A Toyota zöldségei

2014.09.24. 07:24 - vancat

A világ legnagyobb autógyártója, a Toyota kommunikációjában előszeretettel tartja magát az autóiparon belül a környezetvédelem élharcosának.

Nagyrészt egyébként joggal. Bár érdekes módon mindaz, amiért ők folyamatosan dicsérik önmagukat, környezetvédelmi szempontból sokkal kétesebb értékű, mint azok a termékeik és innovációik, amelyekről méltatlanul kevés szó esik.

"Ha Toyota, akkor hibrid, ha hibrid, akkor környezetvédelem." Ezt már az óvodások is tudják, hiszen ezt sulykolják globálisan mindenkinek. Nem véletlen, hogy sulykolják, hiszen mindez azért nem egészen így igaz.

A hibrid járművek meglehetősen bonyolultak, a gyártásukhoz szükséges energiaigény, továbbá a lítium-ion akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok bányászata eléggé környezetpusztító tevékenység. Mindezek ellenére például a most bemutatott új Yaris hibrid változata - amit vélhetően jó eséllyel használnak majd városi közlekedésre - nyugodtan tekinthető környezetbarát autónak. Ugyanígy mondjuk egy - szintén döntőrészt városban közlekedő - Prius Hybrid taxi, amely a dugóban araszoláskor villanymotorral közlekedik.

Semmiképpen nem tekinthető viszont zöld járműnek egy óriási benzinmotorral szerelt luxus hibrid Lexus, amelyet döntőrészt hosszú városon kívüli utazásokra használnak, és üzemideje nagy részében valójában csak cipeli többletakkumulátorait, és általában legfeljebb csak rásegítésként dolgozik apró villanymotorja.

A példákkal csak azt akartam illusztrálni, hogy amire a Toyota legbüszkébb: a hibridtechnológiájára, az nem tekinthető minden vonatkozásban, minden szempontból és minden típusú utazás esetén kifejezetten zöld közlekedési módnak.

Vannak viszont a japán gyártónak olyan zöld értékei, amelyekről - mondjuk tőlük maguktól - vajmi keveset hallunk.

Mindenekelőtt járműveik megbízhatósága, tartóssága. Annál ugyanis nincsenek zöldebb autók, mint amelyek nagyon sokáig képesek közlekedni, és nem kell helyettük újat venni. Annál nincsen zöldebb technológia, mint a minket körülvevő tárgyak minél hosszabb távú használata. Egy Aygo, egy Yaris vagy éppen egy Corolla ebből a szempontból igazán zöld autók, hiszen nagyon megbízhatóak, tartósak, és aki megvásárolja őket, annak nem kell három, öt, hét évenként cserélgetnie.

Az már csak a hab a tortán, hogy mondjuk a szintén nemrégiben megjelent új Aygo, a kis ezres, háromhengeres benzinmotorjával és négy liter alatt fogyasztásával lényegében bármelyik hibrid vetélytársánál ökobb közlekedési eszköz: hiszen könnyű, takarékos, egyszerű és tartós.

Szóval a Toyota legökobb tulajdonsága az, hogy jórészt tartós autókat gyárt.

A második legökobb Toyota-tulajdonság az, hogy sikerült gyáraik jó részében megújuló energiával, nagyobbrészt nap, kisebbrészt szélenergiával helyettesíteni a fosszilis és atommaghasadásból származó villamos energiát. Vagyis, a gépkocsigyártás egészének energiafelhasználását lecsökkenteni. Ezzel nem csak az autókat, de magát az autóipart is zöldebbé változtatni.

Ennek egyébként hamarosan marketingjelentősége is lesz, hiszen ha a most használt széndioxid-kibocsátási értékek mérését végre kiterjesztik az autók egész életciklusa során felhasznált kibocsátás átlagának feltüntetésére, akkor a Toyota gyáraiból kikerülő termékek jelentős előnnyel indulnak majd a képzeletbeli zöldautóversenyben.

toyota1.jpgA harmadik legjelentősebb toyotás zöld fejlesztés - még mindig nem a hibrid technológia - hanem a Toyota I-Road, ez a kedves kis háromkerekű városi villanymanó, amelyről sokáig azt hittük, hogy csak álmodozásra és imázsépítésre szolgáló prototípus.

Mígnem egyszer csak megjelent a franciaországi Grenoble városában, ahol kölcsönözhető járműként egészíti ki a felettébb jó kötöttpályás városi tömegközlekedést. A Toyota az I-Roaddal megalkotta az autó, a motor, a kerékpár és a roller téli-nyári kvintesszenciáját, meggyőződésem szerint hamarosan forradalmasítva a zöld, egyéni városi közlekedést.

Hangsúlyozottan szubjektív környezetvédelmi értékrangsorom szerint csak ezen toyotás zöld érdemek után következik a cég sokat hangoztatott védjegye, a hibridrendszer megalkotása és elterjesztése. Ráadásul abból is leginkább a ma még kevéssé elterjedt, bár a Priusokhoz már egy ideje kapható "plug-in", vagyis konnektorról tölthető hibrid érdemli ki igazán a zöld jelzőt, hiszen ez képes igazán nagy előrelépésre a takarékos autózás terén.

Ráadásul az sem mindegy, hogy az a bizonyos konnektor másik vége hol van?

Egy napelemes tetőben, vagy a Paksi Atomerőműben?

Nagyon nem mindegy.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr756726307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása