Utazás a jövőbe, vagy átverés a jelenben?

2010.09.03. 09:55 - vancat

Mint aggszűzek a bájaikat, olyan szemérmes titkossággal rejtegeti hivatalos magyarországi internetes oldalán, a renault.hu-n a francia cég villanyautós terveit. A "Renault választék" menüpontról a "tematikus oldalaink" linken át lehet nagy nehezen eljutni a "Renault zero emisszio" aloldalra, amely első látásra kicsit olyan érzést kelt, mintha a jövő már el is kezdődött volna. Kisáruszállítótól a városi minin át a limuzinig gyakorlatilag egy teljes elektromos modellpaletta kínálja magát.

Hogy mire pontosan? Ez jó kérdés, a Renault rövid és velős szlogenje úgy szól: "Zéró emissziós autók, már nem csak koncepció!" - azért még két ponton is hibádzik. Egyrészt ezek bizony ma még jócskán koncepcióautók, másrészt korántsem bizonyos, hogy zéró emissziósak, hiszen nem tudjuk, milyen árammal képzeli - állítólag cserélhető - akkumulátorait tölteni majd a Renault (és általában a világ).

Miközben örömteli fejlemény, hogy van egy autógyár, amely már teljes villanytípus-paletta tervével áll készen a szép új világra, elgondolkodtató, hogy mi is lesz a sorsuk és pontosan mi a céljuk ezeknek a valóban szériaközeli, de azért a sorozatgyártástól és elterjedéstől még nagyon távoli autóknak. Csak bízni lehet benne, hogy nem arról a jól ismert kommunikációs játékról van szó, amelynek lényege: ha kell, elő tudjuk húzni szép zöld terveinket, de azért, ha nem csesztetnek velük, még jó sokáig szeretnék árusítani az Euro5-ös normákat is döntőrészt majd csak jövő januártól teljesítő autóinkat.

Magyarán: ha van rá igény, zöldek vagyunk, ha nincs, akkor szarunk az egész ökocirkuszra. Egy biztos: a Renault weboldalának villanyos aloldala e dilemmáktól függetlenül érdekes kis utazást kínál a jövőbe, és csak reménykedhetünk benne, hogy nem egy szimpla átverés a jelenben.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr92268443

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szélvadászok kora 2010.09.06. 22:19:21

A szél helyben termeli az energiát, helyben is használható fel. A szélerőgépek felhasználási köre elképesztően széles, legyen szó akár egy hibridrendszerben megoldott térvilágításról, nyaralónk teljes energiaigényének megoldásáról, vagy egy halásztanya...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Avatar 2010.09.03. 12:03:09

"korántsem bizonyos, hogy zéró emissziósak, hiszen nem tudjuk, milyen árammal képzeli - állítólag cserélhető - akkumulátorait tölteni majd a Renault (és általában a világ)."

Sőt a sofőr által kilélegzett CO2-t sem veszik figyelembe! ;)

(A benzines/dízeles autók esetében sem számolják hozzá az emisszióhoz a kőolaj kitermelésének és finomításának környezetterhelését....)

tisztajovo.hu 2010.09.03. 12:03:48

Reméljük mire teljesen elterjednek az elektromos autók, addigra a megújuló energiaforrások felhasználása is olyan mértékű lesz, hogy tényleg zéro emissziósak lehessenek. Mivel ha a feltöltéshez szükséges energiát mondjuk nap vagy szélenergiából állítanánk elő, akkor csak nagyon minimális mértékben szennyeznénk a környezetet..

Lord_M_ 2010.09.03. 12:24:16

Ez egyszerű, ésszel kéne csinálni. Minden adott a villanyautózáshoz, csak nem látunk az orrunknál messzebb.

Azt az egyet kéne elérni, hogy az akkumulátorok egységes méretűek, kapacitásúak és elhelyezésűek legyenek.
mondjuk az autó alján (védve persze az utaktól)

a mostani benzinkutakon egyszerűen csak akku-t cserélne a szakavatott személyzet, a töltést meg ők oldanák meg. Begurulsz az autóval a "kútra" kifizeted az árát, a kutas meg egy egyszerű "minitargonca" vagy akármi segítségével kiveszi - beteszi az akkut... te pedig továbbgurulsz.

Hol tárolják az akkukat? jelenleg minden kút alatt méretes tartályok pihennek, azoknak a helyét lehetne remekül hasznosítani. Nem kéne szarozni otthoni, munkahelyi töltéssel (de akár miért is ne), egyszerűen akkut "tankolnánk"... ahogyan ma benzint, gázolajat és mást hordanak a kamionok az országutakon, úgy hordhatnának új, vagy épp használhatatlan akkukat is.gyakorlatilag minden megvan... A-tól ... Z-ig... csak a lötyögős anyagot kellene cserélni szilárd téglatestekre.

Persze, az akkuk életideje, meg az autók "fogyasztása" és üzembiztossága már más kérdés...
azokon még van mit csiszolni... de ha egy akku 2-3-400km-t ki tud szolgálni akkor szerintem már most működőképes alternatíva...

persze lecserélni azt a pár milliárd autót.... hát igen...

MaCS_70 2010.09.03. 13:04:20

@Lord_M_:

Halihó!

Hogy minden adott lenne a villanyautózáshoz, azért erős túlzás:
www.lowtechmagazine.com/2009/03/fast-charging-electric-cars-off-peak-grid.html

Ettől függetlenül nagy híve vagyok a járművek "elektromosításának". (Volt is villanyautóm, de fenntarthatatlannak bizonyult.)

Üdv: MaCS

MaCS_70 2010.09.03. 14:05:17

@Bilux67:

Bizony, a LowTechMagazine.com elég jó kis hely!

Üdv: MaCS

Lord_M_ 2010.09.03. 14:29:42

@MaCS_70:
"
Persze, az akkuk életideje, meg az autók "fogyasztása" és üzembiztossága már más kérdés...
azokon még van mit csiszolni... de ha egy akku 2-3-400km-t ki tud szolgálni akkor szerintem már most működőképes alternatíva...

persze lecserélni azt a pár milliárd autót.... hát igen... "

én a logisztikára értettem, hogy minden adott (lenne), az akkuk kapacitása / mérete még (lásd) van mit csiszolni rajtuk... de hitem szerint nem annyira lehetetlen ez, mint ahogyan próbálják azzá tenni... lehetne itt összeesküvéselméleteket is gyártani, de gondlom az olajcégek és maguk a motorgyártók is húzódoznak...
(előbbi azért hogy megmaradjon a bevétel, utóbbi meg (tíz-száz)milliókat öl egy-egy motorkonstrukcióba, és nyilván nem akarja a kukába dobni csak azért mert holnaptól villannyal is közlekedhetnénk...

szóval ... igazad van... erős túlzás ... de szerintem más miatt :)

MaCS_70 2010.09.03. 15:01:12

@Lord_M_:

Halihó!

Épp a minap beszélgettem erről egy nagyon jó barátommal, aki igencsak magas szinten bennfentes a nemzetközi olajügyletekben. Határozottan állítja, hogy a nagy olajcégek nagyon komolyan vesznek részt az alternatív energiaforrások és eszközök kutatásában, mert hosszabb távon nekik is ez jelenti a nagyobb profitot, nem pedig a véges és egyre drágábban kiaknázható kőolajtartalékok.

Üdv: MaCS

Lord_M_ 2010.09.03. 16:05:24

@MaCS_70:
Halihó! néked is :)

Az, ezzel nem szállok vitába, a magam részéről, nem ismerek ilyen embereket. Szó se róla, nem is tűnik légbőlkapottnak, hiszen kinek (kiknek) ha nem az olajipari cégeknek van a megfelelő anyagi lehetősége annak, hogy a jövő technikáját kutassák, fejlesszék. Nyilván nem világjobbító szándékkal (vagy csak részben), hanem a profit szinten tartásban. Egyszerű mint az 1x1. Most (ma) még az olaj a tökéletes árucikk. Kell. Az autók, repülők, hajók (kivéve atomenergiával hajtottak), mind olajszármazékokkal működnek. Ők is tudják, hogy fogy, tehát dolgoznak a jövő megoldásain, hogy ők lehessenek akkor is ott, és a Texaco ne az olajról hanem pl a hidrogénkútjairól legyen felismerhető (vagy akármiről).

Ugyanakkor, ma még messze nem szeretnék szerintem lecserélni a gépparkot és világot, hiszen van még olaj, és ugyan drágább kitermelni mint mondjuk 20 éve... de azért még mindig megéri... tehát, feltételezésem szerint, a tökéletes elektromos hajtás ezen okok miatt sem jöhet el holnap...

Nem szoktam sokat törődni az "összeesküvés elméletekkel", de egy fickó egyszer azt monda, hogy "figyeld meg tesókám, amikor kifogy az olaj, pikk-pakk előállnak a tökéletes megoldással, ami helyettesíti..." :)))

nyahh visszamegyek programozni, ahhoz jobban értek :-)

gab87 2010.09.19. 13:26:51

Pont a Renault oldalán ott is a megoldás, amivel versenyképessé válhatnának az elektromos autók, mégpedig a cserélhető szabvány akkuk. Csak éppen a szabványosításhoz meg kéne egyezniük az autógyártóknak, ez pedig egy olyan világban, ahol a mobiltelefon töltők szabványosítása is több 10 évbe kerül - ha egyáltalán valaha sikerül - , soha el nem érhető álom marad.