Nem akarok képmutató lenni és azt állítani: egetrengetően nagy és jelentős különbség lenne egy euro4-es és egy - az idei év januárjától személyautókra kötelező - euro5-ös motor kibocsátása között. Sőt, továbbra is meggyőződésem: többet tesz a környezetéért az, aki egy kisebb fogyasztású régebbi (euro4-es), mint aki egy nagyonökó (euro5-ös) idei terepjárót vagy óriáslimuzint vásárol.
Ettől függetlenül jogunk van - legalább - tudni, hogy euro hányas motorral szerelt új vásárolunk a pénzünkért. Mindez csak azért aktuális, mert elég gyakori 2011-es átverési módszer az, hogy meghirdetik a "készletakciót akár 30 százalék kedvezménnyel" . Ami lényegében annyit takar: olcsón beszerzett, kifutó euro4-es motorral szerelt autók ezreit helyezték forgalomba 2010 év végéig, majd idén kedvezménnyel árulják őket. Amivel nem is lenne nagy baj, ha - legtöbbször - nem hallgatnák el tudatosan, hogy ezek az akciók nem kereskedelmi kedvezmények, hanem euro4-es autók utolsó utáni pillanatbani kiszórása a kevésbé tájékozott és tudatos vásárlókhoz.
Ugyanis egyáltalán nem zárható ki, hogy egyszer - talán - a környezetvédelmi besorolás alapján Magyarországon is korlátozzák például a belvárosi autóhasználatot. Ez esetben igenis jelentősége lesz annak, hogy a 2011-ben vásárolt autó még euro4-es vagy már euro5-ös, ami majd igen jelentősen befolyásolja autónk használtpiaci értékét. Szóval ócska kis átbaszásról van szó, és csak egyvalamivel vigasztalódhatunk: ez speciel nem magyar jelenség. Olaszországban például kifejezetten nagyüzemszerűen sózzák az euro4-es autókat idén a vásárlókra.
A trükk pedig garantáltan folytatódik 2012-ben is: 2011 decemberétől ugyanis a teherautók esetében kell átállni az euro5-re. Idén decemberben tehát valószínűleg még jó sok euro4-es kisáruszállítót helyeznek majd forgalomba, hogy egy harsány és hazug kampány keretében sózzák majd ránk jövőre.