Nem tudom, kinek az ötlete és érdeme, hogy a világ egyik legnagyobb vállalata, a Bosch az idei év második felétől elektromos kerékpármotorokat gyárt Miskolcon, de én a helyében bizonyosan nagyobb hírverést csaptam volna ennek az igazán nagyszerű hírnek. A cég augusztustól Miskolcon a hajtóegység, az elektronika, az akkumulátor, a kormányra szerelt HMI (Human Machine Interface) együttes gyártását kezdi meg a világ 13 komoly elektromos kerékpárokkal foglalkozó bicikligyára számára, vagyis ettől az időpontól Magyarország lesz az elektromos kerékpárgyártás egyik nagy és fontos fellegvára. Aki pedig komoly, jó minőségű e-bringát vásárol majd, nagy eséllyel a "mi kerékpár-villanymotorunk" kényelmét élvezheti.
A Bosch villanybringaerőforrás-gyártó kapacitásának nagyságrendjét egyébként jól érzékelteti, hogy jelenleg évente 80 millió darabot állítanak elő belőlük. Az elektromos biciklikben rejlő környezetvédelmi és piaci lehetőségeket egyébként még mindig sokan lebecsülik, vagy fel sem ismerik. Pedig Európa öregedő, de viszonylag fizetőképes piacán garantáltan egyre nagyobb keletje lesz azoknak a minőségi kerékpároknak, amelyek gondtalanul használhatóak pedálos bringaként, viszont emelkedőkön vagy hosszabb távon hatékony segítséget nyújt a haladáshoz egy finom kis villanymotor.
A turizmusban, a nagyvárosi városi közlekedésben, de falvakban, kisvárosokban is egyik jó alternatívája lehet a rövidebb távú utaknak az autókkal szemben, különösen tavasztól őszig. Reméljük előbb-utóbb lesznek majd elektromoskerékpár-közbeszerzések is, ami talán azt jelentené, hogy bizonyos közfeladatok egy részét el lehetne villanyhajtással kiegészített biciklikkel végezni, így racionalizálva az autóhasználatot.
Ráadásul az sem mellékes, hogy a kis elektromos motorok gyártása hosszabb távra is biztossá teheti annak az 1500 embernek a munkahelyét, akik jelenleg elsősorban autóalkatrészek gyártásával foglalkoznak a miskolci üzemben. Ja, és ha szabad egy kicsit még szubjektívebbnek lennek: nem is akármilyen emberekről van szól... Közülük több mint ötvenen - önkéntes munka keretében - szó szerint a saját kezükkel építették fel és tartják karban rendszeresen a miskolci állatmenhelyet, ahol 500 kutya és macska elhelyezését biztosítják. Szóval ez az egész, így együtt, ritka jó történetnek tűnik.
Ettől függetlenül persze nem akarnám én a Bosch szekerét tolni: akad még nekik is bőven tennivalójuk a környezetvédelemben. Illendő lenne például lassan megoldaniuk, hogy kamionok helyett vasúton szállítsák a Magyarországon gyártott termékeiket - ahogy azt a világ boldogabb részein teszik. De az augusztusi elektromos gyártósoravatón azért, reméljük, ott lesz egy magasabb rangú köztisztviselő is, és szól majd egy-két biztató szót azoknak, akik esetleg a Bosch-hoz hasonlóan befektetnének a jövő zöld közlekedésébe - itt, Magyarországon.