Mit üzen a Ford az új B-Maxszal?

2011.03.03. 08:23 - vancat

Határozottan sikeresre sikeredett az új Ford B-Max genfi bemutatkozása. Az első napokban szinte óránként érkeztek a különböző szaklapok és szakportálok laudációnak is beillő, kifejezetten pozitív és az elragadtatás hangján megszólal cikkei. Mi tagadás, a B oszlop nélküli B-Max valóban igen tetszetős és fantáziadús - igaz, nekem egészen másért tetszik, mint másoknak. Valóban impozáns méretű a normál első és a hátsó tolóajtó együttes kinyitásával elénk táruló tér, amely igézően hívogat egy kényelmes beszállásra. De azt gondolom, ez leginkább azért kelt ekkora feltűnést, mert hát a közvetlen konkurens Opel Meriva egymással szemben nyíló ajtói elég bénára sikeredtek, ráadásul igazán nem is praktikusak. Így ajtóügyben az Opel pancsersága tette ekkora hírré a Ford sikerét.

Pedig több, mint száz évvel az autógyártás kezdete után szerintem nem dicsőség, hanem alapkövetelmény tágra nyíló, kényelmes ajtókat készteni egy kis családi egyterűhöz. És ennek az alapkövetelménynek tökéletesen meg is felel a B-Max.

Ami talán kevésbé látványos, de sokkal izgalmasabb, az a háromhengeres, egyliteres ecoboost motor. Amit a Ford - talán tudatosan - nem a Fiestában, hanem az annál kicsivel nagyobb új egyterűjében harangoz most be. Ennek üzenete talán az lehet, hogy egy jól hangolt, ezres, háromhengeres benzinmotor is képes kiszolgálni egy kiscsaládi kisautót, takarékosabban, és nem utolsósorban sokkal kisebb károsanyag-kibocsátás mellett, mint 1,4-es hagyományos és 1,6-os, szintén ecoboost társaik.

Merész és szimpatikus lépés tehát ez a hírek szerint jóval 100g/km alatti kibocsátási értékre képes kis motor debütálása egy kényelmes egyterűben. Ráadásul megnyithatja végre az alacsony kibocsátású benzinmotorok korszakát. Az ugyanis elég ellentmondásos helyzet, hogy ma az autógyártók többségének "legökobb" motorjai döntőrészt dízelek.

Márpedig a részecskekibocsátás miatt a gázolajos erőforrások igazán zöldek még szűrőkkel sem lesznek soha - ezt sajnos tudomásul kell venni. A Ford új ezres ecoboostja egyébként úgy hírlik, nem csak a B-Maxba és a Fiestába, de a Focusba és valószínűsíthetően a C-Maxba is bekerül; ami a környezet fokozottabb védelme felé talán kicsit túlontúl fontolva haladó autóipar mezőnyében igazán gyors és nagy lépés lenne. Persze rögtön jöhetnek az ellenérvek: kis motor, nagy kaszni, jobban kell nyomni, így végül nem kisebb, de akár még nagyobb is lehet a fogyasztás. Hát igen... zöldebb autó mellé egy kicsit ökosabb vezetési stílus is dukál(na)...

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr352706294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2011.03.03. 09:37:42

Nem vagyok dízelmotorológiában túlságosan jártas, de mondja el már nekem valaki:
Csökkenthető-e a koromkobocsájtás egy olyan motorkonstrukcióban, ahol eleve légfelesleg van úgy, hogy az égési időt hosszabbnak hagyjuk meg?
Azaz: LAssabb fordulatszám, nagyobb lökettérfogat mellett értelemszerűen ugyanannyi füstgáz keletkezik ugyanakkora teljesítményleadáshoz (fordított arányosságot figyelembe véve), de több ideje van égni a füstgáznak bent a hengerben, mint zárt égéstérben, ergo ott a nagy nyomási viszonyok között talán elérhető egy tökéletesebb égés.

Remélem érthető voltam, és lesz itt olyan valaki aki meg is tudja válaszolni.
Előre is köszönöm.

Bélabácsi 2011.03.03. 09:49:44

Három megjegyzés:

1.) A Meriva eladási adatai nem éppen a sikertelenségröl árulkodnak, ergo az ajtó-koncepciót sem szerencsés elítélni - az autóiparban az a jó megoldás, amit megvesznek az emberek és pont, minden más mellébeszélés. Mindettöl eltekintve a Meriva hátso ajtaja igenis mindenkinek praktikus, aki pl. szük parkolóhelyen akarja kiszedni a gyereket akár üléssel együtt, mert maga az ajtó keskenyebb mint a "normál" ajtók, emellett 90 fokban nyílik, ami megintcsak praktikus. Nem igazán értem tehát, mire alapozod az "Opel pancsersága" szövegedet.

2.) A Meriva hosszú idö óta az elsö olyan Opel, ami a megfizethetöséget minöséggel ötvözi. Tudom miröl beszélek, volt Astrám, Zafirám, sokat vezettem Vectrát is. Csendes, tágas, nem dülöngélö futómüvü gép, az egyik legjobb választás ma a piacon, amennyivel pl. a Kia Vengánál drágább, annyival jobbak is benne az anyagok.

3.) A B-Max egy tanulmányautó, ami alapján még nem kell elhinni fixre, hogy nem lesz B-oszlop. Már csak az oldalirányú ütközésekre vonatkozó határértékek miatt sem hiszem, hogy ma ebben a kategóriában egyetlenegy autógyártó is képes lenne B-oszlop nélkül teljesíteni az EURO NCAP elöírásait.

Egy tárgyi tévedésed továbbá:

"Ráadásul megnyithatja végre az alacsony kibocsátású benzinmotorok korszakát. Az ugyanis elég ellentmondásos helyzet, hogy ma az autógyártók többségének "legökobb" motorjai döntőrészt dízelek. "

Ugyan már -> Fiat Twin Air, Nissan Micra feltöltött motorjai. A Ford csak felül erre a vonatra, ennyi. Reméljük jól teszi majd.

Valamint ellentmondasz saját magadnak, ráadásul két, egymást követö mondatban:

"Az ugyanis elég ellentmondásos helyzet, hogy ma az autógyártók többségének "legökobb" motorjai döntőrészt dízelek.

Márpedig a részecskekibocsátás miatt a gázolajos erőforrások igazán zöldek még szűrőkkel sem lesznek soha"

Ejnye !

A fentieket annak tudatában tessék értelmezni, hogy Fordom is és Opelem is van egyszerre, tehát sem egyik, sem másik márka iránt nem vagyok elfogult.

Bélabácsi 2011.03.03. 09:56:01

...ja és a kis, feltöltött motorokhoz: VW 1.2 TSI, mint minden újkori, kis feltöltött motor közül a legsikeresebb és legjobb. Ennek kellett volna elöször eszembe jutnia.

gatto nero 2011.03.03. 10:19:34

Szerintem még azt üzeni a Ford a B-Max-al, hogy lehet viszonylag takarékos és zöld autót csinálni hibridhajtás nélkül is.

Otto von Bolschewich 2011.03.03. 10:31:46

A Ford azt üzeni a B-Maxszel, hogy beállít a VW-félék közé, akik azt akarják elhitetni a néppel, hogy a turbós motorok a megbízhatóak hosszú távon (az ugye mindenkinek megvan, hogy a franciák és a távol-keletiek hosszú évek óta +20-30 lóerővel többet hoznak ki szívós benzinessel ugyanabból a lökettérfogatból, mint a VW?). Holott ez nem igaz, a turbó megdöglik és javítani, esetleg cserélni kell, ami máris nem környezetbarát. No meg nem is olcsó.

Bélabácsi 2011.03.03. 10:42:02

@Otto von Bolschewich: nem gondolom hogy a megbízhatóság lenne a fö érv, sokkal inkább a használhatóság és a károsanyag-kibocsátás a "normál" használati fordulatszám-tartományban.

A sok kényelmi biszbasz, amit a marketingesek az emberekkel megetetnek és a hülye állat sznob barmok meg ezzel kérkednek a szomszédaik elött (ami legvégsö soron piacképesse teszi a termékeket...), egyszerüen egyre nehezebbé teszi a kocsikat. Ehhez nyomaték kell. Ugyanakkor a fogyasztás nem szaladhat fel. Mit tesznek a gyártók ? Kis köbcentis turbómotorokat szerelnek a gépekbe. Az élettartam persze le van szarva, akarom mondani: 150-200 ezer km és slussz.

nagyfeszültség 2011.03.03. 10:50:54

@Otto von Bolschewich:

Ugyanez igaz a turbódízelekre, csak ott kiegészül a lista a sokkal drágább befecskendezővel, amely egy idő után garantáltan beszarik.

Bélabácsi 2011.03.03. 10:54:53

@nagyfeszültség: igaz, de ez nagymértékben kitolható normális üzemanyag használatával és az üzemanyagszürö rendszeres cseréjével, és idöröl idöre tisztító adalékok használatával.

Volt olyan turbódízelem, amit 220 ezer km-rel adtam el, semmi baja nem volt (csak kinötte a család).

zsoci 2011.03.03. 11:39:14

Ha egy picit is értenél ahhoz miről írogatsz, tiszába lennél azzal, hogy a kisebb lökettérfogat egyáltalán nem jelent autómatikusan kisebb emissziót. Ráadásul a szabványos ciklus is csalóka, mert laborkörülmények között, bizony 30-40%-al is kisebb lehet a fogyasztás (és az emisszió) . A való életben pedig lehet, hogy a túl kis motort pont nem ebben az üzemmódban fogják használni.

Tehát röviden, megint sikerül hülyeséget írni.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.03.03. 11:49:25

A kis turbós benzineseknél egy dolgot felejtenek el sokan. VAGY 2 decit fogyaszt, és friss hegyi levegő jön ki belőle, VAGY csillió lóerő. Az európai fogyasztás (és károsanyag kibocsátási) ciklus baromira nem életszerű. És az a helyzet, amit írtál is, hogy biztos azzal fogunk jönni, hogy... És tényleg. Minél kisebb motor, minél pörgősebb, annál távolabb lesz a valós fogyasztás/emisszió a katalógustól, mert az ember nem úgy vezet. Persze nem azt mondom, hogy a downsizing marhaság, mert azért egy 1800 kilós autóban 3 literes V6os motorral egyedül furikázni városban sem célszerű. Csak figyelembe kell venni, hogy egy 1,2 TSI baromi jó városi motor. Csak autópályára nem szabad vele menni, mert nagyon meglepődik az ember, hogy a kis környezetbarát autója többet eszik mint mondjuk egy "154 gammos" E220 CDI. Tehát ez kb ugyanaz mint a már emlegetett micro-hibrid kamu, városban jó, de autópályán iszákos. Csak az autószalonban nem kérdeznek rá, hogy kedves ügyfél, ön hol kívánja használni, mert ha rendszeresen megy autópályán akkor ne vegye meg. Ki van írva, hogy hány lóerő, meg hány gramm, jó nagy betűkkel, hogy a vak is lássa. De hiányzik közülük a "vagy"....

fogash 2011.03.03. 13:46:51

"kis motor, nagy kaszni, jobban kell nyomni, így végül nem kisebb, de akár még nagyobb is lehet a fogyasztás. Hát igen... zöldebb autó mellé egy kicsit ökosabb vezetési stílus is dukál(na)..."

Lóf@szt... A "downsizing" egy marketing-szó, semmi más. Azokat a motorokat takarja, amelyeket az ECE fogyasztási ciklusra optimalizáltak. Ezek a járművek keveset esznek a szimulációban, de csak ott. ECE városi cilkusa pl. 0-50kmh gyorsulásra 25 másodpercet ad. Próbáld ki egyszer, mint egy befüvezett giliszta a bazaltban...
De ha valóban számon kéred a katalógus-adat pacikat (mondjuk 110-et) az ezres turbócsodán, akkor ugyanannyit (ha nem többet!) fog enni, mint egy szintén 110 lovas 1.6-os szívómotor.
Ettől kezdve ez nettó ostobaság, ugyanúgy, mint Szlovákiában a minden kombiba megrendelt csomagfogó háló a csomag- és utastér közé. Amelyik kombiban van, az teherautónak számít, áfája visszaigényelhető. Teherautó? Tudod... Na ugyanennyire öko egy ezres-ezerkettes turbómotor egy Skoda Superb-ben.
A kisautó meg lehetne 700kiló (mint egy régi Panda), oszt akkor 45 lóval is fickós lenne, nem kelle az 1300 kilójához 120 paci. :(

fogash 2011.03.03. 13:59:39

@gigabursch:
"Csökkenthető-e a koromkobocsájtás egy olyan motorkonstrukcióban, ahol eleve légfelesleg van úgy, hogy az égési időt hosszabbnak hagyjuk meg?"(...)"nagy nyomási viszonyok között talán elérhető egy tökéletesebb égés."

Sajnos nem. A KOROMkibocsátás a légfelesleg növelésével (turbo) és az üzemanyagnak a levegővel való minél tökéletesebb keverésével csökkenthető. Ez gyakorlatban a befecskendezési nyomás növelésével, azon keresztül a finomabb porlasztással érhető el. Így korom (nagy, összeégett széndarabok) nem keletkezik.

Viszont a nagyon finom porlasztás olyan kis szennyezőket termel, amik a sejtmembránon is áthatolnak. Ezeket a mai szabványok NEM is vizsgálják, ugyanúgy nem törődünk vele, mint ahogy Benz papa sem törődött a CO és HC kibocsátással.

Másfelől viszont (kamionban gondolkozva) egy EUR 3 motoros, 40 tonnás kamion 24-26 liter gázolajjal gurul 100kmt. Ez tömegarányosan 1,2-1,3L/100km lenne minden 2 tonnájára (családi autó 4 utassal). Mikor fogja ezt tudni bármelyik személyautó 90kmh-nál?

Harmadrészt egy EUR 5-ös kamion 34-36 literrel jár, vagyis az elvileg "tisztább" szabvány teljesítéséhez mégiscsak 10 literrel több üzemanyagot éget el 100km-enként. Vagyis a szabvány olyan %-értékeket ír elő, amik alacsonyabbak az EUR3nál, de összességében 1 kamion mégis csak majd másfélszer annyi üzemanyagot éget el (=szennyezést termel), mint egy régi.

Na ennyit az ECE meg stb szabványokról....

vancat 2011.03.03. 21:15:20

@fogash:

Tisztelt posztoló!

Köszönöm szakszerű és elgondolkodtató
hozzászólásait. Hamarosan vissza fogok térni a valóban rohamosan terjedő, sőt lassan "trendivé" váló
kis turbós benzinmotorok problematikájára, mert
- úgy látom Önnel együtt - nagyon felháborít
az autógyártók folyamatos marketing-hazudozása.
Bármelyik márkáról is legyen szó.
Véleményem persze nem egyezik teljesen az Önével,
de mindig öröm számomra megkérdőjelezhetetlenül hozzáértők álláspontját olvasni itt a noemisszion.

Üdv. Vancat