják járműveiket. Hiszen közpénzből így is megveszik, a magánvásárló meg amúgy is le van szarva. Egy Volkswagen Caddy kisáruszállító árából például két Dacia Dokkert lehet vásárolni. Aki nem akarja a Volkswagen által kialakított nemzetközi üzleti maffiarendszert hizlalni és fontos az ár-érték arány, már csak ezért sem vesz Volkswagent.
Soha többé.
Az utolsó 100 komment: