Parasztvakítás helyett

2010.09.19. 10:11 - vancat

Citroen C-Zero, Peugeot I-on, Mitsubishi Miev, Nissan Leaf. Csak néhány azon tisztán elektromos hajtású autók közül, amelyek már idén szériagyártásba kerülnek és - Magyarországon is - megvásárolhatóak lesznek. Ez a jó hír.

A rossz az, hogy az áruk 8-10 millió forint között lesz, használati értékük elég korlátozott, várható értékvesztésük brutális. Külsejük nem túl vonzó, nem praktikusak, arról nem is beszélve, hogy például a többszáz éves múltra visszatekintő Peugeot és az európai technikai innováció egyik szimbólumának számító Citroen egyszerűen rátették emblémájukat a Mitsubishi villanyos kisautójára - ami nem vall túlzott igényességre.

Ráadásul e villanyautók gyártói kísérletet sem tesznek arra, hogy megválaszolják azt az egyre kínosabb kérdést: miként lehetne majd az elektromos járműveikhez szükséges áramot megújuló (szél, nap) forrásból biztosítani. Merthogy egyébként ugyanúgy szennyeznek, mint takarékosabb benzines társaik, csak nem ott és akkor, amikor és ahol közlekednek. Szóval ezek az úgynevezett elektromos szériaautók valószínűleg inkább ravasz marketingcélokat szolgálnak. Arról akarják elterelni a figyelmet, hogy gyártóik jelenlegi nagyszériás, belsőégésű motorral hajtott modelljei jócskán hagynak kívánnivalót maguk után környezetvédelmi tekintetben.

A Mitsubishi és a Nissan például tradicionálisan élenjár a környezetpusztításban. A Peugeot és a Citroen - egykor - a környezetvédelemben járt élen, de az utóbbi években - különösen benzines - motorjaik szégyenteljesen magas fogyasztásúak és károsanyag-kibocsátásúak maradtak.

Szóval, nem túl tisztességes dolog ez a fajta parasztvakítás, amivel megpróbálják elhitetni, hogy meghozták a szép új világot, miközben bizniszeinket a csúnya régiben kötik. Villanyautókat mutogatnak, és közben többszáz g/km-es széndioxid-kibocsátású pazarló benzineseket sóznak ránk. Sokkal tisztességesebbnek tartom azokat a gyártói törekvéseket, amelyek - a realitásokból kindulva- igazán kisfogyasztású belsőégésű motorokon és elérhető árú, a lehető legkisebb méretű hibrideken dolgoznak.

Előbbire jó példa a Fiat, amely elkészítette kéthengeres kis benzinmotorját (Twin Air), de itt van egy valóban jó hír a Hondától: hamarosan érkezik a Jazz hibrid változata, ami egy igazán minőségi, belül tágas, kívül kicsi és rendkívül jól variálható jármű, amely most kap egy igazán takarékos hibrid hajtást. A Honda Jazzt pedig - ellentétben a kamuszéria villanyautókkal - várhatóan meg is tudják vásárolni az emberek, így valószínűleg több széndioxidtól menti meg a bolygót, mint a fent említett elektromos autók. Amikkel majd kevesen járnak, csak sokat beszélnek róluk.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr722306874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

butcher__ 2010.09.19. 11:12:57

Jópéldának még az toyota arius is belefér asszem.

Altezza 2010.09.19. 11:29:41

A Toyota ráadásul teljes hibrideket kínál, amik tisztán elektromos üzemmódban is tudnak menni 2-5 km-t modelltől függően.

nagyfeszültség 2010.09.19. 11:41:44

Teljesen egyetértek, talán még jobb példa.
De különösen akkor lesz az, ha kijön a yaris hibrid.

min 2010.09.19. 11:43:09

Akkor ez most egy Honda reklám?

vjalle76 2010.09.19. 12:17:33

Nem racionális a célkitűzés. Nyilvánvalóan soha nem lehet majd megújuló energiaforrásból megoldani az autók üzemeltetését. Valahol meg kell termelni az energiát, ott károsítjuk a környezetet. Erőműben hatékonyabb, mint kis motorokban, de az ellátó hálózat és az akkuk hatásfoka ezt kompenzálja. Az egyetlen előny, hogy nem a városban füstölünk, nem mi szívjuk be, egyébként le van sz@rva a környezet...

Tiltsuk Bea 2010.09.19. 12:31:10

Pedig már magyar cég is árul napelemes töltőállomást az átalakított Suzukikhoz.

www.tz-elma.hu/napelemarak.html

Vagy ez kamu?

Rogue 2010.09.19. 12:50:54

Nézzük a cikk állításait:
"várható értékvesztésük brutális" : itt arra gondol a cikkíró, hogy az aksik hamar tönkremennek, bár erre már a Prius legrégebbi példányai is rácáfoltak:

totalcar.hu/tesztek/2009/11/04/tobb_a_tragyanal/

"Külsejük nem túl vonzó" : a négy felsorolt autó közül három a Mitsubishi i formáját viseli, azaz semmiben nem különbözik egy szériagyártású benzinestől.

"Rátették emblémájukat a Mitsubishi villanyos kisautójára - ami nem vall túlzott igényességre." : de az alapul szolgáló elektromos autó értékelését nem befolyásolja.

"Kísérletet sem tesznek arra, hogy megválaszolják azt az egyre kínosabb kérdést: miként lehetne majd az elektromos járműveikhez szükséges áramot megújuló (szél, nap) forrásból biztosítani. " : Nem tudom, egy autógyártónak miért kellene a konnektorból jövő áram forrásával foglalkoznia.

"Merthogy egyébként ugyanúgy szennyeznek, mint takarékosabb benzines társaik, csak nem ott és akkor, amikor és ahol közlekednek." : Tehát már a mondat végén látni, hogy nem ugyanúgy szennyeznek. És ez a szennyezés a gyártás és a forgalomból kivont autó, akkumulátor feldolgozásának fejlesztésével környezetbarátabbá tehető.

"elhitetni, hogy meghozták a szép új világot," : senki sem állítja, hogy ezek az autók a végső megoldáas a Föld problémáira, de ugyanakkor a cikkben sejtetettel ellentétben a hibridhajtás fejlesztői is csak átmeneti megoldásnak mondják a megoldásukat : az elektromos autó felé vezető úton!

totalcar.hu/tesztek/2010/09/03/van_vegre_auris_ami_kene/

Pont a cikket záró Honda az, amelyik kamuhibrid autókat gyárt a toyota full hibrid megoldásai helyett... Persze a hibrid autók is elérhetetlenek az átlag autóvásárló számára, miért is van, hogy olyan keveset látunk belőlük az utakon?
Miért van az, hogy a kétszemélyes törpeautók szintén horribilis áron kaphatóak? A két gyalázott autógyár persze aktívan jelen van a kisautószegmensben.
A Mitsubishi fejleszt saját hibrid megoldást és start-stop elektronikát tesz az autóiba. ... és hol van ez a két autógyár a luxusautó-gyártók benzintemetőinek szennyezéséhez képest? Hol jártak ezek élen????

Nekem az az érzésem, hogy a cikk írója egyszerűen mocskolódni akart, ezért minden elképzelhető sarat igyekezett összehordani, éppen csak a prototípusok színét nem gyalázta le...
Az említett elektromos autók persze nem váltják meg a világot, de egy út első lépését jelenthetik.

Mostly Harmless 2010.09.19. 13:22:30

@Rogue: jól látod. ez az úgynevezett "noemisszio" blog a hibridautók fikázásáról és a benzines meghajtás istenítéséről szól.

nagyfeszültség 2010.09.19. 17:59:18

@Mostly Harmless:

Szerintem ez a poszt éppen egy hibrid autót istenít...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.11.14. 14:36:51

Szeretném megkérdezni, hogy mi lesz a "jópélda autók esetében" azzal a nagy halom használhatatlan akkumulátorral amit úgy 4-6 évente ki kell dobni belőlük? Most nem csak arról beszélek, hogy közgazdasági alapon pillanatnyilag értelmezhetetlen a dolog, mert az akkucsere az új autó árának harmadába-felébe kerül, hanem arról is, hogy az akkukat egy litium nevű fémből készítik, ami elég egyenetlenül oszlik meg a földön? (Kevés van belőle és az is csupa barátságtalan helyen - mint pl. a kokaintermelők szervezetének vezetője által kormányolt Bolíviában.)