Ökobébik a láthatáron

2010.08.07. 21:13 - vancat

Nemcsak aktuális modelljeikről, de jövőbeli fejlesztéseikről is bántóan sokat hazudnak az autógyártók. Van viszont néhány olyan márka, ahol - legalábbis az elérhető infomációk alapján - talán mégiscsak komolyan gondolják, hogy néhány éven belül előálljanak a környezetet jobban kímélő, aranyos kis járművekkel. Azért kezdem ezek bemutatását a Hondával, mert náluk ráadásul szerencsés párhuzamosság áll fenn: a közeljövőben úgy tűnik, kettő és négy keréken egyaránt kigurul a gyártósoraikról olyan jármű, ami megérdemelheti a manapság túl könnyen és gyakran hazug módon osztogatott zöld jelzőt.

EV-Neo és EV-N: ezzel a két nem túl fantáziadús betűkombinációval jelöli két és négykerekű villanyhajtású ökobébijét a japán gyártó. Bájos, különc külsejükkel, visszafogott méreteikkel, viszonylag szerény teljesítményükkel és ezek következtében várhatóan - áramból is - takarékos fogyasztásukkal minden esélyük megvan arra, hogy mércéjévé válhassanak a zöld egyéni közlekedésnek.

Elsőként az EV-Neo-val találkozhatunk majd. A kis városi villanyrobogónak Japánban már idén megkezdik forgalmazását, és állítólag jövőre már áthozzák Európába is. Egyértelmű, hogy a Honda a konnektorról törthető EV-Neo esetében nem dizájntermékben, hanem egy praktikus, városi, csomag, pizza és egyebek szállítására alkalmas, félig-meddig teherrobogóban gondolkodott. Nem rossz elképzelés, hiszen a kétkerekű villanytechnológia tesztelésének és további fejlesztésének nincs is jobb terepe, mint amikor az ilyen kis porontyok tíz- és százezreit a mindennapos közlekedésben, hivatásszerűen használják.

A gép a piacon jelenleg is kapható többféle márkájú, az ötven és százhuszonöt köbcenti közötti benzinesek méreteinek és paramétereinek megfelelő elektromos robogó. Minden bántó szándék nélkül leszögezhetjük: ezek egyrésze sajnos tákolmány, másik fele pedig még prototípus-állapotban piacra dobott kísérlet, amely gyakran több bosszúságot mint örömet okoz használójának. A Honda az EV-Neóval talán abban hozhat újat, hogy az első valóban kiforrott, letisztult és - állítólag - elérhető árú kis villany kétkerekű lehet a világpiacon.

Az EV-N, a Honda villanyhajtású városi, retro-öko kisautója kicsit más eset. Piaci megjelenése leghamarabb csak 2012-ben várható, viszont az már most világos, hogy a Hondánál megértették: ha igazán környezetbarát villanyautót akarnak létre hozni, annak - áramból is - takarékos üzeműnek, emellett pedig bájosnak, vonzónak és praktikusnak kell lennie. A két kis ökobébi esztétikai megítélése persze merő szubjektum, de annyi bizonyos: ha áruk és technológiájuk is beváltja a hozzájuk fűzött reményeket, nyitányaivá válhatnak a zöld motorizációnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr312206251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.08.08. 09:57:10

vaanak jó elektromos robogók csak drágák,és nem kinából származnak.

Örni76 2010.08.08. 10:41:28

Megnéztem a robogó adatait... Max. sebesség 30 km/h. Egy feltöltés 4 óra, max. távolság 30 km. Ez nem nevezhető túl áttörőnek :( A forgalmas Tokyóban biztos elég. Pedig jó lenne már elektromos gépeken közlekedni, de ez a technológia még nagyon kevés :(

scorpioscorpio 2010.08.08. 10:47:21

Az hagyján de nagyon csúnyák...is:-)

kuki123 2010.08.08. 10:48:24

vannak kínaiak is és az se sokkal olcsóbb
olcsó villanymotor (meghajtás) már van
de amíg nem lesz olcsó aksi addig az egész felejtős

majd ha lesz 2 milliós használható és nem 60-120-160 km-ert megtevő (hanem minimum 300-400km-ert)

mert addig értelmetlen energia pazarlás még a legyártásuk is
(mert kell egy nagyobb benzines is ha a városon kívülre akarunk menni)

többet értne ha átálnánk már etanolra meg cng-re meg LPG-re, benzin dizelt meg betiltanák.

vagy inkább hidrogén üzemre amit viszont tározós tényleg megújjulóenergiával termelő erőművekkel lehetne termelni

Netuddki. 2010.08.08. 12:10:33

Kispolszkit láttak már a Honda tervezői?

Shaq Baqoor 2010.08.08. 14:07:22

grammar nazi on

@volánrulz:
a kilométer az nálad kilomét?
csak mert a km rövidítés után csak a tárgyragot kellett volna odatenni, lásd km-t. nem pedig km-ert.

grammar nazi off

azokkal a gépekkel mi van, amiket még a '90es évek közepén teszteltek az amók, aztán váratlanul eltűntek szem elől? ott sikerült 90 km/h-t kihozni egy viszonylag aerodinamikus külső mellett, tehát reális a nagyobb teljesítmény, nagyobb sebesség is elektromos kocsiknál. és a japánok állítólag fejlettebb technológiával rendelkeznek, mint az USA. akkor most hogyisvanez?

www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8

Tájfájter 2010.08.08. 14:36:41

Az elektromos megújulás mellett senki ne felejtse el, hogy egy-egy ilyen jármű aksijához, energiacellájához mennyi nehézfém és környezetkárosító anyag szükségeltetik... Persze ha már kifejlesztették a legjobb technológiát, akkor majd jut idő ezek kiváltására is.

dukeekud 2010.08.08. 15:20:30

@volánrulz: majd ha lesz 2 milliós használható és nem 60-120-160 km-ert megtevő (hanem minimum 300-400km-ert)

mert addig értelmetlen energia pazarlás még a legyártásuk is
(mert kell egy nagyobb benzines is ha a városon kívülre akarunk menni)

Ez nem igy van, szuksege van ezekre a meg nem kiforott megoldasokra, ez a fejlodes utja. Ha ezt megprobalnak kihagyni akkor soha nem jutnanak a celig.

dukeekud 2010.08.08. 15:35:47

@Tájfájter:hogy egy-egy ilyen jármű aksijához, energiacellájához mennyi nehézfém és környezetkárosító anyag szükségeltetik...

Persze persze, minden szennyez, de nem hinnem, hogy barmilyen akkugyartas szennyezese osszemerheto lenne az olaj ipar szennyezesevel. Es az akkumlatort vegul visszalehet gyujteni ujrafeldogozni, ugyanezt az elegetett olajjal nem igen lehet megtenni.
Vegul meg mar a visszagyujtessel se nagyon kell torodni, mert az akkumlatorok majd boven meghaladjak egy auto elettartamat.
Ha valaki uj autot vesz, akkor az uj autoba atrakja a regibol az akkucsomagot, es meg olcsobb is lesz az uj auto.
Mar a mostani akkuk is kibirnak 20 evet, mire azokat eloszor cserelni kell az akkoriak ennek tobbszoroset is birni fogjak.

recsup 2010.08.08. 17:30:57

A japánok egy új akkumulátort feljlesztettek ki, amelyet már 5-10 perc alatt fel lehet 90%-osra tölteni. Ha ezeket tömegesen gyártani fogják, az lesz az elektromos autógyártás elindulásának igazi kezdete. A hatótávolság nem lesz már probléma, hiszen a gépkocsi vezetők 2-300 kilóméterenként amúgy is megállnának pihenni 5-10 percre. A Honda kisautó nagyon hasonlít a megboldogult Trabantra. Csak nem műanyagból készült ez is?

Fell Bandi 2010.08.08. 18:52:44

@Shaq Baqoor: ez nem buziportál, mit keresel itt ilyen névvel?