Győzzön a könnyebb!

2011.05.30. 07:07 - vancat

Ha összegezni kellene a benzines hibrid autók leglényegesebb problémáit, valószínűleg mindenki az elsők között említené a többletsúlyt, a többlet vételárat, és azt a feloldhatatlannak tűnő műszaki dilemmát, hogy - elsősorban országúton, autópályán, egyenletes sebességű haladás esetén - a villanymotort és az akkumlátorokat abszolút felesleges súlyként cipeli a jármű. Azt hiszem, nem tévedek nagyot, ha azt állítom, elsősorban e tényezők miatt nem sikerült még egyetlen villany-benzines autónak (a dízelhibrideket talán hagyjuk is, azok személyautóban totális zsákutcának bizonyultak) sem igazi áttörést elérni. Ennek ellenére jó autó a Toyota Prius, a Honda Insight és a Jazz hibrid változata, de ha döntéseinkből tökéletesen kiiktatjuk az emocionális tényezőt, akkor valószínűleg ma még nem választanánk őket.

A fentiek miatt várom feszült figyelemmel a Fiat szimpatikus és jövőbe mutató hibrid kísérleteinek végtermékét. Ők az Év motorja díjjal kitüntetett kis kéthengeres, Twin Air névre keresztelt, eleve könnyű, kicsi és takarékos benzinmotorjukhoz akarnak egy villanymotorkát csatlakoztatni. Súlytöbblet persze így is keletkezik, csak a kis számok törvénye alapján a korábbiaknél jelentősen jelentéktelenebb. Az ártöbbletet meg talán úgy akarják megúszni, hogy egy több típushoz is illő (új Panta, 500, Lancia Y, Alfa Romeo Mita, Punto Evo) és hasznogépjárműbe is alkalmas (Fiorino, Doblo) kis hibrid erőforrás lévén, nagy gyártási számot, így várhatóan jó árat tudnak majd elérni. Remélhetőleg...

Kifejezetten drukkolok a villany-benzines kis Twin Air sikerének, mert bár nagyon helyes, hogy folyamatosan fikázzuk a jelenleg futó hibrideket, ha normális áron és valóban jó fogyasztású modellek készülnének ilyen a jövőben ilyen meghajtással, az - józan ésszel nézve - senkinek nem lenne ellenére.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr602942374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.05.31. 09:46:48

a korábbiaknél jelentősen jelentéktelenebb

a nyelvtani részén túl: néhány kilogramm adat jól jött volna, hogy ez mit is JELENT.
arról nem beszélve, hogy már húsz éve elkészültek az első, négy liter alatt fogyasztó, négyszemélyes autók, ma pedig súlyos milliókkal drágítják az új technikák az amúgy sem olcsó négykerekűeket, hogy öt liter alá vigyék a fogyasztását - nem semmi.

Fransisco Miranda 2011.05.31. 09:47:04

Csak az a *rva sok akkumulátor nem jut eszébe senkinek, hogy amit 3-4 évente biztosan cserélni kell, abban milyen sok jü fincsi anyag van! Ólom (vagy egyéb nehézfémek, pl. lítium), sav, műanyag ház, van itt minden ami szem-száj ingere. Zöldülhet a fejünk a büszkeségtől a hibridünkben, de attól még ott van a csomagtartóban az a párszáz kilónyi veszélyes hulladék.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.05.31. 10:28:21

"(a dízelhibrideket talán hagyjuk is, azok személyautóban totális zsákutcának bizonyultak)"
Hát a Peugeot éppen most szaladt neki a kérdésnek. Az érdeklődés, amit a vásárlók tanusítanak a 3008 dízel-hibrid iránt viszont elég jelentős. Az első kedvcsinálónak piacra dobott 300-as limitált széria 7 óra alatt kelt el. Tudomásom szerint már több, mint 20.000 előrendelés van a modellre. Az elektromos autóknál pedig nem éppen a súly a legnagyobb probléma. A mai modern autók a sok biztonsági és kényelmi berendezés miatt olyan nehezek amilyenek. Ahhoz, hogy a piacon életképes legyen egy modell kénytelenek elfogadni a súlynövekedést. Vannak persze próbálkozók, lásd Mazda 2, de pontosan a drágább anyagok felhasználásával elért súlycsökkenés növeli a modell árát. Sokkal fontosabb, hogy a jelenlegi akkumulátorok energia sűrűsége nem üti meg a kívánt szintet. Amikor ez a tároló kapacitás 3-5 szöröse lesz a mainak, akkor már ténylegesen használhatóak lesznek az akksik. A FIAT hibridje nem lesz olcsó, szinte egyik modellben sem. Bevalottan azért fog jövőre futni az elektromos 500-as az USA-ban , mert előírások kötelezik az autógyárakat az elektromos fejlesztésekre. Ráadásul minden egyes ilyen autón legalább 10.000 dollár veszteséggel tudnak majd túladni.

nagyfeszültség 2011.05.31. 10:58:51

@chipanddale74:

Kicsit sok ez a Peugeot PR.
Mindannyian tudjuk, hogy a 3008 önmagában is bukta, nemhogy a dízel hibridje...

Izo 2011.05.31. 11:10:41

@Fransisco Miranda: "egyéb nehézfémek, pl. lítium"
hu.wikipedia.org/wiki/L%C3%ADtium: "A legkönnyebb szilárd halmazállapotú elem."
Akartam valami csúnyát mondani, de meggondoltam magam...

Fransisco Miranda 2011.05.31. 11:23:24

@Izo: Jogos. Ha cserélem "veszélyes elemek" -re, úgy OK?

Nem mintha a mondanivalóm lényegén ez változtatott volna, de azért legyünk pontosak...

Izo 2011.05.31. 12:57:33

@Fransisco Miranda: OK :-)
Viszont ami az élettartamot illeti: a Toyota pl. 8 év garanciát vállal a hibrid hajtásláncra, amibe az akkumulátor is beletartozik. Ennek fényében nem túl valószínű, hogy 3-4 évente cserélni kellene.

nagyfeszültség 2011.05.31. 13:06:08

Szerintem az új Pandában lesz igazán klassz a sima szívómotoros Twin Air a villanyhajtással kiegészítve.

Fransisco Miranda 2011.05.31. 13:10:49

@Izo: 3 év után egy akkumulátortól minden nap ajándék. Szerencsés esetben elhúzható - esetleg - ötig, de a nyolc irreálisnak tűnik. Egy biztos, hogy nem örök élet (és akkor finoman fogalmaztam), és az élete végén csak egy halom veszélyes hulladék marad. Jelenlegi formájában ezért tartom majomkodásnak a hibridmániát.

A cikkben említett példa pont a Fiat, aki kb. egy évtizede állt rá az alacsony fogyasztású kis motorok gyártására, és elég jól csinálják. Nem hiszem, hogy bármilyen villanymotorral-generátorral jelentősen csökkenthető lenne pl. egy Panda 4-4,5 literes városi mindennapos fogyasztása. Egy 90 lovas Punto MultiJet motorral ha 6 fölött eszik, már kitapostam a belét, vagy dugóban ültem fél napot. Az említett kéthengeres TwinAir meg legalább annyira zseniális a benzinesek közt, mint a MultiJet volt a dízelfronton. Ez az egész a "nekem is van hibridem" dologról kezd szólni. Az autógyárak marketingosztályának agymenése, a.k.a. marketingbullshit.

gatto nero 2011.05.31. 13:10:54

Én inkább az 500-as kis hibridet várom....

fogash 2011.06.02. 11:26:34

@Izo: még ha 6-8 évente is kellene cserélni az aksit... A Prius akkupakkja az új autó árának több, mitn 1/3-át teszi ki. Egy 6 éves használtautó (bármilyen márka/típus) az új árának alig 1/3-át éri. Vagyis ha veszel egy vadiúj Priust, akkor 6 év múlva a következő dilemmával állsz szemben:

1.) Nem veszel új aksit, mert az a Toyota boltban annyiba kerül, amennyiért AZ ÚJ AKSIVAL el tudnád adni az egész autót. A régi autó régi aksival "ingyen elvihető" kategória. Ez esetben a 6 évnyi autózásod közben elszenvedett értékcsökkenés az autó új árának 100%-a! Emellett keletkezett 400kg veszélyes anyag (aksi), meg további 1 tonna, mivel az aksi nélkül használhatatlan autó is max. újrahasznosításra váró hulladék. Még fizethetsz is, hogy elvigyék.

2.) veszel aksit, ezzel újabb 6-8 évvel kitolod az autó használatát. A gond csak annyi, (még ha túl is lépünk azon, hogy a környezeted elkezd lesajnálni, mert öreg autóval jársz) hogy ezzel a második periódussal alaposan túllépsz minden tervezési/méretezési élettartamot, vagyis az autódon MINDEN el fog romlani, kopni. Így aztán az autó teljes árát + 1 pótaksi + egyéb javítási költségeket bukod. És persze a végén 2x400kg aksi + a roncs áll az udvarodon, mint környezeti teher.

Gazdaságilag egyszerűen nem reális alternativa egyik sem. A környezetet egyik megoldás sem kíméli.

Megoldás lehetne a soros hibrid (nagyon kis fogyasztású, szigorúan egy fordulatszámra (3000rpm=50Hz!) optimalizált Atkinson-motor, amely generátort hajt, a termelt áram pedig villanymotorokkal (kerékagy-motorokkal) mozgatja az autót. Vasúton vagy 50éve létezik (diesellel, gázturbinával is).

A jelenlegi benzines és diesel-motorok széles ford.szám-tartományra vannak hangolva, ezért sok helyen az ideálistól eltérő körülmények között üzemelnek. Lehet csalni változó vezérlésekkel, állítható szívócsőhosszal, változó turbógeometriával, de attól még csak 1 optimum van a rendszerben. Ha a motornak mást nem kell tudnia (nem kell részterhelés, emelt alapjárat, nyomatékrugalmasság, "turbólyuk" elkerülés, stb), akkor be lehet úgy lőni, hogy legyen alapjárat, illetve üzemi fordulatszám. A generátor max. teljesítményigénye adott, ezt a nyomatékot kell hoznia a motornak. Ideális esetben 20%kal többet, ugyanis a legjobb fajlagos fogyasztást (g/kWh) otto- és diesel-motorral 80% terhelésen lehet elérni.Vagyis ha a generátornak kell 80Nm@3000rpm, akkor egy 100Nm@3000rpm tudású motor kell. Ami lehet egy 300 köbcentis (turbó)motorka is, amit az elektronika tart ilyen fordulatszámon. Az se baj, ha 2800 fordulaton már csak 15Nm van benne, mert irreleváns.

a jelenlegi hibridek a marketing-osztály által kijelölt zsákutcába vezetnek...

Avatar 2011.07.04. 11:49:25

@fogash: @Fransisco Miranda:
Nem hogy 3-4, vagy 6-8 éveket bír ki a Prius akksija, de annál jóval többet is. A modell 97-ben lépett piacra, ha az akksi gyenge pont lenne a kocsiban, arról már számos hír beszámolt volna, ha nektek lenne igazatok, akkor már legalább másodszor kellene cserélni bennük. Az újabb generációkban pedig az akkuszett is fejlettebb, mint az elsőben, szóval mást kell találni, ha a Priusba akarok belekötni... :)

"A Prius-akku ugyanis tartósabb dolog a kólásüvegnél – a típus 12 éves pályafutása alatt, 1,2 millió autó tapasztalata után eddig két akkut cseréltek üzemszerűen használt autóban. Pedig Amerikában tudnak már Prius I-ről, amelyik az 560 ezredik kilométerén is túl tengeti napjait, a 300 ezer mérföldeseknek (480 ezer kilométer) pedig klubja is van. A Prius borzalmasan, felfoghatatlanul, normál autós mércével csak másik skálán ábrázolhatóan tartós és megbízható jármű."
"De ott van még az akku. Ami a hibridautóban nem lítium-ion, hanem klasszikus nikkel-fémhidrid. A jó öreg, bevált technika a végletekig tökéletesítve, nehogy pukkanjon, mint a mobiltelefonoké. Emiatt az akku sem egy túlhúzott darab. És – feltéve, hogy tulajdonosa viszonylag rendszeresen használja az autót – állandóan megfelelő töltéshatáron belül dolgozik. Hogy tartós-e? Egy angol lap egyszer kísérletképpen betelefonált egy Toyota-szervizbe, hogy bedöglött az akku a Priusban, mennyi lenne a csere. A meghökkent munkafelvevő kicsit gondolkozott, konzultált a főnökével, majd annyit mondott – "hozzák be, ingyen kicseréljük, a Toyotánál még nem tudunk ilyen esetről". Azóta már volt kettő, úristen. Már tudnak róla Toyotáék. És nyilván rettegnek a jövőtől."

totalcar.hu/tesztek/2009/11/04/tobb_a_tragyanal/

A 400 kg akksi megint teljesen légből kapott érték, valójában 50 kg körüli a csomag.
en.wikibooks.org/wiki/Toyota_Prius
Ha a Prius az akkujainak köszönhetően csak 1 l-rel kevesebbet fogyaszt, mint egy vele azonos méretű nemhibrid, akkor már 200e km-en 2000 liter benzin kitermelését, finomítását, elégetését megspóroljuk. Szóval a ~50 kiló akksi több tonna benzinnel áll szemben...