A villanyautók kedvelői és esküdt ellenségei egyaránt gyakran - és jogosan - firtatják: egyáltalán környezetbarát közlekedési eszközök-e az elektromos járművek? Ebbők következően aztán az a kérdés is felettébb releváns, hogy környezettudatosak-e egyáltalán azok a kormányok, amelyek a villanyautók terjesztését segítik elő.
Vegyük rögtön a magyar kormány példáját: éppen a minap jelentette be Varga Mihály gazdasági miniszter, hogy a következő években brutális mennyiségű, villanyautókhoz alkalmas elektromos gyorstöltőt telepítenek a hazai utak mentén.
A magyar kormány tehát ma már európai összehasonlításban is egy kifejezetten villanyautóbarát kabinetnek tekinthető.
Mindekozben a jelenlegi magyar kormány minden idők legsúlyosabban környezet és természetvédelemellenes kabinetje - és ezt ők maguk se nagyon titkolják.
Lehet tehát úgy egy kormányzatnak villanyautópártinak lennie, hogy mindeközben tűzzel-vassal irt mindent, aminek köze van a környezet és a természet védelméhez.
A globális szempontból provinciális példa jól igazolja, mennyire kétélű fegyverré válhat az emberiség kezében a villanyautó (is).
A villanyautók esélyeiről szóló előző posztomat azzal zártam: kereskedelmi szempontból a városi áruszállítás, a taxiközlekedés és az autókölcsönzés lehetnek a terjedés kitörési pontjai.
Ökológiai szempontból pedig az, hogy:
1. képesek-e a villanyautók gyártói megújuló energiákkal (elsősorban szél és nap) működtethető újratöltési lehetőségeket elterjeszteni,
2. képesek és hajlandók-e biztosítani a villanyautók (áram)takarékosságát, tartósságát és használatuk végeztével száz százalékban újrahasznosíthatóságát.
A remény mindezekkel kapcsolatosan - bennem legalábbis - erős: a Renault-Nissan csoport (de egyébként a Honda és a BMW is) már most tökéletes park-green rendszerekkel rendelkezik, vagyis olyan napelemes töltőkkel, amelyek valósággá teszik a villanyautó zéró emisszióját.
Egyébként már Magyarországon is avattak szélkerekes és napelemes töltőt is - vagyis a megújuló energiákból nyerhető villanyautóáram nem a jövő esélye, hanem a jelen realitása.
És még egy fontos szempont: ha a villanyautózás igazi paradigmaváltást hoz az egyéni mobilitásban, az annyit jelent majd, hogy új típusok, újszerű járművek fognak megjelenni az utakon villanyhajtással.
Nemcsak újak, de szimpatikusak és pontosan a megfelelő méretűek és a feladatra valók.
Ilyenekre egyébként már ma is tudunk globális és lokális jó példákat: a divatdiktátor Renault Twizy, az olasz Alké zseniális mini villanyteherautói, vagy éppen a magyar Birdiecar kedves és praktikus modelljei.
Ők tényleg a remény szimbólumai arra, hogy a villanyautó valóban egy szebb, szelídebb, zöldebb jövő záloga.