Citroen C-Zero, Peugeot I-on, Mitsubishi Miev, Nissan Leaf. Csak néhány azon tisztán elektromos hajtású autók közül, amelyek már idén szériagyártásba kerülnek és - Magyarországon is - megvásárolhatóak lesznek. Ez a jó hír.
A rossz az, hogy az áruk 8-10 millió forint között lesz, használati értékük elég korlátozott, várható értékvesztésük brutális. Külsejük nem túl vonzó, nem praktikusak, arról nem is beszélve, hogy például a többszáz éves múltra visszatekintő Peugeot és az európai technikai innováció egyik szimbólumának számító Citroen egyszerűen rátették emblémájukat a Mitsubishi villanyos kisautójára - ami nem vall túlzott igényességre.
Ráadásul e villanyautók gyártói kísérletet sem tesznek arra, hogy megválaszolják azt az egyre kínosabb kérdést: miként lehetne majd az elektromos járműveikhez szükséges áramot megújuló (szél, nap) forrásból biztosítani. Merthogy egyébként ugyanúgy szennyeznek, mint takarékosabb benzines társaik, csak nem ott és akkor, amikor és ahol közlekednek. Szóval ezek az úgynevezett elektromos szériaautók valószínűleg inkább ravasz marketingcélokat szolgálnak. Arról akarják elterelni a figyelmet, hogy gyártóik jelenlegi nagyszériás, belsőégésű motorral hajtott modelljei jócskán hagynak kívánnivalót maguk után környezetvédelmi tekintetben.
A Mitsubishi és a Nissan például tradicionálisan élenjár a környezetpusztításban. A Peugeot és a Citroen - egykor - a környezetvédelemben járt élen, de az utóbbi években - különösen benzines - motorjaik szégyenteljesen magas fogyasztásúak és károsanyag-kibocsátásúak maradtak.
Szóval, nem túl tisztességes dolog ez a fajta parasztvakítás, amivel megpróbálják elhitetni, hogy meghozták a szép új világot, miközben bizniszeinket a csúnya régiben kötik. Villanyautókat mutogatnak, és közben többszáz g/km-es széndioxid-kibocsátású pazarló benzineseket sóznak ránk. Sokkal tisztességesebbnek tartom azokat a gyártói törekvéseket, amelyek - a realitásokból kindulva- igazán kisfogyasztású belsőégésű motorokon és elérhető árú, a lehető legkisebb méretű hibrideken dolgoznak.
Előbbire jó példa a Fiat, amely elkészítette kéthengeres kis benzinmotorját (Twin Air), de itt van egy valóban jó hír a Hondától: hamarosan érkezik a Jazz hibrid változata, ami egy igazán minőségi, belül tágas, kívül kicsi és rendkívül jól variálható jármű, amely most kap egy igazán takarékos hibrid hajtást. A Honda Jazzt pedig - ellentétben a kamuszéria villanyautókkal - várhatóan meg is tudják vásárolni az emberek, így valószínűleg több széndioxidtól menti meg a bolygót, mint a fent említett elektromos autók. Amikkel majd kevesen járnak, csak sokat beszélnek róluk.