Jazz a köbön

2010.12.15. 09:01 - vancat

Különleges, szimpatikus és a mai mezőnyben kifejezetten különutasnak számító kísérletbe kezdett a Honda autógyár a környezetbarát(abb) autózás népszerűsítésére - meg persze nyilván és első sorban piaci pozíciója erősítésére. Nemrégiben majdnem egyszerre mutatták be Euro5-ös, faceliftes benzines, hibrid és tisztán elektromos hajtású Jazzüket. Vagyis 2011-ben ez a bájos és praktikus kisautó lesz az első a világon, amely egyszerre van jelen belsőégésű, vegyesüzemű és tisztán elektromos hajtáslánccal nagyobb példányszámban a világpiacon.

Tegyük hozzá: a Honda hibrid hajtását rengeteget fikázzák: mint mondják - és írják - a Civic, az Insight, a CRZ és a most bemutatott új Jazz is csak egészen rövid távot képes megtenni kizárólag elektromos hajtással. Bezzeg a Toyota - hangsúlyozzák gyakran a szakújságírók - az akár öt kilométert is!

Nem tudom. Nem mértem. Lehet, hogy így van. Nekem, akinek volt szerencséje mind a Toyota (+ Lexus), mint a pedig Honda hibrid modelljeit hosszabb távon is kipróbálni, semmilyen eklatáns különbséget nem éreztem a különböző márkák hajtásláncai között. Mindegyik hibrid közös jellemzője volt, hogy az igazán kedvező fogyasztás eléréséhez finoman kellett velük menni - ez persze nemcsak a hibridek sajátja. Mindegyik modellnél egyformán jól működött a start-stop funkció, amely piros lámpáknál és egyéb megállásoknál leállítja, majd gázadásra azonnal újraindítja a motort. És ami a legfontosabb: mindegyik hibrid hajtás közös jellemzője volt, hogy hosszútávon, országúton szart sem ért, hiszen valószínűleg - az erőteljes kigyorsításokon kívül - ott más funkciója nincs az elektromos motornak, mint, hogy cipeltesse magát a benzinmotorral...

Igazi különbség ezeknek a hibrid rendszereknek csak az árában van: a Hondáé valóban egyszerűbb, ezért valamivel olcsóbb.

De visszatérve a Jazzre, és annak 2011-től egyszerre piacra kerülő benzines, hibrid és elektromos változatára, nem a Toyotához képest tartom ötletesnek, hanem általában tűnik merész és szimpatikus húzásnak. Egyrészt a Jazz egy ideális és praktikus, hosszabb utakra is kényelmes városi kisautó. Belső égésű erőforrása is viszonylag takarékos, ráadásul - mint jobbára városban használt modell - érdemes bele hibridhajtást és tisztán elektromos motort tenni.

Másrészt maga a jövőkép, amit - talán tudatosan - ezzel a lépésével a Honda sugall, az nekem kifejezetten bejön. Mint az angol igeragozásban: elénk tárják a jelenben (még) élő múltat, a közeljövőt, és egy talán nem is olyan távoli jövőről a kézzelfogható konkrétumokat. Sokkal tisztességesebbnek és tartalmasabbnak tartom ezt az átlátható termékfejlesztést, mint amikor a majd egyszer elkészülő, homályos és titokzatos, szuperzöld autókról hazudoznak a gyártók a - sajnos még mindig elég jól átverhető - nagyérdeműnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr482516959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medgar 2010.12.15. 09:33:07

Most akkor cseréljem le a 5,5 liter fogyasztású12 éves rohangálós Saxomat, egy ilyenre?

Hurri Kán 2010.12.15. 10:10:15

Még 40-50 év és talán kiforrja magát a hibrid és az elektromos hajtás.

nagyfeszültség 2010.12.15. 10:57:56

Nekem a Jazz már régóta szimpatikus kis autó, hibrid és elektromos hajtás nélkül is.

gatto nero 2010.12.15. 10:58:36

Ezek tényleg Magyarországon is kaphatóak
lesznek jövőre?

Labdacs 2010.12.15. 11:05:45

@gatto nero: a hibrid és a ráncfellvart benzines igen, az elektromos csak a tengeren túlon.

Bélabácsi 2010.12.15. 11:06:01

@Medx: Ne cseréld le. Az egy nagyon jó választás rohangálós autónak, mint ahogyan egy 6-7 éves Jazz is az, csak a Saxót az átlagember is meg tudja venni rohangálósnak, a Jazz meg még ha jó állapotban van akkor ölég drága.

Medgar 2010.12.15. 11:13:44

@Bélabácsi: Költői kérdés volt :-)

336 2010.12.15. 12:05:05

A Jazz egyetlen baja, hogy lopják. Nagyon! Az ismeretségi körömben 4(!) Jazzt loptak el fél éven belül, és sajnos ebből a négyből az egyik a sajátom volt...