Leharcolt legendák

2015.11.16. 12:21 - vancat

A közgazdasági- és marketingiskolák - ha lesznek még ilyenek - bizonyosan tananyagaik részévé teszik majd azt a másfél évtizedes folyamatot, amelynek nyomán sikerült súlyosan leharcolni, elértékteleníteni, szánalmassá, hiteltelenné tenni az európai ipartörténet két nagy, többszáz éves varázslatos legendáját. A Peugeot-t és a Citroent.

c_cactus.pngRáadásul az előbbi (a Peugeot) - mögött - szélesen értelmezve családi ipartörténetét - közel négyszáz éves diadalút áll: a vízimalmoktól a szoknyaabroncsokon át a kerékpárokig, borsőrlőkig, robogókig és persze autókig vezetett az a dicsőséges út, amelyről letérve lassan európai léte értelméért küzd a patináns márka.

A PSA Peugeot Citroen csoport helyzete Magyarországon is szégyenteljes: az eleve nagyrészt rossz és kevéssé vonzó modellkínálatnak a hazai importőrcég kritikátlan árazási, marketing és kommunikációs, valamint hálózatfejlesztési dilettantizmusa adta meg a kegyelemdöfést.

Itthon a személygépjármű eladási toplisták első tíz helyébe mostanában szinte soha, de a top 15-20-ba is ritkán fér bele Peugeot - főleg nem Citroen és DS (vagy mi a lószar :).

peugeot_108.pngA hazai Peugeot- és Citroen-kereskedők - ha tudnak - menekülnek a két márkától, vagy igyekeznek helyettesíteni, kiegészíteni másokkal - olyanokkal, amelyek vagy volumenben, vagy exkluzivitásban helyettesítik az egykor francia Mercedesként emlegetett oroszlános márka megkopott fényét.

A Peugeot/Citroen - egykor - a tartós, divatos és környezetbarát autók piacának állandó éllovasa volt, és ezekkel a sikeres, gyakran divat- és trendteremtő tömegmodellekkel kerültek a médiába - Magyarországon is.

Mi a helyzet ma?

A környezettudatos autózás két kis szimbólumát, a Peugeot 108-at és a Citroen C1-et szépen csendben, sunyin kivonták a magyar piacról - vagyis még az sem tud venni, aki mindenfajta reklám és marketing nélkül esetleg ehhez kedvet kapna.

dizel_hibrid.jpgVan helyette "Tóth Janika meg rali", a még bukása előtti hónapokban is össze-vissza ajnározott "dízel-hibrid rendszer", és a szintén éppen most megbukott silány Audi TT-parafrázis, a CRZ - amelyről még a lojális bértollnokok is csak annyi pozitívat tudtak megjegyezni, hogy "mivel kevés van belőle, majd egyszer sokat fog érni."

A Peugeotnál valami megtört, a márka rossz úton jár.

Ezt néhány nappal ezelőtt éppen az a Gablini Gábor autókereskedő mondta, akinek neve a kezdetektől összeforrt az oroszlános modellek hazai szervizelésével és értékesítésével.

Gablini - a sajtó nyílvánossága előtt - azt is hozzátette: már hosszú évekkel ezelőtt, a 307-es modell súlyos, eltussolt és lényegében kijavíthatatlan elektronikai hibái miatti óriási botrány után magának a Peugeot családnak a képviselőivel is is beszélt erről, akik állítólag megnyugtatták: nem lesz semmi baj, minden tudományosan meg van tervezve.

Nos, vagy mégsem volt tudományosan megtervezve, vagy csődöt mondott a tudomány, hiszen az elmúlt években - a cégcsoport kínai többségi tulajdonosai és a Peugeot család - lényegében vállvetve vágták haza a márka európai mítoszát.

picasso.pngA PSA-nak jelenleg alig van igazán karakteres modellje: a Peugeot-nak talán egy sincsen, a Citroennek a Cactus és a Picasso - amelyek esetében azonban súlyos árazási problémák, vérdilettantizmusra utaló marketingbakik - és persze a leromlott márkakereskedői hálózat nehezítik az értékesítést.

Se környezettudatosság, sem sárm, sem megbízhatóság, sem pedig jó ár-értékarány.

Ezek híján valóban nehéz autót forgalmazni 2015-2016 fordulóján Magyarországon, Európában.

A Peugeot és a Citroen kereskedelmi jogait mostantól Magyarországon is átvette az Emil Frey-csoport, amelynek azért van némi rutinja tetszhalott márkák feltámasztásában. Azt, hogy mi a tervük, nem lehet tudni. Legfeljebb csak reménykedni lehet abban, hogy legalább az árképzésben és a marketingben javítanak valamit a két márka vészesen szar helyzetén.

Talán ahelyett, hogy szegény Tóth Janikához és társaihoz hasonló lejárt szavatosságú raliversenyzők környezetpusztításába öntenék a pénzt, visszahozzák és reklámozzák egy kicsit a cég két - egyébként Toyota motorral hajtott - ökoautóját, a 108-ast és a C1-est. Újra felvillantva legalább egyet, a két márka egykori számos erénye közül.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr698083002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meszes_úr 2015.11.16. 23:43:58

Először is felmerül a kérdés, vajon milyen személyes problémája lehet a Peugeot vagy Citroen márkákkal, ami arra vezeti, hogy ilyen indulatos, csúsztatásokkal teli, rosszindulatú bejegyzés szülessen?

A bejegyzéssel kapcsolatban figyelmébe ajánlom az alábbi tényeket :

A Peugeot és a Citroen sohasem forgalmazta Magyarországon a 108 és az aktuális C1 modelleket, mert egyszerűen nincs piaca a városi miniknek Magyarországon. Ráadásul ezek nem is kifejezetten zöld autók, ahogyan Ön állítja, a PSA saját 1 literes és 1.2-es, jóval korszerűbb benzinmotorjai is tudják vagy alulmúlják azokat az emissziós értékeket amelyeket az ebben található japán motor produkál, eggyel nagyobb kategóriájú autókban is (C3 és 208).

A Citroen és a Peugeot modellpalettája egyaránt sikeres. A Peugeot 308 a kompakt kategória egyik legjobb autója, számos díjjal jutalmazták, közte a szakújságírók által megszavazott Év Autója díjjal. A Citroen a piac legjobb egyterűjét kínálja a C4 Picasso és Grand Picasso modellekkel. A Citroen Cactus egyedi megoldásaival és megjelenésével szintén számos díjat kapott és sikeres világszerte. Kisautó kategóriában a Peugeot 208 a top 5-ben van Európában. A PSA 1.2-es benzinmotorjai év motorja díjat kaptak idén. A PSA dízelmotorjait mindenki elismeri, előszeretettel alkalmazzák más márkák is (Ford, korábban Mazda, Volvo, Suzuki, BMW), több fogyasztási rekordot is felállítottak ez elmúlt években, megbízhatóságuk köztudott. Ezen felül a PSA a kisteherautó piac meghatározó szereplője Európában és Magyarországon is.

A magyar piaci eredmények nem relevánsak, mivel a magyar piacot a közbeszerzések és flottabeszerzések körüli korrupció, a reexport és a fizetőképes kereslet szinte teljes hiánya, illetve a több százezres használtautó (vagy inkább roncsautó) import végletekig eltorzítja.

A Peugeot az RCZ modellt 6 éve forgalmazza, eleve kis szériás modellnek tervezte, gyártási számai messze meghaladták az eredeti célkitűzéseket, tehát sikeres volt. Amennyiben a teljes magyar és nemzetközi autós újságíró szakma bértollnok, akkor valóban csak bértollnokok dícsérték ezt az autót… Mivel ez a modell a régi 308 platformjára épült és azóta vannak újabb sportos modellek a palettán (308 GT és GTi), ezért logikus volt a gyártás leállítása.

Tóth János 3 év kihagyás után idult az idei Rally bajnokságban, ahol egy vadonatúj autóval harmadik lett. Ez azért nem olyan rossz eredmény! De mi köze ennek a nem forgalmazott 108-hoz???

A Peugeot és Citroen hálózat viszonylag jól átvészelte a válságot, arányaiban jóval több Opel vagy Suzuki szalon zárt be a válság miatt. A többmárkás szalonok megjelenése nem Peugeot sajátosság, ez jellemző volt minden márkánál, természetes önvédelmi reakció egy olyan piacon, ahol az értékesítés volumene negyedére esik vissza két év leforgása alatt. Gablini Úr egyébként pár hónappal ezelőtt nyitott új Peugeot szalont Budaörsön, így már három helyen árulja a márkát, nem úgy tűnik hogy megrengett volna a bizalma…

Az hogy a PSA többségi kínai tulajdonban, az közkeletű tévedés, a kínaiak önállóan 14%-os tulajdont szereztek, csak a francia állammal vagy a Peugeot családdal közösen tudnak érdemi döntést hozni. Hogy “hazavágták a márka mítoszát” azt nem tudom hogyan érti, egy év alatt nem lehettek nagy hatással a termékfejlesztésre, viszont a PSA pénzügyi eredményei látványosan javulnak, a részvényárfolyam megduplázódott, a cég hozza a kitűzött terveket.

Megbízhatóság szempontjából a PSA csoport termékei a középmezőnyben helyezkednek el a különböző felmérésekben, bár ezek hitelessége vitatott. A Peugeot 206 és a C4 Picasso az élen is tudott végezni néhány éve, megelőzve a japán és német konkurenciát. Kérdés, hogy mi értelme van felhozni egy 10 éve nem forgalmazott, 2 generációval ezelőtti modell (307) gyerekbetegségeit, amikor a megbízhatóságról beszélünk 2015 végé? Hozzá kell tegyem, hogy az ismeretségi körömben évek óta számos ilyen autó működik, a kopó-forgó alkatrészek pótlásán kívül gyakorlatilag hibamentesen.

Meszes_úr 2015.11.16. 23:47:22

És néhány szó a környezetvédelemről:

- A VW botrány kapcsán kiderült, hogy a PSA dízelei esetén a legkisebb az eltérés a hivatalos mérések és a valódi fogyasztás között

- A PSA az egyetlen gyártó aki vállalta, hogy valós teszteknek veti alá az autóit

- A PSA elsőként szorgalmazta hogy 2017-ig vezessék be a valós használathoz közelebb álló, új fogyasztási normát

- A PSA elsőként vezette be, jóval megelőzve a többi márkát, a dízel részecskeszűrőt, ami később kötelező lett (bár ennek hatékonyságáról megoszlanak a vélemények, tény hogy nagyban hozzájárul a koromkibocsátás csökkentéséhez, és a PSA nem kis összeget invesztált ebbe, már akkor amikor még semmi sem kötelezte volna rá)

- A PSA már a nyolcvanas-kilencvenes években forgalmazott elektromos autót, sokáig a PSA volt a legnagyobb elektromos autó gyártó világszerte (Citroen Saxo és Peugeot 106 Electrique)

- Szintén a PSA nevéhez fűződik a legelső “újkori” elektromos autó bevezetése az európai piacra. A Mitsubishivel közösen fejlesztett Citroen C-Zero és Peugeot i-On évekkel előzte meg a konkurenciát.

- A PSA jelenleg is egy vadonatúj elektromos autón és az ehhez kapcsolódó új platformon dolgozik a kínai partnerrel közösen
- A dízel-hibrid valóban nem bizonyult sikeresnek mindenhol, viszont már fejlesztik a plug-in elektromos hibridet és a sűrített levegővel megvalósított hibrid tanulmány is figyelemre méltó. Ettől függetlenül a PSA a második legnagyobb hibrid forgalmazó lett Franciaországban a Toyota után, ami egyrészt nagy siker, másrészt hatalmas tapasztalat a jövő fejlesztéseire nézve.

- A PSA úgy általában vezető a CO2 kibocsátás csökkentésében, úgy hogy a kínálatában mindenféle modell megtalálható a miniautótól a felső kategóriáig

Arra kérném, hogy amikor megfogalmazza valószínűleg személyes indíttatású, erősen becsmérlő és tényeket figyelmen kívül hagyó gondolatait a két márkáról, akkor gondoljon arra is, hogy a Peugeot és Citroen többszáz embert foglalkoztat Magyarországon, az importőrnél és a kereskedői hálózatban egyaránt. Ezek az emberek a nehéz körülmények ellenére is nap mint nap mindent megtesznek az ügyfelekért, annak érdekében hogy ez a két patinás márka Magyarországon is fennmaradjon. Ön a tendenciózus megállapításaival nemcsak ezeknek az embereknek a fáradságos munkáját teszi tönkre, hanem a munkahelyüket is veszélyezteti, holott ezeknek az embereknek semmi köze az Ön személyes, 10 vagy 15 évvel ezelőtti vagy ki tudja mikori és milyen természetű sérelmeihez, a Peugeot és Citroen márkákhoz fűződő előítéleteihez.

Üdvözlettel : egy régi olvasója

csedo 2015.11.17. 09:13:15

"és DS (vagy mi a lószar :)"
??? Ennyire nem lehetsz nyegle.

miketbeszéltek 2015.11.17. 09:25:58

A poszt és a Meszes úri válaszreakció a két szélsőség. Viszont a poszt kezdte el az igen erős túlzásokat. A zöld szempontokat túlhangsúlyozva (ez még önmagában nem gond, hiszen ez egy ilyen blog) jogtalan megállapításokat is tesz. Az év autója díjat nyert 508-ast nem venni figyelembe a paletta értékelésénél eléggé elfogult hozzáállást tükröz. A Picassók pedig mindig is a jobb ár/érték arányú autók közé tartozott. Minőség szempontjából pedig pontosan most van feljövőben a cég. Egyébként nekem sem ingem, se gatyám a PSA, és persze tény, hogy vannak azért gondjaik...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.11.17. 09:49:36

Ez a poszt méltó a bloghoz, ennyi ökörséget kevesen tudnak összehányni.

A C1-et autónak venni több mint ökörség. Biztos jó dolog a papírautó, de azért az emberek többsége nem engedhet meg magának harmadik autót csak a bevásárláshoz. E tekintetben pedig a Twizzy sokkal jobb célszerszám, autónak meg ugyebár vannak rendes modellek a PSA-tól is.

Fröcsögni minden hülyeségről, de pl kihagyni a részecskeszűrőt több mint tájékozatlanság. Szándékos hülyítés.

nagyfeszültség 2015.11.17. 09:51:27

@Meszes_úr:

Védeni a védhetetlent, kínos és szánalmas kötelezettség.

nagyfeszültség 2015.11.17. 10:01:25

@Ződ2000:

Érzékelhető, hogy egy igazi, tipikus balkáni nagymenő vagy: gazdagabb országokban kifejezetten jómódú emberek is eljárkálnak C1-el, 108-al, Aygo-val, Pandával egyebekkel. Mert kellőképpen jómódúak ahhoz, hogy ne szoruljon az egójuk bármi egyébre. Akinek nincsenek kisebbségi komlexusai annak bőségesen elég ez a kategória.

nu pagagyí 2015.11.17. 10:12:41

A cikkből kiderült, hogy írója nem szereti Tóth Janikát.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.11.17. 10:14:07

@nagyfeszültség: beindult a ki tud nagyobb marhaságot írni verseny? Aki nem akar nagy autót és van pénze az Minit vesz. Szerintem te még életedben nem ültél Aygoban. A Yaris is egy vicc (izé WItz :) ). Városon kívül életveszélyesek. És nem a "nagymenők" miatt, hanem a kamionok miatt. Ők nem fogják kivárni azt 15-20 mp-et amíg te eléred a 90-et...

nu pagagyí 2015.11.17. 10:21:06

@nagyfeszültség: Megnyugtatlak, a kifejezetten jómódú emberek nálunk is vesznek kisautót sokadik autónak, mert elfér a garázsukban.

De, egy kisautóval sajnos nem lehet elmenni családi nyaralásra, költözködéshez sem ideális, munkához sem feltétlenül. Előbbiek miatt lehet az, hogy a kevésbé jómódú többség - akiknek jellemzően csak egy autóra futja, nem a törpeautót preferálja.

vulgarian · http://vulgarian.blog.hu 2015.11.17. 11:05:21

Érdekes, hogy pont a Peugeotot, Citroent fikázza, mikor a német autók kormolják az utakat...

Gazsi bácsi lótetű 2015.11.17. 11:19:40

Na, ismét egy írás, amely csak a karakterek számában nagy, tartalma azért kellően gyenge. Nem, nem vagyok alkalmazottja a márkának, csak használója 18 éve. Most két Citroen áll a garázsban. A magyar autópiac történelmileg a német autók imádatára épül, amelyben a főszereplő a VW, de mivel csórók vagyunk, marad leginkább a Skoda. A megbízhatósági mítoszok a német autókról leginkább legendák, amikor elkezdődött a módszerváltás környékén a szoci autók cseréje, akkor azért volt előnyük, mert a Zsigákon tanult autószerelők elbántak az egyszerű német autókkal, míg mondjuk egy Citroen BX rugózásához igen kevesen értettek. Mivel a legtöbb "mester" be nem vallaná, hogy tökhülye hozzá, így mókolt valamit a francia autóval is, de azért nagypofával szidta, hogy ezek milyen xarok. Azért megbízhatóságban a Citroen BX hosszú évekig a topon volt Európa fejlettebb felén. Voltak gondok a 307-es Pözsókkal, én is ismerek olyat, aki a várost nem merte elhagyni vele, mert szó szerint hetente lerobbant. Ezzel EGYIDŐBEN 3 szomszédnak is volt, ott álltak egymás mellett a mélygarázsban, és soha semmi bajuk nem volt. A fene sem érti ezt. Az egyterűek kimagaslóan jók, praktikusak, és igen nagy számban adják el. A mediterrán térségben igen jól fogy a Cactus, nálunk nincs rá kereslet. Persze itthon a privát újautó eladás is csak mikroszkóppal mérhető, így az ilyen autók nehezen értékesíthetőek. Nem gondolom, hogy a PSA termékei rosszabbak lennének, csak itthon igen jelentős szembeszéllel küzdenek a piacon. Bár már kissé öreg a mostani C5, azért a légrugós változatok kényelme etalon.
Gondolom valakinek csak megérte ezt az írást megjelentetni, tartalma azért erős ellenérzésről tanúskodik. Gondolom az írója jobban szeret a kormoló VW dízelek után cammogni egy dugóban, mint egy tiszta PSA HDI után...

Gazsi bácsi lótetű 2015.11.17. 11:43:22

Köszönöm szépen a linkeket, van igazság bennük (bocsi, gyorsolvasó vagyok, szenvedek is emiatt eleget).
Tehát az autó kiválasztása nálunk talán bonyolultabb mint Európa civilizáltabb felén. Nálunk az autó státusz, így aztán az országba jelenleg behozott használt autók leginkább a levedlett német prémiumok (Audi, BMW és társaik). Itthon az vesz ilyet, aki amúgy Suzukit bír fenntartani, és az vesz Suzukit, aki azt sem. De ha a szomszéd vett, akkor mi is. Így aztán családok ezrei ugrottak bele kétes devizahitelekbe, és fizették ki egy Suzuki árának dupláját. Fontos a legtöbb családban, hogy az autó ÚJ legyen, de legalább újszerű. Míg a svédeknél ez egyáltalán nem fontos, a hollandoknál is inkább a futott km nagysága dönt az autócsere mellett, addig nálunk leginkább az autó életkora a meghatározó. Aztán vesznek az öreg, már százezret futott autó helyett egy fiatalt, amelyet a "becsületes" nepperek 400.000 km-ről visszatekertek 130.000-ra. Érdemes megnézni, hogy nálunk egy 130.000 km-t futott autó olcsóbb mint Németországban. Mert vannak csodák...
A következő a használat módja. Itthon az is 2 literes dízellel jár a fővárosi dugóban, aki 2*5 km-t tesz meg vele naponta, mert kell a presztízs. Ettől aztán hamar le is térdel a technika, de persze ez nem számít. Sajnos a pénztelenségünk nem engedi, hogy "a" családi autó mellett tartsunk városi szaladgálóautót, pedig a nagyvárosokban sokkal célszerűbbek. Nagyvárosi üzemben a csúcs a hibrid, de elővárosi közlekedésben (napi 2*25 km fölött), vagy országúton már a dízel a nyerő.

kadibela 2015.11.17. 11:46:04

@bridget jones:

Ha Janikának "ügyei" vannak, akkor tessék feljelentést tenni! Ettől függetlenül 7-szeres ralibajnok, az kritizálja elsőnek aki ilyen eredményt ért el a saját szakmájában. Úgy látom az irigység és a gyűlölet szülte ezt a posztot is!

Az idézett Totalcar hír pont a Totalcart minősíti, a benne leírtaknak semmi köze a VW botrányhoz és a cikk címéhez, hanem arról szól hogy mennyire rossz a mérési szabvány. A VW csalt a mérésnél, a Citroenről vagy Peugeotról ilyet senki sem állít.

Sajnos a szerzőnek fogalma sincs a két márka ügyeiről, jobb lett volna ha csendben marad ebben a kérdésben (is)!

nagyfeszültség 2015.11.17. 11:52:14

@kadibela:

Remélem az Emil Frey gyorsan belebasz egy féltéglát ebbe a langymeleg vízbe, amiben itt évtizedek óta punnyadnak azok, akiknek folytatólagos állásféltés helyett a két márka eladásaiával, imázsával és hálózatával kellene/kellett volna foglalkozniuk.

konrada 2015.11.17. 12:30:15

Hogy mindenkinek igaza legyen: A C1-108-at azért nem forgalmazzák, mert tényleg kicsi a piac ahhoz, hogy egyazon ugyanazon autót 3 féle néven - 3 szervizháttérrel árulják.
Akinek arra van szüksége, az megveheti Aygo-ként...

(Ezt nem írhatta le se a fikázó, se PR-os, az egyik azért nem, mert kiesett volna egyik fontos fegyvere, a másik meg azért, mert nem reklámozhat egy konkurenst - még akkor se, ha megállapodásuk is van.;))

has 2015.11.17. 16:13:11

Én maradok az XM-nél.

Stupid 2015.11.17. 22:02:02

Csupán 8 éve hajtom a 307 SW-t. 2 literes HDi. 149 ezer van benne, most szorul fékbetét és tárcsa cserére. Kuplung halt be, szintén kopó alkatrész. Más baja nem volt. Tökéletes. A cikk írója meg elég gáz...

Labancz 2015.11.18. 00:05:45

@Stupid: Citroen Xsara 1.4 220e km-t tettem bele a kopó alkatrészeken kívül a hátsó híd tűgörgöi mentek tönkre (típushiba). C4 II. 1.6 HDi most tartok 78e km-nél. 60e km-nél első fékbetéteket cseréltek rajta. 100%-ban hibátlan a kocsi.
Én nem is igazán értem, hogy miről akart írni a poszttoló.

arsenal71 2015.11.18. 15:22:49

@Gazsi bácsi lótetű: "Mert csórók vagyunk marad a Skoda". Megbizható tökéletes autók. Persze ha a márkajelért akar valaki fizetni, az fizessen. Megjegyzem alig van különbség a VW és a Skoda ára között, a Citigo és az Up például egy futószalagon készül.
Egy autómárkát nem más autómárka szidásával kell védeni. Főleg, ha nem is használja azokat.

Karesz_Pirit 2015.11.18. 22:26:13

Egy cég flottáját kezelem, 50-60 autó, de régebben volt 80 is. 15 évig Pözsóztunk mert francia volt a tulaj. Két éve új tulajdonos lett, váltani kellett autóbeszerzésben is. Kenőpénzek, kapcsolatok, stb. Koreai és német modelleket kellett beállítani. Hát el kell mondjam sokkal több bajunk van velük mint a régi franciákkal. Volt már váltócsere, gyári hibás akku, folyamatosan kopogó futómű, beázott elektronika, nyikorgó ajtó, 1-1,5 éves autóknál. Az alkatrészekre heteket kell várni, a kötelező szerviz drága. Jobb fogyasztást ígértek, ehhez képest a régi széthajtott HDi-k jóval kevesebbet esznek. Mi visszasírjuk a régi Pözsókat, akik szidják nem tudják miről beszélnek mert nincs összehasonlítási alapjuk szerintem.