C-MAX Energi Solar: egy öko-empatikus autó

2014.01.06. 06:58 - vancat

ford_c_max_solar_energi_02.jpgAnnyira magától értetődő, a józan paraszti ésszel koherens ötletet valósított meg a Ford C-MAX Energi Solar nevű, most bemutatott tanulmányautójával, amit nemcsak az autóiparban, de mindenhol azonnal be kellene vezetni. Sőt: kötelezővé kellene tenni.

Arról van szó, hogy a Ford új, C-Max Energi nevű plugin-hibrid, vagyis konnektorról tölthető benzin-elektromos autója tetejére napelemeket helyeztek, amely képes a villanymotort meghajtó akkumulátorok feltöltésére.

Vagyis az a Ford C-MAX Energi Solar, amely naponta kellő mennyiségű időt tölt napon, képes tisztán, megújuló, szennyezés nélküli napenergiával haladni. Ha belegondolunk abba, hogy a világon naponta hány autó hány órát tölt napon, akkor könnyen beláthatjuk: a C-MAX Energi Solar módszerének elterjedése sok tízmillió tonna károsanyag-kibocsátástól lenne képes megszabadítani bolygónkat.

Továbbmegyek: ökológiai paradigmaváltást hozhatna az autóiparban.

De mi az akadálya annak, hogy a jövőben az egyre nagyobb számú hibrid és elektromos autók mindegyikének tetején ilyen és ehhez hasonló napelemek legyenek? Természetesen nem lebecsülve a Ford innovatív megoldásait, amelyek magukban foglalnak például egy lencsés szerkezetet, amely nem csak simán begyűjti, de folyamatosan a napelemekre fókuszálja az éltető, energiákat adó fénysugarakat, alapvetően kimondhatjuk: technikailag semmi.

Semmi, de semmi nem akadályozza - az autóiparban sem -, hogy rettenetes szennyezéssel és pusztítással üzemelő erőművek helyett egyszerűen a nap fényéből nyerjük a szükséges energiát - akár autózáshoz, fűtéshez vagy világításhoz.

Valami megmagyarázhatatlan és felettébb gyanús okból mégis mindig csak egy hálózati konnektort látunk azok mellett a villanyautók mellett, amelyekről azt hazudják: emissziójuk zéró.

Tényleg minden elismerésem a Fordé, amely már a tisztán elektromos hajtású Focus Electric bemutatkozása kapcsán világossá tette: feltett és tántoríthatatlan szándéka, hogy - neves német megújuló energiatermelőkkel együttműködve - biztosítja elektromos autóinak szél- és napenergiával tölthetőségét.

Azóta is az egyetlen autóipari multi, amely világosan és egyértelműen kiáll a megújuló villamosenergia felhasználása mellett jelenlegi és jövőbeli elektromos autóik üzemeltetése során.

Mit mondjak... örülnék, ha egyszer egy magyar kormány állna így a hazai energiapolitikához.

Egyébként az autó tetejére tett napelem nem a Ford ötlete: a Toyota Prius csúcsváltozatához talán most is kérhető napelemes tető, amely talán a légkondicionálót és a rádiót képes működtetni. Aztán a japánoktól többet nem is nagyon lehetett hallani a napelemes tetőben rejlő sokkal nagyobb lehetőségekről.

Egészen mostanáig, amikor is a Ford előállt ezzel a koncepcióautójával. Amely, nagyon-nagyon remélem, hogy még idén szériaváltozattá érik. És amelynek technológiája tulajdonképpen minden plugin-hibrid és villanyautó számára biztosítja a környezetpusztítás-mentes villamosáram-vételezést.

Egyrészről tehát örvendetes, üdvözlendő, ünneplendő a Ford C-MAX Energi Solar megjelenése. Másrészről félelmetes és döbbenetes, hogy mennyire elszigetelt jelenség ez a fajta öko-empatikus világlátás az autópiacon. Még mindig mennyire érdektelen és érzéketlen az elektromos autózásért már egyre jobban lelkesedő globális autóipar a napenergia felhasználása iránt.

Vagyis a környezet valódi védelme iránt.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr735737408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2014.01.06. 19:00:07

Vastagra vert habos nyáladzás, szószátyár bullshitelés; az autó tényleges újdonságát jelentő Fresnel-lencsés fénygyűjtő-rendszer meg egy félmondatban elintézve.

Ezért baj, ha nagyszájú fogalmatlan hülyék foglalkoznak a környezetvédelemmel, mert akkor úgy néz ki, mintha minden környezetvédő hülye lenne.

nagyfeszültség 2014.01.06. 19:04:07

@¿Qué tapas hay?:

Annyira ki vagy borulva, hopgy fel sem tünt: a poszt nem a Fordról szól.

Hanem erről:

"Még mindig mennyire érdektelen és érzéketlen az elektromos autózásért már egyre jobban lelkesedő globális autóipar a napenergia felhasználása iránt.

Vagyis a környezet valódi védelme iránt."

És milyen igaz...

bridget jones 2014.01.06. 19:06:10

@¿Qué tapas hay?:

nekem viszont mesélhetnél egy kicsit a Fresnel-lencsés fénygyűjtő-rendszer-ről :)

¿Qué tapas hay? 2014.01.06. 19:35:16

@nagyfeszültség: Hát, ha a poszt nem a Fordról szól, akkor fontolóra kellett volna venni, hogy a poszter talán más címet adjon neki. Most a cím ez:

"C-MAX Energi Solar: egy öko-empatikus autó"

Ilyen cím alatt az olvasó az autóról szóló információkat várna. Persze ez a blog mindig tud újabb és újabb meglepetéseket okozni.

@bridget jones: Nagyon szívesen, egy kávé mellett bármikor. Itt viszont szerintem nem nekem kellene a poszt érdemi részét kommentként megírni.

bridget jones 2014.01.06. 19:40:26

@¿Qué tapas hay?:

csak arra lettem volna kíváncsi, mitől tud ez többet, mint a toyota prius tetőnapelemei...

nagyfeszültség 2014.01.06. 19:53:56

@¿Qué tapas hay?:

Ebben igazad van. Az autó ezesetben apropó volt arra, hogy egy fontos ügyről szó essék.
Mert - azt gondolom elismered - elég nagy baj, hogy a villanyautóktól egyre többet hazudják "zero emisszio"-juak.
Holott konnektorrol töltve a legkevésbé sem azok.

¿Qué tapas hay? 2014.01.06. 20:28:39

@bridget jones: Nem ismerem a konstrukciót pontosan, de itt egy rövid leírás. Gyakorlatilag egy érdekes carport-rendszer, nem a bölcsek köve, de egy érdekes kísérlet.

www.techhive.com/article/2083342/this-solar-powered-ford-c-max-concept-car-can-move-itself-to-follow-the-sun.html

@nagyfeszültség: A plug-in hibrid egy zsákutca, ha a kommunális hálózatra szorul. Mert akkor hiába akarjuk a villamosenergia-termelésből a leginkább szennyező termelési módokat kiszorítani, ha plug-in hibridek miatt mesterségesen megnöveljük a hálózati villamosenergia-igényt. A plug-ineket én nem is engedném kommunális hálózatról tölteni csak szigetüzemre leválasztott carportról, vagy tetőnapelemről.

nagyfeszültség 2014.01.07. 09:09:40

@¿Qué tapas hay?:

Úgy tűnik, mi nagyon egyetértünk -:)
Az én olvasatomban éppen ezt a problémát feszegette a poszt - ezért is tetszett.

bridget jones 2014.01.07. 09:50:23

@¿Qué tapas hay?:

Köszönöm, mostmár értem.
Angol nyelvleckének sem volt rossz.

Gera 2014.01.08. 14:08:10

Egy ekkora napelemmel legfeljebb egy ebikeot lehetne feltölteni egy nap alatt, mindössze ennyi a technikai akadály. Talán az autó élettartama végére meg is térülne, ez meg a pénzügyi. Ez mondjuk szubjektív, de ráadásul nagyon csúnyán integrálták azokat a napelemeket.

Egyébként gondolom, ha egyszer "nincs semmi, de semmi akadálya", akkor a posztoló már napelemekkel látja el magát energiával. Mert én nagyon szívesen tenném, de látok azért még néhány akadályt.

nagyfeszültség 2014.01.08. 16:28:03

@Gera:
azért szerintem is van még némi "akadálya" , de tény, hogy egyre kevesebb.

MACSKANŐ 2014.01.08. 19:57:37

@Gera: de legalább egy jó ötlet, jó kezdet ez a napelemes ford.

gigabursch 2014.01.09. 12:31:00

Egy kocsi kb még négyszer ennyi felülettel rendelkezik hasznosítható felületeket illetően.
Mindemellett egy párszáz wattos felhajtható oszlopventillátor minden kocsira rárakható volna, és akkor a sötétben, mikor fúj a szél, tudna dolgozni.
Persze hülyék mindenhol vannak, akik letörnék, megrongálnák.
De talán mégsem.

Így már elég sok huzatot, és abból fakadó energiát visszapumpálhatna saját meghajtására.


süti beállítások módosítása