Rengeteg embert ismerek, aki váltig állítja: nem azért jár négykerékhajtású, emelt hasmagasságú autóval vagy kifejezetten terepjáróval, mert - egyéb erények híján - ezzel akar macsóbb, feltűnőbb, férfiasabb és menőbb lenni, hanem kifejezetten praktikus okokból. Például, mert olyan helyen dolgozik/lakik, ahol rossz, esetleg télen kifejezetten alig járható utak vannak. Közülük is rengetegen jobbára egyedül, maximum ketten használják az autót, és száguldozni sem szoktak, vagyis bőven megelégednek a 130-as megengedett sebességgel. Mégis egy többezer köbcentis batárral közlekednek, amelynek fogyasztása, szervizköltsége tök fölöslegesen magas, nehéz vele parkolni és - soha ki nem használt teljesítménye miatt - magasak az adói.
Számukra most ismét van egy józan alternatíva: ugyanis visszatér a magyar piacra a Fiat Panda Climbing. Emelt hasmagasság, 1,3-as multijet dízelmotor, kifejezetten jó terepező képesség, olcsó, tartós, kis fogyasztású, praktikus. Az ára pedig éppen ötmillió forint alatt van. Azt, hogy miért tűnt el egy időre a magyar piacról, és most miért tért vissza, nem tudom, de korábban volt szerencsém személy- és kisáruszállító változatát is kipróbálni, és azt kell mondanom: ha valaki tényleg nem presztízsből ül Jeepbe, SUV-ba, akkor a Panda Climbing egy igazán kedves alternatíva.
De a Panda Climbing nem is biztos, hogy legelsősorban csak magánvásárlóknak jelenthetne reális alternatívát. Sokkal inkább a - Magyarországon jól ismert - közpénzből fedezett és közfeladattal indokolt magánautó-vásárlásokat lehetne vele kiváltani. Ennek egyik nagy klasszikusa kétségkívül a politika pöcegödrében egy ideje már eltűnt Demszky Gábor, egykori budapesti főpolgármester volt, aki - mint emlékezetes - azzal indokolta fullos Audi All Road Quattróját, hogy a budapesti nagyberuházások felügyelete megkíván egy terepen is jól használható autót.
De ő persze csak a jéghegy csúcsa volt: ki tudja, hány száz olyan esetben vásárolnak - ma is regnáló - polgármesterek, falugondnokok, közterület-felügyelők, önkormányzatok, közcégek pick-upokat, terepjárókat, amikor valójában csak arra lenne szükség, hogy - adott esetben - sáros, havas földúton is boldoguljon az autó. Nos, ezekben a nem ritka esetekben politikailag igazán korrekt megoldás lehet a Panda Climbing - és persze minden más ehhez hasonló szerény, de praktikus négykerékhajtású népautó.