Az év legsunyibb leléptetése

2011.02.06. 21:01 - vancat

Tanulságos kis lista állítható össze azokból az autótípusokból, amelyek 2011-ben lekerültek - vagy lekerülni kényszerültek - az európai árlistákról. Vannak persze menetrendszerű változások, hiszen például az új Citroen C4 érkezésével magától értetődően távozott az elődje - igaz, annak kétajtós kupé változata is. Ebből adódóan valószínűleg a C4 Van is távozik, amelynek helyét, vagy legalábbis szerepét, a C3-asból kialakított kisáruszállító veszi át. De megszűnik például a Citroen C2 is, amely bájos kis autó, talán érdemes lett volna egy korszerűbb motorral továbbra is életben tartani...

Véget ért a pályafutása a Peugeot praktikus kis gnómjának, az 1007-esnek ugyanúgy, mint a vicces és kedves, de irreálisan drága Renault Kangoo Be Bopnak. Ha valakit érint: már csak raktárról rendelhető a Bentley Arnage, de az Alfánál is tizedeltek: a Spider és a Brera pályafutása is véget ért, míg a 147-est a Mito és a Giulietta váltja. A luxusautó-piac érdekes és igényes, de a piacon sikertelen színfoltja távozik a Honda Legenddel és egy sármos-praktikus egyterű, a FVR.

A környezetet jobban kímélő autók közül eltűnik a Civic Hybrid - viszont hamarosan itt a Jazz benzin-elektromos változata, meg persze van helyette Insight meg a CRZ. Ez utóbbi, reméljük, teljes értékűen kiváltja a szintén távozó Civic Typ-R-t, amelynek széndioxid-kibocsátása nem igazán van összhangban a Honda zöld terveivel...

A tradíciógyalázás szimbóluma, a Ford Mondeo alkatrészeiből összetákolt Jaguár X-type is eltűnik (legszégyenteljesebb kombi változatával együtt), csökkentve a mindennapok esztétikai környezetszennyezését. A bunkóautó-mezőny is ritkul: a H1 után véget ér a Hummer H2-H3 karrierje, és új Viperek sem szennyezik tovább a levegőt. Kivonul Európából a Daihatsu, amely egyébként érdekes kis zöld színfoltja lehetett volna az autópiacnak, ha egy kicsit foglalkoztak volna a marketingjével.

Az év legsunyibb lelépése - vagy inkább leléptetése - azonban kétségkívül a Mazda nevéhez és az RX-8-as típushoz fűződik. A Wankel motort - amely évtizedekkel ezelőtt, első generációs bevetése idején több autógyárat csődközeli állapotba juttatott, sőt az NSU megszűnésében oroszlánrészt vállalt - néhány évvel ezelőtt újra elővette és Reneisis fantázianéven megújította a japán gyártó, amely egyike Felix Wankel bolygómotorjának jogtulajdosainak.

A különleges, de botrányos RX-7-es után egy bátor marketinghúzással RX-8-néven készítettek igen tetszetős négyüléses, négyajtós sportkocsit, és bejött a számításuk: az emberek szeretnek csak a szépre emlékezni. Kinek is jutott volna eszébe az RX-7-esek legendás megbízhatatlansága, botrányos fogyasztása, bonyolult javítása. Az RX-8-at - amelynek ára néhány kis extrával könnyen felkúszott tízmillióig - vették, mint a cukrot.

Aztán persze - elődjéhez méltóan - ezzel az autóval is jöttek a gondok. Botrányos benzin- és olajfogyasztás, egymilliós motorcserék, alig több, mint egy év alatt felére zuhanó érték, kiegészítve a wankelhez nem értő szerelőkkel, és az erkölcstelenül magas károsanyag-kibocsátással. Mit tett hát a Mazda? Miután gyorsan lekaszálta a piacot, kivonta Európából ezt a gyönyörűséges autót, mondván, az nem felel meg az Euro5-ös környezetvédelmi normáknak, ezért sajnos nem tudják tovább forgalmazni.

Ez persze igaz. De miért is felelne meg egy akár 15 litert is elfogyasztó, olajzabáló, nyolcezreket pörgő bolygómotor az Euro5-nek? Jobb is így - gondolhatták a Mazda termékstratégái, több emberre már úgysem nagyon sózhatnánk rá az RX-8-at, hiszen az internetes fórumok tele vannak műszaki problémáit és értékvesztését taglaló rémtörténetekkel. A legjobb tehát, ha mostantól nincs is RX-8. Úgyis gyorsan eltelik az a 4-5 év, amikorra az emberek ismét csak a szépre emlékeznek már. És akkor pont eljöhet az ideje a fantasztikus Wankel motoros RX-9 ünnepélyes bemutatójának.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr182643065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

www.konyvline.hu · http://konyvline.hu 2011.02.06. 23:28:59

A wankel motor egy konstrukciós zsákutca, érthetetlen hogy a Mazda miért erőlteti. Ugyanazt a teljesítményt sokkal korszerűbb, megbízhatóbb, és takarékosabb motorokból kilehet hozni.

Káposztakukac 2011.02.06. 23:57:02

na ez konkrétan hülyeség. a wankel motor bizonyos felhasználási területeknél jelenleg kiválthatatlan. mondjuk a civil személygépkocsiknál pont nem.

guszti 2011.02.07. 02:54:27

Az wankeles RX8 attól volt ígéretes - emisszió szempontból különösen - hogy elment hidrogénnel is. Ráadásul a wankel-motor más hátrányai is előnynek bizonyultak hidrogénnel, plusz a vízgőz-kipufogás. Csak hát a tanktérfogat, ugye, hidrogénnel a hatótávot nem lehetett nagyon 100 km fölé piszkálni, ráadásul a biztonsági parák miatt nagyon drága hozzá a tank.

gatto nero 2011.02.07. 05:37:32

De itt nem a hidrogénes prototípusról van szó, hanem arról a húszliteres fogyasztású szarról, amit rásóztak az emberekre...

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.02.07. 06:29:00

Szép új világ: egy alapvetően élvezetre kigondolt járművet a - kategóriájában - teljesen értelmetlen fogyasztásadattal és szerviz-számlákkal minősíteni?

Ennyi erővel vegyük elő a mai szupersportmotorokat, hiszen hat-hét litert esznek, egy-kétszeméllyel, az értékvesztésük horror, és többe kerül felgumizni őket, mint Kelemen Annát dadaként alkalmazni... Miközben egy törpeautó négy személlyel is elballag öt literből - tehát a 300-zal suhanó motorok ROSSZ konstrukciók, nem is értjük, hogy ki a fene veszi meg őket...

Felejtsük már el, hogy CSAK a nullemisszió számít - ennyi erővel a zsíros ételeket és az alkoholt/dohányzást/drogokat is egy mozdulattal, és végleg tiltsuk be, hiszen a világnak csak a JÓ dolgokra van szüksége...

Még jó, hogy egyelőre csak erős demagógia a környezetbarát közlekedés, hiszen az 1-2 litert fogyasztó kétszemélyes robogón és a kerékpárokon kívül gyakorlatilag semmilyen más jármű nem teljesíti a valóságban a környezettudatos utazást.

midnight coder 2011.02.07. 08:10:31

Szvsz a sportkocsikkal tényleg nem érdemes foglalkozni. Hány wankler motoros Mazda futkározik a világon ? Ennél szvsz a volt SZU területén szaladgáló Lada Nivák, Volgák, stb. lényegesen nagyobb problémát jelentenek.

okostojgli (törölt) 2011.02.07. 09:58:40

Ez a Wankel tényleg egy hányás, utálja is a világ minden autógyára:
hvg.hu/cegauto/20110106_audi_a1_e_tron_wankel

Eliot Vance 2011.02.07. 13:24:46

Ha a Wankel továbbfejlesztésére is annyit költöttek volna az utóbbi 30 évben, mint az Otto és a Diesel rendszerű motorokra, akkor lehet, hogy versenyképes alternatíva lenne minden szempontból. Ugyanis alapvető előnye, hogy fajlagosan kisebb, könnyebb, kevesebb alkatrészból áll, mint a jelenleg nagy tömegben használt motorok.
Az EURO5 egyébként szintén részben (hangsúlyozom, részben) átverés, mert a CO, NOx, HC, PM limiteket ugyan előírja, de a CO2-t (így végső soron a fogyasztást) nem. Benzines esetében csak az NOx esetén van eltérés az EURO4 és EURO5 között (0,08 --> 0,06 g/km). Ezzel szemben egy autó 4l átlagfogyasztással lehet EURO4-es, ha nem teljesíti, és 15l fogyasztással lehet EURO5-ös.
Bár az nem szempont ennek a blognak a fő témájánál, de az RX-8 egy nagyon szép autó volt. Kár érte. Inkább bele kellett volna tenni egy kb. 2.0 turbós, EURO-5-ös Otto motort. :-)