Taxik és tenderek

2011.01.28. 07:19 - vancat

Európa- és Amerika-szerte a taxitenderek reneszánszát éljük. De micsoda különbségek vannak taxitender és taxitender között! Milánónak és Londonnak például a Volkswagen az idei év végén bemutatkozó miniautó-családjának elektromos változatait ajánlja, arculatában a két metropolis hangulatához és hagyományaihoz illő tetszetős és praktikus autókat. Az Egyesült Államokban több komoly autógyártó is ringbe szállt a villanytaxi-koncessziókért, és ebből a harcból nagyon jópofa prototípusok születtek: a Ford Tranzit Connect Electric nagyszerűségére már korábban többször felhívtam a figyelmet, és - érintőleg - már a Nissan NV 200-ról is írtam, amelyből egy egész különleges yellow cab-parafrázist készítettek a japánok. (Közben a Nissan NV 200 megérkezett Magyarországra is, áprilistól ráadásul már nem csak teher, de hétszemélyessé alakítható személyszállító változata is elérhető lesz, igaz - egyelőre - csak dízel és benzines változatban; viszont azok legalább takarékosak.)

De a taxitenderek közötti különbség lényege sajnos nem Európa és Amerika, hanem - szégyenszemre - Magyarország és a modern világ többi része között húzódik. A cél ugyanis mindenhol (máshol) az egységes arculat, a károsanyag-kibocsátás csökkentése, a kényelem fokozása. Merthogy vagy arról van szó, - mint például Milánó, London esetében -, hogy egy patináns európai autógyártó megtiszteli a városokat (a városok meg őket) egy kifejezetten számukra készített taxi prototípussal. Vagy, mint az USA-ban, a versenyhelyzet hoz létre nagyszerű ötleteket, amelynek hasznát végül a taxival közlekedő utasok fölözhetik le.

Mi történik ezzel szemben Magyarországon? Évek óta még abban sem sikerül dűlőre jutni, hogy pontosan milyen kritériumoknak feleljen meg a jövő pesti taxija. Egyáltalán: milyen színű legyen, milyen motor(ok) hajtsák, kik vezethessék? (Pedig az egységes taxidizájnnak nemcsak a szocializmusban, de a már a két világháború között is szép hagyományai voltak Budapesten.)

Környezetvédelem? Na, abban aztán igazán szégyenteljes a különbség köztünk és a művelt világ sajnos szinte bármelyik más szeglete között. Budapesten annyi történt, hogy a mostanában már egy menetre szinte bárki által elvihető kurvaként működő Levegő Munkacsoportnak és a Porsche Hungária nevű párt- és állami luxusautó-beszállító cégnek, itt a west balkánon, valamifajta second hand keresztapaként működő vezetői összeálltak, és kedvenc újságíróik előtt bejelentették: megalakult a budapesti zöld taxitársaság. Amely mostantól nagyon zöld lesz, például azért mert Euro5-ös motorral szerelt autókra cserélik a régi, sokkal környezetszennyezőbbeket - amelyeket nemrégiben szintén éppen ők adtak el.

Szóval tiszta szégyen ez a korrupt, putri-posztszocializmus, amelynek még bája sincs, csak szarszaga. Gandhi szerint egy társadalom fontos fokmérője, hogyan bánik az állatokkal. Tökéletesen egyetértek, hozzátéve: sajnos az is legalább ennyire jellemző egy társadalom - vagy egy város - állapotára, hogyan és honnan szereznek be új taxikat.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr492619777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 09:52:05

Pekingben meg minden taxi egyszinu es egy arban fut. Es minden sofor becsuletes!! Borravalo meg nem letezik :)) Bovebben: xiongyali.blog.hu/2010/08/03/taxi_peking

Link Elek 2011.01.28. 09:58:02

csinalj jobbat itt, vagy koltozz el normalis helyre

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 10:00:10

Ja, es tobbseguk Hyundai, van egy par Citroen is...

Ezt a kep viszont magaert beszel :) auto.niot.net/post/geely-reinvisions-londons-iconic-taxi-w/

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 10:03:14

@Link Elek: ??? Minden ujsagiro vagy kritikus huzzon el, hagyja beken a maffiakat vagy artsa bele magat olyan uzletbe aminek a kozelebe sem engedik? Hogyan is gondolod, hogy o vagy en vagy barki csinaljon jobbat? Otletelni sem lehet, esetleg kritizalni? Nem ertelek Link Elek.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 10:11:17

"Londonnak például a Volkswagen az idei év végén bemutatkozó miniautó-családjának elektromos változatait ajánlja"

Vagy lehet, hogy megis kinai Geely fog London utcain futkarozni? :))

tlantos 2011.01.28. 11:01:14

@Chaoyang: Hanzhouban meg tobb szinu van.
Ezust-kek, ezust-zold, ezust-narancssarga
Oszt amikor a szallodatol eltaxiztunk nemtudom hany km-t (es vegul nem talaltunk oda, galogolni kellett :) az irodaig egy ezust-zold taxival, visszafele meg nem talaltunk, csak ezust-keket, az kozolte, hogy oda o nem megy. Gyalogolhattunk vagy 1km-t, ott mar lattunk ezust-zoldet is, az elvitt :)

Amugy Hyundai Sonatakat sikerult szinte minden alkalommal kifogni, 700e-1m km koruli futassal.

nagyfeszültség 2011.01.28. 11:03:07

Tényleg vérciki, hogy nálunk a taxizás már egyelnlő a maffiával és a kurrupcióval, miközben szinte mindenhol máshol újra egyre inkább adnak a jó taxi-imázsra.

tlantos 2011.01.28. 11:07:08

@Chaoyang: gondolom odaig jutottak az olvasasban, hogy angol volt a kapcsolodo ficko, meg arrafele van egy klonja is a hidnak :)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 11:40:50

@tlantos: szoval az ezust-zold a tuti az ezust-masszinu pedig a hiena :DD Pekingben regebben itt is sokszinuek voltak, maradt abbol az idobol egy-ket piros az utakon...

tlantos 2011.01.28. 11:43:10

@Chaoyang:
A minta ugyanaz volt, ora is volt, a sofor feje is ugyanolyan volt ;)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 11:46:21

@nagyfeszültség: Azt en sem ertem, hogy pont a taxisoknak, hogy lehet ilyen jo lobbijuk-befolyasuk a magyar rendorsegre es a parlamentre. VALAMIT TUDNAK. Vagy pedig nagy gazemberek a tulajdonosai a taxis tarsasagoknak es messzire nyulik a kezuk es sok a politikus/rendor baratjuk. Ugy viselkednek ezek a cegek mintha erinthetettlenek lennenek.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 11:53:00

Egy ket angolul jol beszelo alturistaval siman lelehetne oket buktatni. Az a tarsasag ahol 3 esetben talalnanak csalast az oraval vagy szamlaval vagy masmodon, az rogvest felosztatatik. Ezzel hatalmas kauciot (100ezer euro?) veszitene a tulajdonos. A kollektiva mehet uj tarsasagba, uj kauciot dobnak ossze es kozosen vallalnak feleloseget az embereikert. Egyszemelyes tarsasag nem letezhetne. Altagokat is percek alatt kilehetne szurni egy nyilvantartasi rendszerrel.Egy-kettore rend lenne.

Hurri Kán 2011.01.28. 11:56:29

Ez most Budapest legégetőbb közlekedési problémája, a vak is lássa...

tlantos 2011.01.28. 11:57:48

@Chaoyang: annak nincs, de odaig mar nem jutottak, a kinaiak egyszerre csak 1 dologra tudnak koncentralni :)

tlantos 2011.01.28. 11:58:16

@Chaoyang: Kinaban szerintem szimplan fejbelonek a tulajdonost.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 12:22:41

@gyvy: a problema gyokore szoros osszefuggesben all a megvalosulatlan metrokkal es az elfuseralt es pazarlo de megis draga tomegkozlekedessel... :)