Mielőtt már a bevezetés pillanatában elszúrnák a budapesti dugódíjat, érdemes egy kicsit áttekinteni, mit változtattak a már meglévő rendszeren most januártól Londonban, ahol annak idején a világ nagyvárosai közül elsőként korlátozták ezzel az eszközzel a belváros autóforgalmát. (Budapesti politikusoktól, polgármesterektől, szakértőktől és egyéb döntéshozóktól különös figyelmet kérnék: ha ezt a rövid kis posztot elolvassák, nem kell majd húszmillióért dugódíjtanulmányt rendelni. Ígérem, hogy rövid leszek, közérthető és ingyenes... )
A londoni behajtási díj olyan autósok számára kötelező, akik London belvárosának egy meghatározott területére hajtanak be. A díj célja a torlódás csökkentése, illetve pénzügyi források előteremtése a londoni közlekedési rendszer fejlesztéséhez. A behajtási zónát 2003 februárjában jelölték ki, majd 2007-ben kiterjesztették Nyugat-London bizonyos részeire. Ez mind a mai napig az egyik legnagyobb ilyen jellegű program a világon.
A rendszer 2011. január 4-től kezdve megváltozott: a 100 g/km vagy annál kisebb CO2 emisszióval működő, és egyben az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási szabványt is teljesítő autók mentesülnek a behajtási díj megfizetése alól, amennyiben tulajdonosuk járművenként évente 10 font átalányt befizet. London polgármestere, Boris Johnson ráadásul azt tervezi, hogy az olyan nagyteljesítményű hibridautók, mint például a Lexus GS450h, RX400h és társaik ismét bekerülnek a díjfizetésre kötelezett kocsik közé.
Ezek ugyanis sokkal több káros anyagot bocsátanak ki más, szintén kedvezményezett autóknál, de eddig hibridrendszerüknek köszönhetően nem kellett fizetniük. Magyarán érdemes lenne már most világosan elhatározni, hogy Budapesten nem futjuk meg a korábbi londoni köröket és már eleve olyan szabályozás készül, amely elsősorban az autó károsanyag-kibocsátását, környezetvédelmi besorolását, esetleg méretét venné figyelembe - de semmiképpen sem kizárólag a hajtás módját.
Ez esetben nem járunk majd úgy a dugódíj - reméljük mihamarabbi - budapesti bevezetése után, hogy mondjuk egy vízvezeték-szerelő mester Ford Fiesta Van Econeticjét a maga 98 g/km-es kibocsátásával jól megsarcoljuk, míg a hibrid S600-asokkal, Touaregekkel, Lexusokkal büszke környezetvédőként pöffeszkedőket ismét mentesítjük egy olyan környezetvédelmi célú adó alól, amit - dugódíjtól függetlenül - már réges-régen fizetniük kellene.