Jogokat a fura szerzeteknek!

2011.05.06. 07:21 - vancat

A biciklik, robogók, görkorik mellett lassan, de örvendetesen terjednek azok a fura, többségében nagyon jópofa, de besorolhatatlan kategóriájú és külsejű járművek, amelyek közös jellemzője, hogy csak annyi helyet és energiát fogyasztanak, amennyi a városi közlekedéshez valóban szükséges. Egyik kedvencem az idei év végén, 7000 euro alatti új áron érkező Renault Twizy, amely 2 méter 32 centi hosszú, két személyes, rendelkezik biztonsági övekkel, egy kis zárható csomagtartóval és - állítólag - lesz belőle 45 km/h végsebességű, 5 lóerős és 80 km/h-ra képes, 20 lóerős változat is. De említhetném a - nálunk még ritkaságszámba menő - elektromos rásegítő hajtással rendelkező, Dániában rendkívül népszerű tehertricikliket vagy a Piaggio csoport különböző háromkerekűit, az MP3-aktól az Ape-ig.

Ezeknek a fura szerzeteknek a közös jellemzője egyrészt az, hogy kevés helyet és energiát fogyasztanak, így aztán alacsony vagy akár nulla a károsanyag-kibocsátásuk. Másrészt pedig az, hogy legtöbbjük egy-egy sajátos jogi határeset, a jelenlegi járműkategóriákba besorolhatatlan szimpatikus fura szerzet. Ez persze lehetőséget ad arra, hogy használóikat szívassák kicsit a rendőrök, de adott esetben visszaélésekre is alkalmasak.

Vegyük ismét a példa kedvéért a Twizyt mert az egy világcég terméke, így jó esélye van az elterjedésre. Mi lesz Magyarországon a Twizy? Segédmotor? Nagymotor? Fizetni kell vele a parkolásért a fizető övezetben és a mélygarázsokban? Kimehet a városon kívüli főútra? Milyen adóbesorolása, biztosítása lesz? Lehet majd rá cascót kötni?

Számos olyan kérdés, amelyeknek egyiként-másikán akár állhat vagy bukhat az ilyen és ehhez hasonló városi ökojárművek elterjedése. Reméljük, a közpénzből a világ sok szép és fejlett zöld közlekedési kultúrával rendelkező államaiban utazgató magyar döntéshozók is tisztában vannak ezekkel a dilemmákkal, és nem az a tervük, mint a mopedautókkal. Szóval nem össze-vissza szívatni és kétértelmű szabályokkal gátolni akarják a ma még besorolhatatlan kategóriájú környezetbarát közlekedési eszközök - reméljük egyszer csak - robbanásszerű terjedését.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr112881438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mernokbazis.hu · http://www.mernokbazis.hu/ 2011.05.06. 09:30:36

A jogi háttér egy dolog, de ha valaki tényleg ilyen jármüvekkel akar itthon közlekedni, könnyen belefuthat abba kellemetlen helyzetbe, hogy nincs engedélyezve a típus. És akkor neki kell végigjárni a kálváriát. Vagy marad a külföldi rendszám és a külfödi jogi szabályozás.

mernokbazis.hu/

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.05.06. 09:41:04

A típusengedélyt ma már elvileg csak az Eu-ra kell megszerezni és akkor már bármelyik tagállamban forgalmazható. (Ezért volt nagy dolog, hogy az egyik kínai gyártó ezt már egy modelljére megkapta.) Nagyobb probléma lesz az ára, hiszen itthon legalább 2 millió forint lesz, ami elég sok egy kicsi kétszemélyes elektromos autóért. Ráadásul még nem tudni mekkora táv megtételére lesz képes egyetlen feltöltéssel. Persze lesz néhány trendi ember, akinek kell majd ilyen és néhány cég akik marketing célokra használják majd. Eladási volument ez nem fog jelenteni. Elképzelhető, hogy itt is bérleti díjat lehet majd fizetni az akksiért, és akkor nem kell aggódni a használt modell eladhatósága miatt.

Törökátok 2011.05.06. 10:29:10

Semmi újat nem fogok mondani, de:
Az állam célja a nem közösségi közlekedés sarcolása. Amikor valami új tűnik fel, amit még - lásd jogszabályi háttér hiánya - nem tudnak sarcolni, akkor lehetetlenítik az eszközt, amíg aok szakértő hümmögve vakarja a fejét azon, hogy milyen módon lehetne a dolgot úgy megadóztatni, hogy tokkal-vonóval elérje azt a szintet, mint egy benzines kisautó.
Az ilyeneket úgy fogják adóztatni, hogy belekalkulálják azt a kieső jövedékiadó-bevételt is, amit a tulaj nem tankol bele, hogy rohadjon meg az ilyen nemzetellenes, kibúvókat kereső ügyeskedő.

Az államtól ennyit várhatunk.

Gyulimali 2011.05.06. 10:35:02

Szerintem meg inkább az a nagyobb baj, hogy 7000 EUR, az nálunk olyan 2,5M-3M HUF lesz, na ennyiért már AUTÓT is lehet venni, és itthon nem igazán olyan az emberek anyagi helyzete, hogy egy autó MELLé még egy ilyent is vegyen a városban furikázni. És emellett már valóban másodlagos, hogy kell-e akármilyen adókat, meg díjakat fizetni, mert abban biztosak lehetünk, hogy majd kell.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.05.06. 10:38:56

Őszintén, itthon nem rendszámozhatóak egyes gépjárművek (robogók), és nem gépjárművek azok, melyeket erőforrás hajt (elektromos robogók) - miben reménykedünk itt a vadkeleten?

Avatar 2011.05.06. 11:01:29

A felső képen levő szerintem L2e, vagy L5e járműkategória a motorjától függően, a Twizzy meg L6e, vagy L7e, szintén a motor függvényében.
De akkor miről szól ez a post?

Laci Today Magazin · http://www.lacitoday.blog.hu 2011.05.06. 11:26:17

Gyerekek, engem érdekelne az elektromos meghajtás, de nincs rá pénzem. A párforint/km kamu. Ugyanis ha VESZEL egy elektromos autót, az baromi drága. Ha van nekem egy Renault Megane-om, 11éves, és csupán át akarom alakítani, akkor anyaggal munkadíyjjal lepapírozással együtt ~másfél milla.
És akkor van egy olyan járművem ami tényleg alig fogyaszt.
DE KIFIZETTEM ÉRTE másfél millát, az akkumlátorai kb 3 éven belül fognak meghalni: vajon három év alatt mennyit költök BENZINRE? Tehát mire megtérülne az ára, cserélhetem a legdrágább alkatrészt: az akkumlátorokat. És látszólag ingyen autóztam háromévig, aztán egyben kifizetek egy zsák lét aksira.

Tehát környezettudatosságból lehet elektromossal járni, de anyagilag még mindig nem éri meg, arról nem beszélve, hogy jóval kisebb a teljesítménye.

Ezért én úgy vagyok környezettudatos, hogy amíg a gyerekeket viszem suliba-ovida, addig kocsival vagyok, de ovi mellett ott a robogóm, és onnan kisrobogóval jövök tovább a városba minden nap, és ugyanígy az óvodáig vissza robogóval és csak onnan kocsival. És nem sportolok a kocsival: 11éves 1.4-es motorja van és 6.2-t fogyaszt, ez szerintem környezettudatos vezetési stílus.
üdv
Laci Today

gatto nero 2011.05.06. 11:56:26

Én vennék Twizyt, akár segédmotor,
akár nagymotor lesz...

QM 2011.05.06. 12:12:45

A környezet védelméről annyit, hogy valóban az aksi fog sokba kerülni, meg utána mi is lesz az aksikkal? Ammúgy meg környezettudatosan továbbra is csináljunk úgy, mintha az áram (amível feltöltjük) az a konektorban termelődne..E

qwertzu 2011.05.06. 12:15:42

@Laci Today Magazin: "És akkor van egy olyan járművem ami tényleg alig fogyaszt."
Khmmm...
Azért az áramot csak veszed valahonnan, az meg ugyanúgy pénzbe kerül, mintha tankolnál. Tehát nem csak alapból drága, de a hajtása is legalább ugyanannyi, mintha belsőégésű motorral mennél.

Laci Today Magazin · http://www.lacitoday.blog.hu 2011.05.06. 12:17:59

@qwertzu: nem a társadalom egésze sztennypontjából írtam, tehát a ÉN szemszögemből párforintból feltöltöd az aksit, amúgy persze hogykell hozzá néhány hazugságerőmű, hogy megterlmelje a szükséges áramot.

Hogy mi az a hazugságerőmű?
Há a meg kiderű a mai blogombó, a Hírvadászbó.