A lassúság dicsérete

2011.03.19. 15:39 - vancat

Lassan elérkezik az önműködő autók, a totálisan kontrollált járművek korszaka: a most bemutatott új Ford Focus például félelmetes dolgokat tud, olyasmiket, amiket régebben csak a fantasztikus filmekben, az utóbbi években pedig a luxuskategóriában találhattunk. A sávelhagyás- és ütközésgátló rendszerektől az automataparkolás-funkcióig vagy az előttünk és utánunk haladó autók mozgását figyelembe vevő sebességtartó rendszerekig.

De hamarosan érkezik a Volvótól a sofőr alkoholfogyasztását felismerő rendszer, amely túlzott véralkoholszint esetén megakadályozza az autó beindítását. Szóval a - gyakran felesleges, néha hasznos - technikai újdonságok tárháza szinte végtelen. Látszik, hogy a fejlesztők fiókjaikból húzzák elő az újabb és újabb, de már réges-régen kidolgozott biztonsági és kényelmi újításokat.

Mindezekre kitűnő marketingmázat is öntenek: ők bizony nem extrákat akarnak drágán eladni, csupán a balesetmegelőzés, a környezetvédelem érdekében vetik be újabb és újabb fejlesztéseiket. Higgyük el mindezt - kritika nélkül - egy pillanatra. De tényleg. Induljunk ki abból, hogy egy, a vásárlóiért és a természetért, a gyalogosokért és a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért felelősséget vállaló autógyár igenis jobbító küldetésből (is) halmoz el minket biztonsági, környezetvédelmi technikai újdonságokkal, és örüljünk, hogy a mérnökök láthatóan szinte nem ismernek lehetetlent.

Sőt, fogalmazzunk meg további ötleteket: mivel lehetne még zöldebbé és biztonságosabb tenni a motorizációt? Én mondanék is rögtön egyet, nem is túl bonyolultat: építsenek be az autókba sebességkorlátozó rendszert, amely nem a végsebességet tartja kontroll alatt, hanem az útmenti sebességjelző táblákkal kommunikálva - ez technikailag ma már tökéletesen megoldott - tiltson le az ott jelzett maximális sebességnél. Magyarán nem azt korlátoznánk, hogy ki milyen erős és gyors autót vegyen - ha akar - csak azt, hogy betartsa vele a megengedett legnagyobb sebességet. A halálos balesetek valószínűleg a tizedére, a balesetek pedig legalább a felére csökkennének mindenfajta rendőri beavatkozás, razziák, büntetések nélkül.

Miért nincsen még ilyen találmány - és vélhetően nem is lesz? Azért, mert abszolút ellenérdekeltek benne az autógyártók, a benzinforgalmazók és mindenki, aki abból él, hogy feleslegesen túlmotorizált, drága, nagy fogyasztású autókat veszünk, törünk, ölünk meg vele másokat és halunk meg benne.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr702753195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fda 2011.03.19. 18:01:20

Az utolsó mondat szerintem is pontosan így igaz. Szép dolog a környezetvédelem és a biztonság, de mindig olyan érzésem van, hogy az egész csak arról szól, hogy minél drágábban el tudjanak valamit adni. Minél nagyobb példányszámban.

Asidotus 2011.03.19. 18:27:40

Nagy tévedésben él a cikk szerzője.
Nem az autógyártók és az üzemanyagforgalmazók miatt száguldanak az autók.
Hanem az azokat hajtó emberek miatt. Ők igénylik a sebességet, és a piac csak kihasználja az igényt.
Ha gyengébb (és olcsóbb) autót vennének, akkor olyat gyártanának.
Logikai hibát vétettél, megfordítottad az ok-okozati viszonyt.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.03.19. 18:45:54

Ennyire ne ajnározzuk a Focust, mert minden hatalmas újdonsága már évekkel ezelőtt megjelent, lehet, hogy nem ebben a kategóriában, de léteztek és megvásárolhatóak voltak. Akkora baromságot pedig remélem senki sem akar bevezetni, hogy az autó sebességét a táblák alapján korlátozzák, hiszen bármikor kialakulhat egy olyan szituáció, amikor a baleset elkerüléséhez éppen a nagyobb sebesség szükséges.

oc 2011.03.19. 18:49:00

Nem lenne ez bonyolult, a GPS már most szól, ha "túl gyorsan mész".
Ellenben a kötelezővé tétel után 4 perccel megjelennének az olyan hirdetések, amelyekben ügyes szerelők válallják, hogy kiiktatják ezt a rendszert.

qwertzu 2011.03.19. 18:55:09

Méretesen hülye ötlet. Hibázna gyakran, és néha akkor tiltana le, amikor szükség lenne a sebesség túllépésére.
A sebességkorlátok betartását konzekvensebb táblázás (felesleges korlátozások beszedése), és a gyakori ellenőrzés oldaná meg.

@oc: A GPS baromi gyakran téved.

tixar 2011.03.19. 19:00:13

@qwertzu: "Méretesen hülye ötlet. Hibázna gyakran, és néha akkor tiltana le, amikor szükség lenne a sebesség túllépésére."

Ez tudom, hogy másoknak hülyén hangzik, de nagyon egyszerű helyzetet találni, amikor valóban ledarál egy kamion, ha csak úgy blikkre "letilt a rendszer", és te nem láttad a (már ténylegesen korlátozó) táblát előre.

A technológiai megoldás mindig a lusta politikusok megoldása.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.03.19. 19:56:50

Aki 183,5 km/óra sebességnél többel megy Apech stb. teljes revízió :)

Gyulimali 2011.03.19. 20:05:16

Hát, azt nem gondoltam volna, hogy ebben az egyszerű témában is sikerül ennyire demagógnak lenni...

Bambano 2011.03.20. 02:29:06

szokásos cikk, kár, hogy nem írtad alá, akkor lenne benne egy sor, ami korrekt...

régen feltalálták a sebességtartó-sebességkorlátozó elektronikát, minden teherautó kötelező felszerelési eleme.

az meg egy közkeletű, de nagy tévedés, hogy a túlmotorizált autó sokat fogyaszt. ezt csak azok szokták leírni, akiknek fűnyíró vagy bkv bérlet jutott.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.03.20. 10:06:25

Téves kiindulás. Az autógyárak egyszerűen azért fejlesztenek mindenfélét, mert verseny van a piacon. Ha az egyik nem fejleszt, a másik attól még fog és így versenyelőnybe jut.

Az egész legfőbb értelme az, hogy az ő autójukat vegyék meg és ne a konkurenciáét!

Mert a lehető legtöbb pénzt akarják keresni.

Ennyi az ok.

A jövő szerintem az automata robotautóké. A tulajdonos megadja hova vigye az autó és az, a közlekedési szabályokat betartva odaviszi. A tulajdonos akár aludhat is közben. Ebben benne van a sebességhatárok betartása is.

Aztán később a közlekedés áthelyeződhet a levegőbe, mert ott sokkal több a hely, és toronyirányt lehet haladni. A felszínen két dimenzióban jóval korlátozottabbak a lehetőségek.

Amúgy a fejlődést nagy hiba csupán az autógyártóktól várni.

Az autógyárak olyan autókat gyártanak, amelyek a célország - ahova eladják - összes előírásának megfelel.

Tehát ha a politika hoz egy rendelet, hogy mondjuk 2012. január elsejétől csak olyan új autót lehet forgalomba helyezni Magyarországon, ami ezt vagy azt tudja, akkor az autógyártók pillanatok - egy hétvége - alatt átállítják a termelésüket az új szabályoknak is megfelelő autók gyártására.

Nem csak az autóvásárlók, nem csak az autógyárak, de a politika is dönt az autókról.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.03.20. 10:16:31

@Nűnű:

Hát igen. Gyenge olcsó autót olyanok vesznek, akiknek arra (sem) telik.

Ha pénz nem számít akkor ugyan ki venne kicsi, szűk, zajos,kényelmetlen, gyenge, lassú, ronda autót magának?

Néhányak téveszméjével szemben az autó nem azért van feltalálva, hogy A pontból eljussunk B pontba.

Arra az ember lába való, ahhoz nem kell autó.

Az autó az A pontból B pontba jutásnál sokkal-sokkal többet tud.

Gyorsabb, kényelmesebb, nem ázunk meg benne, kevésbé fárasztó, meg lehet pakolni csomagokkal, és még egy olyan élményt is nyújt, amit semmi más nem. Speciális utazási élmény, vezetés élménye stb.

Amúgy ha az embereknek kicsit több pénzük van egy modellra, akkor inkább nem nagyobb gyorsabb erősebb motort vesznek bele, hanem kényelmi extra szolgáltatásokat, hogy az autóban töltött idő minél kellemesebb, komfortosabb legyen.

A 100 lóerős, meg a 200 lóerős autó is ugyanolyan simán tartja az autópályán a megengedett 130 km/h-t, annál gyorsabban legálisan meg nem szabad közlekedni.

gatto nero 2011.03.20. 11:12:21

@Nűnű:

Azért a folyamatos és egyre nagyobb reklámdózis egyértelműen arra motiváljan a befolyásolható embereket - és a többség ilyen - hogy aki nagy, erős autóval száguldozik, az a menő.

fogash 2011.03.23. 12:24:36

az én relativitás-elméletem arról szól. hogy számomra a kényelmes autó viszonylag nagy (ún. felső középkategória), és 140-180LE között van.

az ötajtós Corsa vevőtáborának ez szükségtelenül nagy és túl erős autó, mert kis és gyenge autóval is lehet menni 130-cal. Tán nem is gyártanak olyan autót, aminek a végsebessége 130 alatt lenne...

A 3.0-nál nagyobb Audik vevőinek az én autóm ha nem is kicsi, de gyenge, mert 250LE alatt nincs élet. És itt nem az E63AMG-re gondolok (500LE?), hanem az E300CDi-re, az is 260 paci (+/-), amivel a megengedett 130 dupláját is simán futja.

Amíg igény lesz, ki is szolgálják. A németek a 250es korlátot is alig tudják tartani, nemhogy egy 130ast. Holott a forgalmas bajor pályákon lassabban lehet haladni, mint Ausztriában, ahol 130as korlát van.

a post demagóg.