Trendi lesz végre a 30-as zóna?

2011.05.29. 08:23 - vancat

Meglepő és szimpatikus környezetvédelmi döntéseket hoznak mostanában Spanyolországban. Az utóbbi évtizedekben az eszetlen építkezésekbe, a motorizációs és turisztikai fejlesztésekbe ökológiailag lényegében belerokkant csodálatos ország lakói - és talán immáron politikusai is - megelégelték a brutális közúti baleseti statisztikákat, a fokozódó vízhiányt, az erdőterületek részarányának aggasztó csökkenését és a tengerpartok iszonyatos terheltségét. Nemrégiben a sok okoskodó és gáncsoskodó - valamint a gazdasági válság - ellenére is befejezték és átadták például a Madrid-Barcelona gyorsvasutat, és bekeményítettek a zöld hatóságok is. Immáron nem lehet nyakra-főre autóversenypályákat sem építeni. Volt például egy, amelyik megépítése után mégsem kapott használatbavételi engedélyt, a túlzott zajterhelés esélye miatt.

Legutóbb pedig Pere Navarro, a spanyol közlekedési hatóság elnöke jelentette be Cordobában egy sajtótájékoztatón, hogy a jövőben a spanyol településeken belül 30 km/h lesz a megengedett legnagyobb sebesség. Ez a szabály az egysávos utakra vonatkozik, vagyis, amikor mindkét irányban egy-egy sáv használható. A szigorítás oka a főhivatalnok magyarázata szerint az, hogy 2010-ben Spanyolországban 268 gyalogos halt meg közlekedési balesetben. Navarro szerint ezekben az esetekben a sebesség döntő szempont a balesetek kimenetelére nézve. Mint mondta: "Ha egy gyalogost 70 km/h sebességgel ütnek el, nincs semmi esélye. 50 km/h sebességnél az elütöttek 50 százaléka éli túl az ütközést. 30 km/h sebességnél viszont ez a szám már 95 százalék. Ezért követünk el mindent, hogy már idén életbe lépjen az új szabály."

Tehát a precíz németek és osztrákok után a temperamentumos spanyoloknál is kialakulnak azok a sokkal élhetőbb 30km/h-s zónák, amelyeknek egyébként csak az egyik, bár igen fontos előnye a balesetek számának és súlyosságának csökkenése. A zóna 30, vagy ahogy egy kedves olvasóm egy korábbi posztomban tett felhívásra elnevezte: a "korzózóna" gyökeresen megváltoztatja a környék életét. A balesetveszély mellett csökken a zaj- és levegőszennyezés, így már nagyobb számban nyílnak kiülős vendéglátó helyek. Egyre többen mernek és akarnak gyalogolni, biciklizni, rövidebb távokon az árukat is könnyebb cargobike-okkal vagy cargotrike-okkal szállítani.

Mindezek következtében a korzózónák egésze és egyes ingatlanjaik is felértékelődnek. A környék lakói örülnek és büszkék elegánsabb, nyugodtabb környezetükre.

Spanyolország gyönyörű hely. Talán a 30-as zónák bevezetésében szerzett tapasztalatok átvétele tökéletes indok lenne betegesen potyaleső (tisztelet a kivételnek) politikusainknak arra, hogy ellátogassanak egy tanulmányútra valamelyik ibériai nagyvárosba. Csak egy a fontos: ha hazajöttek, lássanak végre munkához!

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr62940257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2011.05.29. 10:57:34

Szerintem jelenleg zona 30-as utcából és korrupt várospolitikusokból - arányosan - ugyanannyi van
itthon, mint Spanyolországban.
Az előbbiből egy kicsit lehetne több, az utóbbiból meg legalább kicsit kevesebb...
A probléma az, hogy ezek a csillapított utcák sokszor
nem állnak össze egy csillapított zónává ezért nem tud kialakulni az az idilli kép, amit a posztodban vázolsz.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.05.29. 12:03:15

@nagyfeszültség: Az a baj, hogy Budapesten sokszor összeállnak egy csillapított zónává. Ami abban merül ki, hogy egy sima kertesházas városrészre kirakják a 30-as táblát. Mondjuk úgy egy fél kerületre, a (kerületen belüli) tranzit útvonalakra is. Ki fog végigmenni egy fél kerületen 30-cal? Nyilván senki. Ha kicsit több lenne az 50-es utca, akkor lehetne mondjuk 2-3 saroknyi kerülővel menni, a kijelölt utcán, a köztes részeken meg béke, nyugalom. Persze belvárosban más a helyzet ott alapból nem az autó a legmegfelelőbb közlekedési eszköz, de külvárosban át kéne ezt gondolni.

gatto nero 2011.05.29. 15:21:42

Megemlítetted a cargo bike-okat, meg a cargo trike-okat, magyarán a teherszállító bicajokat.
Dániában minden nagyvárosban népszerűek, praktikusak és egyébként régen a teherhordó triciklik Budapesten is népszerűek voltak. Szódások, üvegesek ebédkiszállítók használták. Jó lenne, ha visszatérnének a modern változataik....

nagyfeszültség 2011.05.29. 15:24:19

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Szerintem a klasszikus harmincas zónák
a belvárosokba valók.
Az egy más kérdés, hogy a külvárosok kertes házas területeit is meg kell valahogyan védeni a száguldozóktól, de egyetértek: a kettő tök más probléma és más forgalomtechnikai módszer.

teabore 2011.05.30. 09:40:46

Belvárosban lakom egy lakó-pihenő övezetben (nem Bp...) - ott 20km/h lenne a megengedette, de csak az tartja be, aki parkolóhelyet keres (ami szintén tilos, hacsak nem itt van az úticélja...). Ezeket a szabályokat sem lehet betartatni, nem tudom, hogy a 30-as korlátozást ki tartatná be...

Artie 2011.05.30. 09:49:06

Nos, mindenkit csókoltatok, akik szerint a 30-as zónában csökken a levegőszennyezés az 50-es zónához képest.

Azonos távolságot hosszabb idő alatt teszel meg ugyanolyan vagy magasabb fordulatszámmal.

Mondtam már, hogy szeretem a zöldeket?

Cr 2011.05.30. 09:50:12

Ez mind szép, de be is kellene tartatni a törvényeket, szabályokat. A megállóknál is ugyanúgy dohányoznak. Hiába a szabályok. Ez ugyanolyan... nem lesz belőle semmi :(

Tedat 2011.05.30. 09:50:37

Mikor jön el a 10 km/h-s zóna? Végülis 10 km/h-val még nagyobb az esélye a gyalogosoknak a túlélésre.

Sőt, mindjárt térjünk vissza a szekérhez!
Ja, de nem jó, mert a lovak is tapostak halálra embereket, és büdösek is!

Ntd 2011.05.30. 09:57:16

A gond ezzel csak az, hogy egy harmincas zónában egy kocsi többet fogyaszt, mint egy ötvenesben, ergo magasabb a légszennyezés is. 50-60-ig ugyanis a légellenállás nem nyom sokat a latba, a kettővel alacsonyabb fokozat miatti rövidebb áttétel azonban eléggé.

Exploiter 2011.05.30. 10:04:07

@Artie:

Jaja, ez az, amikor a hülyeség párosul a szorgalommal.
A spanyoloknak kisebb gondjuk is nagyobb ennél, de ez ott se zavar senkit, amíg látszatintézkedéseket lehet hozni.
Lehet, hogy velük vagyunk rokon nép.

avan 2011.05.30. 10:05:33

Hibriddel kell járni, már lehet kapni elérhető áron.

jozsika1971 2011.05.30. 10:12:39

Lehet gratulálni annak a baromagyú zöldnek aki ezt azzal az okos buksijával kitalálta. Hiába, tombol az ész egész Európában. Legalább egy olyan kocsit mondjanak ami kevesebb szennyezőanyagot bocsájt ki 30-nál mint 50-nél.
Modern kocsinak a 30 az pont nem jön be, 2.-nak sok 3.-nak kevés. Hiába minden, idióták gyülekezete az egész világ lassan.
Ettől már csak a fekvőrendőr jobb találmány, legalább oda rázza a fékport a kerekekről a kedves lakók orra alá. Szívjátok ha ezt akartátok. Egy 40-50 el suhanó kocsi káros anyag kibocsájtása szinte nulla, viszont egy 30-al erőltetetté az bőven minden határ felett van, üljenek csak ki a zöldek és tüdőzzék le!!! Egészségükre!

KopaszMercis 2011.05.30. 10:18:59

@jozsika1971:
Ennel, nem ettol... attol, jattol..

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2011.05.30. 10:19:47

Mindenki menjen gyalog, akkor még kevesebb baleset lesz.
Javaslom továbbá újra bevezetni a kőbaltát, az abakuszt, és a pergamen tekercset.

teabore 2011.05.30. 10:23:49

Anyway, csak a 2x1 sávos utakról van szó....

Másrészt: a fő oknak a balesetek kiugró száma van megjelölve, nem a légszennyezés.

Harmadrészt: a légszennyezés és a zajterhelés is csökken a 30-as zónákban, ahol tényleg annyival mennek...de nem azért, mert annyival kevesebbet fogyaszt az autó, hanem azért, mert elkerüli a szakaszt, nem?

rubberbandman 2011.05.30. 10:25:17

fél évet éltem kinn, Valencián kívül mindegyik tartományban jártam, jöjjön pár személyes tapasztalat.
- erdő mint olyan gyakorlatilag Baszkföldön és a Pireneusokban van. ezen kívül olajfa ültetvények olyan szinten, mint nálunk a búzamező.
- a történelmi városok szűk utcáin nem vagy csak lassan lehet kocsikázni. a nagyvárosokban három és ötsávos utak sem ritkák. itt ugye nem lesz 30-as zóna.
- a vidéki úthálózat hibátlan, nagyon ritkán megy be egy országút egy településre, ami nálunk 1 vagy 2 számjegyű főút az Spanyolországban csaknem végig elkerülőn megy.
- a városok túlzsúfoltak a jó tömegközlekedés ellenére, a vidéki utakon lézengés.
- a vezetési kutúra jobb, mint itthon.

Tomi1973Wien 2011.05.30. 10:26:58

nalunk (becs elovarosa, kertvaros) vannak kirakva lassitok (mintegy fekvo rendor), kinnt van a 30as tabla, es be is trtjak (nagyjabol)... beszelgettem egy rendorrel, szte a 30as tablanal mindenki inkabb 35-40el megy, ami mar elerte azt, amit akartak. ha nagyobb varosokban tulnyomo reszt 30-as zonak lesznek, ez elo fogja segiteni a mopedautos / villanyautos / lassubb alternativ kozlekedest... becsben a gyurun belul (a belvarost korbeölelo resz, RING, nem osszetevesztendo a gürtel-lel) mar gyakorlatilag csak 30as zonak vannak, megis elheto az a terulet is....

Altaïr 2011.05.30. 10:29:23

"a sokkal élhetőbb 30km/h-s zónák"
Próbáltál már végigmenni 30-cal egy 5km hosszú, nyílegyenes, kétsávos, töküres úton?

"a balesetek számának és súlyosságának csökkenése"
Hallottál már a következő fogalmakról?: járda, zebra, közlekedési lámpa, aluljáró, felüljáró?

"csökken a zaj- és levegőszennyezés"
Ez úgy hülyeség, ahogy van (ld. korábbi hozzászólók. És pl. a fekvőrendőrök is drasztikusan _növelik_ a légszennyezést.

"az árukat is könnyebb cargobike-okkal vagy cargotrike-okkal szállítani"
Eső, hó, hideg idő: ?!?!
Akkor már inkább elektromos targonca.

"A környék lakói örülnek és büszkék elegánsabb, nyugodtabb környezetükre."
Én speciel agyfaszt kapok minden nap, mert nem tudok normális sebességgel közlekedni a lakókörnyezetemben. És én voltam itt előbb, utána rakták ki a táblákat. És nem, nem kérdezték meg az ittlakókat.

Remélem, nálunk soha nem fogják ezt bevezetni, sőt, jó lenne, ha a meglevő 30-as táblák és fekvőrendőrök 80-90%-át megszüntetnék.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2011.05.30. 10:41:27

okosoknak:

40-nel elfutok ötödikben. fordulatszám: kb 1200. lófaszt sem húz a kocsi, viszont alig fogyaszt (alapjárat: 8-900)
szerinted 30-nál 2-esbe megyek? simán 4es.

modern autónak a 2-es kevés, 3-mas sok 30-nál, aki ezt mondta még sosem vezetett. megy az 4-ben is, de akkor nem lehet boyracerkedni.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2011.05.30. 10:44:16

A zajszennyezés csökken, a légszennyezés növekszik.

30 km/h sebességnél a kocsi többet fogyaszt, mint 50-nél, tehát azonos távolságon több üzemanyagot éget el, ily módon több káros anyagot bocsát ki.

Altaïr 2011.05.30. 10:44:35

@Hurrá Torpedó: A 30-as útszakaszokkal szerintem az a legnagyobb baj, hogy nagyon megnöveli a menetidőt.

Exploiter 2011.05.30. 10:54:04

@Hurrá Torpedó:

Ha nem dízel autóval jársz, 30-ban a 4-es azért elég kemény fuldoklást okoz. Ott még egyesben vagyok, vagy tolatok, lol. Csak a zöldek kedvéért.

Spiritmonger 2011.05.30. 11:09:48

@Exploiter: azért van benne igazság, benzines kocsim van, 30-ban 4-ben simán elpöfögök vele, igaz, 3,5 literes motorja van és kézi váltója...

Exploiter 2011.05.30. 11:29:22

@Spiritmonger:

El lehet pöfögni, ja. Csak ha bármi miatt hirtelen gyorsítani kell, az pl nem fog menni. Nekem legalábbis 2000 alatt a nyomaték, mint olyan, nem létezik, 1.6-os motorral...

Avatar 2011.05.30. 11:32:19

@Altaïr: Pont ez a célja a dolognak, hogy emiatt inkább keress olyan útvonalat, ami elkerüli a 30-as zónát...

Amikor 60-ról 50-re levitték a sebességhatárt, akkor kb az összes mostani érvet hallottam már: egy fokozattal lejjebb kell majd kapcsolni, és többet fog fogyasztani és szennyezni az autó, a lassabb haladás miatt nagyobbak lesznek a dugók stb stb. aztán mégis lehet élni alacsonyabb limit mellett is.
Szerintem Mo-on ahol 30-as zóna van ott jó esetben nem mennek 50-nél többel az autók, ahol meg sima 50-es a korlát, ott talán a 70-et be is tartja a többség, de mindig van néhány sietős, aki még ebből is kilóg.

Altaïr 2011.05.30. 12:14:31

@Avatar: Ahol én lakom (megyeszékhely kertváros), ott NINCS alternatív útvonal, egyáltalán.

Élni pedig akármekkora limitnél lehet, csak nem biztos, hogy érdemes is. Nekem az az angol megoldás tetszik, ahol azt teszik ki, hogy "Slow!", és mindenki tudja, hogy akkor ott lassítani kell. Ennél több nem kell. Ezt kombinálnám azzal a német megoldással, hogy ha gyorsan mentél és úgy okoztál balesetet, szigorúbb elbírálásban részesülsz.

Mighty 2011.05.30. 12:31:43

Kertvárosban miért akarsz száguldozni? Igen, az 50 km/h sok a kertvárosban.

Írod, hogy "Hallottál már a következő fogalmakról?: járda, zebra, közlekedési lámpa, aluljáró, felüljáró?"

Kertvárosban ezek közül van járda, a többi felesleges és nem is csinálnak. Olvasd el még egyszer a bejegyzést: 2x1 sávos utakon vezetik be. Ezt nyugodtan át lehet venni nekünk is. Ha az osztrákoknál, németeknél nem okozott gondot, nálunk miért lenne az?

Bassza meg, visszasírom, azt az időt, amikor nem volt ennyi autó. Gyerekként nyugodtan el tudtak engedni a szüleim játszani, mert nem voltak veszélyesek az utak. Kertvárosi részben meg alig volt autó, azok sem száguldottak.

Ma mi van? El lehet vinni a gyereket pár parkba, az elkerített játszóterekre. Kerékpározni gyerekeknek alig lehet, mert a gyalogosok közé vannak szorítva. Életveszély lenne az utakon kerekezni. A házunk körüli parkoló is már életveszély, mert ott is tolják neki, ahogy bírják.

Remélem megvalósítják Magyarországon is minél több helyen a 30-as övezetet. Az autósok csak menjenek a többsávos utakon.

Mégegyszer: minek akarsz kertvárosban száguldozni???

Mighty 2011.05.30. 12:33:24

@Altaïr: "Ezt kombinálnám azzal a német megoldással, hogy ha gyorsan mentél és úgy okoztál balesetet, szigorúbb elbírálásban részesülsz. "

Aha, de jó lehet a sértettnek, hogy a vétkes fél nagyobb büntetést kapott....

Altaïr 2011.05.30. 13:50:47

@Mighty: Bocs, 2x1 sáv az nem kertváros, hanem rendes út. 2x1 sáv mellé _kell_ járda és zebra is, sőt akár rendőrlámpa is. Így máris meg van oldva a kérdés.

Én meg azt kérdezném meg tőled, hogy miért HAZUDSZ? Miért adsz a számba olyant, amit nem mondtam? Ismétlem: miért HAZUDSZ?

Altaïr 2011.05.30. 13:56:40

@Mighty: Jelenleg lényegtelenek a körülmények, mert a vétkes ugyanolyan büntetést kap, úgyhogy ennál csak jobb lehet.

Ha pedig a balesetmentes közlekedés a cél, akkor olyan környezetet kell teremteni, ahol nem történHET baleset: minimum közl. lámpa, de ott van a korlát a járda mellé, a felüljáró és az aluljáró is.

Pl. kimondottan frusztráló, amikor egy olyan úton kell 30-cal mennem, ami 5-6 kilométeren nyílegyenes, kétsávos, az úttól legalább 5 méterre vannak a házak, a járda pedig a vízelvezető árok túlfelén van. És ennek ellenére gyalogosokat kell kerülgetni az úton.

Ha szeretnél a múltban élni, akkor javaslom, költözz ki Amcsiba az amishokhoz. Ők lovaskocsival járnak, és még áram sincs náluk. Na az aztán a nyugis élet!

Altaïr 2011.05.30. 14:01:43

El lehet vinni a gyereket a parkba, hogy ott játsszon? És nem az úttesten? Nahát, ez mekkora teher már!

A gyereknek a részére kialakított területen kell játszania, és nem az út közepén, hát istenem, hova jut a világ!

És a parkoló sem biztonságos, ami egyébként arra való, hogy autók járjanak benne? És most nem lehet a gyerekkel ott játszani, hogy nekimenjen az autóknak meg megkarcolássza őket? A végén még kiderül, hogy a rakparton jem játszhatnak már a gyerekek!

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2011.05.30. 19:59:24

@Exploiter:
én mit írtam? hogy nem húz a kocsi. miért kell a kocsinak gyorsulni egy 30-as zónában 30-ról fölfelé, hirtelen?

de amúgy aki úgy gondolkodik hogy legyen mindig erőtartaléka, és 2000-ren pörgeti a motort, az 50-60-nál is ugyanannyival pörgeti (mert mivan ha hirtelen gyorsítani kell alapon).

és akkor nem fogyaszt többet a kocsi. ha a motor 2000-ret forog percenként akkor mindegy hogy 20-szal mész vagy 100-zal ugyanannyit eszik nagyjából. a különbség elhanyagolható. viszont a 100-ra való gyorsításhoz egyértelműen több üa kell mint a 20-hoz valóhoz.

(akik hirtelen gyorsítani akarnak azok az autópályán is 4-esbe mennek? :D) Hülye érv amúgy, ismi akart egyszer elkerülni balesetet: gyorsított, de nem volt elég => hátul kapták el beforgatták szembesávba => totálkár + két másik is. Ha satuzik akkor is karambol van, oldalt telibekapja, de akkor csak az övé törik totálkárra. )

Gerardus A. Lodewijk 2011.05.31. 10:07:48

Szeretnék végre olyan 30-as zónát is, ami attól 30-as zóna, hogy garantáltan lehet benne 30-as átlagsebességgel haladni. Sőt felőlem akár az egész város lehetne ilyen.
:)

Exploiter 2011.05.31. 10:14:33

@Hurrá Torpedó:

Az autópályán nem jönnek oldalról, másrészt a nagy sebesség miatt úgyis 100-200 méterre figyelsz előre, van idő és hely reagálni váratlan helyzetre.
Én értem, hogy ha harminccal gurulsz, akkor annyira veszélyes helyzet eleve nem lehet, de ha a mellékutcából feltűnik valaki oldalról aki mondjuk nem veszi komolyan a 30-at, akkor nem árt, ha oda tudsz lépni neki. Vagy ha csúszik az út, vagy ha eléd ugranak féktávon belül, akármi. Egy átlag autó túl lomha bármilyen manőverhez.
Lehet, h nem mindig jó ötlet kigyorsítással oldani meg necces helyzeteket, de abból eddig nem volt balesetem, míg a fékezéses verzióból már igen.
Egyébként ugyanannyit eszik 2000-nél, igen, csak az egyik esetben 10 percig szennyezed a lokális levegőt, a másikban meg kettőig.

Exploiter 2011.05.31. 10:15:04

@Gerardus A. Lodewijk:
Ebben is van valami. Tempomat, 30-ra és árokba mindenkivel, akinek ez sem megy...

Gerardus A. Lodewijk 2011.05.31. 10:59:52

@Exploiter: mondom _á_t_l_a_g_sebesség
nem tempomat

Perillustris 2011.05.31. 11:57:39

@Artie: A titok nyitja, hogy az átmenő forgalom előbb-utóbb elkerüli a helyet.

Perillustris 2011.05.31. 12:03:39

@jozsika1971: "Egy 40-50 el suhanó kocsi káros anyag kibocsájtása szinte nulla"

Muahahahah.

Gerardus A. Lodewijk 2011.05.31. 12:44:10

@Perillustris: Jártam olyan városban (ki gondolná, hogy zöldpárti a polgármester?), ahol az összes átmenő úton 30 a megengedett maximum, ráadásul kb. 50 méterenként telepítették a radarcsapdákat.

Perillustris 2011.05.31. 12:46:45

@Altaïr: GYK: egy külvárosi-kertvárosi környezetben teljesen normális és megszokott volt még pár éve, de persze normálisabb helyeken még most is, hogy a ház előtt tollasoznak a gyerekek, esetleg tengó, stb.

Nem tudom, hol nőttél fel, ha ez számodra nem ismert.


süti beállítások módosítása