Gondoltam, blogunk hagyományait követve az idei év végén is készítek egy kis leltárt azokról az autókról, amelyek idén - bármilyen szempontból - fontos környezetvédelmi üzenetet hordoztak. Az alábbiakban tehát következzen néhány autómárka, amelyek valójában nem termék/tartós fogyasztási cikként lényegesek, hanem valamely fontos és méltányolandó zöld törekvés hordozójaként érdemelnek némi rivaldafényt.
1. Nissan Leaf 2016 - a "VILLANYAUTÓ"
A Nissan villanyautójáról sok minden jót le lehetne írni, de felesleges lenne. Hiszen mindezt sokszor, sokan, szakszerűen és okszerűen megtették. A most megújult modell megnövelt hatótávjával kapcsolatosan is csak arra érdemes - nyomatékosan - felhívni a figyelmet, hogy a gyártó által megadott 200 kilométer feletti hatótáv csak és kizárólag kifejezetten környezettudatos vezetés esetére érvényes. Mint ahogy amolyan "epitheton ornans"-ként érdemes megjegyezni: a villanyautó, így a Leaf is csak és kizárólag akkor öko/zöld/zéró emissziós, ha és amennyiben a környezetet legkevésbé terhelő szél- és napenergiából származó árammal töltjük.
A Leaf - minden villanyautók legnépszerűbbike - emellett nem csak egy modell, hanem a szimbóluma a Nissan abszolúte méltányolható villanyautós törekvéseinek, amelyek kétségtelenül hozzájárulhatnak egy tisztább világhoz - és a túlélésünkhöz.
2. Honda Jazz - ne hagyjuk kihalni a szívó benzinmotort
A Honda - immáron harmadik generációs - kisegyterűjéről szintén sokan, sok jót írtak: variálhatóság, megbízhatóság, stílus stb. Noemissziós faktora azonban nem ebben, hanem - sajnos a piacon kihalófélben lévő - fantasztikusan jó, takarékos és tartós szívó benzinmotorjában rejlik. Nem zavarna a szívó benzinmotorok kihalása, ha nem sokkal kevésbé tartós, sokkal kisebb fordulatszám tartományban erős és takarékos turbós erőforrások vennék át a helyüket - hanem, mondjuk CNG vagy villanyhajtás. De nem ez a helyzet. A helyzet az, hogy a súlyosan álságos környezetvédelmi mérések életidegen szabványainak - légüres térben - sokkal jobban meg tudnak felelni, mint a Honda Jazz motorjához hasonló igazán nagyszerű szívómotorok. Mindazoknak, akik egy ultramodern, mégis régi vágású motorral szerelt autóra vágynak, választásuk bizonyosan az új Jazz lehet.
3. Dacia Duster - normális terepjáró, józan embereknek
Ahol hiányzik a sznobizmus, ott nem kellenek felesleges díszek, extrák, túlzások. Ezek nélkül pedig egy autó már önmagában is könnyebb, környezetbarátabb. A Dacia minden modellje ilyen autó, de az igazi fricskát a világ sznobabbik felének mégiscsak a Duster adta. A Dacia újra megtanította az embereket józan autókat használni - és szeretni. Ha ez így maradna, sokkal kevesebb környezetterhelés is elegendő lenne az autózáshoz. Aki Daciát vesz, vásárlói voksával már önmagában ad egy nagy büdös pofont a túlzásoknak, a pazarlásnak, a sznobériának - a világot tönkretevő telhetetlenségnek.
4. Fiat Panda - és társai
Egyik kedvenc autótípusom a Fiat Panda, de ennek nincsen különösebb jelentősége, hiszen - sajnos - a Panda, amely Európának is egyik kedvenc típusa, a magyar piacon marginális szerepet játszik. Ennek számos oka lehet, de sajnos közte van a relatíve talán kissé magas ára. Egyébként volt idő, amikor a Panda mentette meg a Fiatot, de ez az idő elmúlt: a Fiat újra Európa egyik kedvenc márkája - és presztízsmodelljei ellenére továbbra is a világ legalacsonyabb széndioxid-kibocsátású modellpalettájának birtokosa. Ami azonban még ennél is fontosabb: a jelenlegi - reális - alternatívák közül a legkörnyezetbarátabbnak számító gázüzemű autózás élharcosa. A legteljesebb személy és áruszállító LPG, CNG kínálat birtokosa - amelynek sajnos Magyarországon szintén elég marginális a szerepe.
5. Renault Talisman - a szerencsehozó
Talán mondanom sem kell, hogy környezetvédőként a Renault kínálatában korántsem a kedvencem a mostanában szárnyaló márka új limuzinja, a Talisman. Sokkal inkább az elektromos Kangoo, a szintén villanyhajtású Zoe vagy a kompakt kategória döbbenetesen alacsony - 4 liter alatti fogyasztására képes - új, 2016-os Megane.
Ami miatt a Talisman bekerülhetett a zöld szempontból releváns autók közé, az alapvetően három szempont:
- Deklaráltan takarékossági szempontból nem készül négykerékhajtással, viszont kifejlesztettek hozzá egy az összkerékhajtás biztonságának nagy részét nyújtó összkerékkormányzást, amely olcsón, lényegi súly- és fogyasztástöbblet nélkül nyújtja a prémium stabilitást.
- Bár a Renault számára az amerikai Nissan jóvoltából rendelkezésre áll a hibrid hajtáslánc, mertek nemet mondani rá: ki merték mondani, hogy egy alapvetően hosszú távú utazásokhoz használt limuzin esetében a hibrid hajtás csak súly- és fogyasztástöbblet, nem pedig zöld rendszer. Ehelyett készítettek egy zöld szempontból is korrekt 1,6-os benzinmotort, aminek menet- és fogyasztási tulajdonságai kiválthatóvá teszik nem csak a hibrid, de a dízel rendszert is.
- Harmadrészt - és ez már abszolúte csak szubjektum - nagyon bízom benne, hogy ez a sármos és letisztult formájú limuzin a Volkswagen által kevésbé korrumpált piacokon bizonyosan megveri majd a Passatot, amely a dízelbotrány óta különösen gyűlölt típusa a környezet védelmét és a korrekt nagyvállalati kultúrát fontosnak tartó vásárlóknak.