Kár, hogy manapság az autók motorjainak finomhangolását már nem mérnökök, hanem marketingesek végzik. Ha reklámguruk helyett az olasz műszaki szakemberekre bízták volna a Fiat új, 875 köbcentis, kéthengeres, Twin Air becenevű kis motorkájának beállításait, az könnyen lehetett volna az évtized legalacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású benzines ökomotorja, a zöldek kedvence és egy új korszak nyitánya.
De közbeszóltak a marketingszempontok. A marketinges ugyanis mindig, mindenhol, mindent akar egyszerre. Az új motor legyen a korábbinál alacsonyabb károsanyag-kibocsátású, nagyobb teljesítményű és nyomatékú, kisebb, erősebb, gyorsabb, vagy mindezek mind, egyszerre.
Mert - gondolják - csak így lehet majd eladni. Az emberek nyilván mindig csak többet, jobbat erősebbet, gyorsabbat akarnak. Kár, hogy a Fiat új - egyébként korszakalkotó - kéthengeres motorját is hagyta e konzumidióta szempontok szerint jól elmarketingelni. Az talán meg sem fordult a fejükben, hogy van ma már a világon néhány százmilliónyi környezettudatos polgár, akiknek sokkal szimpatikusabb és vonzóbb hívószó lett volna egyszerűen azzal előállni, hogy létrehoztunk egy a célnak pontosan megfelelő, takarékos, és csak a legszükségesebb mennyiségű károsanyagot kibocsátó, aranyos kis kéthengeres ökomotort.
Aki pedig megelégszik a szerényebb teljesítménnyel, az cserébe valóban takarékos, tényleg 3,5-4 liter körüli fogyasztással, és az ennek megfelelő alacsony kibocsátással nyugtathatja lelkiismeretét és védheti környezetét. Nem gyorsabb, nem erősebb és dinamikusabb az elődjénél - merthogy mi a francért is kellene annak lennie?
Harminc évvel ezelőtt, amikor megszületett a világ talán máig legbájosabb kisautója, a Fiat Panda, 34 lóerős motorjával meghódította az embereket, és minden idők egyik legsikeresebb kisautójává vált. Imádták, mert egyszerű, takarékos és kedves autó volt. Senki nem kérdezte, miért nem erősebb, gyorsabb, dinamikusabb?
A most született új Fiat Twin Air motort is beteszik a Pandába, 65, 85 és 105 lóerős változatok készülnek belőle. Hogy miért ennyi, és miért nem mondjuk csak 50, 70 és és 90 lóerősek? Azért, mert a marketingesek így látták eladhatónak - a reklámszlogenjeiket... A Fiat Twin Air így tehát sajnos nem lett egy kompromisszumok nélküli, igazi zöld benzinmotor, csak egy szimpatikus, viszonylag alacsony fogyasztású új kis blokk, amelyből görcsösen kipréselték az eladhatósághoz állítólag minimálisan szükséges teljesítményt.
Holott a cég legjobb marketingje egy lóerőben gyengébb, környezetvédelemben viszont még sokkal ütősebb motor lett volna. De nem késtünk le semmiről. A Twin Airt a mérnökök bármikor még sokkal zöldebbre hangolják - ha megengedik nekik.