A 2015-ös év zöld autói

2015.12.11. 16:42 - vancat

Gondoltam, blogunk hagyományait követve az idei év végén is készítek egy kis leltárt azokról az autókról, amelyek idén - bármilyen szempontból - fontos környezetvédelmi üzenetet hordoztak. Az alábbiakban tehát következzen néhány autómárka, amelyek valójában nem termék/tartós fogyasztási cikként lényegesek, hanem valamely fontos és méltányolandó zöld törekvés hordozójaként érdemelnek némi rivaldafényt.

1. Nissan Leaf 2016 - a "VILLANYAUTÓ"

nissan_leaf.jpgA Nissan villanyautójáról sok minden jót le lehetne írni, de felesleges lenne. Hiszen mindezt sokszor, sokan, szakszerűen és okszerűen megtették. A most megújult modell megnövelt hatótávjával kapcsolatosan is csak arra érdemes - nyomatékosan - felhívni a figyelmet, hogy a gyártó által megadott 200 kilométer feletti hatótáv csak és kizárólag kifejezetten környezettudatos vezetés esetére érvényes. Mint ahogy amolyan "epitheton ornans"-ként érdemes megjegyezni: a villanyautó, így a Leaf is csak és kizárólag  akkor öko/zöld/zéró emissziós, ha és amennyiben a környezetet legkevésbé terhelő szél- és napenergiából származó árammal töltjük.

A Leaf - minden villanyautók legnépszerűbbike - emellett nem csak egy modell, hanem a szimbóluma a Nissan abszolúte méltányolható villanyautós törekvéseinek, amelyek kétségtelenül hozzájárulhatnak egy tisztább világhoz - és a túlélésünkhöz.

2. Honda Jazz - ne hagyjuk kihalni a szívó benzinmotort

honda_jazz.jpgA Honda - immáron harmadik generációs - kisegyterűjéről szintén sokan, sok jót írtak: variálhatóság, megbízhatóság, stílus stb. Noemissziós faktora azonban nem ebben, hanem - sajnos a piacon kihalófélben lévő - fantasztikusan jó, takarékos és tartós szívó benzinmotorjában rejlik. Nem zavarna a szívó benzinmotorok kihalása, ha nem sokkal kevésbé tartós, sokkal kisebb fordulatszám tartományban erős és takarékos turbós erőforrások vennék át a helyüket - hanem, mondjuk CNG vagy villanyhajtás. De nem ez a helyzet. A helyzet az, hogy a súlyosan álságos környezetvédelmi mérések életidegen szabványainak - légüres térben - sokkal jobban meg tudnak felelni, mint a Honda Jazz motorjához hasonló igazán nagyszerű szívómotorok. Mindazoknak, akik egy ultramodern, mégis régi vágású motorral szerelt autóra vágynak, választásuk bizonyosan az új Jazz lehet.

3. Dacia Duster - normális terepjáró, józan embereknek

dacia_duster.jpgAhol hiányzik a sznobizmus, ott nem kellenek felesleges díszek, extrák, túlzások. Ezek nélkül pedig egy autó már önmagában is könnyebb, környezetbarátabb.  A Dacia minden modellje ilyen autó, de az igazi fricskát a világ sznobabbik felének mégiscsak a Duster adta. A Dacia újra megtanította az embereket józan autókat használni - és szeretni. Ha ez így maradna, sokkal kevesebb környezetterhelés is elegendő lenne az autózáshoz. Aki Daciát vesz, vásárlói voksával már önmagában ad egy nagy büdös pofont  a túlzásoknak, a pazarlásnak, a sznobériának - a  világot tönkretevő telhetetlenségnek.

4. Fiat Panda - és társai

fiat_cng_1.jpg

Egyik kedvenc autótípusom a Fiat Panda, de ennek nincsen különösebb jelentősége, hiszen - sajnos - a Panda, amely Európának is egyik kedvenc típusa, a magyar piacon marginális szerepet játszik. Ennek számos oka lehet, de sajnos közte van a relatíve talán kissé magas ára. Egyébként volt idő, amikor a Panda mentette meg a Fiatot, de ez az idő elmúlt: a Fiat újra Európa egyik kedvenc márkája - és presztízsmodelljei ellenére továbbra is a világ legalacsonyabb széndioxid-kibocsátású modellpalettájának birtokosa. Ami azonban még ennél is fontosabb: a jelenlegi - reális - alternatívák közül a legkörnyezetbarátabbnak  számító gázüzemű autózás élharcosa. A legteljesebb személy és áruszállító LPG, CNG kínálat birtokosa - amelynek sajnos Magyarországon szintén elég marginális a szerepe.

5. Renault Talisman - a szerencsehozó

renault_talisman.jpgTalán mondanom sem kell, hogy környezetvédőként a Renault kínálatában korántsem a kedvencem a mostanában szárnyaló márka új limuzinja, a Talisman. Sokkal inkább az elektromos Kangoo, a szintén villanyhajtású Zoe vagy a kompakt kategória döbbenetesen alacsony - 4 liter alatti fogyasztására képes - új, 2016-os Megane.

Ami miatt a Talisman bekerülhetett a zöld szempontból releváns autók közé, az alapvetően három szempont:

- Deklaráltan takarékossági szempontból nem készül négykerékhajtással, viszont kifejlesztettek hozzá egy az összkerékhajtás biztonságának nagy részét nyújtó összkerékkormányzást, amely olcsón, lényegi súly- és fogyasztástöbblet nélkül nyújtja a prémium stabilitást.

- Bár a Renault számára az amerikai Nissan jóvoltából rendelkezésre áll a hibrid hajtáslánc, mertek nemet mondani rá: ki merték mondani, hogy egy alapvetően hosszú távú utazásokhoz használt limuzin esetében a hibrid hajtás csak súly- és fogyasztástöbblet, nem pedig zöld rendszer. Ehelyett készítettek egy zöld szempontból is korrekt 1,6-os benzinmotort, aminek menet- és fogyasztási tulajdonságai kiválthatóvá teszik nem csak a hibrid, de a dízel rendszert is.

- Harmadrészt - és ez már abszolúte csak szubjektum - nagyon bízom benne, hogy ez a sármos és letisztult formájú limuzin a Volkswagen által kevésbé korrumpált piacokon bizonyosan megveri majd a Passatot, amely a dízelbotrány óta különösen gyűlölt típusa a környezet védelmét és a korrekt nagyvállalati kultúrát fontosnak tartó vásárlóknak.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr108157658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2015.12.12. 10:45:44

1. Tök jó dolog a villanyautó, de ahhoz hogy használható legyen, kellene még legalább 200 kilométer hatótáv.
2. Különösen nagy különbség a robbanómotorok terén nincs, már az első olajválság után elérték azt amit ezzel a technológiával el lehetett, azóta kb. a szart tupírozzák, azaz beépítenek a kocsiba egy komplett számítóközpontot és elérnek vele 5% fogyasztáscsökkenést. Ez is valami, de az igazi problémát maga a robbanómotor jelenti.
3. Hacsak nem vagy erdész, vagy nem laksz tanyán, a terepjáró az átlagpolgárnak kb. annyira szükséges mint egy traktor. Azt meg hogy a pesti kopasz kigyúrt csávó Suzuki helyett immár vadiúj Dacia terepjáróban teheti meg a lakása és a munkahelye közötti másfél kilométert a belvárosban, annyira nem érzem nagy áttörésnek a környezetvédelem terén.
5. A limuzionok ugyanúgy a városban közlekednek mint bármi más, csak nem a Dacia terepjárós proletár jár velük, hanem a cégvezető vagy a politikus. Azon örömködni, hogy hurrá, nincs hozzájuk hibrid hajtáslánc, nos, finoman szólva nem vall túl sok észre.

midnight coder 2015.12.12. 10:50:44

+1: Egyrészt egy autó a legyártása során kb. ugyanannyi CO2-t termel mint utána egész életében. Azzal viszont még nem láttam zöldet foglalkozni, hogy felhasznált alapanyag mennyiség, újrafelhasználtság, stb. alapján osztályozzon, mindenki csak a kipufogóra van rákattanva.
+2: Minden zöldnek szívügye az autó, illetve a közúti közlekedés. Holott a globális CO2 kibocsájtásnak csak egy viszonylag kis része a személyautó (kb. úgy 30% körül lehet). A maradék 70% meg le van szarva, sőt aktívan növeljük a CO2 mennyiségét az atomellenes programokkal.

Thomas Dantes 2015.12.12. 12:07:15

@midnight coder: A Tesla hatótávja 200 km felett van.

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2015.12.12. 13:16:14

@Thomas Dantes: Ha úgy mész vele, hogy még egy ezres Suzukinak is útban vagy :)

nagyfeszültség 2015.12.12. 13:29:55

@Thomas Dantes: vagy 100, ha nyomod neki, mint az ökör...

autosvilag.com 2015.12.12. 13:43:17

"- Deklaráltan takarékossági szempontból nem készül négykerékhajtással, viszont kifejlesztettek hozzá egy az összkerékhajtás biztonságának nagy részét nyújtó összkerékkormányzást, amely olcsón, lényegi súly- és fogyasztástöbblet nélkül nyújtja a prémium stabilitást." Na ennek a két dolognak semmi köze egymáshoz!

Thomas Dantes 2015.12.12. 14:00:47

@nagyfeszültség: Nem egészen. A 200 km körüli hatótáv hozható normális használattal. Sőt több is, olvassatok talán utána, annak több értelme van, mint csak úgy firkantani valamit.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.12.12. 14:20:26

Te jóságos ég, már megint főoldara került ez a zöldekeket lejárató trollgenerátor. oldal. Pedig azt hittem, a coollistet nem lehet felülmúlni.

"összkerékhajtás biztonságának nagy részét nyújtó összkerékkormányzást," Hát ja,helyettesíti mert mindkettő nevében szerepel négy. Ennél tudományosabb oka nincs a megfeleltetésnek. Gyakorlatilag pont kiegészítik egymást.

Maga a lista is a közröhej kategóriába esik.Sem az előremutató megoldásokat felvonultató kocsikat sem a bevált nagy példányszámú (pl BMW, Tesla, Mitsubishi, Volvo) sikeres modelleket nem sikerült megtalálnia a szerzőnek...

Főoldal bakker...

nagyfeszültség 2015.12.12. 14:23:18

@autosvilag.com: dehogynem: a nègykerék kormànyzàs nem jàr többletfogyasztàssal, a nègykerèkhajtàs igen. Viszont nyújtja a többletstabilitàst - szerèny vèlemènyem szerint -:)

nagyfeszültség 2015.12.12. 14:33:17

@Ződ2000: hàt igen....a kisebbsègi komplexusos, Sikertelen, lúzer trolloknak, mint te, meg csak az marad, hogy itt fröcsögjenek-:)

nagyfeszültség 2015.12.12. 14:38:22

@Thomas Dantes: èn csak arról írtam, amit tasztaltam: Teslànàl, Leafnèl, Zoenàl.

midnight coder 2015.12.12. 15:29:48

@nagyfeszültség: Hol vezettél te Teslát ? Olyanja még Orbánnak sincs...

nagyfeszültség 2015.12.12. 16:55:41

@midnight coder: Amsterdambam bèreltem. Egyèbkènt ott minden harmadik taxi is az.

nagyfeszültség 2015.12.12. 16:56:47

@midnight coder: Ja ès Leaf Nismo-t is ott vezettem. Na az tènyleg ritkasàg -:)