Áramlopás - és aki mögötte van

2011.02.13. 14:48 - vancat

Ha már most tízmilliárdos nagyságrendű az áramlopásból eredő éves kárösszeg, amikor "csak" világítunk, fűtünk, háztartási gépeket működtetünk (valamint kütyüket, esetleg elektromos biciklit töltünk árammal), mi lesz még itt a villanyautózás beindulásával?

A kérdés persze költői, mert a válasz egyszerű: kurva nagy baj. Először is a jelenleginél még hatványozottabban szívják majd meg azok - már megint és immáron sokadszorra - akik nem lopnak. Másrészt rettenetesen meg fog növekedni a környezetterhelés, hiszen aki lopja az áramot, az természetesen leszarja a takarékosságot.

Ráadásul attól még, hogy nem fizetnek az áramért, csak fogyasztják, azt - igen jelentős környezetterhelés árán - azért még elő kell állítani.

A legaggasztóbb azonban a szolgáltatók már ma is mérhetetlen cinizmusa. Azt állítják, hogy a lopott áram árát nem a fizető fogyasztókkal téríttetik meg. Hát akkor kivel? Meg azt is állítják, hogy fokozott ellenőrzésekkel lesznek úrrá az áramlopáson. Ez utóbbit leggyakrabban Kutas Istvántól, ettől a középkori búcsúcédula-árusokat meghazudtolóan hiteltelen EON-szóvivőtől kényszerülünk újra és újra meghallgatni.

Holott Kutas és társai pontosan tudják, kik az áramtolvaj-maffiák kulcsfigurái: például az ő dolgozóik közül néhányan, akiknek némelyike már regionális, sőt országos ismertségre is szert tettek, hiszen annyi embernek "intéznek tuti áramszámlát."

Az persze nem igaz, hogy az áramszolgáltatók teljes vezérkara részese lenne az áramtolvaj-maffiának, de annyit leszögezhetünk: nehezen magyarázható, hogy a belső ellenőrzés képtelen ezeket a figurákat kiszűrni.

De mivel blogunk nem bűnügyi, hanem környezetvédelmi témájú, nem is mennék bele további kriminalisztikai részletkérdésekbe. Csak annyit szögeznék le: aggasztó lesz úgy belépni a hamarosan elérkező villanyautózás korába, hogy már most, a villanybiciklikbe is gyakran kerül lopott energia.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr972658087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2011.02.13. 16:50:44

Éppen tegnapelőtt hallottam a tévében: egy magyar mérnök kitalált egy rendszert, amivel - mobiltelefon segítségével - megelőzhető az áramlopás.
Éppen az említett baromarcú Kutas István nyilatkozta, hogy nincsen rá szükség, ők majd lecsapnak az áramtolvajokra...
Feltéve, ha nem ők azok...

indapass90210 2011.02.14. 18:03:43

@nagyfeszültség: "egy magyar mérnök kitalált egy rendszert, amivel - mobiltelefon segítségével - megelőzhető az áramlopás."

Mijaz? Zöld szám, amin ingyé fel lehet jelenteni a szomszédot???

mutant · http://universal.blog.hu 2011.02.14. 18:12:52

Szerintem az elektromos autó nem tökéletes megoldás. persze jobb,mint ami most van, de ahogy írtad, az áramot ahhoz is meg kell termelni. Az autóhoz való ragaszkodást kellene szintén valahogy megreformálni. Hiszen amit látok itt Budapesten, az elkeserít. Mennyien ülnek sorban egyenként az autókban. A dugókon eleinte nevettem, aztán rájöttem, hogy de jó kis életem volt vidéken. Nálunk, akinek van is kocsija, az is inkább gyalog megy sok helyre. Sokan csak akkor használják, ha másik városba mennek. Pesten meg itt a tömegközlekedés, amit sokan nem használnak. Bízom benne, hogy egyszer megváltoznak a dolgok:)

Skj Joe 2011.02.14. 18:46:09

hiába, itthon sok a szar

gatto nero 2011.02.14. 18:51:06

Azt biztosan tudom, hogy az ELMŰ-nél dolgoznak áramtolvajok, az EON-ról nincs közvetlen infóm, de ahogy elnézem ezt a szóvivőt, lehet, hogy pont ő az.

midnight coder 2011.02.14. 18:54:00

@mutant: Vidéken tényleg jobb élni - az ember nyugodtan autózhat, nem kell dugókban ülni. Az autóba ugyan meg kell termelni az áramot - de a közlekedés az emberiség energiafelhasználásának csak egy szelete, és azon belül az autózás csak egy kis szelet. Azzal hogy a zöldek erre terelik a fő figyelmet valójában a sokkal nagyobb problémáról terelik azt el.

nagyfeszültség 2011.02.14. 18:54:02

@Dövan:

Nem, ez a mérnök úr nem a legendás magyar
fejlelentési hajlamra apellált.
Valami olyasmiről szól a rendszer, hogy az árammérő
berendezés fél óránként impulzusokat küld az óraállásról a szolgáltatónak, így nem lenne értelme visszatekerni azt.

AzHofi 2011.02.14. 18:57:04

És pont akik ingyé vételeznek, ugatnak a leghangosabban, hogy má megin drágább lett, naná hogy lopom, kinek van rá péze. Ráadásul nálunk még nem leköpik, hanem meghíják egy felesre a kocsmába az ügyes szomszédot hogy csinájad má nekem is.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2011.02.14. 19:14:27

@nagyfeszültség: "Valami olyasmiről szól a rendszer, hogy az árammérő berendezés fél óránként impulzusokat küld az óraállásról a szolgáltatónak, így nem lenne értelme visszatekerni azt. "

A villanyóra nem használtautó: nem tekerik vissza, csak éppen nem forog (nem ANNYIT forog) amikor lopják az áramot.
De akkor mit is fog jelenteni a csodakészülék? Hogy ő 200 wattot mér, de közben hallja, hogy a pincében megy a hegesztőgép?
És minden árammérőben lesz egy ipari mobiltelefon 50 ezerért + adatforgalmi díj? Ki fizeti ezt?
Egy ilyen megrendeléstől valakik megint jól fognak járni...

akos1 2011.02.14. 19:16:34

Erre csak az lenne a megoldás, ha szolgáltatók nem tudnák a lopott áram árát a fizetőkön behajtani.
Akkor mindjárt foglalkoznának vele.
Ny-Euróoában ezt hogy csinálják? Azt kéne át venni.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.02.14. 19:17:10

igen a fizetők között dobják szét a nem fizetők részét is.
vagy gondoltátok ráfizet az áramszolgáltató?

Sir Galahad 2011.02.14. 19:19:09

Rendben, akkor ne legyen elektromos autó. Sőt, mivel olykor a benzinkútról is lelépnek fizetés nélkül, semmilyen autó ne legyen. Ja, és mivel az áramot főleg olyasmire lopják, mint fűtés, világítás, tiltsák be azt is. Fő a nyugalom, és hogy senki ne járjon rosszul.

Nebameg 2011.02.14. 19:42:30

Villanyautózás már beindult - a golf pályákon. Máshol egy darabig még nem fog....

nagyfeszültség 2011.02.14. 19:44:07

@Nebameg:

szerintem a városi, kis villanyautókat simán lehetne a golfautók alapjaira építeni. A legjobb technika tutira azokban van.

¿Qué tapas hay? 2011.02.14. 19:48:13

@nagyfeszültség: "Valami olyasmiről szól a rendszer, hogy az árammérő berendezés fél óránként impulzusokat küld az óraállásról a szolgáltatónak,"

Nomost, mi ebben az újdonság. Minden közepesnél nagyobb ipari fogyasztónál ez így működik. Nálunk az üzemben (nem nagy cég, 150 MWh/év, 0,4 kV-on) elektronikus fogyasztásmérő van, negyedóránként küldi a szolgáltatónak az adatokat (fázisonként látszólagos/hatásos/induktív és kapacitív meddő fogyasztás), a szolgáltató honlapjáról meg szépen le lehet venni az idősorokat táblázatos, vagy grafikus formában. A szolgáltató az e.on.

Sosem értettem, hogy a lakossági fogyasztóknál miért használnak még hekkelhető elektromechanikus fogyasztásmérőket.

bp-motor.hu · http://www.bp-motor.hu 2011.02.14. 19:52:45

Lehetne támogatni a "B125"-öt. A jogsival, 125 -ös motor vezetését. Legalább a Budapesti dugók enyhülnének!

Nem értem miért áramot lopnak sokan, amikor a legdrágább a távfűtés!!

www.bp-motor.hu

www.konyvline.hu · http://konyvline.hu 2011.02.14. 19:55:59

Valószínűleg megemelik tízszeresére az áram árát , ha a villanyautók elterjednek.

venszivar 2011.02.14. 20:25:37

Soká lesz az még.Addigra kevés lesz az olaj ,kiírtjuk az erdőket,kevés lesz az atom erőmű a bio benzint akarják használni,de akkor meg éhezni kezd a föld fele,úgy 3-4 Milliárd!Talán a nap s a szél energia?!Viszont azt meg el kéne kezdeni 100ezer-millió számra......20-30 év s itt a káosz...Viszont a gázt senki nem emlegeti!? Pedig az most már régen létező s abból is akad "még bőven".Mindenesetre a villany autó egyáltalán nem megoldás.Gyermekeink,már nagy pácba lesznek!

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.02.14. 20:38:04

Nyugi, nem ma terjed el a villanyautózás, annál hamarabb lesz mindenhol smart metering (vagy ha úgy tetszik advanced metering infrastructure - AMI) Ennek a bevezetését azzem az EU elő is írja valamikor a 10-es években.

Nem lesznek villanyóraleolvasók. Minden villanyórán lesz egy kis kommunikációs egység, ami vezetéknélküli kapcsolaton elég gyakran (pár percenként) elküldi a fogyasztást a központba. Pillanatok alatt kiderül, ha valahol a úgy fogy az áram az oszlopról, hogy a közeli háztartásokban nem.

Szóval lopni legfejlebb a szomszédtól lehet majd. De az is gyorsan ki fog bukni. Ugyanis a fogyasztó is élőben nézheti a fogyasztását a neten, akár mobiltelefonról is.
Sőt riasztást is állíthat be bizonyos esemémnyekhez. Pl. elmegyek nyaralni, és megindul az áram (ami több, mint a hűtő, akvárium, TV stand by árama), akkor valószínű, hogy valaki lopja, vagy éppen betört hozzám.

Ja, és ugyanez lesz vízre, gázra, talán még távhőre is.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.02.14. 20:40:02

@nagyfeszültség: Igen, te az AMI-ról hallottál. Nem hiszem, hogy magyar találmány, viszont magyar fejlesztés van ilyen. Pl.: cason.hu/Solutions/AMI%20-%20Smart%20metering.aspx

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.02.14. 20:45:16

@¿Qué tapas hay?: "Sosem értettem, hogy a lakossági fogyasztóknál miért használnak még hekkelhető elektromechanikus fogyasztásmérőket."

Mert elég költséges kiépíteni. Pedig akár a lopások megszűnésével visszahozza az árát. Csak egyszer bele kell tenni.

soproni1 2011.02.14. 21:27:14

@mutant:

Nincs is dugó Budapesten. Baromi családias a légkör. Hétvégén van életveszély, amikor a hétvégi autósok a forgalomba merészkednek.

E.ON Hungária 2011.02.14. 21:36:40

Bizony hatalmas logikai bukfenc az áramlopások ügyét összehozni az elektromos autók kérdésével, és ráadásul mindezt egy környezetvédelmi blogon, szánalmas módon, névtelenül személyeskedve.

De hagyjuk ezt, és inkább nézzük a tényeket:

1. Magyarországon évente 14 milliárd forint kárt okoznak nekünk az áramtolvajok. Ez olyan hálózati veszteség, amit a Magyar Energiahivatal nem ismer el költségként, tehát nem épül be az áramárba, így nem a fogyasztóknak kell ezt megfizetniük.
2. A fogyasztók számára „csupán” az jelenthet veszélyt, hogy minden áramlopási megoldás életveszélyes (a szomszéd háza és lakása is leéghet miatta) és feszültségingadozásokat okozhat a tolvaj környezetében.
3. Egyre jobb és hatékonyabb mérőórákat alkalmazunk, azonban kétévente nem lehet hárommillió mérőórát lecserélni és naivitás azt hinni, hogy a tolvajok nem fogják kidolgozni azokat a módszereket, melyekkel a legjobb és legújabb mérőórákat is machinálni lehet.
4. Ha valakinek konkrét bejelentenivalója van azzal kapcsolatban, hogy társaságunk bármelyik munkatársa bármilyen áramlopási ügyben érintett, ezt a cég több elérhetőségén is megteheti. Minden ügyet kivizsgálunk és az utóbbi időben több példa is volt arra, hogy emiatt küldtünk el kollégákat.
És még egyszer: mi köze az egésznek a környezetvédelemhez és az elektromos autózáshoz?

Kutas István
PR vezető
E.ON Hungária

akos1 2011.02.14. 21:52:41

@E.ON Hungária:
Van köze. Sokan ingyen árammal fűtenek, és mivel ingyen van, nem is szigetelnek. Máshol se spórolnak vele.(világtás stb.)
Az áramot nem csak órával lehet lopni, hanem az óra megkereürülésével is. Bármelyik régi építésű családi házban, belvárosi bérházban jácnyi könnyedén.
Ez ellen csak úgy lehetne védekezni, hogy lenne egy bizonos területre egy területi mérő, amit összahasonlítanának az alája tartozó fogyasztókkal.
Ha ezt az iszonyatos mennységű pénzt a szolgáltató fizetné, és nem a rendesen fogyasztókkal fizettené, nem tudom el képzelni, hogy szarna mindenrre.

nagyfeszültség 2011.02.14. 22:57:22

@E.ON Hungária:

Valakit középkori búcsúcédula árusokhoz hasonlítani szerintem nem személyeskedés, csak vélemény.
Rossz vélemény.
Természetesen senki nem gondolja, hogy az
áramszolgáltató korrektül kiszámolják a lopásból eredő veszteséget és annak fogyasztókra hárítására engedélyt kérn. Ennél vannak sokkal hatékonyabb és sunyibb érképzési technikái.
Az áramtolvajokat Önök elküldik a cégtől?
Azt hittem feljelentik őket, börtönbe juttatják és polgári
peres eljárásban visszakövetelik az okozott kárt.
Kétféle áramlopás létezik: az egyik amit a cigányok művelnek, ez az úgynevezett megélhetésik. Ők
szarnak a veszélyekre.
A másik, amelyeket - éppen az Önok bizonyos
kollégáinak hathatós szakmai segítségével - általában
jómódúbb magánemberek-vállalkozások rendelnek.
Őket nem fenyegeti balesetveszély - és ahogy ebben az ön írása megerősített - lebukás sem nagyon.
Ugyanis nem arra kellene várni, hogy valakinek legyen bejelentenivalója.
Higyje el, ha véletlenül tényleg nem tudja:
az Önök belső ellenérzése a nyolcvan százalékát
pontosan ismeri azoknak, akik az áramlopások mögött "szakmailag" állnak.
Ha kicsit körülnézne, rájönne, hogy a cégük bizonyos
fizikai dolgozói miből járnak X5-ös BMW-vel.
Írjak neveket?
Ugye nem kell....

indapass90210 2011.02.14. 23:03:29

@E.ON Hungária: hehe, mondjuk jól beszóltak neked, az biztos. De ez, ahogy elnézem, egy sötétzöld blog, a sötétzöldektől pedig bármi kitelik.

Gondolom azért elég pontosan ki lehet számolni azt, hogyy mennyi áram megy bele a rendszerbe, mennyi a szállításból, transzformálásból, etc, eredő veszteség, mennyi lett kiszámlázva a fogyasztóknak, és itt lehet egy 14.000.000.000-os lyuk.

Ennek töredékéből lazán fel lehetne venni mondjuk 100 embert 500k-s nettóval, akik majd kitalálnák, hogy kik lopják a delejt.

Nem érné meg?

venszivar 2011.02.14. 23:05:00

@nagyfeszültség: Nő a feszültség.De ezek le shöntölik.:DDD

indapass90210 2011.02.14. 23:07:26

@nagyfeszültség: szerintem ebből a csóró melósnak nem lesz x5-öse. Ahhoz nagyobb kutyának kell lenni, és gondolom a lóvé jó része az e.on-nál is a beszerzéseken, meg mindenféle tanácsadáson/szolgáltatásokon keresztül cserél gazdát.

Kalac 2011.02.15. 08:45:53

Nem lesz villanyautó egyelőre,esélytelen.
Javaslom ezt az írást átfutni:
alibiman.blog.hu/2010/12/13/elektromos_auto_a_zold_jovo

E.ON Hungária 2011.02.15. 09:45:47

@akos1:
De igen, teszünk ellene, pont azért, mert a mi zsebünkre megy: 220 ellenőrünk dolgozik folyamatosan és fokozatosan térünk át a jobb (és így drágább) mérőórák használatára. Ha egy adott területen X igényre és szerződött ügyfélre van tervezve a hálózat, de X+20% a fogyasztás, azt a jelenlegi rendszerünk is érzékeli, és bizony ki is megyünk ellenőrizni.

@nagyfeszültség:
Az igaz, hogy a nagyobb áramlopások mögött profi szerelők állnak, de szerencsére elég ritkán fordul elő, hogy a kollégáink is ilyen ügybe keverednek. Ezekben az esetekben, ha van jogalapunk, természetesen feljelentést is teszünk, de nem mindig egyszerű és egyértelmű a bizonyítás (ez a magyar jogrend hibája).
Azért nem ülünk tétlenül és várjuk a bejelentéseket: 220 ellenőrünk és számos külső segítő dolgozik azon, hogy lekapcsoljuk a nagybani áramtolvajokat. Ha egy profi lebukik, tucatnyi áramtolvajhoz jutunk el a segítségével: tavaly több balatoni wellness szálloda, több fűtött utas és medencés magánház, és rengeteg pékség, étterem stb. akadt így horogra. Tudjuk, hogy az esetek számát tekintve a mélyszegénységben élők között van a legtöbb áramtolvaj, de a lopott áram mennyisége tekintetében sokkal jelentősebb az ipari szektor ...
Egyébként a honlapunkon több elérhetőségen is lehet jelezni az áramlopást és kollégáink/szerződött partnereink érintettségét. Szerintem ez célravezetőbb, mint általánosítani, hiszen az általánosítás csak a kb. 2000 szerelőnkre nézve sértő, de az ügyet nem mozdítja előre.

@Dövan:
Igen, a beszerzett áram mennyiségéből kivonjuk az értékesített mennyiséget és a műszaki veszteséget, így tudunk következtetni a lopott energia nagyságrendjére. Ehhez az összeghez és az esetszámhoz méreteztük az ellenőrcsapat létszámát és felszereltségét, és vannak külsős munkatársaink is, akik segítenek a hálózatok felderítésében.

nagyfeszültség 2011.02.15. 10:19:03

@E.ON Hungária:

Szerintem itt senki nem általánosított és én magam
is biztos vagyok benne: az Önök kollégáinak 99
százaléka tisztességes, szorgalmas, becsületes
ember. De egy ilyen jellegű cégnél, mint az EON,
elég 5-6 ember, aki kompetens és műszakilag + belső információkkal segíti az áramtolvajokat.
A villanyautózáshoz pedig az a köze mindennek, amit Vancat a posztban ír: "aggasztó lesz úgy belépni a hamarosan elérkező villanyautózás korába, hogy már most, a villanybiciklikbe is gyakran kerül lopott energia."
Ráadásul ez nem csak a villanyautókra, de a plug-in (konnektorról tölthető) hibridekre is vonatkozik.
Ilyen lesz az idén érkező Ford C-Max plug-in hibrid
például.
Egyébként pedig: sikert kvánok az áramtolvajok elleni küzdelemhez. Legyen a tolvaj akár egy borsodi cigány,
akár a Széchenyi tervből épült wellnes hotel
tulajdonos avagy esetleg Gyurcsány
kádkő gyára.

mutant · http://universal.blog.hu 2011.02.15. 11:18:59

@midnight coder: Értem én és azért is írtam, hogy remélem, változik majd a helyzet:-/

Kalac 2011.02.15. 13:24:36

@nagyfeszültség:
vagy akár bármelyik Orbán-bánya :)

akos1 2011.02.15. 15:03:40

@E.ON Hungária:
"Ha egy adott területen X igényre és szerződött ügyfélre van tervezve a hálózat, de X+20% a fogyasztás, azt a jelenlegi rendszerünk is érzékeli, és bizony ki is megyünk ellenőrizni.
"
Nem mentek, több olyan embert ismerek akik évtizedek óta lop így. Mert fogalgalmatok sincs róla, mert nem is érdekel titeket, mert nincs meg hozzá a technikai hátteretek. És én nem fogom felnyomni őket a honlapotokon, mert erre épteni, a védelmeket, hogy amagyarok egymás rossz akarói, úgylátszik mégiskevés. Ha titeket nem érdekel, a saját pénzeteke, mit vártok el mástól.
És hogy, hogy épül a loptt áram az áram árába? Hát csak úgy, hogy annyi az áram ára, hogy aki fizet rendesen, abba a lopotté is be van kalkulálva. Egyébként, hogy lehetnétek egyálltalán nyereségesek. Pláne ennyire nagy mértékben nyereségesek.


süti beállítások módosítása