Állócsillag, kényelmes üléssel

2016.02.15. 08:18 - vancat

honda_pcx_2016.jpgAmilyen sok helyen és sokféleképpen elemzik a médiában a magyarországi autópiacot, olyan kevés szó esik a kétkerekűek, a motorok és robogók eladási statisztikáiról és az azokból levonható következtetésekről.

Környezetvédő blogról lévén szó, én most a motorokról - amelyek közül a nagyobb hengerűrtartalmúak még a legnagyobb jóindulattal se nagyon nevezhetőek környezettudatos járműveknek - nem írnék. Inkább a 2015-ös magyarországi robogópiacot venném egy kicsit górcső alá, hiszen ezeknek a járműveknek a népszerűsége már hozzájárulhat a környerzetkímélőbb egyéni nagyvárosi mobilitáshoz.

A hazai autópiaccal ellentétében - ahol az győz, aki a legjobb kormányzati kapcsolatokkal rendelkezik és a legtöbb állami megrendelést kapja - a hazai robogópiac kifejezetten demokratikus és a (kevés) magánvásárló preferenciáit, ízlését és szempontjait tükrözi.

Mert például, míg Piaggio Libertyből gyakorlatilag egyetlen darabot sem sikerült magánvásárlóknak eladni, de egy 50 darabos flottát vásárolt a Magyar Posta, mégis, ennek ellenére sem sikerült győznie. A győztes ugyanis 2015-ben is - ahogy az előző években is - nem más, mint blogunk egyik kedvenc járműve: a Honda PCX 125.

A Honda PCX ma már egy kultikus tömegtermék, amelynek rajongói klubja van Magyarországtól Ausztrián, Németországon és Svájcon át Thaiföldig számos országban a földtekén. Egy olyan "low cost" robogó, amely nem csak a motorkerékpáripar csúcstechnológiáját használja, de a legdrágább nagyrobogók ülés- és utazási kényelmével is vetekszik; továbbá egy olyan környezetbarát egyéni közlekedési eszköz, amelynek fogyasztási, károsanyag-kibocsátási paraméterei még a legzöldebb érzelmű ember számára is ingerküszöb alattiak.

2015-ben 91 darab talált gazdára Magyarországon új Honda PCX-ből, ezzel második helyre utasítva a kizárólag postai beszerzéssel gazdálkodó Piaggio Libertyt (50 darab), és a Honda Olaszországban gyártott évtizedes sikermodelljét, az SH 125-öt (21 darab).

Sok ez, vagy kevés? Nyilván abból a szempontból kétségbeejtően kevés, hogy valószínűleg az egész magyarországi robogópiac kisebb, mint mondjuk egy komolyabb olaszországi nagyváros egyetlen komolyabb kereskedőjének éves forgalma.

Ha viszont azt is figyelembe vesszük, hogy a rendkívül korlátozott hazai fizetőképes kereslet mellett a hazai robogópiacot évtizedek óta sújtja a szürkének csak nagy jóindulattal nevezhető feketeimport is, amelynek keretében ezerszámra hordják be hazánkba az úgynevezett ötvenes robogókat - amelyek nem ritkán kétütemű 180-asok -, és azokat adják-veszik-használják gyakorlatilag mindenfajta azonosítási lehetőség, környezetvédelmi ellenőrzés nélkül.

Nos, ebből az aspektusból nézve, akár tiszteletreméltónak is nevezhető a Honda PCX 125 91 darab eladott új, legális, adózott példánya.

Érdekes az is, hogy miközben Magyarország az ügyes, ügyeskedő és kreatív emberek hazája, mégis nagyon kevesen élnek azzal a kitűnő adójogi lehetőséggel, hogy robogóknak, megfelelő tevékenységi körrel rendelkező cég nevére vásárolva, 125 köbcentiig vissza lehet igényelni az áfáját.

Távol áljon tőlem, hogy bárkit bármifajta áfacsalásra buzdítsak, de meggyőződésem, hogy miközben ma luxusterepjárók ezreit, százmilliós sport- és luxusautók tucatjait költségelik le cégesen, addig túl kevesen gondolnak arra, hogy egy PCX 125-öshöz hasonló, hasznos és takarékos kis jószág is hasznos munkatárs lehet egy cégnél - ráadásul áfa nélküli áron megszerezve már igazán remek vétel is.

A bejegyzés trackback címe:

http://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr608391626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.