Panda és Góliát

2013.01.03. 11:25 - vancat

2013-Fiat-Panda-4x4.jpgTúlragozni vagy túlértékelni, de alábecsülni sem szeretném azt a meglepő hírt, miszerint az angol Top Gear című tekintélyes, befolyásos autós szaklap az új Fiat Panda 4x4-et tüntette ki a Top Gear Awards a 2012-es év szabadidőjárműve díjjal. A döntőbizottság indoklása szerint az eredetileg 29 évvel ezelőtt megjelent Panda mostantól kapható unokája, vagyis a kisautó harmadik generációjának összkerekes változata rugózási komfortja, utaskényelme és terepképességei miatt nyerte el a Top Gear díját.

Az igazi üzenet értékét mégsem az említett - és valóban - cáfolhatatlan - kitűnő tulajdonságai miatt érzem a Panda 4x4 díjazásában. Sokkal inkább abban, hogy idén az év sport utility vehicle (SUV)-jává egy kisautó méretű, 0,9-es kéthengeres benzinmotorral, vagy 1,3-as dízellel szerelt, kifejezetten takarékos, kedves és praktikus autót választottak. Vagyis, immáron a Top Gear szerkesztősége szerint sem kell egy négykerékhajtású szabadidő-autónak feltétlenül túlméretezettnek, fenyegető tankkülsejűnek, és bután, érzéketlenül pazarlónak lennie.

Az autóipar Dávidja tehát 2012-ben végre legyőzte a pazarlás, túlfogyasztás, a túlméretezés és túlmotorizálás járműipari Góliátjait. Talán a SUV-ok között is trendivé téve a takarékosságot.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr124994310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bambano 2013.01.03. 18:31:19

nem győzött le az semmit, majd nézd meg a top gear azon részét, ahol nézői kérésre kiskocsit tesztelnek.

a top gear üzenetei pedig a szórakoztató show-ról szólnak, nem a józan észről. mert ugye milyen hasznos üzenet rárobbantani egy toyotára a házat, sőt, beleparkolni vele az óceánba, vagy feltuningolt jaguárral hordozóról ugrálni meg ilyenek.

Wilson 2013.01.03. 20:18:55

@Bambano: Egyetértek. A Top Gear díjából ilyen messzemenő következtetéseket levonni naivság. Maga Jeremy Clarkson is egy böhöm nagy benzines (!) Toyota Land Cruisert használ (vagy használt), a privát autóparkja megvan úgy összesen százezer köbcenti meg sokezer lóerő. Inkább fricskának kell ezt felfogni, poénnak. Sajnos? Nem tudom. Az én "böhöm nagy SUV-om" osrszágúton 6 liter dízelt eszik, városban 9-10-et, pont, mint bármelyik felső közepes limuzin, amelyek többségénél úgy cirka fél méterrel rövidebb:))))))) Cserébe 7 embert elvisz, vagy négyet sok csomaggal bárhová. Lehet, hogy pont a Panda méretű divatcikkekre nincs igazán szükség, tekintve, hogy négy embert már szűkösen fogad be, csomagokról ne is beszéljünk... Nekünk két Pandával kéne pl. menni nyaralni. Mi a jobb megoldás, melyik a környezetkímélőbb???

ikszipszilonze 2013.01.03. 21:38:40

@Wilson: nyilvan nem a te megoldasod a kornyezetkimelobb, mivel ket pandanyi hely az ev elenyeszo reszeben kell, amugy meg nagyreszt egymagad az autoban szennyezed a levegot es egeted a dpf ellenere is jelentosen kornyezetszennyezobb dizeleddel a gazolajat.

Bambano 2013.01.03. 22:08:25

@ikszipszilonze: az a vita, hogy a suv-ja környezetszennyező-e vagy sem, irreleváns abból a szempontból, hogy valaki komolynak hitte el a topgeart.

titirii 2013.01.03. 22:17:15

nekem egy régebbi (93) 1.0 toyota benzines kisautóm van. viszonylag korszerű hengerenkénti injektorral, 12v stb
mégis így télen városba benyakal 8 liter benyát....
nyáron országúton 90 el beéri 5 literrel is
igazából szerintem többet eszik és szennyezz mint pár mai nagy túlmotorizált ocsmányság.
ha lenne pénzem lecserélni, tuti hogy egy skoda citigo vagy wv up CNG re cserélném. vagy yetire ha lesz belőle CNG verzió

videki_pesti 2013.01.03. 22:26:45

@Wilson: Azért nem ennyire fekete-fehér a kérdésre a válasz...
Tény, hogy a Top Gear olyan, amilyen. A Panda kitüntetése akár egyszerű vicc is lehet.
De nem árt néhány dolgot figyelembe venni, mielőtt egy valódi terepjáróval (Toyota Land Cruiser, Mercedes G, Landrover, stb), vagy ezek leszármazottaival, a SUV-okkal próblájuk szembeállítani, és azt kimondani, a Panda rossz. Ha lehet, hasonlítsunk mindent a maga kategóriájához., abban nézzük azt, mire és hogyan lehet használni. A Panda nem státuszszimbólum, hanem egy eszköz. Egy SUV kontra Fiat Panda elmélkedés kb. olyan, mint a menzai "inkább szürke, mint fehér tányér", meg egy Hollóházi ünnepi készlet hasonlítgatása. Ha éhes az ember, az előzőből is jól esik a rizseshús. Ha meg nem a kaja, hanem a körítés a lényeg, jöhet "A PORCELÁN".
Egyébként már az első generációs Pandából is készült 4x4-es, és meg kell kérdezni a vidéki olaszokat a Pandáról, akik sáros gumicsízmával taposták a gázt a faluból fel a hegyre. A városban meg nem illetődnem meg, ha egérluknyi hely maradt a parkolásra. Rá kell keresni a neten néhány igazi Panda 4x4 videókra, Nem olyan rossz az...

Félreértések elkerülése végett, azért, ha a nyaralás azt jelenti, hogy a két kiskorú mellé még a szörföt is be kell pakolni az Adriára menet, miközben mögöttünk kacsázik a lakókocsi, vagy a yacht, én sem egy Panda méretben gondolkodnék. De csak akkor!

Egyébként is, ha nyaralni megy valaki, akkor fürdőgatya, törölköző, papucs és teli buksza kell csak, ez meg elfélr egy Yaris-ban is, nem? ;o)))

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2013.01.03. 23:38:07

A Panda nem SUV a klasszikus értelemben. Ez egy small car, ami elérhető összkerék hajtással is. Ráadásul csúnyán el is van árazva, hiszen a hasonló motorok mellett a Dacia Duster 1 millióval olcsóbb nála.

Gekko 2013.01.04. 00:01:30

@videki_pesti: Szerintem elég rövidlátó megközelítés egy jármű fogyasztását egyedüli mérőszámnak beállítani. Az ökológiai lábnyom ennél jóval összetettebb. Az általad említett G-Merci, Land Cruiser valszeg kisebbel rendelkezik egy Pandánál, tekintve, hogy 600-800 ezer kilométert, vagy többet elfutnak. És bár a Panda tényleg jófej autó, azonos ciklusra 3-4 darabot le kell gyártani belőle.

A gagyi divat SUV-okkal szemben viszont állja a sarat e tekintetben (is).

Én is itt vagyok 2013.01.04. 06:14:06

Már megint csak magyar a gondolkodásmód.
Itt a nyaralásra gondolok elsősorban.
Sok csomag, utánfutó, stb.
És akkor irány Horvátország mi?
Esetleg itt említették a bankkártyát is. Az miért is nem elég? Mi a faszért kel a sok göncöt cipelni?
Felülök a repülőre és majd ott ahova megyek, bérelek egy autót a csavargáshoz.
A fogyasztásokkal meg nem érdemes foglalkozni, mert országúton, pályán, szinte hengerűrtartalomtól függetlenül ugyanannyit fogyaszt mindegyik.
Tegnap volt az égéstérben, hogy valamelyik Prágába ment Suzukival és 6-ot fogyasztott. Itt is írja valaki, hogy 7 liter, pedig az valam nagy dög. Nos az én 20 éves benzines 124-es mercim is 7,5 litert fogyasztott pályán. Benzinből. Amikor vettem egy 2,7-es CDI-t, az is itt kajált de inkább 8 lityit.
Akkor? A suzuki és a batár is nagyjából ott van a 7 liter közelében. amíg nincs 3 literes fogyasztás addig nem s érdemes összevetni ezeket.
A java úgyis városban derül ki, ott viszont a dugók nagysága a döntő. Na ott kijön a kisautó előnye. Mert nyaralni egyszer megyünk egy évben, de a városban, mindennap. Klapka a városban egy kis ezressel jár, pedig ott az ML a tárolóban, és van ott még más is.
A magyarázat? Azért mert nem hülye. Nem véletlenül sikeres.

MR.BOBI 2013.01.04. 08:27:17

A TWINAIR 0.9-es motor 7-8 liter fogyasztással,ráadásul év motorja címmel röhögcséges.Egy ekkora motor mit tud csinálni ennyi benzinnel?Nem tudom ki látta azt a TOPGEER.t amikor a SUZUKI ,FIAT diesel motorral többet fogyasztott mint egy benzines?

HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA 2013.01.04. 08:56:18

@Wilson: "Maga Jeremy Clarkson is egy böhöm nagy benzines (!) Toyota Land Cruisert használ"

a (!) rész ugyan miért probléma? csak nem azért mert kevésbé rákkeltő?

Kuruttya 2013.01.04. 09:00:05

A Top Gear egyik állandóan előkerülő poénja, hogy James May szereti a Fiat Pandát. :) Meg egyébként sosem rajongtak az SUV-kért a műsorban, valamelyik BMW X*-ot szétcikizték a teszteléskor.

Abban pedig biztosak lehetünk, hogy a Top Gear szerkesztőségének, elsősorban Jeremy Clarksonnak az igazi autóban továbbra sincs 8-nál kevesebb henger, 500-nál kevesebb ló, és semmiképpen sem fogyaszt kevesebbet 20 liternél 100 km-en :D

HoLa 2013.01.04. 09:04:28

@Kuruttya: James May nem csak szereti, de tulajdonosa is egy Pandának.

Gyulimali 2013.01.04. 10:20:35

Azt azért szeretném megemlíteni, hogy a TOP GEAR létezik újság és TV műsor formában is. Jelen esetben az újságról szól a cikk.
Aztán még azt is látom, hogy van bizonyos félreértés Jeremy Clarksonnal kapcsolatban is. Ha valaki rendszeresen nézi a műsort, akkor aztért, ha figyel akkor észreveheti, hogy nem a környezetvédelmet utálja, hanem az agyatlan sötétzöld károgást, és fasiszta gondolatokat.
Nagyon jó példa erre a térképes jelenet, amikor megmutatja, hogy a zöldek által annyira sztárolt és szuperzöldnek tartott Prius mekkora károkat okoz a környezetnek csak az előállítása során, illetve a verseny a BMW M3 és a Prius között, ami megmutatta, amit a jelenet végén ki is mondott, hogy nem az a lényeg, hogy milyen (mekkora) autód van hanem, hogy az szokásaidnak és igényeidnak megfelelő autó választása és a használat módja sokkal nagyobb befolyása van a környezettudatosságra, mint az autó maga. ( www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w 3:25-től. )

Wilson 2013.01.04. 11:26:18

@Gyulimali: Azt hiszem, ez a kulcs, ahogyan Clarkson is mondja: nem az a lényeg, hogy mit vezetsz, hanem az, hogyan vezeted.
Vettem a cinikus megjegyzéseket arra, hogy SUV-vel járok, de nem haragszom érte, a sztereotípiák elnyomták az épeszű gondolkodást, ez szinte természetes. Annak örülök, hogy a sztereotip kritikák nem nagyon találtak célba, és megnyugodtam, hogy nem vagyok tipikus SUV-os kötsög:)))
Nekem az autó eszköz, városban busszal, gyalog vagy biciklivel közlekedem, de leginkább sehogyan sem, mert nagyrészt otthon dolgozom, ilyen az ÉLETMÓDOM, így alakítottam ki. Ha mégis a városba kell mennem, igyekszem mindent egy napon elintézni, hogy ne kelljen gyakran mennem.
Évente kb. 15ezer kilométert megyünk a böhöm SUV-v al, nagyrészt hosszú távú utazások során, néha a dzsuvában, hegyeken, földutakon is megyünk, ezért számomra ez a legmegfelelőbb eszköz. Az én böhöm nagy SUV-om az esetek 90%-ában "haszon-üzemmódban" működik, minimum négy fővel, csomagokkal.
Ökológiai lábnyomom következésképpen vélhetőleg jóval kisebb, mint egy Fiat Pandát naponta városban használó user lábnyoma, aki a sarki boltba is kocsival ugrik el két kifliért (sok ilyet ismerek, nem, nem mind Pandás - a Pandával semmi bajom).
Én pusztán azt próbáltam kifejezni, hogy nem biztos, hogy az a megoldás, hogy drága, cukimuki, valódi használati értékkel nem rendelkező pöttöm kis autókból van rengeteg (a szélsőség számomra a Smart For Two, ami simán benyakal 8-10 litert városban), hanem a vezetési szokásaink ésszerűsítése, átgondolása. Nem lehet tehát kijelenteni, hogy aki Fiat Pandával közlekedik, az űberfasza gyerek, míg egy nagyobb SUV-ot (vagy akár csak egy Ford Mondeót) hajtó ember meg felelőtlen kötsög. Ennyi. Aki érti, érti, aki nem, nem.

bahahaha 2013.01.04. 11:38:56

@Gyulimali: Az altalad "nagyon jo peldanak" beallitott ket jelent valojaban iszonyatos csusztatas.

Gyulimali 2013.01.04. 13:56:54

@dabadab:
és ezt esetleg részleteznéd is, vagy csak egyszerűen fogadjuk el?


süti beállítások módosítása