Kik ne utazzanak ingyen?

2011.02.23. 08:04 - vancat

Mostanában mindenki azon volt felháborodva, hogy mégsem szűnik meg a nyugdíjasok ingyenes utazása a kormányzat hamarosan nyilvánosságra kerülő, közösségi közlekedést érintő strukturális reformjai során. Biztos sokan lekomcsiznak, de én annyira nem sajnálom a nagyszüleinktől az ingyenes vonatozást. Szerintem még mindig sokkal jobb, ha idős emberek ingyen utaznak - mondjuk az unokáikhoz, orvoshoz - a vasúton, mint amikor nyolcvan évesen a szépkorú kalapos úrvezető feljön egy autóval Fehérvárról Pestre az autópályán, persze pont az ellenkező irányba vezető sávban, és vadul dudál a szembejövőkre....

Lehet persze, hogy a nagyobb nyugdíjjal rendelkező vagy az autótulajdonos idősektől meg lehetne vonni az ingyenutazás társadalmi gesztusát, de én úgy érzem, ez az egész téma inkább csak egy közbeszédelterelő hadművelet. Amíg ugyanis elcsámcsogunk azon, hogy mit csináljanak - vagy éppen mit ne csináljanak - az idősek, nem gondolkodunk el azon, hogy mit csináljanak, vagy mit ne csináljanak az aktív korúak.

Például - ha lehet - mondjuk autózzanak kevesebbet, úgy, hogy közben ugyanannyit tudnak utazni. Ez ugyanis már valóban egy strukturális reformot igényelne. Vagy. Ha megszüntetnénk azt a cinikus és kaotikus állapotot, hogy a Volán buszai meg a MÁV-járatok egymással rivalizálnak (közben Kedves Ferencék az Orangewaysszel meg szarrá keresik magukat a tuti útvonalak lefölözésével), az maga lenne a strukturális reform egyik fontos eleme.

Miért jár Egerből Budapestre buszjárat? Miért nem jár óránként, ütemes menetrendben vonat? Miért nem javítanak a felszabaduló buszokkal az Eger környéki települések - elsősorban Egerbe - irányuló közösségi közlekedésén? Miért jár Komáromból Székesfehérvárra busz? Miért nem jár óránként, ütemes menetrendben a vonat?

A Fidesz-kormány - nagyon helyesen és tisztességesen - visszaállította a megszüntetett Komárom-Fehérvár vasutat. De jár napi öt vagy hat vonatpár; ez a semminél valóban több, a valaminél viszont sokkal kevesebb. Ez nekem, vasútbarátnak klassz, egy hétvégén vonatozgatni, de aki munkába, iskolába jár, ügyet akar intézni akar Komáromban, Kisbéren, Székesfehérváron, annak megalázóan szar.

A példákat pedig vég nélkül lehetne sorolni, hiszen ezer kulturált módja lenne annak, hogy miközben takarékossabb közösségi közlekedést szervezünk, javítunk a minőségén, és motiváljuk az embereket a használatára. Ha ez a kormány mondjuk tíz százalékkal növelni tudná a - megújult - közösségi közlekedést használók részarányát, a motorizációból eredő környezetszennyezés jobban csökkenthető lenne, mint bármilyen kamu roncsprémium, hibridkedvezmény és más hasonló látszat- és kamuintézkedések együttvéve.

Talán hülyén hangzik, de meggyőződésem szerint igazán felhasználóbarát közösségi közlekedési reformot csak olyanok tudnak megálmodni, akik - hosszabb-rövidebb ideig - használták már rendszeresen a helyi és helyközi buszokat, vasutakat, a metrót és a villamost. Aki nem, az szinte képtelen empátiával viszonyulni a nem autóval közlekedőkhöz. Nem azt várnám ettől a kormánytól, amit annak idején Kádár János hazudott, hogy tudnillik ő "a gyalogosok pártján áll". De azt igen, hogy egy kis helyzetfelmérésre - legalább a közösségi közlekedési reform kidolgozásának idejére - néhányan néha helyettesítsék a szolgálati Audit a szakállas vicc szerinti BMW-vel. Vagyis busszal, metróval, villamossal.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr402682380

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Legyen ingyenes a vonat! 2011.02.24. 13:09:27

p { margin-bottom: 0.21cm; }a:link { }Nagy vihart kavart az a hír, hogy várhatóan nem veszik el a nyugdíjasoktól az utazási kedvezményeket, azaz továbbra is ingyen utazhatnak az idősek. Az, hogy ez most jó döntés vagy rossz, azt mindenki ítélje meg sa...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Juci Óbudáról 2011.02.24. 11:42:10

" Aki kisnyugdíjas, az valahogy nem volt sikeres a "rendesen végig dolgozott élet" nevű projektben, mert különben több nyugdíja lenne"

Nem mindenki sales manager sem most, sem a múltban. Sok olyan tisztességes foglakozás van, amit alig fizettek, fizetnek meg.

orient 2011.02.24. 11:44:31

@Pontos: Nem csak BP van a világon de vidékről direkt nem írok, mert
Jogosan vágná a fejemhez bármilyen vidéki milyen alaponpofázok én bele az ő életükbe ott. Ok én Pesten élek ezért szívesen vállalom kezdjék ott a konszolidációt ahol én lakom és a családom is. Édesanyám aki nyugdíjas szívesebben utazna többet egy eg. ellátásért ha az színvonalas lenne mint egy szarért 2 buszmegállóra hidd el. Ha a reformokat már Pesten megcsinálnák, már sokkal előrébb tartana a helyzet és spórolás az egészségügyben. Lehet vidéken nem pazarló a rendszer nem ismerem, de itt Pesten nagyon is az ezért írok erről. Tedd szívedre a kezed és számold már össze hány kórház van az 5-6-7-8-13 kerületekben mondjuk. Töménytelen mennyiségű és mind olyan minőségű ellátást ad ahol több esélyed van megdögleni mint meggyógyulni az biztos. Én szívesebben vennék egy kórházat ezekre a kerületekre viszont oda szívesen menjen az ember. Álom marad mert nagyvezír megmondotta: "itten nem lesznek korházbezárások és ingyenes utazások megvonása és semmi más sem ami mindenkinek jó lenne..." Természetesen a populista szocializmus mindenek előtt való!

Pepe135 2011.02.24. 11:45:20

@Friedman: Igy már rendben lenne! :)
Az fizessen díjat, aki nem fizet TB-t! vagy levonható legyen a TB befizetésből.

Tavikagyló 2011.02.24. 11:47:18

@Kivlov: az egész rendszer bűzlött, ahogy most is bűzlik szinte bármi amit kitalálnak.
1. olyan emberek ötletelnek akik a szolgáltatások közelében sincsenek, és csak az íróasztal mögül osztják az észt. (arról nem beszélve, hogy a zsíros fizetésükkel ők határozzák meg, hogy mennyi amennyit mindenki elbír)
2. Minden javaslat és törvény csak pár hét alatt össze van csapva (ld elmúlt idők botrányai) Megemlékezhetünk itt Hordágy Ágnesről akinek minden hétre volt valami baromsága (pl vizitdíj, páncélszekrények stb.)

Tavikagyló 2011.02.24. 11:51:18

@orient:
nagyvezír megmondotta: "itten nem lesznek korházbezárások és ingyenes utazások megvonása és semmi más sem ami mindenkinek jó lenne..."

megfigyeltem (és ez nem csak a mostani bandára igaz), hogy ha valamit nagyon hirdetnek, hogy az nem lesz akkor 100% biztosra vehetjük, hogy 2-3 hónapon belül bekövetkezik.
Nem lesz áramemelés - lett
Nem lesz gázemelés - lett
stb.

céerem 2011.02.24. 11:51:32

Borzasztóan unalmas már ez a "nagyaudis" szemlélet. Aki még életében nem ült Audiban, bizonyára azt hiszi, hogy az állami vezetők csak heccből és fílingből teszik mindezt. Én azt mondom, hogy egy állami vezető igenis jelenjen meg egy szép autóval, és inkább érdemelje ki megfelelő munkával, semmint elvenném tőle ezt a kiváltságot. Járjanak vonattal? Busszal? Ha-ha. Jó vicc, így is folyamatosan késésben vannak. Ők ugyanis, az átlagemberrel ellentétben naponta van, hogy 5-10 helyre hivatalosak és azért arra kíváncsi lennék, hogy tömegközlekedési eszközzel ezt hogyan oldanák meg. Arról nem is beszélve, hogy útközben is folyamatosan dolgoznak, telefonálnak, számítógépeznek. Nem véletlenül lett ez így kitalálva. Inkább a munkájuk minőségén legyen a hangsúly és hogy legyen annyi eszük, hogy ezzel a "kiváltsággal" (??) ne éljenek vissza.

Más. Hogyan lehetne racionalizálni a tömegközlekedést, amikor a jelenlegi kormánypárt azonnal elkezdett vinnyogni, amikor a 2 fő/nap zsúfoltságú vasútvonalakat korábban meg akarták szüntetni, mondván: mi lesz a munkahelyekkel??? Amit a posztíró felvetett, annak is van egy ilyen hátulütője, amit egyébként ennek ellenére meg kellen lépni, máskülönben életünk végéig fizethetjük a mucsajröcsöge- bivajb@sznádalsó vonalat egy ember miatt... A nyugdíjasokat meg hagyjuk már békén, miért nen utazhatnának ingyen? Inkább a munkaképes korban/állapotban lévők kedvezményeit kellene étszabni.

Kicknick 2011.02.24. 11:52:26

Az alapötlet jó. Erről érdemes beszélni.
Az hogy te szívesen fizeted az adódból ( már ha adózol ) a szüleid meg a többi nyugdíjas utazását az a te véleményed.
De ez mekkora hülyeség amit az autóról írtál...mert ugyan jogos, hogy a haldokló nagyfater ne induljon el nyolcvanöt évesen autókázni. De ne ezzel érveljünk már az ingyenesség ellen. Mert ha autóra van pénze akkor buszra is...
A többit meg rátok hagyom. Mert szerintem az írás eléggé megalapozatlan ahhoz hogy belefollyak.

Donorbusz 2011.02.24. 11:55:30

Szerintem a kérdésfelvetés a rossz... A kérdés nem az, h miért utaznak túl sokan kedvezménnyel, hanem h miért vesznek ilyen kvesen teljes árú jegyet???

Válaszaim is vannak: több éves személyes tapasztalatra alapozva a BP-Szeged vonallal kapcsolatban:

1. drága: már 1 embernél olcsóbb az autó, mint a vonat

2. lassú: Szeged - BP között nincs pl. Intercity - illetve van, de az csak szerelvényenként 2 kocsi (ergo egy kényelmesebbb 2.osztály) és ugyanúgy megáll olyan metropiliszoknál, mint Szatymaz vagy Nagykőrös

3. koszos és zsúfolt

Én sem utaznék ezen a vonalon, ha a munkáltatóm nem fizetné az utiköltségem kb. 80%-át (na nem jófejségből, hanem a MT által rárótt kötelezettségek miatt :oP)

Egyébként a nyugdíjasok is fizethetnének 10%-os jegyet, abba senki sem halna bele, főleg, akik Pécsről járnak segget áztatni Mórahalomra (és mondjuk a diákoknak meg a dolgozú lúzereknek azért kell Bátaszéktől Mórahalomig m1.5 órát állni, mert a mamókák ingyenjeggyel elfoglalják az összes ülést) :D

Persze kérdés, h mi a cél? Ha a profit, akkor fizessen minenki és legyen a szolgáltaás színvonalas. Vagy akár jöjjön 2-3 táraság, akik ár-minőség alapon valós (!) piaci versenyt generálnak. Ha viszont az interurbán közlekedést egyfajta közszolgáltatásként definiáljuk (Alkotmány?) és telenyomjuk adóforintokkal, akkor ne lepődjünk meg azon h veszteséges....

Friedman 2011.02.24. 11:56:30

@Tavikagyló: Húha, az 1200 Ft is soknak hangzik :) Amikor jelen árfolyamon minimum 100 ezer Ft egy szülés, azalatt az orvos nem hajlandó megcsinálni. Ezt a rendszert kéne inkább felszámolni, és nem a vizitdíjon kellett volna csámcsogni. Nekem pl. tetszik a Zöldkeresztes mozgalom. Az ellenérvek (pl. bérfeszültség) pusztán kapálózást jelentenek, hogy azok az orvosok, akik nem a fizetésük dupláját, hanem sokkal többet kapnak hálapénzből, továbbra is kaphassák.

Mindegy, lényeg, hogy az évi ezer Ft-okban mérhető vizitsíj összeg összehasonlíthatatlan a többszázezrekben vagy akár milliós nagyságrendben mozgó éves TB befizetésekkel.

Fahang 2011.02.24. 11:56:52

Semmi baj nincs azzal, hogy Pesten több, mint HATSZÁZEZREN utazhatnak ingyen. Nem gáz, még úgy se, hogy tudjuk, minden hetedik ingyen utazónak a nyugdíjából bőven telne akár taxira is.

Ami kellemetlen, hogy reggel 7-9igdugig vannak a járatok, olyankor nem kéne engedni az ingyenutazást. Nem az átlagos járatokkal van baj, hanem a csúcsforgalomban. Kevés nagymama és nagypapa kíséri az unokáját reggel a buszon suliba meg oviba. A helyet viszont elveszik másoktól, akik fizettek érte. Rengeteget.

Tavikagyló 2011.02.24. 12:00:33

@céerem dolcseesgabona.blog.hu/:
Egyszer valahol hallottam, hogy nálunk mindenki egy kategóriával magasabb autóval jár, mint amit meg tudna fizetni. No ez igaz a mi drága politikusainkra is. A nagy és a nagyon nagy között jelentős a különbség! Persze ne járjon Trabival, no de ami most megy....

A másik bajom az, hogy ezek a figurák általában a "pártfőmuftiságuk" mellett polgármesterek is bivalyb@sznádon. De állandóan Pesten eszi őket a rosseb. Én ezt is megszüntetném, ha polgármester foglalkozzon a településével, rontsa ott a levegőt.

Kepan 2011.02.24. 12:01:00

Már megírtam egy másik poszton, de akkor itt is. :)

- munka hiánya
- rezsiköltségek kontra fizetések
- korrupció
- óriási államapparátus (bent a Parlamentben is)
- orvosi hálapénz kontra saját esküjük
- a pedagógus nem fegyelmezhet
- a rendőrnek már lassan arra se lesz joga hogy megállítson bárkit, bárhol
- stbstb

Amig a fentiek közül nem lesz megoldva néhány, addig nagyon nem fog érdekelni, hogy ki utazgat ingyen. Ha a BKV/MÁV kombóban mindenki fizetne mindig mindenért, akkor is veszteséges lenne.
Iskolás koromban sosem jajgattam, hogy a nyugdíjasoktól nem tudok leülni én, a kifáradt fiatal... Ha volt hely, leültem, ha kellett, felálltam és átadtam a helyem szó nélkül.
Nem ez a legnagyobb problémánk ebben az országban.

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2011.02.24. 12:01:50

Környezetvédelmi okokból meg tudom érteni a posztírót, sőt, egyet is értek vele!

Kár, hogy ebben a formájában fenntarthatatlan a dolog. Az embereket úgy is rá lehet szorítani a közösségi közlekedési módok használatára, hogy mondjuk megtiltjuk nekik a városba behajtást autóval, vagy pedig azt is megsarcoljuk. Ehhez persze P+R parkoló kell dögivel, és olyan tömegközlekedési eszközök, amelyekre van gusztusa felszállni az embernek (a szervezés alapvetően jó Budapesten). Azt se feledjük el, hogy a sok nyugdíjas a reggeli csúcsforgalomban csak konc, azok, akik a nemzetgazdaság szekerét tolják, zsúfoltan utaznak (fölöslegesen keltve feszültséget a nyugdíjasok és azok között, akiknek a munkájából a nyugdíjakat fizetik).

A környezetvédelmet szem előtt tartva azt mondanám, a főváros ruházzon be olcsón fenntartható, mondjuk gázos, üzemanyagcellás vagy hibrid buszokba (nem tudom, villamosbl és metrószerelvényekből létezik-e alacsony fogyasztású, de gondolom igen), mindenkitől szedjen pénzt az utazásért, a kisnyugdíjasok nyugdíját kompenzálják ennyivel (de ne mindenkiét, aki 110-120e Ft-ot kap legalább havonta, annak ne), és legyenek végre őrzött P+R parkolók. Ez már egy csomó extra bevételt hozhat a BKV konyhájára, és akkor még nem is beszéltünk a belső átalakításokról, amivel költséghatékonyabbá lehet tenni a közösségi közlekedést. Jó, mondjuk ez a BKV, de már az is jó. A MÁV, Volán, Oriangeways már külön bejegyzést igényelne :).

Tavikagyló 2011.02.24. 12:04:26

@Friedman: gondolom vágod, hogy nem az összegen volt a hangsúly!:))))
Azt azért még hozzá kell tennem, mennyire kellemes volt rögzítetlen töréssel keresgetni az automatát...

isti77 2011.02.24. 12:04:59

Nem tudom, ki hogy van vele, de én nem tartom igazságosnak, hogy a saját jövedelemmel nem rendelkező gyerekek (6 éves kor fölött) csak jeggyel vagy bérlettel utazhatnak, míg a 65 év felettiek, akik - érdemeik elismerése mellett - mégiscsak rendelkeznek önálló jövedelemmel, ennek nagyságát most ne firtassuk (van akinek kevés, de van olyan is, akik jóval többet kapnak a magyar átlagFIZETÉSNÉL), ők ingyen.

céerem 2011.02.24. 12:06:44

@Tavikagyló: Ebben teljesen egyetértünk, a pozícióhalmozás ilyen esetben a minőségi munka rovására mehet. És senki ne jöjjön a megfelelő érdekképviselettel...

isti77 2011.02.24. 12:07:01

Persze kétségtelen, hogy a gyerekeknek nincs szavazatii joguk... legalábbis egyelőre, az ő seggüket nem érdemes kinyalni.

orient 2011.02.24. 12:11:33

@Tavikagyló: Ez igaz viszont az mennyire szórakoztató, hogy van 3,x millió adófizető mint te meg én akik közül a 70% nincs is teljes fizetésre bejelentve, mondjuk összesen 2 millió RENDES fehér adófizető és másik 8 millió emberke aki meg ingyen kap mert te adózol utána? Ez nem felháborító.

2011.02.24. 12:14:16

Anyámmal (nyugdíjas) és anyósommal(Romániából áttelepült) rendszeresen "összeveszünk", amikor kifejtem nekik erről a véleményemet, miszerint a nyugdíjasok ingyenes utazását azonnal elvenném ha most kormányfő élehetnék, csakúgy mint a határunkon kívül élő magyarok utazási kedvezményeit. A nyugdíjasoknak megadnám a 66% kedvezményt, a külhoniak meg onnan kérjenek kedvezményt, ahova az adót fizetik (és persze ott is váéasszanak, de az megint egy másik kérdés). És azt is szeretném már megérni, hogy ne legyen olcsóbb nekem, és a feleségemnek kocsival utazni, mint vonattal!
Ha Nagyigándról (ideiglenes lakcímem) haza akarok menni Mezőtúrra, az vonatjegyben 4180Ft *2, plusz még 4 db vonaljegy, ami 1320ft, összesen 9580 Ft!!! Két főre: 19160Ft!!!
Ez 240 km kocsival, 250km vonattal.
Kocsival, téli 6l-es fogyasztást nézve, 360Ft-s benzint, ez10.368 Ft Csaknem 9000 ft-val kevesebb!!!
Tehát ne csak a nyuggerekre, képviselőkre, sínbohócokra figyeljünk már, hanem azon hülyékre, akik adót fizetnek, és emellett esetleg szeretnének néha a csládjukkal megfizethető áron utazni.

mement 2011.02.24. 12:14:51

a tarsadalmi szolidaritas az idosekkel szemben azert rendesen kibukik egyesekbol :/

Kivlov 2011.02.24. 12:15:02

@isti77:
ebben az országban az igazságos szót rég el kell felejteni.
az hol igazságos, hogy rengetegen leélnek egy életet munkanélkül, gyerekgyártásból élve.
vagy hogy az ürge polgármester, képviselő, IT tag, FB tag, bizottsági tag egyszerre.
neki nem 24 órából áll egy nap???
az ingyen furikázás me a világ legnagyobb vicce...

Tavikagyló 2011.02.24. 12:17:14

@orient: ha jól emlékszem 2 évvel ezelőtti statisztika volt, hogy 3,5 milla keresőkorú van az országban. Ebből 2,8 adott be adóbevallást - a többi nullás volt. Ebből levonjuk a 800ezer köztisztviselőt (akiket mi fizetünk) meg legalább még 1millió minimálbérest és a szám amit kapunk elkeserítő.
De jólét, meg ingyenes ez+az azért van...

Kivlov 2011.02.24. 12:19:21

@mement:
Na ettől a kamudumától hányok még!
Hova jutott az ország 20 év nagy szolidaritásával??? A csőd szélére, ennyi!
Racionálisan kéne gondolkodni végre és felérni ésszel, hogy az államnak nincs pénze, csak amit a lakosok neki adnak!
Fizessen, ha utazgatni akar, ez nem korfüggő. Ha pl jogsit csináltatsz, ami szintén egy állami szolgáltatás, az ingyenes 65 felett? Nem! Akkor? Miről beszélünk?

Yasashi Tanuki 2011.02.24. 12:20:02

Igaza van a posztolónak. A politikusok többségének halvány gőze sincs a BKV-s viszonyokról. Emlékezetes számomra, hogy amikor egy kb. 3 ciklussal ezelőtti kampányban az index
összeállított egy tesztet és egyik jelöltned se sikerült etalálnia
, hogy mennyi a BKV havibérlet ára. Nagyon durván mellélőttek.
Ha jól emlékszem Demszky pl. csak a felére saccolta.
Ameddig ilyen triviális dolgokkal nincsenek tisztában, hogyan gondolják szabályozni a kérdést.
Alap lenne a képviselőknél a mandátum kezdetekor, hogy minimum félévig a magyar átlagjövedelemből éljenek meg.

Tavikagyló 2011.02.24. 12:21:53

@Add_tovább: A külhoni magyaroknak van utazási kedvezménye???? Ez agyamat eldobom!!!! Van még a világon ilyen hülye ország? Meg ennyire birka nemzet?

Kivlov 2011.02.24. 12:30:26

@Tavikagyló:
a BKV-n ez van: "65 évnél idősebb magyar, valamint EU, EGT tagállam és Svájc állampolgára"

szerintem máshol is, mert ha jól tudom az EUban (ilyen téren), nem lehet állampolgárság szerint diszkriminálni...

metal · http://electric.blog.hu 2011.02.24. 12:34:05

@Friedman: "Ezt a rendszert kéne inkább felszámolni, és nem a vizitdíjon kellett volna csámcsogni. "

Még egyszer leírom, hátha most már mindenki felfogja. A vizitdíjnak, és a hálapénznek semmi köze egymáshoz! Nincs semmilyen hatással egyik, a másikra.

"Amikor jelen árfolyamon minimum 100 ezer Ft egy szülés, azalatt az orvos nem hajlandó megcsinálni."

Ezt hívják zsarolásnak, és simán büntetőjogilag meg lehetne fogni, csak évek óta a szöveg megy róla, a megoldás helyett!

Tavikagyló 2011.02.24. 12:39:21

Na most megnéztem a MÁV oldalát. Hát ilyen nincs! Minden 65év feletti EU polgár ingyen utazik!!!!!!!! A határon túli magyarok 65 felett ingyenes! 6-65 között évente 4x 90% kedvezmény! Diákoknak folyamatosan 50%.
Mi a fene van itt????????????

Kizártnak tartom, hogy a nyugdíjasaink nyugaton megkapnák ezeket a kedvezményeket.
Feltételezem az lehet, hogy ha az állam polgáraira van kedvezmény akkor azt ki kell terjeszteni az EU-re (ezért lett fizetős pár ingyenes múzeum) De ha máshol nincs ilyen kedvezmény....

mement 2011.02.24. 12:39:32

@Kivlov:`Racionálisan kéne gondolkodni végre és felérni ésszel, hogy az államnak nincs pénze, csak amit a lakosok neki adnak!`

A nagymamam rengeteg penzt adott az allamnak 45 es 50 ev kozotti bejelentett munkaviszonyal a hata mogott.

Mirol is beszelunk?

kairouan 2011.02.24. 12:41:39

@mement: Társadalmi szolidarítás???

Nem tudom, hogy hallottál-e már róla, de ha valaki mondjuk Romániából - miután 30 évig nem itt adózott - átjön és itt megy nyugdíjba, akkor a magyar állam fizeti a teljes nyugdíját.

Tehát, te meg én meg többi adófizető tartja el!

De nyugodtan támogathatod azt a rokonomat is, aki szült három gyereket és 27 éve nem dolgozik. Még van 10 éve a nyugdíjig, aztán majd fog sírni, hogy nem tud megélni 30ezerből, de legalább majd ingyen utazhat!

2011.02.24. 12:41:48

@Kivlov: Csak MAGYARHONBAN van ilyen. Még egy orszűágban full ingyen, de csak a honi pógárnak, másutt mindenütt fizetni kell, sőt, sok helyen a kedvezményt adó igazolványért is, 40-130EUR közti összeget.
és 50% felett kevés helyen adnak kedvezményt... Csak az ilyen gazdag országok, mint Magyarisztán.

PontifexMaximus 2011.02.24. 12:42:58

1. Napi szinten közlekedek vonaton Aszód-Bp Keleti viszonylatban (51km = 60km es jegy). Egy retúr jegy teljes áron 2200 Ft. Amiért még mindig vonattal járok az az, hogy van BKV bérletem, igy csak Rákoscsabáig veszek jegyet (34km = 35 km jegy, illetve kiváltottam a Start Klub tagságot (26 felett 30e/év) amivel 50%-os kedvezményre vagyok jogosult. Igy 640 Ft -ból (plusz BKV bérlet + Start Klub) megjárom oda vissza. A mai magyar bérekhez illetve benzinárakhoz a 2200Ft 100km-re szerintem túl sok.

2. Ne feledjük azt el, hogy a MÁV minden évben jelentős támogatást kap az államtól, amit szintén mi adófizetők fizetünk, csak indirekt módon. Valahol mintha azt olvastam volna, hogy olyan 60mrd a jegybevétel és olyan 160 mrd a kompenzáció, szóval ha mindent a jegyárakban kellene megfizetni a jelenlegi feltételek szerint az kb 3-4szeres jegyárat jelentene.

3. A magasabb nyugdijjal rendelkezők kiemelése az ingyenes közlekedésből szerintem nem feltétlenül jó ötlet, hiszen pont ők azok, akik aktiv korunkban sokat fizettek adót, tb-t. A simlisek meg ingyen közledjenek?

4. Elgondolkodtató az is, hogy a jelenlegi nyugdijasok sokáig 3% majd 6% tb járulékot fizetett, mi már 8% 9,5 - 10%-ot fizetünk és jó eséllyel nem kapunk annyi nyugdijat arányaiban, mint ők.

5. Tavaly 90.000 gyerek született, a 70-es években 160+ ezer. Ha a trend nem javul drasztikusan, akkor nagyon érdekes dolgok lesznek 2035 körül amikor a 70-es években születettek elmennének nyugdijba, akkor tutti nem lesz ingyenes utazgatás...

Üdv,

Pontifex.

Friedman 2011.02.24. 12:45:41

@metal: Szerintem van hatása a vizitdíjnak a hálapénzre. Ha valaki kifizet 300 Ft-ot egy vizsgálatért, utána nem jut eszébe 5000 Ft-ot adni hálapénzként, mert úgy érzi, már fizetett. Nyugdíjasok dugdossák a legjobban az aprópénzt (egy-két ezer Ft) az orvosok zsebébe (ismerős orvostól tudom). Ezután nem tennék.

De abban igazad van, hogy nem ez a lényeg, hogy milyen kapcsolat van a kettő között. Ami lényeg szerintem, hogy nem kellett volna rávenni a népet, hogy emiatt népszavazzanak. Más területre kellett volna a Fidesznek akkor összpontosítania. Neadjisten programot kidolgozni, hogy ne most kelljen halasztgatni folyamatosan a februárra ígért reformcsomag publikálását.

ui.: Az undorító, "én erkölcsi fölényben vagyok, de még egyszer leereszkedem közétek és elmondom" stílust hanyagold légyszi legközelebb. Köszi

szajberpiraty 2011.02.24. 12:46:04

Egyetértek azzal, hogy semmi nincsen ingyen. Szerintem aki tömegközlekedéssel utazik, az igenis járuljon hozzá a dologhoz, akkor is ha nyugdíjas. Nem mondom, hogy vegyen teljesáru jegyet, de mondjuk 30%-át egy nyugdíjas is kifizethetné a jegynek.

-HB- 2011.02.24. 12:46:11

kb 5-6 éve történt, péntek délután, 2-3 körül, Veszprémből jöttem volna haza Bpre, busszal. Alapból tömeg várt már, sorban állni nem képes a magyar, mamik nyomultak előre, de a buszra felszállva koppantunk. Nem Veszprém volt az első megállója, és TELE volt nyugdíjasokkal. Péntek délután. Hangosan szenvedtek egész úton, hogy milyen fárasztó ez az utazás (mindannyian ültek). Mi pedig, a többi utas, végigálltuk az utat a szűk folyosón, egymásnak préselődve (élmény volt :S), mellettem egy lány a bőröndjén az állathordozó dobozával egyensúlyozott. Egészen a Petőfi híd budai hídfőjéig állhattam, és még fizethettem is.
Ugyanez a rákosborzasztói 97E-n -> tök mind1, mikor indulok itthonról, a buszon már az utolsó-első megállónál sem lehet leülni a piacoló nénikéktől. A kettes ülésre bedobja maga mellé a cumót, és nem moccan.
Adjanak nekik szerintem havi 10-15 utazókupont, vagy valamit találjanak ki, és akkor nem napi szinten utazgatnának a város másik végébe. Én is összevonom a programjaimat, hogy ne kellejen egy 5 perces dologért beutaznom a belvárosba pl, hanem akkor aznapra szervezek mindent, pedig bérletem van, és időm is lenne...

Kivlov 2011.02.24. 12:46:57

@Add_tovább:
a másholt én a BKV-n kívül éretettem a MÁVra, Volánra, egyéb városi helyi cégekre.

Kivlov 2011.02.24. 12:48:42

@mement:
ha 45-50 év bejelentett (!) munkaviszonya volt, akkor nincs szüksége ingyenes utazgatásra, simán jobban él, mint egy átlagbért kereső, fizessen a jegyért.

karmon manna 2011.02.24. 12:50:04

Több poszt is foglalkozott e témával az elmúlt napokban, és kb. 1 ezrelék aki az ingyenességre szavaz. Bár ebben nyilván az is benne van, hogy a nyugdíjasok tobbsége nem netezik. Még ennek ellenére is meglepő, hogy ehhez nem mer Orbán Viktor hozzányúlni - ha lehet hinni a médiának.

Kivlov 2011.02.24. 12:50:43

@Tavikagyló:
és még a közalkalmazottaknak van asszem évi 12 retúr utazás 50%-osan. de mivel buszon szinte sosem írnak bele, ha okosan csinálod kihúzhatod vele egész évben...

mement 2011.02.24. 12:50:46

@kairouan: Nem tudom, hogy hallottál-e már róla, de ha valaki mondjuk Romániából - miután 30 évig nem itt adózott - átjön és itt megy nyugdíjba, akkor a magyar állam fizeti a teljes nyugdíját.

Hallottam rola. Gaz. Hogy jon ez ide az idosekkel kapcsolatban?

A rokonodtol meg nem sajnalom, ha 3 gyereket cserebe normalisan felnevelt. Szegyen hogy te igen.

Tavikagyló 2011.02.24. 12:57:07

@Kivlov: Mi ez a folyamatos pozitív diszkrimináció a közalkalmazottakkal? Értem én, hogy pár éve azt mondták, ők rosszabbul keresnek, mint a versenyszféra, de mostanra ez igencsak megfordult!! És még plusz kedvezményeket is kapnak (pl. kötelezőre is jár valami).
Szeretnék én egy olyan nyugalmas állást magamnak ahol nem szakadok meg, el tudok menni táppénzre ha megfázom, vagy beteg a gyerek és ezért nem rúgnak ki, fullra be vagyok jelentve, van szabim, kedvezményeim stb...

kairouan 2011.02.24. 12:57:41

@mement: "Hogy jon ez ide az idosekkel kapcsolatban?"
Úgy hogy őket is nekünk kell eltartani!

"rokonodtol meg nem sajnalom, ha 3 gyereket cserebe normalisan felnevelt. Szegyen hogy te igen."

Ezek szerint, aki szül három gyereket annak soha többet nem kell dolgozni?
Akkor mi a baj a cigányokkal? Ők még többet is szülnek!

Egyébként én szégyellném magam a gyerekeim előtt, hogy egészséges emberként inkább otthon ücsörgök és segélyeken meg a férjemen élősködöm!
Az ilyen gyerek szerinted mit visz tovább? Majd szülök és a férjem meg az állam eltart?

skunky 2011.02.24. 13:02:07

@mement: itt lenne már az ideje annak is hogy néha az idősek szolidarítsanak a munkaképes korosztállyal:
pl, nem utazik csúcsidőben ha nem halaszthatlan az ügy, nem tolakszik az orvosnál a korára hivatkozva, mikor téged meg a melóból 2 órára engedtek el, stb.....

hozzátenném még hogy, sok régi nyugdíjas 10 év munkaviszonyt kapargatott össze TSZ-ből, innen-onnan, nem tudom mikor fizették be azt a sok pénzt amiért most cserébe mindent elvárnak ingyen

természetesen tisztelet a kivételnek, sokan mennek most nyugdíjba 30-40 év munkaviszony után, anyukám is egy vidéki cégtől ahol a bejelentett, legális munkája után 45 ezer forint nyugdíjat kap - de nincs még 65, így nyilván nem utazhat ingyen, míg a 80 éves szomszédnéni, 10 éves munkaviszonnyal a háta mögött - csak még az átkosban lett nyugdíjas - 120 ezret kap és ingyen utazik

hol az igazság ebben az országban?

2011.02.24. 13:02:27

@Kivlov: Mindenütt (minden eszközön) ingyen tömegkölzlekednek a nyuggerek. (megtehetem, hogy így hívom őket, anyám sem sértődik meg...)

Hajdú Intercity 2011.02.24. 13:05:15

@kala majka: Ennek a "felturbózott" utazási igénynek a számlájára is írható, hogy kénytelenek lettünk használt járműveket venni.

2011.02.24. 13:05:57

Amúgy nemrégen mesélték, hogy a hévizi buszra (reggel), és a visszafelé jövőre este értelmetlenség ülőhelyet keresni, mert már jóelőre fent vannak az ingyenes nyugdíjasok. Reggel legurulnak Hévízre, este vissza Pestre. Jó dolog ez, a melős meg álldogál, s még örül, ha busszal mehet meóba, ha a cége fizeti a 86%-t. Ha nem, a fizu negyede röppen kii az ablakon.

Kivlov 2011.02.24. 13:06:47

@Tavikagyló:
ez van, sajna. minimum 100ezer embert kéne onnan p*csánrúgni...

Kivlov 2011.02.24. 13:08:08

@Add_tovább:
ennyi. 3 millió szavazó, akik még szavaznak is, mert az jelenti nekik az orgazmust, hogy végre X-elhetnek, nemúgy mint a vörös érában...

egyszuszra 2011.02.24. 13:09:28

Ha a buszokon nem pecsételik-lyukasztják a karikákat, akkor nem kellene a belső ellenőrzést erősíteni? Vagy a karikás rendszert kellene átalakitani?

Tavikagyló 2011.02.24. 13:10:57

@Add_tovább: Ezt csak megerősíteni tudom. Dolgoztam Hévízen pár évet. Tömött buszok jöttek minden nap. Viszont ha én akartam hazajönni inkább választottam a vonatot Keszthelyről, mert az nyugdíjasoknak már "messze" volt. (5 km)

A nép fia 2011.02.24. 13:11:30

Senki.
Ne utazzon senki ingyen.
Legyen teljes árú jegy, és legyen 50%-os.
Félárú jegyet vehessen: diák, nyugdíjas, rokkant, vagy egyéb, esetleg nagycsaládos 5 fő felett.
Mindenki más teljes árút vegyen.

Tavikagyló 2011.02.24. 13:13:24

@Kivlov: szerintem szorozd meg azt a számot. Tudod mennyi b@meg hivatal van, amiről sosem hallottál de más sem?

mement 2011.02.24. 13:14:35

@kairouan: A ciganyal se lenne bajom hogy nem dolgozik, ha cserebe normalis, civilizalt, kulturalt a tarsadalom szamara hasznos csemetekel latna el minket, es 2 felbol legalabb az egyiknek van munkaja.

Az en fejemben nem az ordogtol valo kep, hogy aki betud valalni 3 gyereket egy fizetesre (csak az apukajera) az nem baj ha nem dolgozik. Nem vagyok hive a nagycsalados hulyesegnek, de ez is hozzatartozik a szolidaritashoz.

mement 2011.02.24. 13:17:58

@skunky: a szolidaritas nem igazsagon alapulo dolog, neked sem lenne bajod az idosek utaztatasaval, ha nem folyna el rengeteg penz valoban indokolatlan,megmagyarazhatatlan helyekre.

Es ha nem ferek fel a buszra, mert sok az ember nem az jut szembe hogy kocsog nyugdijasok, hanem hogy miert nincs tobb busz?

Az emberi gyarolsag, a tolakodas, lokdosodes, masik ele allas a sorban, belogas az orvosnal... stb nem az oregek kizarolagos tulajdonsaga, hanem emberi vonas.

mement 2011.02.24. 13:18:34

@kairouan: a romanokhoz meg annyit, hogy ez egy egyszeru modositas kerdese, hogy csak magyar allampolgar.

Cirrus 2011.02.24. 13:19:11

Szerintem a nyugdíjasok ingyenes utazásában az is közrejátszik, hogy nem lenne könnyű (mindenkinek) szankciókat alkalmazni velük szemben. Nem életszerű, hogy az ellenőr személyit követel, fenyegetőzik, leszállít, rendőrt hív, ha idős emberről van szó, akinek nincs jegye, bérlete, vagy nem érvényes, úgyis békén hagynák. Ettől függetlenül én is eltörölném a mostani rendszert.

orient 2011.02.24. 13:22:50

@metal: Ok fogd meg őket apám. Látom nem szoktál orvoshoz menni. Sajnos nincs elég orvos és aki jó orvos az már mind elment. Ha megfognád őket a maradék is elhúzna a francba te meg szépen elvéreznél a műtőben. Műhiba nem lenne mert a doki szimplán megmondaná bocs nem tudok egyszerre 25 embert műteni, rá nem volt időm bocsi...ha megműtene az is olyan lenne, hogy jobb ha ne tette volna.

Tehát orvosoknak rendes fizetést adni és utána lehet elkapdosni őket ha továbbra is hálapénzt fogadnak el vagy kérnek. De először a fizetésüket kell rendezni.

Kivlov 2011.02.24. 13:22:58

@Cirrus:
???
egy távolsági buszon ilyesmiről nem lehet beszélni.
MÁV-nál se nagyon.

kairouan 2011.02.24. 13:25:06

@mement: Mivel még abban a rendszerben szült, amikor három gyerek után ingyen lakás járt, szerintem ez már önmagában is elég kedvezmény és támogatás.

Egyébként azért nem dolgozik, mert amikor lett volna lehetősége, úgy ítélte meg túl messze van a munkahely és nem éri meg bejárni! Ez nyilván követendő példa a gyermekei számára!
Na de mindegy, mindenki úgy cseszi el az életét, ahogy akarja!

Kivlov 2011.02.24. 13:25:30

@orient:
nemcsak az orvosokét kéne rendezni, hanem minden alkalmazottét.
120 nettós átlagbér? vicc. ha a duplája lenne az átlag, akkor is szegények lennénk...

Kivlov 2011.02.24. 13:26:30

@egyszuszra:
bárki nyomtathat ilyen papírt netről. egy kamu aláírás + pecsét és annyi. 1 éve így furikázok...

orient 2011.02.24. 13:33:01

@Kivlov: Mondjuk ezzel nem értek egyet. A 800ezres közalkalmazotti szám egy vicc. Nagyon sokra nincs szükség. Ha ezt valaki rendezné végre és valóban annyi ember lenne a közszférában amennyire szükség van akkor a maradékét valóban rendezni kéne. De sajnos a közszolgák nagyon nagy része szükségtelen. Kérlek nézd meg az összehasonlítást más országokkal EU-ban. Magyarországon többszöröse a közszféra létszáma bármilyen más országokhoz képest. És ott ugyebár jólét van (Németorsz, Finnorsz. Svédország...stb.)

skunky 2011.02.24. 13:39:44

@mement: gondolom nem az ő kizárólagos tulajdonságuk, de többet tapasztalom az ő részükről mint kamaszoktól - ez igazán szomorú hiszen nekik kellene példát mutatni a jövő generációja számára

Joooe 2011.02.24. 13:43:12

Sziasztok!

@Post: "Biztos sokan lekomcsiznak, de én annyira nem sajnálom a nagyszüleinktől az ingyenes vonatozást."
Na akkor figyelj én mit fogok kapni :))

Ez egy jó blognak tűnik ahhoz, hogy kifejtsek egy elsőre talán bizarrnak hangzó ötletet. Azóta foglalkoztat amikor először pestre költöztem, kb. 4 éve. (Időközben már egy méltán népszerűtlen politikai párt méltán népszerűtlen politikusa is felvetett hasonlót, csak ő kevésbé ésszerűsítési megfontolásból, inkább szociális jófejkedésként.)

Újdonsült Budapesti tartózkodóként igazából azon gondolkodtam, mekkora cécóval jár a BKV jegyek, bérletek megvásárlása, ellenőrzése, azaz annak adminisztrálása hogy ki az aki igénybe veszi ezt a szolgáltatást, miközben vagy mindenki utazik rajta, vagy utaznia KÉNE, hogy ne autóval szennyezzen, akadályozzon, idegesítsen.

Ebből jött a kérdésfelvetés: annyira rossz lenne a közösségi közlekedést adóból fizetetté (szándékosan nem az "ingyenessé" kifejezést használom) tenni?

Technikai körvonalak BKV esetében:
- Mindenki akinek Budapesten van bejelentett lakhelye/tartózkodási helye/munkahelye az a fizetéséből automatikusan levonva egy fix összeget fizet helyi közlekedési adó címén
- Aki igénybe veszi a közösségi közlekedést annál ez az igénybevett szolgáltatás ellenértéke
- Aki autóval jár, annál ez környezetterhelési adónak tekinthető
- A biciklisek kárpótolhatók azzal, hogy a pénz egy része kerékpárút fejlesztésre fordítódik

Előnyök:
- Óriási költségmegtakarítás lenne, ha nem kellene a jegyek legyártásával, értékesítésével (személyzet és ingatlanok) és ellenőrzésével törődni, az utasoknak is kényelmesebb ha megszabadulnak ettől az adminisztrációtól, sorbanállástól
- Az egyszerű utasköltsége akkori számításaim szerint kevesebb mint harmada lenne így mintha megvenné a bérletet (a fizetők körének szélesedése és a költségmegtakarítás miatt).
- Környezetvédelmi és városképi megfontolások: "ha már úgyis ki van fizetve, inkább megyek bkv-val"
- Eddig sem volt piaci verseny, ennek elvesztésétől nem kell tartani. Az utasok elégedettségének mérésével megoldható lenne a vezetők teljesítményarányos bérezése.
- Külföldiek számára csalogató gesztus, úgyis elkölti a nyaralásra szánt pénzt, ha nem bkv büntetésre/jegyre akkor másra
- Akik nem dolgoznak, mert fiatalok, idősek, vagy ideiglenesen munkanélküliek, nem fizetnek, szociálisan is barátságos

És elvileg ez rendszer kiterjeszthető lenne nem csak helyi, de helyközi/távolsági közlekedésre is, illetve más városokban is, de Budapest kapcsán jutott eszembe.

t0thl 2011.02.24. 13:45:32

@Joooe: Ja és adóból lehetne majd fizetni a milliós vezetői fizukat, meg a mutyizott beszerzési tendereket is.
Jó ötlet amúgy, de gondold el mi lenne belőle....

Joooe 2011.02.24. 13:49:27

@t0thl: most is kap annyi állami pénzt a bkv, hogy gyakorlatilag ez közpénzből folyik el jelenleg is

Kivlov 2011.02.24. 13:53:10

@Joooe:
pesten lakom 5 éve, nagyrészt albérletben, 1 éve sajátban. alőtte suliba jártam ide.
de ha rajtam múlik sosem lesz pesti bejelentett lakcímem.
elég csak egy autó kötelezőjére gondolni, ha pesti vagy sokkal drágább...
ergo nem fizetnék "különadót", de használnám...

Joooe 2011.02.24. 13:56:05

@Kivlov: nekem sincs pesti lakcímem, ezért vettem fel a pesti munkahelyet is a listára ;)
(Az sulit azért nem mert fizetésből levont adóként képzelem, tehát nemdolgozó diákként még nem fizetsz)

metal · http://electric.blog.hu 2011.02.24. 13:57:19

@orient: Apám! Mennyi lenne az elég fizetés? Ha egy szülésért elkér minimum 100e-t, akkor mennyi lenne az elég? És ezek az "emberek" (ha egyáltalán annak lehet őket nevezni) simán bele tudnak nézni a tükörbe! Nem csak az orvosok nincsenek megfizetve ebben az országban!
Az elmenésükhöz meg annyit, hogy talán nem kellene az állam pénzén orvost képezni úgy, hogy utána simán elengedjük!

metal · http://electric.blog.hu 2011.02.24. 13:59:56

@Friedman: "Szerintem van hatása a vizitdíjnak a hálapénzre. Ha valaki kifizet 300 Ft-ot egy vizsgálatért, utána nem jut eszébe 5000 Ft-ot adni hálapénzként, mert úgy érzi, már fizetett. Nyugdíjasok dugdossák a legjobban az aprópénzt (egy-két ezer Ft) az orvosok zsebébe (ismerős orvostól tudom). Ezután nem tennék."

Azzal nincs semmi baj, ha a nénike dugdossa az orvos zsebébe a pénzt! Az ő dolga, ha adni akar adjon. A probléma ott van, ha előre követelik a pénzt, és ha nem adsz, nem látnak el megfelelően (pedig az ellátást már kifizetted a tb-n keresztül).

orient 2011.02.24. 14:05:16

@metal: Hát barátom te nagyon egyszerű egy lélek vagy. A szülészorvos aki lehúz 100 ezret egy szülésért az orvostársadalomban kb. 3%. És mi van a 97%-kal? Mondjuk olyanról hallottál-e hogy aneszteziológus? Ja az a csávó aki a műtét alatt altat és figyeli ott ne hagyd a fogad. Na ezt a csókát nem is látod, se műtét előtt se műtét után. Tudod mennyi a havi keresete? Bármelyik szemét adócsaló az országban (ez a lakosság kb. 70%-a) többet keres mint ő. Azért elég fontos munkát végez és ha műszakozik meg heti 7 napot dolgozik akkor is figyelnie kell te ne hagyd ott a fogad. Na vele mit csinálsz? Ja ő is dolgozzon havi nettó 140-ért értem.
Ok én vagyok a hülye elismerem...

Tavikagyló 2011.02.24. 14:07:10

@metal: Óóóóóó!!! Rátapintottál a kedvenc témámra! :)) Röghöz kell kötni. De nem csak az orvosokat, minden diplomást. Dolgozzon a szakmájában idehaza X évet, aztán azt csinál amit akar. Ha nem vissza kell fizetni mindent. (a minden alatt tényleg mindet értek. Nem 100-150ezer/ félév) Rögtön nem lenne annyi büfé - könyvtár szakos. Megszűnne, hogy egy titkárnőnek 3 diploma kell, lenne elég tanár stb.
De ez most baromira nem tartozik ide.

Friedman 2011.02.24. 14:09:45

@Joooe: Féltem, hogy valami szociális alapú cécót hozol ki az egészből, de ez így tök racionális, tetszik a felvetés.

Ennek ellenére nem értek egyet vele, mert túl drága államilag finanszírozni az egészet. Ezt csak úgy lehetne kivitelezni, ha emellé emeled az adókat. 50 milliárd plusz állami költség lenne, ami azt jelenti, hogy mondjuk 3-4% ponttal kéne megdobni az adót.

Sőt, a javaslatod szerint csak a budapestiek fizetnék, tehát akkor legalább 5-7% ponttal kéne emelni a budapestiek adóját. Magyarul a jelen 20% helyett 27% lehetne a személyi jövedelem adó. Ez szerintem túl nagy áldozat.

ui.: amúgy így is a BKV 100 milliárdos bevételének felét az állam fizeti, de még így is veszteséges, mert 125 milliárd a teljes üzemi költség.

A nép fia 2011.02.24. 14:11:30

@Joooe: ennyi éve élsz Budapesten, és még idealista vagy? Majd kinövöd. :-)

Joooe 2011.02.24. 14:14:57

@Friedman: nem jövedelemarányosan számoltam, fix összegre gondoltam. Nem tudom most mik a pontos adatok, de a te 50 milliárdodból ha a 2 millió pestiből csak 1 millió lenne fizető, akkor is havonta 4166 Ft/fő, míg egy bkv bérlet most 10 000 körül van...

Friedman 2011.02.24. 14:15:04

@metal: Addig nem gond, amíg a nénike azt nem mondja, hogy dehát olyan kicsi a nyugdíja, és megélni sem tud belőle, meg nem jut gyógyszerre (szintén ártámogatott persze). Akkor ne dugdosson havi 10-20 ezret orvosok zsebébe és mindjárt több marad ételre.

Az idősek tipikusan azt hiszik, hogy ezzel lehet megvenni az orvos kedvességét, és akkor legközelebb is pl. soron kívül fogadja, stb. És ez így igaz is sok esetben, mert pl. tőlem egy buznyákot sem kap az orvos, ha véletlenül emlékezne rám, engem biztos utolsónak hív be. De szerencsére nem emlékszik rám, mer 3 évente egyszer ha lát.

Amire rá akartam világítani, az az, hogy 300 Ft vizitdíj fizetése után biztosan azt mondja a nénike, hogy nem adok az orvosnak már egy vasat sem. Nem véletlen, hogy az orvosok ennyire tiltakoztak a vizitdíj ellen. Pedig azt ők kapták egy az egyben.

Joooe 2011.02.24. 14:16:31

@A nép fia: már ismét nem vagyok pesti, csak dolgozni járok már be :) (Eddig bírtam ;))

Friedman 2011.02.24. 14:21:40

@Joooe: Ennyi a BKV hivatalos jegyárbevétele. Ezzel rá is világítottál a problémára: sok a bliccelő, és persze nem használ minden második ember BKV-t.

Fix pénz lehetne, de azon az alacsony keresetűek háborognának, úgy ahogy most is a 3-4 ezer forintos havi nettó kiesés miatt. Másik vitámban pont a 300 Ft vizitdíjról van szó. Azon is háborogtak. Hidd el, ebből újra tüntetés lenne. Mellesleg nekem pl. jó lenne a havi 4160 Ft, mert én 10 ezer Ft-ért veszem a bérletet. :)

skunky 2011.02.24. 14:22:59

@Joooe: Nem értek egyet azzal hogy mindenki fizessen egy szolgáltatásért még akkor is ha sosem veszi igénybe - mondom ezt úgy hogy teljesárú bérletet veszek. Ilyen alapon igazságos mondjuk hogy a tápszer legyen ingyen a gyerekeknek hiszen ők a jövő adófizetői. Ez a volt szocialista szemlélet hogy mindenki fizessen közösen aztán szétosztjuk eddig sem vált be - kicsit utópisztikus elképzelés számomra. Sokkal jobb odaadni a pénzt az embereknek - viszont következetesen megkérni a szolgáltatások árát, mert akkor értékeljük is azt.

fizetekmegegysort 2011.02.24. 14:24:31

Anélkül, hogy nagyon belemennék (mert egyébként felháborít az "ingyenesség")..... Az ingyen azért nem jó, mert van egy negatív pszichés hatása. Amiért nem kell fizetnem, ami nekem jár, abból akármennyit elvehetek... többet is, mint amire szükségem van. Ha ingyen tesznek eléd egy vödör sütit, addig fogsz enni, míg rosszul nem leszel. Ha fizetned kell érte - akár minimális hozzájárulást - csak annyit fogsz enni, amennyire valóban szükséged van. Egyszerűen így működik az ember. Ezért pártolnám a minimális hozzájárulást, legyen a nyugdíjasoknak mondjuk 90 %os kedvezményük. Nyilván rászorultsági alapon lehetne az igazán kis nyugdíjjal rendelkezőknek valamiféle 10-20 alkalmas ingyenes bérletet is adni... ezzel viszont annyi az össz bajom, hogy bizony 20 éve volt rendszerváltás. Aki valóban "ledolgozta az életét és fizetett egy életen át", annak NINCS kis nyugdíja. Annak van, aki vagy nem dolgozta végig, vagy nem fizetett rendesen járulékot. Őket meg egyébként is támogatjuk, azzal, hogy mindezek ellenére van állami nyugdíjuk. Mit kéne még adnunk? Azon az áron, hogy beledölgünk az adófizetésbe.

Tavikagyló 2011.02.24. 14:25:45

@Joooe: Hát ez nem fog menni. Az autós nem fog fizetni a fizujából mondván (és teljesen igaza van) fizeti a benzinbe épített útadót, a súlyadót meg még isten tudja mit, szóval őt hagyják lógva az egész BKV-val.
Az élelmes vállalkozó nem fizet, mert átteszi a székhelyét Érdre így az alkalmazottai sem fizetnek, csak itt dolgoznak. A multi nem fizet mivel neki már eleve vidékre van bejelentve a cége, és még sorolhatnám...

A fejenkénti 4166 iszonyat sok annak aki nem is használja a BKV-t. Ha pár száz forintról lenne szó akkor talán. De gondolj bele ez a nettó minimálbér 7%-a.

Friedman 2011.02.24. 14:31:25

@Joooe: Amúgy nem is vagyok biztos benne, hogy van 1 millió adófizető Pesten. Erről mondjuk nincs pontos adatom. De pl. 3,6 millió van belőlük országszerte.

Joooe 2011.02.24. 14:32:52

@Friedman: @skunky: egyébként is visszatérő terv, máshol működő megoldás a dugódíj, ez azt váltaná ki, megvan tehát amögött is az indoklás, hogy az autósok miért fizetnek.

Az pedig hogy fix összeg, nem jövedelemarányos az valóban nem a legszociálisabb dolog, ugyanakkor az, hogy ha épp munkanélküli vagy fizetés nélkül használhatod az meg igen. Még mindig szociálisabb mint a bérletvásárlás, ahol akkor is ki kell pengetned a 10000-ret ha hatvanezret keresel (mellesleg bp. munkaerőpiacon kevésbé jellemző ennyire alacsony bér)

Ez a dolog azt érintené hátrányosan aki:
- bliccel (nehogymá felháborodjon)
- autózik (lásd dugódíj)
más nem nagyon van, ha mégis tüntetni akar, "majd megunja és hazamegy" :))

Joooe 2011.02.24. 14:34:46

@Friedman: sokkal nagyobb mind a népsűrűség, mind a foglalkoztatottság mint az országos átlag. A pest megyéből ingázókkal (mint pl én :)) együtt szerintem nem tévedtem nagyot, de sajnos én sem ismerek pontos adatot.

Zelefánt 2011.02.24. 14:42:44

Hogy kik ne utazzanak ingyen?!...
Hát a Lázár nevű köcsög, meg az összes többi
kőmilliárdos fasszopó igyenélő tolvaj geci --
mindegyiknek van saját autója, hát használja azt,
bassza meg, a számla nélkül felvett költségtérítésből
még sofőrre is futná, ha derogál vezetni, hogy
rohadnának meg valamennyien.

"Mert nekik az jár". Az.
A kerékbetörés kevés lenne, még kezdetnek is.

Kivlov 2011.02.24. 14:43:20

@Joooe:
ez vicc. és akkor egy pesti székhelyű cégnél, aki vidéki helszínen van rendszeresen, az cumizott???

Joooe 2011.02.24. 14:45:25

@Kivlov: mondjuk számítson a munkavégzés helye... (ahogy ez sok jogszabályban szerepel)

skunky 2011.02.24. 14:49:29

@Joooe: ha országos szinten nézzük az ötletedet - mert miért csak pont a pesti közlekedés - akkor már elég furi hogy mondjuk mindenki fizet 4 ezret, azok is akik 10 perc sétára laknak a munkahelyüktől és sosem ülnek se távolsági buszra se bkv-ra, esetleg ki sem mozdulnak a vidéki kisvárosból ahová születtek. Akinek meg nincs pénze jegyre és becsületes (vagy annyira zöld) az eddig is gyalogolt, bicajozott, stb. Azért mert sokan nem akarnak fizetni, még nem kell a többit is szívatni egy ilyen extra adóval vagy nevezzük bárminek - persze egyszerübb megoldás mint valami épkézláb rendszert kitalálni és ellenőrizni ezerrel hogy mindenki betartja-e a szabályokat.

Joooe 2011.02.24. 14:59:25

@skunky: szándékosan csak bp-vel foglalkoztam, a többi településre igényelne egy kis kutatómunkát a részletek kidolgozása, ha pesten működőképesnek bizonyul.
Pl. a helyi közlekedés színvonalával arányosan kéne fizetni
- a faluban ahol nincs helyi közlekedés 0 Ft
- ...
- Bp-n ahol 2-3 percenként jár metró, villamos, busz, stb., éjszakai járatok is vannak ott 4200 Ft
(Bár a kisvárosban ahol a közlekedés színvonala meg sem közelíti a bkv-t nem olcsóbb a jegy sem - tudom hogy pestiként furcsa lehet azt hallani hogy a bkv az jó, de próbálj ott közlekedni ahol (fél-) óránként jár a busz, sokat kell gyalogolnod a megállóhoz, és este 10 után baszhatod )

A távolsági közlekedésre hogy alkalmazható-e vagy érdemes-e alkalmazni ugyancsak kutatómunkát igényelne, ezért igyekszem bp-re korlátozni a vitát.

metal · http://electric.blog.hu 2011.02.24. 15:00:42

@orient: "Na vele mit csinálsz? Ja ő is dolgozzon havi nettó 140-ért értem."

Ilyet hol írtam? Adjanak nekik jobb fizetést, de amíg nincs, addig ne zsarolják a betegeket!

Kivlov 2011.02.24. 15:01:00

@Joooe:
kamu. mi van a sales-esekkel? vagy az egyszerre több projekten dolgozó építésvezetővel? arról nem is beszélve, mikor a brigádot egyik héten ide viszik melózni, másikon oda, harmadikon meg amoda. kivitelezhetetlen...

Kivlov 2011.02.24. 15:03:11

@Zelefánt:
késő. '89ben kellett volna kasztani, nem mellett verni "hogy vér nélküli rendszerváltás"

juliusbond 2011.02.24. 15:08:57

Szadán lakok, annak is a kieső részén, oda nem jár semmi, kocsi nélkül halott vagyok. Azonban kb 15 perc sétára van a veresegyházi vasútállomás. Ez a séta belefér. Az inkább zavaró, hogy Pestről, buliból vagy hazamegyek az éjféli vonattal, vagy megvárom a hajnali 4-est. Az első korai, hogy elég legyen a buliból, gyorsan kell sokat inni, és gyorsan kell sokat táncolni (énekelni). És gyorsan kell beszélgetni. A 4 óráshoz pedig már öreg vagyok, néha.

Az sem kellemes, hogy a kocsival 30 perc alatt bejárható út vonattal 48-58 perc. Ráadásul a Nyugati nekem napközben nem is megfelelő cél. A Hungária krt. szintjén jó lenne egy állomás. Volt már erre elgondolás, ahogy arra is, hogy a Nyugatiba érkező vonatok alagúton továbbmennének Kelenföldre.

Joooe 2011.02.24. 15:30:47

@t0thl: @Kivlov: @Friedman: @A nép fia: @skunky: @Tavikagyló:

Köszi a válaszokat, nem akarom túlragozni a témát, úgysem rajtunk múlik. Csak kíváncsi voltam mennyire hangzik ez extrém ötletnek, igazából nagyobb ellenállásra számítottam. :)

Pályaelhagyó autóversenyző 2011.02.24. 15:38:45

sztem sokan nem ertik, h miert korlatozzak sok helyen az ingyenes utazasokat foleg csucsidoben. (es persze azon kivul is)

normalis esetben (eszak-europaban mondjuk, mert a latin videkekre ez nem igaz) alapvetoen 2 csucsidoszak van, amibol a reggeli a meghatarozo. a jarmuparkot pedig erre a reggeli csucsra tervezik, napkozben a jarmupark egy jelentos resze pihen. gyakorlatilag a kapacitas egy reszet csak reggel hasznaljak ki, mar az esti csucsterhele is jovas kisebb a legtobb uzemben, mert idoben jobban szetoszlik a terheles.

amennyiben sikerulne jobban "szethuzni" a reggeli csucsot vagy a forgalom egy reszet atterhelni mashova vagy szethuzni, akkor egy csomo penzt meg lehetne sporolni.

a hevizes pelda a dolog masik fele, amikor a korlatlanul utazo "tokfeleslegesen" utazgat, megjegyzem, ez minden berletesre is jellemzo. ennyi lusta disznot, mint a pesti belso keruletekben lakok, nem nagyon latsz mashol, az ismert mondast nemileg atkoltve, meg a wc-re is bmv-vel jarnak (buszmetrovillamos, termeszetesen) azutan jonnek ide sirni, h egy megalloert minek kell 300ft-ot fizetni? (atlag 4-5 perces setarol beszelunk)

a fej nélküli ember 2011.02.24. 15:47:03

Engem abból a szempontból zavar az ingyen utazás, hogy torzítja a menetrendet. Felénk a buszok a piacra járásra vannak belőve, és aki pl 3 műszakba járna dolgozni, este és hétvégén nem tud tömegközlekedni, mert nincs mivel. Ugye akkor kell buszközlekedés, amikor a legtöbben használják.
Marad a költözés közel a melóhoz egy patkánylyukba, olcsó albérlet (elvisz egy fizetést), vagy autózás (elvisz egy harmad/fél fizetést) az olcsó, nagy, szép, de a munkahelyektől gyakorlatilag elzárt falusi családi ház és ütemes menetrend helyett. (Keményebb arcoknak időjárásfüggetlen hosszútávfutás, kerékpározás vagy motorozás.)

Kivlov 2011.02.24. 16:02:22

@a fej nélküli ember:
ez is.
ami számomra a legrosszabb: hogy rossz ösztönző.
pláne egy olyan országban, ahol azt kellene legelőször, óvodától kezdve a fejekbe verni, hogy mindennek ára van!
nem ezt a kommer vonalat erőltetni...

kormányzó 2011.02.25. 06:17:37

@kairouan: "Nem arról van szó..."Ma.Még! És holnap?Mikor fogjátok úgy érezni,már nem ciki irtani a "mindenbajforrásokat"?És Tii,hány éves korotokra tervezitek a "félreállást" a fejlődés útjából?Ahogy Benneteket olvasgatlak,szerintem anyáitok boldogok a sírban.Bocs ha durva lennék!

sajatnev (törölt) 2012.02.24. 22:07:04

Teljesen igazságtalan hogy valaki pusztán a kora miatt ingyen utazhat. Még ha szociális alapon járna azt megérteném. De én meg a minimálbérből fizessek annyival többet bérletre, hogy a nyugdíjasok ingyen utazgatását is fedezze. Ez mi ha nem diszkrimináció??? Talán a kenyeret is kapják ingyen a boltban mert urambocsá elég öregek hozzá? Azért kapják a nyugdíjat, hogy fizethessék azoknak a dolgoknak az árát, amit igénybe vesznek. Ennyi.


süti beállítások módosítása