Újranyitott szárnyvonalak végveszélyben

2010.08.15. 11:48 - vancat

Minden elismerésem az új kormánynak, amiért nem sokkal megválasztásuk után öt, korábban bezárt vasúti szárnyvonalon, jelképes menetrenddel visszaállították a személyforgalmat és jelezték: ezt hamarosan további szakaszokon is meg fogják tenni. Szimpatikus és bátor döntés ez, hiszen lássuk be: igenis szólnak - hamis bár, de jól hangzó és szakmainak tűnő - érvek amellett, hogy ezeket a kis forgalmú vasutakat egyszer és mindenkorra el kell felejteni. Az ősz közeledtével elismerésem azonban egyre növekvő aggodalomba kezd fordulni: a napi két-három, esetleg négy vonatpár ugyanis nem vasúti személyszállítás, hanem szimbólum.

A szándék szimbóluma, de menetrendileg szinte értelmezhetetlen, hibahatáron belüli vonatmozgás a vaspályán. Ahhoz, hogy ezek a szárnyvonalak ne csak az ínyenc vasútbarátok hétvégi játékszerei, és a társadalom többsége szemében lesajnált, lúzernek tekintett, más lehetőség híján hétköznap ezzel kényszerközlekedő kevesek utazási kényszereszköze legyen, szeptembertől menetrend, év végéig pedig valamifajta jövőkép kellene.

Az idő szorít, több esély ugyanis nem lesz. A MÁV menedzsmentjének néhány kártékony tagja ugyanis valószínűleg már dolgozik nem is nagyon titkolt, aljas forgatókönyvén: húzni-halasztani a versenyképes menetrendet, altatni a jövőkép kidolgozását, aztán a megfelelő pillanatban újra és immáron végérvényesen bebizonyítani, hogy senkinek sem kellenek és semmire sem jók ezek a száz-százötven éve, ükapáink által épített vasútvonalak.

Egyetlen esély van: ha kikényszerítjük, hogy gyors, pontos, logikus menetrenddel működő hasznos közlekedési eszközzé, sőt akár trendi és könyezetbarát tömegközlekedési eszközzé varázsolják ezeket a szárnyvonalakat. Hétvégenként pedig a hazai és külföldi kirándulók, vasútbarátok fellegvárai lehetnének. Csak így lehet megmenteni a kihalástól - és a MÁV luxusautókkal közlekedő, munkaidőben golfozó, teniszező, vitorlázó és a vasutat súlyosan lesajnáló vezetőitől - ezeket a néhol mesés szépségű tájakon haladó kis vaspályákat.

· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr512222933

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hatékony államot! Még több szárnyvonalat, és kispostát! 2010.09.01. 10:30:22

Szinte valamennyi nyilatkozatban a "rettenetesen hatékony" állam kiépítésén dolgozik a Kedves Vezető. (Örömmel jelentem, hogy a retteneteshez már nem kell sok.) Ennek érdekében a sok kis fing minisztériumból csináltak néhány giga minisztérium...

Trackback: Kevesen utaznak az újranyitott szárnyvonalakon 2010.08.28. 19:50:37

Nemhogy tömeg nincs, de még egy kisebb autóbuszt sem töltene meg a legnépszerűbb újranyitott szárnyvonalon, a Zirc-Veszprém szakaszon utazó közönség, állapította meg a Népszabadság a MÁV legfrissebb adatai alapján.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gitáros 2010.08.15. 13:28:47

És ilyen szimbolikus, komoly intézkedésnek tűnő, de egyébként tök értelmetlen (és jó esetben talán ártalmatlan...) dolgokkal fognak etetni x éven keresztül...

egy-fo-epitesz 2010.08.15. 13:32:45

jaja, igaz ez a lényeg...
megy is vonat, meg nem is,
viktor a népemese hős
kaptok is vmit meg nem is...

igazi hős 2010.08.15. 13:47:41

Talán a "menetrendileg szinte értelmezhetetlen, hibahatáron belüli vonatmozgás" egy tömegként szinte értelmezhetetlen, hibahatáron belül 0" utasmennyiség miatt van? Nem most, a bezárás előtt is. Persze ez csak "hamis bár, de jól hangzó és szakmainak tűnő érv".

Jamesboci 2010.08.15. 14:17:53

@gitáros:
Jó étvágyat még 20 évig!

hollario 2010.08.15. 14:37:33

Vakulj, paraszt... mondjuk pont a paraszt nem vakul, az vakul, aki nem ezek környékén lakik, hanem valahonnan messziről abrándozik. Így szórjuk a pénzt baromságokra, mert most éppen futja..

jet set 2010.08.15. 14:38:21

@igazi hős: Ha 10-20-szal döcög a vonat, ráadásul átszálláskor órákat kell várnod, akkor szerinted az utas hibája, hogy nem vonattal megy? A pályafelújítás pénzbe kerül (bár nem annyiba, amennyit hazudnak), de a normális menetrend semmibe.

v2peti 2010.08.15. 14:50:42

Akár Pápa-Csorna, akár Fehérvár-Komárom irányban a sebességgel nem volt gond, a menetrenden kellett volna csak javítani. Pápa-Csorna felé még a vonatmennyiséggel sem volt gond. Mégis lakat került erre a két vonalra, majd újranyíltak közel 0 kínálattal.

Geos62 2010.08.15. 14:50:49

Mostanaban Omanban vagyok. Ez egy igen tehetos orszag, es miutan eddig se volt vonatjuk, meg amugy is mindenkinek van kocsija, a kutya se venne eszre, ha ezutan se lenne.

Ezzel szemben, gozerovel dolgoznak a vasuti osszekottetes megteremtesen az orszagon belul ez azon kivul is.

2018-ra van kituzve a Muscat Central Station megnyitasa, es ahogy ismerem oket, meg is fogjak nyitni.

Pedig nem ment el az eszuk a napon, hanem rajottek, hogy mondjuk alalah-bol Muscatba, ami ezer kilometer, sokkal praktikusabb vonattal mozgani az embereket meg az aruforgalmat is, 300 km/h-s sebesseggel, mint 100-al szlalomozni atevek kozott s halaluton, hol minden hetvegen tucatnyi ember hal meg.

Deto ez a helyzet Dubai es Muscat kozott.

johevi 2010.08.15. 15:30:05

Nem véletlenül lettek bezárva. Busznyi embert nem vonattal kell szállítani.

Káposztakukac 2010.08.15. 15:45:28

@jet set: a falvak kihalnak. nincs akkora tömeg, amit egyáltalán szállítani kellene.

Roy 2010.08.15. 15:51:39

Látszatintézkedés volt a Fidesz részéről a bezárt vasútvonalak újbóli indítása.

Karipapa01 2010.08.15. 15:53:54

@Geos62: Monduk Dubait meg Omant nem illik összehasonlítani Magyarországgal, már csak a nemzeti jövedelem, meg a költségvetés miatt sem. Ez egy más kategória és ráadásul a szokások is mások. Még Kínában is (a legdinamikusabban fejlődő országok egyike) a vasút csak az ország keleti részében 300km/h-s, a nyugatiban járj gyalog! A hozzászólásod érdekességképpen korrekt, de ne felejtsd el a hazai viszonyokat!

Add_tovább 2010.08.15. 16:04:55

Én a Komárom Fehérvár vonal mellett lakok, és itt is volt ám hijjehuja, amikor megtudták, megint lesz vonat.
De könyörgöm: Minek???
A legtöbben, akik tömegközlekednek, nem fognak 15-40 percet sétálni a falu legvégén található vasútállomáshoz, hogy azután egy olyan vonattal induljanak, amihez jóformán semmi csatlakozás nincsen, és fele olyan gyorsan lehet vele eljutni, mint busszal! És azért gondolkozzunk már egy kicsit: 5-15 utasra tartunk fent egy vasútvonalat? Meg el kell erre jönni: a vasútvonalak állomásai egész éjszaka teljes egészében ki vannak világítva, holott forgalom nulla (teher is minimális). Lapátolják ki a pénzt a szemétbe, közben meg a MÁV tele van vízfejjel, a menetjegy pedig drágább, már szinte egy személynél is, mint az autó!!!

fezoGT 2010.08.15. 16:05:56

Pápa-Csorna: sztem ennek volt értelme, a pótlóbuszok elégg idióta nyomvonalon tudtak csak közlekedni 1,5x akkora menetidővel. Jobb menetrend kéne, meg egy pár megállót kivenni/áthelyezni mert ma már senki nem szeret a kisboltnál távolabb gyalogolni, egyébként rendben van, még pályailag is.

Szfvár-Komárom: hát ez már érdekesebb kérdés, sztem addig lenne érdemes megtartani amíg ki nem szélesitik a 81-es utat. Mert azt sürgősen ki kéne, a jelenlegi formájában eléggé halál. Utána viszont csak a tehernek lenne értelme, utas szempontból nagyon rossz a nyomvonal.

Zirc-Veszprém: amíg a vonatok Veszprém határába érkeznek és nem a városközpontba, vmint Veszprém nincs összekötve normálisan a Balcsival (pedig összevolt), addig nincs értelme a rendszeres közlekedtetésnek. Különvonatokból viszont lenne bevétel mert elég sokan a kirándulnak arrafelé...Eplényi sícentrumot is kicsit fel lehetne futtatni a megálló áthelyezésével.

Dr. Bélus___ 2010.08.15. 16:19:54

Sokrétű probléma ez... Felújították a Szolnok-Mezőtúr-Gyoma-Békéscsaba vonalat is, mert ugye ez nemzetközi fővonal. Elvileg a sínek most jók, lehetne menni 150-nel - a GPS-em szerint ha valahol feltornássza magát a vonat 100-ra, az már király. Persze, mert hiába 150-es a pálya, ha a mozdony+kocsik fénykorukban sem tudtak ennyit.
Másrészt meg vannak olyan apró dolgok, hogy a kallert büntetni felzavarják 1 forint váltópénz nélkül, hogy a 10 perc késés a kaller szerint nem késés, hogy képesek 40 fokban fűtést kapcsolni, és fél útig úgy menni (légkondit akartak, csak rossz irányba állt a kapcsoló, kaller meg nem jött), hogy a légkondi egyenlő a korlát nélküli fagyasztással (az 1000 forintos termosztát biztos túl drága egy ilyen vagonba), hogy kifogy a pótjegy, mert nemzetközileg fent kell tartani X helyet, amit soha nem használnak ki, és higgyétek el, még sokáig sorolhatnám.
Szóval biztos, h ez kell nekünk? Mert én már hányok tőle, amint tehetem veszek kocsit, 2 emberre az sem drágább. Van egy olyan érzésem, h sokan vannak még így, ezért nem megy senki vonattal, csak akinek nincs más hátra.

adóhivatal 2010.08.15. 16:25:20

A Kecskemét-Lajosmizse szakaszt soha, semmilyen menetrenddel nem lehet gazdaságossá tenni.
Egyféleképp igen. Lebombázni az 5-ös utat, és az M5-öst Lajosmizse-Kecskemét között, akkor a teher- és személyforgalom a vasútra terelődik.

Ebben az ügyben (is) a döntéshozók az ész ellen, a pazarlás mellett döntöttek..

józan ész 2010.08.15. 16:45:36

Adalék: a Balaton déli partján csúcsszezonban is kb.10-15 %-os kihasználtsággal közlekedtetnek szerelvényeket.Vajon többe kerül 9-10 vagont járatni 2-3 helyett ?

ehja 2010.08.15. 17:08:39

@Geos62: Jajjj a világotlátott megmondóember...
És áruld már, hogyan lehetne 1000 km-re elutazni Magyarországon?
A legnagyobb távolság kb 500 km és az emberek általában
a napi munkabajárásra legfeljebb néhány 10 km-et utaznak.
Gondolom Omán-ban nem ingáznak így.

Szóval azért mert ők mohemadánok nálunk még nem kellene betiltani a sört és a malacpörköltet.

zsitva 2010.08.15. 17:40:53

Ezeken a vonalakon reggel négytől éjfélig járhatnának óránként is a szerelvények, utas akkor se lenne több, de több vonatra oszlanának el. Megígérték, betartották ez helyes. Egy politikus tartsa a szavát ha teheti. Ez szavazatszerző ígéret volt. Nem tettek mást mint visszaállították a vonatonként 5-15 utast. Naponta 1-1 vonaton lehetnek 20-30-an is. Slussz.

FeketeLeaves 2010.08.15. 17:42:52

nagyon vicces ez az a poszt egy olyan bloggertől, aki a blog címének a zero emissziós küldetést választja.

tekintettel arra, hogy ezeket a szárnyvonalakat olyan gépekkel működtetik, amelyek újkorukban is magasabb környezeti terhelést jelentettek, mint egy akkori autóbusz.
Csak 3at mondok:
1) gázolajjal mennek, korszerűtlen motorral, nulla szennyezőanyag szűrésssel (a Bzmotok esetében ez tuti)
2) a működésbl adódó kenőanyag szökés (olaj, zsír) szépen tettenérhető a vasúti töltéseken (nem véletlen, hogy a töltés anyaga veszélyes hulladéknak minősül, ha elbontják vagy javítják)
3) a kerék és sín kopása miatt magas a vasoxid környzeti terhelés
4) lényegesen zajosabbak, mint a buszok (ez persze csak zajterhelésként zavaró)

eddig a poszt-blogger-téma

ezen a héten a Karcag-Tfüred vonalon 411-en váltottak jegyet. Persze ennél lehet több utas is (bérlet, egyéb kedvezmény). Ez napi kb 65 utas, öt vonatpárra. Azaz fordulónként 6-an ültek a vonaton.

megérte.

Egyébként valszeg azért zárták be, mert korábban sem volt sokkal nagyobb a forgalom.

Geos62 2010.08.15. 17:43:30

@ehja: pusztan csak arra akartam ravilagitani, hogy van olyan hely, ahol nem irtjak, hanem epitik a vasutat. Nyilvan van kozelebbi pelda is ra, csak azt nem ismerem. Egyebkent korabban laktam Hollandiaban meg Svajcban is, ott az volt a termeszetes, hogy az emberek vonattal mentek dolgozni, akar rovid tavolsagra is, mert pl Amszterdamba reggel kocsival bejutni remalom volt.

Ehhez persze az kellett, hogy legyen normalis rahordo halozat, osszehangolt menetrenddel, es csodak csodaja, a vonatok tele voltak. Az a rengeteg ingazo, aki a hazai nagyvarosok kornyekerol kocsival jar be a munkahelyere, siman menne vonattal, ha el tudna jutni az allomasra normalis korulmenyek kozott. En, ha otthon vagyok, egy Pest kornyeki telepulesrol jarok be, sokszor vonattal, de ez azt jelenti, hogy kicsiba kell ulnom, hogy eljussak az allomasig, ahogy egy korabbi posztolo ramutatott.

Nemi joakarattal meg szervezettsegel nyilvan ez otthon is megoldhato lenne.

Csak sajnos az a baj, hogy egyik naprol a masikra nem lehet visszaszoktatni az embereket a vasutra, hanem ido kell hozza, hogy elfogagjak a vasutat mint alternativat, meg persze az, hogy valamennyire kulturalt korulmenyek kozott utazhassanak, versenykepes aron.

Eleg sokat ingaztam a Budapest-Becs viszonylatban, es amiota beindult az utemes menetrend, es gyakorlatilag minden oraban vagy ket oraban van vonat, fokozatosan visszaszoktak az utasok is.

Nyilvan nem lehet minden megszuntetett szarnyvonalra rahuzni ezt a mintat, de gondolom van eleg sok olyan, ahol ez elerheto lenne, kulonosen a turisztikailag jelentosebb helyeken. Es meg ott is biztositani kell az atfutasi idot, mert egyik naprol a masikra nem lehet elvarni, hogy azt amit szorgos munkaval husz ev alatt tonkrevagtak, most egybol visszaaljon.

PS: mellesleg itt igenis van sor, meg kolbasz is, igaz nem mindenhol, es sorbol pl olyan valasztek van, hogy az atlag otthoni barok kozul a legtobb megemelhetne a kalapjat.

pakesz (törölt) 2010.08.15. 17:44:50

javasolnek egy tuti megoldast:
vigyek at a panelvarosok lakoit ezeknek a vonalaknak a vonzaskorzetebe es maris lesz ember rajta!!!
sot vezessuk meg a rogtonitelo birosagot, hogy aki nem haznalja napi ketszer ezeket a vonalakat a kieleptettek kozul, azt rogotn lojek agyon!!! mert rafkos am a sutyerak, hat kepes lenne 3 ora utazas helyett valami havernal aludni bent a varosban de hat ez turhetetlen!

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2010.08.15. 17:53:04

faszom fizet evi tobb tizezret az adojabol a vasutra, mikor soha nem hasznalom. felszedni, helyet soval behinteni, amen.

Geos62 2010.08.15. 17:57:42

@Karipapa01: azzal egyetertek, hogy ez nemileg filozofiai problema, es nem lehet a szarnyvonalak problemajat izolalva kezelni.

Altalanossagban nekem az a tapasztalatom, hogy a surubben lakott regiokban (barhol a vilagon) kezdik ujra megtanulni, hogy a kotottpalyas kozlekedest nem szabad figyelmen kivul hagyni a kozlekedesi kaosz megoldasaban. Tobb amerikai varosban mar banjak, hogy felszedtek a sineket, mert most szazszor tobbe kerul ujra megcsinalni azt ami egyszer mar mukodott.

Geos62 2010.08.15. 17:59:06

@éjszárny zöldi: nincs is szebb annal mint masfel urat ulni az autoban hogy reggel bejuss Pestre, amikor kotott palyan mindezt 15 perc alatt megtehetned.

zsitva 2010.08.15. 17:59:14

@FeketeLeaves: Zero emisszió ?

Miskolc-Ózd között M41-es dízel mozdony visz 2 személykocsit Ózdig (58 km). Oda-vissza fogyaszt 300 litert gázolajat. Most. Nyáron. Télen fűtéssel 400 litert. Mellette (hab a tortán) bőven fogyaszt kenőolajat, motorolajat sok kilót. Ezért elvisz Kazincbarcikáig (ameddig villamos felsővezeték is van egyébként) vonatonként kb. 50-60 főt, csúcsidőben, naponta kétszer 100-140 főt. Kazoncbarcikától Ózdig 30-40 főt. Reggel négytől este 8-ig kétóránként jár oda-vissza. Környezetvédő megoldás ?

flamer 2010.08.15. 18:05:30

Azt megkérdezhetem, hogy annak miért kell örülni emissziós szempontból, hogy újra pöfög pár elavult, baromira kormoló dízel motorkocsi? Már úgy nullemissziós szempontból.
Meg az miért ilyen remek dolog, hogy olyan szórakozást képzelünk el, hogy ezek a dízelek mindenféle szép tájakat kormolnak tele, csak úgy nullemisszióilag?

Grossartigli (törölt) 2010.08.15. 18:13:40

Szvsz a szárnyvonalak újrainditása Gaskó aduásza lehetett az új kormánynál, itt is meg tudott menteni pár munkahelyet/támogatót a köz pénzéből - totál feleslegesen.

tyberius 2010.08.15. 18:28:08

Vicces, hogy a sok kötözködő pont azt kifogásolta, amit a posztoló maga is megírt: hogy a vonatközlekedés visszaállítása önmagában szart sem ér, ha nem követi olyan infrastrukturális fejlesztés, ami a vasutat ismét versenyképes és környezetkímélő közlekedési formává tehetné. Azt is jól látja, hogy a MÁV vezetése erre a lehető legkevésbé sem alkalmas... na de ha ők nem csinálják meg, akkor ki?

dr. médiafigyelőbété 2010.08.15. 18:42:03

A jelenlegi kormánynak örülnie kellene, hogy az előző lenyomta az érintettek torkán a megszüntetéseket.Most újból járhatnak ezek a kihasználatlan vonatok, sokszor 2-3 utassal, mint azt nap, mint nap láthatjuk, miközben a vasúti átjárónál várakozunk...
Egy populista ígéret betartása, kerül, amibe kerül...És akkor még nem beszéltünk a legújabbról - tegnapi hír -, a vajdasági iskolabusz-program anyagi támogatásáról, magyar részről.

igazi hős 2010.08.15. 20:02:38

@jet set: Ha tízezrével maradnak felesleges emberek a MÁVnál, az biztos nem kerül semmibe. A MÁV szocialista nagyüzem maradt, kádertemetővel és 0 hatékonysággal. Nézd meg a MÁV utasadatait: rövid távra nem használják az emberek a vasutat, akkor nem a csökkentett sebességgel van baj. (Ha 100 km-t ingázok, akkor jobban fáj a lassú vonat, mint ha 15-öt.) A MÁVnak a legnagyobb kihívását, az elővárosi közlekedés fejlesztését (a BKV-vel tökéletes egyetértésben) sikerül szabotálnia, pedig azon kéne dolgoznia, nem az üres szárnyvonalakon.

nagyfeszültség 2010.08.16. 01:01:01

Lehet szeretni vagy utálni a szárnyvonalakat, de szerintem abban egyetérthetünk, hogy a MÁV vezéreknek már tényleg régen előzetesben lenne a helyük. Nem csak golfozgatnak, teniszezgetnek munkaidőben, de irtózatosan sokat lopnak és ráadásul hihetetlen cinizmussal tekintenek a vasútra.

Bámuló 2010.08.23. 11:31:43

@jet set: kedvesem! a normális menetrend lehet, hogy nem kerül sokba, de a megvalósítása már nagyon kemény forintokat kér. Nem hiszem, hogy ilyen forgalom, értsd ennyi utazni szándékozó mellett sikeresen működtethetőek a kis forgalmú szárny vonalak.
Ha már mindenáron szabadjára kívánom engedni a fantáziámat, akkor jóval kisebb, jóval egyszerűbb könnyebben karbantartható járművekre, lenne szükség. A legkisebb motorvonat is 30-40 ember szállítására alkalmas és fel van készítve, hogy hosszú szerelvényt faragjanak belőle. Ez sok tonnás járműveket eredményez, az ennek megfelelő fogyasztással. E helyett itt mikrobusz méretű egységek kellenének és a pálya automatikus működtetése. Korszerűsítés, innováció, tőkebevonás.
Esély?
0