Annyira magától értetődő, a józan paraszti ésszel koherens ötletet valósított meg a Ford C-MAX Energi Solar nevű, most bemutatott tanulmányautójával, amit nemcsak az autóiparban, de mindenhol azonnal be kellene vezetni. Sőt: kötelezővé kellene tenni.
Arról van szó, hogy a Ford új, C-Max Energi nevű plugin-hibrid, vagyis konnektorról tölthető benzin-elektromos autója tetejére napelemeket helyeztek, amely képes a villanymotort meghajtó akkumulátorok feltöltésére.
Vagyis az a Ford C-MAX Energi Solar, amely naponta kellő mennyiségű időt tölt napon, képes tisztán, megújuló, szennyezés nélküli napenergiával haladni. Ha belegondolunk abba, hogy a világon naponta hány autó hány órát tölt napon, akkor könnyen beláthatjuk: a C-MAX Energi Solar módszerének elterjedése sok tízmillió tonna károsanyag-kibocsátástól lenne képes megszabadítani bolygónkat.
Továbbmegyek: ökológiai paradigmaváltást hozhatna az autóiparban.
De mi az akadálya annak, hogy a jövőben az egyre nagyobb számú hibrid és elektromos autók mindegyikének tetején ilyen és ehhez hasonló napelemek legyenek? Természetesen nem lebecsülve a Ford innovatív megoldásait, amelyek magukban foglalnak például egy lencsés szerkezetet, amely nem csak simán begyűjti, de folyamatosan a napelemekre fókuszálja az éltető, energiákat adó fénysugarakat, alapvetően kimondhatjuk: technikailag semmi.
Semmi, de semmi nem akadályozza - az autóiparban sem -, hogy rettenetes szennyezéssel és pusztítással üzemelő erőművek helyett egyszerűen a nap fényéből nyerjük a szükséges energiát - akár autózáshoz, fűtéshez vagy világításhoz.
Valami megmagyarázhatatlan és felettébb gyanús okból mégis mindig csak egy hálózati konnektort látunk azok mellett a villanyautók mellett, amelyekről azt hazudják: emissziójuk zéró.
Tényleg minden elismerésem a Fordé, amely már a tisztán elektromos hajtású Focus Electric bemutatkozása kapcsán világossá tette: feltett és tántoríthatatlan szándéka, hogy - neves német megújuló energiatermelőkkel együttműködve - biztosítja elektromos autóinak szél- és napenergiával tölthetőségét.
Azóta is az egyetlen autóipari multi, amely világosan és egyértelműen kiáll a megújuló villamosenergia felhasználása mellett jelenlegi és jövőbeli elektromos autóik üzemeltetése során.
Mit mondjak... örülnék, ha egyszer egy magyar kormány állna így a hazai energiapolitikához.
Egyébként az autó tetejére tett napelem nem a Ford ötlete: a Toyota Prius csúcsváltozatához talán most is kérhető napelemes tető, amely talán a légkondicionálót és a rádiót képes működtetni. Aztán a japánoktól többet nem is nagyon lehetett hallani a napelemes tetőben rejlő sokkal nagyobb lehetőségekről.
Egészen mostanáig, amikor is a Ford előállt ezzel a koncepcióautójával. Amely, nagyon-nagyon remélem, hogy még idén szériaváltozattá érik. És amelynek technológiája tulajdonképpen minden plugin-hibrid és villanyautó számára biztosítja a környezetpusztítás-mentes villamosáram-vételezést.
Egyrészről tehát örvendetes, üdvözlendő, ünneplendő a Ford C-MAX Energi Solar megjelenése. Másrészről félelmetes és döbbenetes, hogy mennyire elszigetelt jelenség ez a fajta öko-empatikus világlátás az autópiacon. Még mindig mennyire érdektelen és érzéketlen az elektromos autózásért már egyre jobban lelkesedő globális autóipar a napenergia felhasználása iránt.
Vagyis a környezet valódi védelme iránt.