Bod Péter Ákos és a Mondeo

2011.05.23. 06:26 - vancat

"Tessék eldönteni, hogy lecserélik-e a Mondeót ötévente, vagy csak hétévente, és ehelyett befizetik a gyereknek a tandíját." Ezt mondta nemrégiben egy tévéműsorban Bod Péter Ákos egykori ipari miniszter, jegybankelnök és közgazdász, aki - nem bántásként, csak tényként szögezzük le -, eddigi pályafutása során még soha nem mutatott semmifajta affinitást a környezet védelme iránt. Ettől függetlenül Bod Péter Ákos ezzel a mondatával - bár valószínűleg nem szándékosan - egy nagyon fontos ökológiai-életvezetési dilemmára világított rá; pedig nyilván csak a Fidesz tandíjkoncepcióját akarta védelmébe venni.

Holott amiről ő beszélt, az egy igazi alapkérdés: személyes büdzsénkből milyen arányban vagyunk hajlandóak motorizációra, kultúrára, oktatásra, rekreációra, jótékonyságra vagy éppen faültetésre költeni. Ha ugyanis egy viszonylag jómódú, a külsőségekre adó család ma pontosan (szervizköltségekkel, amortizációval, benzinnel, kamattal stb.) kiszámolná, hogy mennyit költ arra, hogy mindenki viszonylag menő autóval - és lehetőség szerint mindenhová autóval - járjon, megdöbbentő adatok és százalékok jönnének ki.

Pontosan kiderülne ugyanis, hogy egyvalami - sajnos már inkább valakinek tekintjük -, az autó az a családban, akire nem sajnáljuk a pénzt. Legyen szó szervizről, benzinről, a cserélgetésről, az extrákról: bármelyikre könnyebb szívvel adunk ki pénzt, mint egy kulturális élményre, egyetemi tandíjra, kirándulásra vagy esetleg egy facsemetére.

A kérdés pedig leggyakrabban még csak nem is az, hogy autózunk vagy nem, hanem az: mivel. Milyen márkájú, felszereltségű, évjáratú és presztízsű járművel. Szinte keressük a kifogást, miért kell lecserélni az autót. "Egyre több a hibája, sokba kerül a szerviz" - ugyan...

Legtöbbször csak indokokat keresünk, hogy ne kelljen bevallani: reménytelenül kifelé élő konzumidiótákká váltunk. Maradva Bod Péter Ákos példájánál: a Ford Mondeo átlagos használat mellett nem öt vagy hét, de tizenkét-tizenöt évig is vígan elműködik, vagyishogy csak elműködne. (Ugyanígy a Passat, az A6-os, az Octavia és a többi is). Frissíteni valójában a mi képzelt presztízsünket kell, az autó ennek csak torz manifesztációja. Ja, azért meg elnézést kérek, hogy csak így, általános alanyban írtam minderről, gondoltam, akinek nem inge, úgysem veszi magára.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr702925228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzJ1982 2011.05.23. 08:58:27

Hát ennek most végre volt némi értelme. Az is tény, hogy maguk az autógyártók hajszolják az embert a cserébe. Régebben 7-6, de akár 10 év is lehetett egy modellciklus, manapság 2-3 év után facelift, legkésőbb 5 év után pedig új modell. Például ki az, aki szerint a jelenlegi 3-as BMW ( img.automobile.de/modellbilder/BMW-320-25055_1251121441042.jpg ) elavult? Nos, jövőre jön az új modell... Persze nem kötelező megvenni, de hát ezt ugye nem mindenki tudja...

citrix 2011.05.23. 09:04:55

Politikusaink sose voltak empatikusak kormányzott népükkel(alattvalóikkal) kapcsolatban.Érdeklődéstől függően ki az öregecske feleségét cserélte fiatalabbra,más a Mondeoját újabbra,megint más az Audi RS-től kénytelen megválni és mást választani.Ezek ilyenek,de egyiket se a Suzuki törlesztőrészlete izgatja,hogyan lehetne 7-ről 10 évre tolni a futamidőt.A pórnép is cserélgeti a holmiját(mobil,laptop,tv,lakás,ruha,cipő,ect.),felújítja házát akkor is ha az még nagyon is használható.Az ember már csak ilyen,azért keres hogy költsön is,a pénz önmagában nem boldogít hanem amit érte adnak az igencsak.Nyilvánvalóan minden amit veszünk az idővel vagy a wc-be vagy a szeméttelepre/újrahasznosítóba kerül,de kevesen választják a remete életmódot egy hűvös barlang mélyén.

encir 2011.05.23. 09:06:07

Nagyon igaz!!

Nekünk nincs autónk és úgy néznek ránk mások, mint egy marslakóra.

És akkor hogy vásároltok be?- nyávogja egy újgazdag
kis nő.

Hát bizony, cipeljük a cekkereket a két szép kezünkben.

Ha én gazdag lennék, nem a legújabb modellre haj-
tanék, hanem minél egyszerűbb és környezetbarátabb kocsira.
Ezzel próbálnék példát mutatni - de félek, nem sokra mennék vele :-)

szalagfék 2011.05.23. 09:11:37

Nagyon rátapintottál a lényegre. Én mióta kétszeres családapa vagyok, másként nézek a világra. Megtehetném, hogy befizetek egy szebb, jobb, menőbb kocsira, még a havi részlet sem terhelne meg. De maradok inkább az "öreg" hétéves járgánynál, és a pénzem inkább a kölkökre, szabadidős tevékenységre, jótékony célokra és az életünkre(!) költöm. Amiből csak egy van...és az nekem nem attól lesz jobb, szebb vagy teljesebb, hogy milyen felszereltségű acéldoboz parkol a ház előtt, és vajon irigykednek-e eléggé miatta a szomszédok?
Passzoló idézet: "A ma embere azon a pénzen, amellyel nem rendelkezik, megvesz egy sor olyan dolgot, amire nincs szüksége, hogy iriggyé tegyen vele olyan embereket, akiket nem szeret."

ilCapitano 2011.05.23. 09:14:53

Egyetértek a cikkíróval és a hozzászólókkal is.
Sajnos nemzetünkre egyébként is igaz, hogy mindenkinek egy számmal nagyobb autója, háza van, mint amit megengedhetne magának..

nagyfeszültség 2011.05.23. 09:19:28

Gyakorlatilag elautózzuk és kifizetjük törlesztőrészletre, szervízre azt a pénzt, amiből egy kicsit tényleg minőségi, intellektuális életet lehetne élni.
Persze én is azt mondom, tisztelet a kivételnek.

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2011.05.23. 09:26:06

hát ja, egyeseknek a mondeo ötévenkénti cseréje a nagy probléma. de ez nagyon nem a magyar átlagpolgár baja...

gic 2011.05.23. 09:32:26

Nekem is Mondeóm. 4 évesen vettem, most 17 a kocsi. Évi 50-60 ezer Ft-ból megvan a karbantartása, 10 éve átalakítattam gázossá. Ennél olcsóbban nem tudnék autózni szerintem.

Öreg Sam 2011.05.23. 09:36:28

Az alapvetés hibás,Fordot 3 évente kell cserélni! :)
Ákos,Ákos,én szóltam...

mergo 2011.05.23. 09:38:55

"Arra való a válság,
Hogy a nyomorultak lássák,
Hogy a hitelből vett ásóikkal
Saját sírjukat ássák
Benyelik a szemét rizsát
És forrón eszik a kását"
(Tankcsapda)

Nekem is tökéletesen megfelel a 8 éves autóm. Kényelmes, olcsó a szerviz és biztonságban elvisz "A"-ból "B"-be.

gatto nero 2011.05.23. 09:39:56

@gic:

De gondolom egy ideig nem is akarsz megvállni tőle?

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2011.05.23. 10:05:19

okos ember használtan vesz autót és addig nyúzza, amíg lehet...

a még okosabb pedig kerékpárral jár-kél, és csak akkor gurítja ki a gépet a garázsból, ha messzire, vagy gyorsan kell menni.

uff!
én szóltam.

esef 2011.05.23. 10:24:14

mi 6 évesen vettük a franciát, és még 10 évig nincs is szándékomban eladni.
a közhiedelmekkel ellentétben semmi olyan nyűgje nem volt amit nem lehetett 200 Ft anyagköltségből saját kezűleg megoldani. a kötelező dolgokat (olaj, folyadékok, szűrők, vezérlés stb.) meg minden autón kell cserélni, persze minél újabb, annál drágábbak az alkatrészek...

Ébresztő magyar, elég volt, ne tűrd a diktatúrát! 2011.05.23. 11:30:19

Amire figyelni kell:

- Ne küld vissza a konzultációs levelet, mert kódolva van / az alkotmányi még nem volt /, be kerülsz a rendszerükbe.
Különben sem nézik meg és másnak sem engedik!

- Álljunk a tömegek mögé, támogassuk a jogos tüntetőket minél nagyobb létszámmal! Ne engedjük a nyugdíjak visszamenő ellopását!

- Azonnal rendezzék az orvosok, egészségügyi dolgozók bérét, mert holnap nem lesz aki beadja a kúpot!!

Ez a kormány is megbukott, hamarabb mint a szocik, el velük!

Bartoki 2011.05.23. 11:33:55

Szerintem a legtöbb magyar háztartás többet költ lakásra mint kocsira.
A lakásokhoz kapcsolódó (fűtés, melegvíz) CO2-emissziónk is nagyobb mint amit a személyautókra "költünk".

Igaz, az autókon pörögni hálásabb téma. :)

Az eredeti Bod Péter Ákos mondáshoz: nekünk egy 24 éves Skoda 100L típusú autónk volt amikor egyetemre mentem, és nem tudtuk volna kifizetni a tandíjat akkor sem ha eladjuk. Mellesleg azzal az autóval hordtak a vonathoz amivel az egyetemre jártam - vidéken annyira zéró a tömegközlekedés hogy meg vagy lőve autó nélkül.

becike4 2011.05.23. 11:53:46

@_drc_: Magyarországon az vesz használt autót,akinek nem futja újra.A használt kocsikkal úgy kúrják át a vevőket,még a márka szervizek is,hogy csak ámulnak,ha valami csoda révén megtudják a frankó adatokat a kocsiról.

lajafix 2011.05.23. 12:00:28

BPÁ újrafogalmazta a "Kicsi vagy Kocsi?" régi kérdését fogalmazza újra...

SzJ1982 2011.05.23. 12:09:26

@becike4: Hát, lehet, hogy neked ez a tapasztalatod, de a valóságban, ha megbízható helyről veszel használt autót, túl sok problémád nem lehet. Nyilván, csak arra a használt autóra nem fizetsz rá, amelyiket nem veszed meg, de azért nem kell nagy dolog ahhoz, hogy kifogj egy jót. Engem meg amúgy sem izgat, hogy mindenképpen én fingjam tele először a kocsim ülését... Idióta mánia, hogy mindenképp újat vegyenek a barmok, Daciát, újat, 2millióért... Hát azért a pénzért már autót is kapni...

driopios 2011.05.23. 15:46:48

kinek mire van igénye és mit engedhet meg magának. Van aki megveszi a mondeót, aztán ha úgy adódik 15 évig nem vesz másik autót (mert mondjuk időközben már nem engedheti meg magának.) Van aki 4 évesen eladja a mondeóját és vesz helyette újat. Az ilyenekre is szükség van, méghozzá legfőképpen azoknak, akik 4 éves mondeókat szeretnének vásárolni, (hogy aztán 15 éves korukig használják.) Mivel a gyárakban csak új autókat gyártanak, 4 éveseket pedig nem, ezért kell legyen olyan, aki újat vesz, különben nem lenne eladó használt autó.

de remélem ezzel senkinek nem mondtam újat.

Avatar 2011.07.04. 11:55:41

Az átlag magyar ember is megengedheti magának, hogy ötévente lecserélje a Mondeóját. Feltéve, ha 15 éves Mondeót vesz, amit 20 éves korában ismét 15 évesre cserél... :)