Villanykerékpár-nagyhatalom leszünk hamarosan

2011.03.25. 16:32 - vancat

Nem tudom, kinek az ötlete és érdeme, hogy a világ egyik legnagyobb vállalata, a Bosch az idei év második felétől elektromos kerékpármotorokat gyárt Miskolcon, de én a helyében bizonyosan nagyobb hírverést csaptam volna ennek az igazán nagyszerű hírnek. A cég augusztustól Miskolcon a hajtóegység, az elektronika, az akkumulátor, a kormányra szerelt HMI (Human Machine Interface) együttes gyártását kezdi meg a világ 13 komoly elektromos kerékpárokkal foglalkozó bicikligyára számára, vagyis ettől az időpontól Magyarország lesz az elektromos kerékpárgyártás egyik nagy és fontos fellegvára. Aki pedig komoly, jó minőségű e-bringát vásárol majd, nagy eséllyel a "mi kerékpár-villanymotorunk" kényelmét élvezheti.

A Bosch villanybringaerőforrás-gyártó kapacitásának nagyságrendjét egyébként jól érzékelteti, hogy jelenleg évente 80 millió darabot állítanak elő belőlük. Az elektromos biciklikben rejlő környezetvédelmi és piaci lehetőségeket egyébként még mindig sokan lebecsülik, vagy fel sem ismerik. Pedig Európa öregedő, de viszonylag fizetőképes piacán garantáltan egyre nagyobb keletje lesz azoknak a minőségi kerékpároknak, amelyek gondtalanul használhatóak pedálos bringaként, viszont emelkedőkön vagy hosszabb távon hatékony segítséget nyújt a haladáshoz egy finom kis villanymotor.

A turizmusban, a nagyvárosi városi közlekedésben, de falvakban, kisvárosokban is egyik jó alternatívája lehet a rövidebb távú utaknak az autókkal szemben, különösen tavasztól őszig. Reméljük előbb-utóbb lesznek majd elektromoskerékpár-közbeszerzések is, ami talán azt jelentené, hogy bizonyos közfeladatok egy részét el lehetne villanyhajtással kiegészített biciklikkel végezni, így racionalizálva az autóhasználatot.

Ráadásul az sem mellékes, hogy a kis elektromos motorok gyártása hosszabb távra is biztossá teheti annak az 1500 embernek a munkahelyét, akik jelenleg elsősorban autóalkatrészek gyártásával foglalkoznak a miskolci üzemben. Ja, és ha szabad egy kicsit még szubjektívebbnek lennek: nem is akármilyen emberekről van szól... Közülük több mint ötvenen - önkéntes munka keretében - szó szerint a saját kezükkel építették fel és tartják karban rendszeresen a miskolci állatmenhelyet, ahol 500 kutya és macska elhelyezését biztosítják. Szóval ez az egész, így együtt, ritka jó történetnek tűnik.

Ettől függetlenül persze nem akarnám én a Bosch szekerét tolni: akad még nekik is bőven tennivalójuk a környezetvédelemben. Illendő lenne például lassan megoldaniuk, hogy kamionok helyett vasúton szállítsák a Magyarországon gyártott termékeiket - ahogy azt a világ boldogabb részein teszik. De az augusztusi elektromos gyártósoravatón azért, reméljük, ott lesz egy magasabb rangú köztisztviselő is, és szól majd egy-két biztató szót azoknak, akik esetleg a Bosch-hoz hasonlóan befektetnének a jövő zöld közlekedésébe - itt, Magyarországon.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr52771239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fogash 2011.03.29. 08:16:26

Ennek a postnak (legalább) a fele nem a te tolladból származik, hanem copy-paste. :(

Ami tőled származik, az hozza a színvonalad:

"kamionok helyett vasúton szállítsák a Magyarországon gyártott termékeiket - ahogy azt a világ boldogabb részein teszik"

Említsd már meg, hol is működik ez? Tudomásom szerint az Audi az egyetlen, ahol akkora termelési volumen van, hogy naponta 3 vonatpár hozza-viszi az ő termékeiket. Ezek viszont irányvonatok, amit kerítésen belül összeállítanak, kitolják a rendezőre, ott biztonsági őr vigyáz rá, míg megjön a GySEV-mozdony, ami elviszi. A vonatot csak a nemzetközi gyorsok előzhetik meg, de pl. egy magyar intercity-t simán megállítanak, hogy ez a vonat elmehessen.

Ez a logisztikai élőlánc viszont az egész földrészen ritkaságszámba megy, nem csak nálunk. Szóval várom a felsorolást azokról a cégekről, akik vasúton oldják meg a fuvarozásukat.

Aztán beszélgethetünk az úton lévő készletek nagyságáról (hogy idomul egy 8 órás közúti fuvar egy 4 napos vasútihoz), a vasút vagyon"biztonságáról", stb...

nagyfeszültség 2011.03.29. 11:10:18

@fogash:

Azért nem megy olyan nagyon ritkaságszámba az Audi Ingolstadt-Győr irányvonata, például a Seat spanyolországi gyáraiból is indulnak ilyenek, a Ford pedig részben hajón szállít.
Ritkaságszámba Európában inkább az a fajta mutyi megy, ahogy Horváth Rudolf kamionos cége és a Bosch gyárak logisztikailag össze vannak nőve, így a Bosch még kísérletet sem tesz a zöldebb szállításra. Pedig kicsivel nagyobb cég, mint az Audi...
Szóval és a noemisszioval ellentétben ökológiailag
nem vagyok elájulva a bicikli villanymotor gyártásuktól.

fogash 2011.03.29. 12:23:17

@nagyfeszültség: szerinted az Audi (tudod, VW csoport) mivel szállít Dailianba (Kína), Pueblába (Mexikó), meg az összes többi tengerentúli gyárába? A Ford hajózása nem nagy szám. A Seat honnét/hova/milyen arányban vonatoztat?

Az Audi azért érdekes, mert egyrészt a világ második legnagyobb kapacitású motorgyára (nem a VW-Audi birodalomban, hanem összesítettben!), és a termeléshez szükséges anyagok-alkatrészek 80%a (?) vasúton, menetrend szerint közlekedő audi-exkluzív tehervonatokon jön-megy.

Az autóipari beszállítók jellemzően össze vannak állva egy fuvaroscéggel (amit te Bosch-HR mutyinak írsz le), de a Borgers (kárpitok/kalaptartók) ugyanilyen kizárólagos a Duvenbeck-kel, a BOS ugyanilyen a DHL-lel, stb. Csak sok nagy cég (pölö a DHL) nem piros csíkos nagy sárga kamionokkal, hanem alvállalkozó fuvarosokkal hordatja a cuccot, a sok tiritarka kamion meg nem olyan feltűnő, mint a Rudolfos sárgák, vagy a Waberer's kék kocsijai.

A villanybicajban meg van akksi (hova teszed utána), illetve valamilyen árammal meg is kell tölteni.

fogash 2011.03.29. 12:23:56

A Bosch egyébként miért nagyobb cég, mint az Audi?

nagyfeszültség 2011.03.29. 14:20:54

@fogash:

Kb 70 évvel régebbi cég és kb 70-80-al több gyára van világszerte. A Seat vonatoknak utánna tudsz nézni a
neten, de az Ingolstadt-Győr vonathoz hasonlóan
szállítanak a spanyolországi gyár és - ha jól tudom -
Németország között.
A villanybringát nem tudom megvédeni -:)
szerintem egyszerűbb tekerni...

fogash 2011.03.30. 09:34:29

@nagyfeszültség: a 7-eleven meg kb 50.000 boltot üzemeltet a világban. Akkor az a Boschnál is nagyobb cég?

A cég nagyságát nem pl: árbevétel, vagy foglalkoztatottak száma alapján szokás megítélni?