Túlragozni vagy túlértékelni, de alábecsülni sem szeretném azt a meglepő hírt, miszerint az angol Top Gear című tekintélyes, befolyásos autós szaklap az új Fiat Panda 4x4-et tüntette ki a Top Gear Awards a 2012-es év szabadidőjárműve díjjal. A döntőbizottság indoklása szerint az eredetileg 29 évvel ezelőtt megjelent Panda mostantól kapható unokája, vagyis a kisautó harmadik generációjának összkerekes változata rugózási komfortja, utaskényelme és terepképességei miatt nyerte el a Top Gear díját.
Az igazi üzenet értékét mégsem az említett - és valóban - cáfolhatatlan - kitűnő tulajdonságai miatt érzem a Panda 4x4 díjazásában. Sokkal inkább abban, hogy idén az év sport utility vehicle (SUV)-jává egy kisautó méretű, 0,9-es kéthengeres benzinmotorral, vagy 1,3-as dízellel szerelt, kifejezetten takarékos, kedves és praktikus autót választottak. Vagyis, immáron a Top Gear szerkesztősége szerint sem kell egy négykerékhajtású szabadidő-autónak feltétlenül túlméretezettnek, fenyegető tankkülsejűnek, és bután, érzéketlenül pazarlónak lennie.
Az autóipar Dávidja tehát 2012-ben végre legyőzte a pazarlás, túlfogyasztás, a túlméretezés és túlmotorizálás járműipari Góliátjait. Talán a SUV-ok között is trendivé téve a takarékosságot.