Arra, hogy miért környezetpusztító, valamint élelmiszertermelés- és biodiverzitás-ellenes rendszer a bioetanol gyártási folyamata és használata, számos érvet fel tudnék sorolni. Most viszont megpróbáltam utánaérdeklődni, hogy vajon mi a jó benne? Nem a bioetanol-gyárak tulajdonosainak, befektetőinek, meg az általuk korrumpált döntéshozóknak, mert azt tudom: sokféle áttekinthetetlen állami támogatás, könnyen leírható és ellenőrizhetetlen költségek, olcsó előálltás, jövedékiadó-mentesség, gyerekcipőben járó állami kontrolling, szóval jól jövedelmező sunyizássunyizás hátán...
Az is világos, hogy miért érzik bizonyos fogyasztók úgy, hogy ez az új üzemanyagfajta pillanatnyilag jónak tűnik: először is olcsóbb, másodsorban pedig ott a hamis, de illúziószinten azért - egyelőre még - működő zöld imázs; az átalakított autókban pedig csak majd később jelentkeznek a műszaki problémák és a fokozott értékvesztés.
Afelől sincsen kétségem, hogy a gombamódra szaporodó, gépjárműveket bioetanol-használatra átalakító vállalkozásoknak miért jó mindez. Hát azért, mert ha nincs elég bioetanol-átalakító eladás, éhenhalnak - ugyanúgy, mint mi, többszázmillióan fogunk, ha túl sok bioetanolosra átalakított jármű tankol majd erdőt, rétet, legelőt, vizes élőhelyet...
Szóval nem rájuk voltam kíváncsi. Inkább azokra az autógyártókra, akikről tudni lehet, hogy - immáron Magyarországon is - kínálnak gyári, bioetanolos üzemanyagrendszerű autókat. Nekik vajon mi a motivációjuk, vagy ha úgy tetszik, mi ebben a biznisz? (Magyarországon egyébként mindössze négy ilyen márka van.)
Őszinte válaszokat kértem, cserébe inkognitót ígértem. Azt ugyanis pontosan tudtam, hogy hivatalosan, írásban feltett kérdésekre úgyis csak valami kiegyensúlyozottan semmitmondó marhaság lesz a felelet. Háttérbeszélgető partnereimet egyébként alapvetően bioetanol-pártinak képzeltem, akik esetleg akár majd valami normális érvet is felhoznak emellett a sötét és áttekinthetetlen közgazdasági környezetben terjedő üzemanyagfajta mellett.
Nem így történt. "Ez egy jó nagy faszság, aminek a mezőgazdasági árak zuhanásokor elindult Európában a konjuktúrája, aztán ráépült egy maffia, meg egy kis marketing, és például a skandináv országokban mindmáig elég népszerű. Így aztán néhány modell esetében felvettük a kínálatunkba a bioetanolos verziót, de hivatalos kommunikáció nincs róla. Viszont ha valami idióta számonkéri, lehet azt mondani, hogy tessék van ilyen is, de mióta az unióban elindultak a komolyabb viták a bioetanolról, mi úgy csinálunk, mintha igazából nem is lenne etanolos autónk. Egyébként nem is nagyon fogynak, de a központi utasítás egyelőre az, hogy csendben maradunk, aztán legfeljebb majd fokozatosan egyre gyérítjük a választékot." - így fogalmazott az egyik nagy autógyár hazai felsővezetője. (Annyit segítek: nem a Saabé....)
Őszintén meglepődtem, mert bár a szívemből szólt, amit hallottam, igazán nem ilyesmire számítottam. Inkább valami nyakatekert álérvre, amely mögött legalább valamifajta hamis meggyőződés azért van. Egy másik autóscég vezetőjének válasza szerint: "Már az elején világos volt, hogy a világ ilyen túlnépesedése mellett még az sem lesz fenntartható, ha hússal táplálkozunk, és ennek érdekében az állatokkal etetjük meg a mezőgazdasági terményeket. Ebből egyenesen következik, hogy kész katasztrófához vezet, ha mindezt elautózzuk."
De akkor mi a fenének kell bioetanol-rendszerű kínálat a márkának? - tettem fel a kérdést. "Amikor ezekről döntés született, úgy tűnt, hogy a környezetvédők is támogatták a bioetanolt. Jó imázsnak tűnt, mára viszont az imázsnak inkább az tesz jót, ha hallgatunk róla." - hangzott a válasz.
Szóval a bioetanolban azok sem hisznek, akik árulják. Ez egyrészről jó hír, mert így talán jobb eséllyel kerekednek felül majd azok a hangok és erők, amelyek a benzin- és a gázolajalapú motorizációból nem a biomassza villámgyors - igaz, korommentes - elfüstölésében látják a jövő fenntartható mobilitását. Abból a szempontból viszont kétségbeejtő, hogy milyen mérhetetlen cinizmus uralkodik ebben az egyre hangosabb - és hazugabb - autós-zöld kommunikációban.