Népautó, négykerékhajtással

2011.02.03. 07:02 - vancat

Rengeteg embert ismerek, aki váltig állítja: nem azért jár négykerékhajtású, emelt hasmagasságú autóval vagy kifejezetten terepjáróval, mert - egyéb erények híján - ezzel akar macsóbb, feltűnőbb, férfiasabb és menőbb lenni, hanem kifejezetten praktikus okokból. Például, mert olyan helyen dolgozik/lakik, ahol rossz, esetleg télen kifejezetten alig járható utak vannak. Közülük is rengetegen jobbára egyedül, maximum ketten használják az autót, és száguldozni sem szoktak, vagyis bőven megelégednek a 130-as megengedett sebességgel. Mégis egy többezer köbcentis batárral közlekednek, amelynek fogyasztása, szervizköltsége tök fölöslegesen magas, nehéz vele parkolni és - soha ki nem használt teljesítménye miatt - magasak az adói.

Számukra most ismét van egy józan alternatíva: ugyanis visszatér a magyar piacra a Fiat Panda Climbing. Emelt hasmagasság, 1,3-as multijet dízelmotor, kifejezetten jó terepező képesség, olcsó, tartós, kis fogyasztású, praktikus. Az ára pedig éppen ötmillió forint alatt van. Azt, hogy miért tűnt el egy időre a magyar piacról, és most miért tért vissza, nem tudom, de korábban volt szerencsém személy- és kisáruszállító változatát is kipróbálni, és azt kell mondanom: ha valaki tényleg nem presztízsből ül Jeepbe, SUV-ba, akkor a Panda Climbing egy igazán kedves alternatíva.

De a Panda Climbing nem is biztos, hogy legelsősorban csak magánvásárlóknak jelenthetne reális alternatívát. Sokkal inkább a - Magyarországon jól ismert - közpénzből fedezett és közfeladattal indokolt magánautó-vásárlásokat lehetne vele kiváltani. Ennek egyik nagy klasszikusa kétségkívül a politika pöcegödrében egy ideje már eltűnt Demszky Gábor, egykori budapesti főpolgármester volt, aki - mint emlékezetes - azzal indokolta fullos Audi All Road Quattróját, hogy a budapesti nagyberuházások felügyelete megkíván egy terepen is jól használható autót.

De ő persze csak a jéghegy csúcsa volt: ki tudja, hány száz olyan esetben vásárolnak - ma is regnáló - polgármesterek, falugondnokok, közterület-felügyelők, önkormányzatok, közcégek pick-upokat, terepjárókat, amikor valójában csak arra lenne szükség, hogy - adott esetben - sáros, havas földúton is boldoguljon az autó. Nos, ezekben a nem ritka esetekben politikailag igazán korrekt megoldás lehet a Panda Climbing - és persze minden más ehhez hasonló szerény, de praktikus négykerékhajtású népautó.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr72634992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Leander-tölgyi M-Bear 2011.02.03. 09:02:31

aha. az elmélet szép, meg bárcsak így működne a világ, de ugye ettől elmélet az elmélet.
javaslom, egy év múlva írj egy update-et a forgalmazó által megadott értékesítési adatokkal, flotta és magán bontásban, és mosolyogjunk majd együtt a naivitáson.
összkerekes, terepes olcsó dízelnek ott a skoda duster. miért venne valaki gyerekméretűt, ha kapható valami felnőttben is? mert ugye a fiat panda nyilván nem veri presztízsben a daciá-t.
csókollak benneteket!

Mr Chablis 2011.02.03. 09:09:43

Nem úgy van, hogy a Skoda az Yeti, a Dacia meg Duster?
A többi amúgy stimmel.:)

Terry Wrist 2011.02.03. 09:10:49

1. amig van Duster 3,3-tol, addig - annak, aki tenyleg csak a 4x4 miatt vesz es nem erdekli a presztizs - butasag lenne egy ilyen mini-akarmire majd' otmilliot kiadni.

2. Demszky nagyon nem a szivem csucske, de egy fopolgarmester (/akarmilyen magas beosztasu allami vezeto) ne jarjon olcso kisautoval, kapjon nyugodtan Audit. ha emellett jol vegezne a dolgat es nem lopna, akkor senki nem szolna erte.

Zorgo 2011.02.03. 09:14:07

Valóban botrány,hogy politikusaink csak V6 biturbó,bőr,20-as felni közelségében érzik jól magukat.Talán az egyetlen ország vagyunk ahol ez már annyira bele simult a hétköznapokba,hogy nem rúgják jól seggbe a felkapaszkodott trógereket.Simán eljárhatnának egy Octáviával, vagy Passattal, de nem, nekik A6 alatt nincsen élet.

gigabursch 2011.02.03. 09:16:05

@A Leander-tölgyi M-Bear:
Akkor inkább Dacia Duster vagy Skoda Yeti - ha már okoskodunk...

Amúgy a Fiat Panda 4×4 emelt verzként tényleg egy nagyon jó kis kocsi. Aki már ment vele tudja. Normális gumival mindenhol jól teljesít.

Macibb · http://indafoto.hu/macibb/tag/kiskutya 2011.02.03. 09:35:31

@Terry Wrist: Járjon nyugodtan kisautóval a munkája végzése közben, például azért, mert könnyebben mozog vele és könnyebben talál parkolóhelyet.

Hirtelen az is eszembe jutott, hogy a miniszter is latinul azt jelenti, hogy szolga, csak a mai miniszterek kötelességtudata és alázata alapján hajlamosak vagyunk ezt elfelejteni ...

storm28 2011.02.03. 09:38:34

Lada nivát nekik!!!Ha pofavizit lenne,akkor pedig fekete metált vegyenek:):)

victor vacendak 2011.02.03. 09:38:48

Ez a szerencsétlen Fiat terepezni? Nincs centrál-zár, kínosan lassú viszkó van benne (egyszerű csúszós úton is akadnak vele gondok), és az emelt hasmagasság se vetekszik a konkurenciával. A 30 literes tank?
Yeti Haldex 4, azért azzal sem biztos, hogy nagy hóban volna esély, de legalább egy kulturált, jól felszerelt autó, amit számomra örömteli módon, a legjobb kis benzines turbókkal is árul a cég. A Duster bár olcsó, beülve okádhatnékom volt.

mernokbazis.hu · http://www.mernokbazis.hu/ 2011.02.03. 09:48:40

hamarabb eljutunk oda, hogy girokoptert www.mernokbazis.hu/cikkek/a-legujabb-repulo-auto vesznek maguknak, mintogy a pick-upból átüljenek egy 1,3-mas pandába...

venszivar 2011.02.03. 10:05:44

A '70-es,'80-as években a Fiat egy jó márkának számított,de nem volt sok belőle.20éve megnyílt a piac s még sem lett több.A bő családomban van v.15-18 autó,az utcánkban is v.25-30 db.Viszont egy Fiat SINCS !Olyan ritka.......,aztán ,hogy mi az oka?Jóval olcsóbban kéne adniuk,hogy vegyék,de gondolom az meg nem megy.Ritka mint a Ferrari. Isten nyugosztalja.:DDDDD

Winston Smith 2011.02.03. 10:10:06

@MTFUN: "Talán az egyetlen ország vagyunk ahol ez már annyira bele simult a hétköznapokba,hogy nem rúgják jól seggbe a felkapaszkodott trógereket.Simán eljárhatnának egy Octáviával, vagy Passattal, de nem, nekik A6 alatt nincsen élet."

Sorold már fel azokat az országokat, ahol az állami vezetők Octaviával járnak!

Nem lenne hosszú a lista...

Winston Smith 2011.02.03. 10:17:09

@Winston Smith: Ja, és még valami: az államtitkárnak Passat jár.

Ehhez annyit tennék hozzá, hogy a Nyugat-Európában a sima sales-es haverom kapott Passatot céges kocsinak,, egy huszadrangú cég nulla beosztottal rendelkező, nem vezető beosztású alkalmazottjaként, néhány éves munkatapasztalattal.

Egy államtitkárnak ennél némileg felelősebb beosztása van...

alibaszna de bamba (törölt) 2011.02.03. 10:18:21

Orcsány Viktor,Gyurbán Ferenc,Suzuki.....

Winston Smith 2011.02.03. 10:19:18

@alibaszna de bamba:

1) De annak a legluxusabb kivitele, az emlegetett V6-os motorral és 20 colos felnivel.

2) És nyilván nem takarékossági okból, hanem a hazai ipar támogatása végett. Hogy nézne ki, ha a francia elnök német autóval járna?

magyar bucó 2011.02.03. 10:31:00

Tetszik, de nem ötmillióért.

venszivar 2011.02.03. 10:34:04

@magyar bucó: Max. 3,5 millió,akkor talán ....!

magyar bucó 2011.02.03. 10:44:18

4 millió a 4x4 diesel Duster, ami sokkal nagyobb. Ez tényleg max. 3,5...

nagyfeszültség 2011.02.03. 11:20:20

Szerintem a Panda Climbing olyan aranyos és jó kis autó, hogy sajnálnám a politikusoktól. Demszkytől különösen.

fenyoke 2011.02.03. 11:25:10

5 millért vehetsz már egy elég jól felszerelt KIA Sportage-t ami azért egy sokkal szebb és komolyabb autó!!!! Ez a kia izé..FIAT nem ér szerint sem 5 millt!! talán ha 3-ért el lehet majd adni!!

Nzoltan 2011.02.03. 12:55:33

Minek egy képviselőnek 4x4? Fronthajtás, és hólánc.
Többet nem érdemelnek.

Gyárfás 2011.02.03. 12:59:08

Csak én szégyellném magam, ha az ország vezetői közül bármelyik ilyen fosból szállna ki?
Eléggé le vagyunk értékelve amúgy is nem kellene ezt fokozni.

gatto nero 2011.02.03. 12:59:46

Nekem egyébként legjobban a szimpla, egyszerű, mezei 1.2-es Panda Van tetszik. Az egy igazán jópofa kis munkaautó.

1kutya 2011.02.03. 13:29:52

egyébként jelenleg akciósan 4.2misi, de ennyiért is inkább a duster.

mrteacher 2011.02.03. 13:43:52

Járjanak tömegközlekedéssel! Elvileg ingyen utazhatnának, akkor mi a gond? :)

sanyix 2011.02.03. 13:48:12

@Gyárfás: Nem amiatt vagyunk leértékelve, mert ilyen olyan kocsikból szállnak ki, hanem amiatt akik kiszállnak a kocsikból.
Egyébként meg pont leszarom mit gondolnak, suzukit nekik!

venszivar 2011.02.03. 13:48:54

Járjanak bringával ! Van a sufnimba.Egy használt A-6-os ért adok 5db-ot,meg egy gördeszkát.

Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2011.02.03. 13:51:37

@Gyárfás: de azért egy hódmezővásárhelyi polgármesternek nem biztos, hogy 25 milliós autóval kellene járnia.

Vagy szerinted jár neki?

(Persze nem is Pandával, ebben egyetértek)

TIN modell (törölt) 2011.02.03. 13:56:07

Politikusnak, autót? Van BKV, Volán, MÁV, Mahart! Nekik az is ingyér van!

gatto nero 2011.02.03. 14:26:34

@Kiszámoló:
Miért, ki ő, hogy akár nem járhatna egy Pandával?
Giovanni Agnelli - szegény amíg élt - rendszeresen egy egyszerű Pandával járt Rómában. Fontosabb ember volt, mint Lázár János...

Spiritmonger 2011.02.03. 15:10:09

szánalmas a poszt

a panda gyerekautó, kisdedeknek
terepre nem jó, hiányzik belőle minden, ami oda kell
hely nincs benne, minősége gagyi, motorja gyenge, hangos, az autó kényelmetlen és nem biztonságos

T. blogger!

egyszer legyen nagykocsid, és soha többet nem írsz ilyen baromságokat, mint ez a cikk

terepezni olcsón ott a lada niva, a sor másik vége a Mercedes-Benz G osztály, közte elég széles a spektrum

a nagy autó nem luxus, nem bűnös dolog, hanem alap, mint amerikában. kényelmes, biztonságos, jól felszerelt
az, hogy sokat eszik, zágson, lófasz, nem tétel
de egy karambolnál megvédi a benne ülőket, és ez számít, meg az, hogy egy nagyobb terepjáró tényleg alkalmas terepre
az ember nem a szomszédjának, meg a közvéleménynek vegyen autót, még akkor se, ha megmondóemberek elvárják

venszivar 2011.02.03. 15:27:29

@Spiritmonger: Vegyél M-1-est aztán zágson,te megmondó "ember".

Skj Joe 2011.02.03. 15:45:35

Szerintem ez relatív. Mármint, hogy mekkora autó kell, meg, hogy felesleges, vagy nem a nagy kocsi.
Itthon az autó kicsit, sőt, nagyon státusszimbólum értékkel bír. Hogy miért az most teljesen lényegtelen. Itt így vagyunk szocializálva. Vannak olyan országok, ahol autóból a tehetősebbek is a kicsit veszik, mert, ott nem az autóról ítélik meg a másikat. (jó példa erre bármelyik európai sziget).

Az természetesen teljesen igaz, hogy egy kis Pandával is el lehet jutni bárhova, de ehhez a gondolkodásban kell változtatni.

nagyfeszültség 2011.02.03. 15:51:07

@Spiritmonger:

Azzal egyetértek, hogy létezik egy nagyautó feeling, ami valóban klassz, de egyébként mások számára meg esetleg éppen a kisautó - vagy éppen törpeautó - életérzés a vonzó. Az viszont tényszerűen nem igaz, hogy minél nagyobb egy autó, annál biztonságosabb. Sőt, néha éppen fordítva áll a dolog.

Kivancsi 2011.02.03. 15:57:41

Idejutottunk :(:(
Egy fos fiat panda mert a 4 kereke porog!! = 5M...
egy alap benzines Panda 2.5M....

kb 20 eve egy alap auto lelektani ar-hatara: 1Milla volt..
kb 5 eve ez a lelektani hatar mar atlepte a 2M-t
manapsag mar a 3M-et verdesi...

2M ert mar csak lofaszt kapsz..

meg egy kis ido es a lelektani hatar 4 M lesz :(
sose lesz uj autom :(:(

Csak vmi hasznalt "szeker'

alibaszna de bamba (törölt) 2011.02.03. 15:58:45

@Winston Smith: Csakhogy ő megtermeli rá a lét!!
különbség!! nem a mi adónkból vesz újat min. 4 évente!

alibaszna de bamba (törölt) 2011.02.03. 16:02:36

@Gyárfás: Hát ecsém akkor Rolls Roys t nekik, ha ezen
múlik szerinted a megítélésünk!
Végül is a te+ az én adómból veszik!

Kivancsi 2011.02.03. 16:13:50

lofaszt...
BKV berletet nekik!!
de csak 80%-t tamogatva!!
a 20% az o sara!!
Termeszetesen adoznia is kell utana!!!

ostvan 2011.02.03. 17:54:45

@Winston Smith: Ezek szerint még nem láttál közelről államtitkárt?

Bambano 2011.02.03. 17:59:57

Az autó fogyasztása elsősorban nem a köbcentitől függ. Egy határig a köbcenti növelésével csökken a fogyasztás.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.02.03. 18:11:52

Azt én elhiszem, hogy váltig azt állítják amit, de nem kötelező elhinni, hogy úgy is van.

A praktikus jelzőbe olyasmik is beleszámítanak ám, amelyek a cikkben is fel lettek sorolva hátrányként, tehát bizonyos, hogy nem a praktikusság a legfontosabb ok.

Azt külön megnézem, ahogy a városi terepjáró hívek Fiat Pandára cserélnek.

Alternatívának persze lehet józan, de elég megmosolyogtató még elképzelni is, ahogy a józanok csupán praktikus okokból eladják a Q7-esüket, mert Pandára váltanak.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.02.03. 18:14:03

@Terry Wrist:
"2. Demszky nagyon nem a szivem csucske, de egy fopolgarmester (/akarmilyen magas beosztasu allami vezeto) ne jarjon olcso kisautoval, kapjon nyugodtan Audit. ha emellett jol vegezne a dolgat es nem lopna, akkor senki nem szolna erte."

S közben persze lelkesen propagálja a tömegközlekedést és az egészséges kerékpározás fontosságát.

Audiból teljesen hiteles.

Bambano 2011.02.03. 19:11:05

@Akitlosz: miért, egy szakadt fiatból kiszálló főpolgármester hiteles?

magas rangú állami vezetők járjanak rendes autóval, hordjanak rendes órát (ebből is volt hiszti anno) és legyen rajtuk rendes ruha.

azt már csak magam teszem hozzá, hogy nem ártana rendes testmagasság is, nehogy a komplexusait kompenzálja valaki a hivatali tevékenységével...

Bambano 2011.02.03. 20:24:42

@magyar bucó: az én tapasztalatom azt mutatja, hogy nem. feltételezem, hogy ugyanúgy vezetik az autót, tehát aki a kávédarálóval nem sietett, abból ne legyen fittipaldi egy nagyobb autóban.

Különböző márkák esetén akár jelentősen is csökkenhet a fogyasztás a nagyobb javára. Szintén saját tapasztalat.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.02.04. 08:25:17

@Bambano:

Kit a külsőségek érdekelnek, kit a tartalom inkább.

Amíg a politikusok a tömegközlekedést meg a kerékpározást propagálják, miközben ők maguk luxusautókkal járnak, addig nem valószínű, hogy a köz érdekében ténykednek és nem a sajátjukéban.

Mutassanak követendő példát, és ne elszomorítót!

Mert így többen lesznek akik nem Audit kívánnának nekik hozzájuk passzoló viseletnek, mint Te, hanem bilincset.

Spiritmonger 2011.02.04. 10:31:25

@nagyfeszültség: pedig így van, minél nagyobb az autó, annál biztonságosabb
nem számít az euroncap csillag sem, csak a fizika
nagyobb autó az nagyobb tömeg és méret, nagyobb gyűrődőzóna, nagyobb hely a túlélésre
nagyobb tömeggel esetleg ki lehet dönteni a villanyoszlopot, ami a kisebb tömegű kocsit kettévágja
minden kisautópártinak egy tanulságos klip
a fiat pandával szerkezetileg 100%-ban megegyező fiat 500 a maga 5 euroncap csillagával ütközött egy nála nagyobb, de csak 4 csillagos autóval

az eredmény itt.

www.youtube.com/watch?v=58zqJCtUjSI

nekem többet ér a családom és a magam élete mindenféle zöld hablatynál

magyar bucó 2011.02.04. 14:00:17

@Bambano:
Összehasonlítani csak az azonos típust (hasonló konstrukciójú mototokkal) érdemes.

VW Golf:
1.2 (85 LE TSI) 5,5 l
1.4 (122 LE TSI) 6,2 l
2.0 (210 LE TSI) 7,3 l

Spiritmonger 2011.02.04. 14:25:00

@magyar bucó: szépek a számok, de a gyakorlat más, miért van az, hogy egyetlen autótesztelő nem tudja reprodukálni soha a katalógusadatokat fogyasztásban?

a nagyobb motor azonos kocsin belül olykor érezhetően kevesebbet fogyaszt
szerepe van ebben az alacsony fordulaton nagyobb nyomatéknak, az esetleges más váltóáttételnek vagy váltónak

pl az én 3.5 literes nagykocsim 150-es tempó körül kevesebbet fogyaszt, mint az öcsém 1,2 literes kiskocsija, de még mindig többet, mint az anyám 2 literes autója

130-nál az anyukámé eszik legkevésbé, városban az öcsémé

180-nál már az enyém fogyasztja a legkevesebbet a jobb váltó miatt

venszivar 2011.02.04. 14:57:20

@Spiritmonger: Nem tudtam biztosan,hogy te most dicsekszel v."csak" gyagyás vagy?! Szerintem mind kettő ! Aztán mennyit mentél mostanában 180-at?Baromira fontos s lényeges adat!Ezt a kommunikációt a gyereked az óvodába nyomja,az "apja után szabadon"!
Szerintem meg az enyém fogyasztja a legkevesebbet 333-nál szinte egy cseppet sem! A te stílusod után szabadon............,ja de a jobb váltó miatt.

magyar bucó 2011.02.04. 17:00:35

@Spiritmonger:
Én még soha nem éreztem a fogyasztást, nekem ezt mindig számolni kellett.
Összehasonlítani csak azonos típust érdemes. Az Opelem kevesebbet fogyaszt, mint régen a Trabantom. És? Jelent ez valamit?
Lehet, hogy nem tetszenek a gyári fogyasztási adatok, de ez az egyetlen módszer a korrekt összehasonlításra.

Spiritmonger 2011.02.05. 07:29:00

@venszivar: tudod, van olyan hely, nem is messze, ahol mehetsz akár 333-mal is, szabadon, közúton anélkül, hogy baszogatnának.

sajnos az egy hülye beidegződés, hogy a gyorshajtás veszélyes, és ezt egyedül a németek értik
az abszolút gyorshajtás önmagában nem veszélyes, a relatív gyorshajtás az, ami a problémák oka

szerinted melyik a veszélyesebb?

1, reggel, nyáron, jó látási viszonyok között az amúgy is teljesen üres M6-on 220 kmh-val menni száraz aszfalton,

vagy

2, nyári gumival havas időben rossz látási viszonyok között a 90-es táblánál 89-nel száguldozni a 4-es főúton?

venszivar 2011.02.07. 21:52:56

@Spiritmonger: Izlandon? : DDDDD Oda én is sokat ....