Magyar motorkerékpárpiac, 2010

2010.12.30. 21:10 - vancat

"Ennél már nincs lejjebb, innen már bizonyosan felfelé vezet az út a gödör mélyéről" - siránkoznak és imádkoznak a hazai motorkereskedők és importőrök, miután kiderült: idén mintegy hetven százalékot zuhant az új motorok és robogók eladása az előző (szintén nem túl fényes esztendő) adataihoz képest.

Azért érdemes egy kicsit részletesebben belenézni ebbe a gazdasági szempontból valóban lesújtó adatsorba. Felsejlik ugyanis belőle egy nagyon ígéretes folyamat kezdete is: az tudnillik, hogy 2010-ben talpra ugyan nem állt, de kijózanodott a motorpiac. Ha megnézzük a legnépszerűbb két típust - ezek a Honda Lead, amely egy decens, kényelmes és takarékos 110-es robogó, valamint a Honda CBF 125, amely egy takarékos kis városi szaladgálómotor, amely akár rövidebb kirándulásokra is alkalmas - azt láthatjuk, hogy azon kevesek, akik új motort vettek, immáron nagy százalékban azért vették, hogy gyorsan és takarékosan közlekedhessenek vele.

Vagyis pont ugyanazért, amiért Európa nagy részén az emberek motort és robogót vesznek. Az a hazai gyakorlat valóban megszűnt - talán egy életre - hogy bejönnek a menők évente egy új sportmotorért, és bejönnek a csórók ugyanezért, csak őket az árrésen kívül a bankhitel jutalékára is le lehet venni. Viszont aki vesz egy Honda Leadet és ráérez a városi motorozás előnyeire, valószínűleg előbb-utóbb lecseréli egy 125-ös PCX-re vagy egy még kényelmesebb robogóra, be fogja hordani a szakszervizbe és másoknak is ajánlani fogja a motorozást, motorvásárlást.

Szintén pozitív attitűdöt látok abban, hogy a megmaradt magyar motorvásárlók - árérzékenységük ellenére - nem kezdtek rosszabb minőségű, kevésbé tartós típusokat preferálni. Aki Hondát, Yamahát, Suzukit, BMW-t, Kavasakit, Piaggiót vesz, az bizonyosan nem a kategória legolcsóbbját, hanem a minőséget és a tartósságot keresi egy motorban (robogóban). Az eladási toplista 3. helyezettje (BMW R 1200) ugyan korántsem illik bele a fent vázolt, mindennapos városi motorozáshoz használt közlekedési eszköz koncepciójába, de még erre a túraendurók egyik királyának számító motorra is azt mondom: valószínűleg többségében olyanok veszik, akik közlekedni (is) szeretnének vele - például autó helyett.

Érdemes tehát meglátni ezt a kis jót a motorpiac katasztrofális helyzetében is, hiszen gondoljunk csak bele: ha sikerülne elérni azt, amiért most éppen aláírásgyűjtés is zajlik, hogy B kategóriás jogosítvánnyal lehessen 125-ös robogót is vezetni (ötvenest, ami sokkal veszélyesebb, ma is lehet...), akkor talán ugyanilyen arányok mellett megduplázható, megtriplázható lenne a hazai motorokerékpár piac; ami ebben a formában nemcsak a kereskedőknek, de talán a városi levegő minőségének is hasznos lenne. Talpra még nem állt, de már kijózanodott a magyar motorkerékpár-piac.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr1002549236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.