Telepítsünk parkgreent mindenhova!

2011.08.03. 06:51 - vancat

Nem tudom, valójában szeretnék-e a jövő zöld nagyvárosában élni. Nem biztos, hogy örülnék például azoknak az "árnyat adó fáknak", amelyeknek napelemes levelei gyűjtik a villamosenergiát az elektromos autók működéséhez. Azt viszont türelmetlenül várom, mikor jelenik meg végre valamelyik - sajnos egyelőre a legkevésbé sem öko - magyar nagyvárosban az első parkgreen rendszer. Ezzel a szép angol kifejezéssel - ami helyett, remélem, előbb-utóbb találunk egy még sokkal szebb és kifejezőbb magyar szót - azokat az ötletes, első látásra esőbeállónak tűnő féltetőket illetik, amelyek egész komoly mennyiségű áram megtermelésére képesek; és amelyek lehetővé tennék, hogy ne a Paksi Atomerőműből, hanem az éltető nap sugarából töltsük meg leendő villanyautóinkat, robogóinkat és pedeleceinket.

Lesz-e például olyan autós cég, amelyik beruház egy komolyabb, látványos parkgreen rendszerbe: ebből gyorsan és világosan leszűrhető lenne, ki az, aki nemcsak villanyautókat akar a vásárlókra sózni, hanem tényleg tenni akar valamicskét a fenntartható(bb) mobilitásért. Nem tudom, ma Magyarországon gyárt-e valaki parkgreen rendszereket. Az viszont bizonyos, hogy a legegyszerűbb, villanybringák töltésére alkalmas kis napelemtetőktől a komoly, vagy akár monumentális városi naperőművekig számos méretben, kapacitásban el lehet készíteni ezeket a még árnyékot is adó, sőt: az esőtől is megvédő rendszereket.

Szóval, nyugodtan tekintse ezt bárki felhívásnak arra, hogy tervezzen, gyártson, finanszírozzon kisebb-nagyobb parkgreen rendszereket. Reklámozza magát vele, vagy jótékonykodjon, szerezzen állami vagy önkormányzat megrendelést rá - vagy esetleg árulja pénzért a megtermelt áramot. Édesmindegy. A fontos az lenne, hogy terjedjen. Elsősorban ugyanis ezeknek (és nem az elektromos autóknak) a növekvő száma adhatna okot a környezetért aggódóknak egy kis bizakodásra.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr993121966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar ember teli szájjal 2011.08.03. 09:30:18

Pár száz milliót el lehetne költeni tanulmányokra.

Kozi73 2011.08.03. 09:39:52

kézenfekvő:
E-tető

2011.08.03. 10:15:57

jól nézne ki, de a villanyautósnak legyen egy 40 méteres hosszabbítója, mert a tető alatt tuti nem fog tudni megállni, mert lesz olyan, akinek gáz ha megázik a kocsija -> "jé fedett parkoló, csak villanyautóknak.... van villany a kocsimban, ideállok"

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2011.08.03. 10:21:17

annyi tető van egy városban. és olyan kevés napelem meg kollektor.

budai zöld 2011.08.03. 10:22:08

Lehet, hogy simán jobb a környezeti mérlege annak, ha igazi fát ültetünk, és az alá parkolunk egy nemvillanyos autóval (amit mondjuk nem cserélünk le kétévenként "zöldebbre").

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.08.03. 10:25:00

tessék visszaülni a KLÍMÁTLAN, de négy litert fogyasztó 10-15 éves autókba, és mindjárt megoldódik a probléma.
mert azt ugye nem gondoljuk, hogy a használatra alkalmas hibrid rendszerek (magas gyártási szennyezés + ötliteres fogyasztás) környezetbarátabb megoldások, mint az alapból négy litert fogyasztó autók?

persze hibrid/elektromos járművet venni sokkal trendibb, ez nem vitás.

Loyal - www.loyalmunkaruha.hu · http://www.loyalmunkaruha.hu 2011.08.03. 10:52:36

drága barátom, elmondod nekem, hogy melyik 10-15 éves autó eszik 4 litert? Kicsit el vagy tévedve. 10-15 éve még nem volt ilyen kevés benzin és nem volt ilyen drága sem, ezért pont beleszartak a gyárak, hogy mennyit fogyaszt a motor. Egy mai 2000-es benzines kevesebbet nyal be (jóval, klímával együtt), mint egy általad említett 10-15 éves.

konrada 2011.08.03. 11:11:47

@Loyal - www.loyalmunkaruha.hu:

Hát tán 10-15 évesek már nem, de régebbiek a maguk 600-800 kg-os súlyaikkal, 40-60 LE-ős motorjaikkal katalizátor és egyéb környezetvédelmi okosítás nélkül bizony tudták.

...csak persze azok azzal jártak, hogy sokkal többen haltak bele balesetekbe, illetve azon teljesítményekkel manapság letipornák azokat, ha tömegesen lennének az utakon, hiszen mezei teherautók is rugalmasabbak mint azon szerkezetek.

robian 2011.08.03. 11:16:43

véd az eső ellen de szaridőben másra úgyse jó....

Mandika69 2011.08.03. 11:26:52

Mi egy tervezett projekt során megvalósíthatónak látunk egy saját rendszert, de csak saját célra termelt villamos energiával. Mivel parkoló kialakítására úgyis szükség lesz így kézenfekvő volt, hogy egy része így épüljön meg. remélem elkezdődik még az idén a projektünk. (Nem Budapesten!)

citrix 2011.08.03. 11:53:31

Ha megvalósulna a nagy zöld álom,napelemről töltött villanyautók járnák az utakat,elveszne a legnagyobb állami bevétel ami az üzemanyagokból van.Csupán évi néhány ezer milliárd forint hiányozna a büdzséből,azt beszednék máshonnan.De honnan?A kormány nagy ívben tesz a környezetre,egyáltalán nem élvez semmi kedvezményt az elektromos hajtás.Kell az a literenkénti bő 200Ft adó.Áramot bárhol lehet vételezni,ráadásul a napenergia "ingyen" van.Megadóztatnák ezután azt is?A fidesztől (egyéni képviselői indítvány) simán kitelik.

Son of UDT 2011.08.03. 14:19:34

Rendes naperőművekbe kell a pénz lapátolni, nem ilyen marhaságokra. Ez ilyen formában csak nyersanyagpazarlás.

KeMa 2011.08.03. 14:38:41

@Loyal - www.loyalmunkaruha.hu: Az én autóm 4,3 litert eszik 100 km-en, és 22 éves ;). Masik autóm 24 éves, és 5 literrel beéri 100 km-en ;)

whoamiohmy 2011.08.03. 19:33:09

@KeMa: Jaja, nekem konkrétan egy dízeles, 1,6-os 1989-es Ford Orion Ghia-m volt 2008-ig (sajnos már el kellett adjam, külföldre költözés miatt), az konkrétan autópályán 4 liter ALATT evett dízelből. Ma megnézem azt az 1,6-os dízelt, amelyik megcsinálja a 4 liter alatti fogyasztást 130-as menettempónál.

Benzines autóm eddig csak négyütemű Trabant volt, meglepetésemre 5-5,5 között evett az is, 6-nál soha nem kajált többet. Mondjuk azzal nem mentem fel soha az autópályára :)

whoamiohmy 2011.08.03. 19:37:18

Egyébként még annyit, hogy rendszeres olvasója vagyok a blognak, és Vancat, le előtted a kalappal. Annyi anyázást, köpködést, sötétződezést, amennyit te ezen a blogon kénytelen vagy benyelni, én még sehol sem láttam, ennek ellenére örömmel látom, hogy folytatod, amit elkezdtél. Volt szerencsém végigolvasni a Paks-sal kapcsolatos kommenteket, hát, tragikomikus volt. Most félretéve, hogy az atom kontra zöldenergia vitában kinek miben van igaza, nem hiszem el, hogy intelligens ember képes olyan bunkó, megalázó módon fogalmazni, ahogy bizonyos kommentelők teszik ezt ezen a blogon időnként. Nálam innentől kezdve a köpködők véleménye nem sokat nyom a latban. Ha valaki képes normálisan felépített érvek mentén intelligensen érvelni, annak figyelembe veszem a véleményét, aki erre nem képes, az nem érdemli meg, hogy figyeljünk rá. Hiába na, le style c'est l'homme.

Rocko- 2011.08.03. 21:02:45

@Loyal - www.loyalmunkaruha.hu: audi 80 1.6 TD, vw polo 1.4D, citroen saxo 1.5.
4-5 litert esznek.

gatto nero 2011.08.03. 23:52:23

@kovacsjancsYYYZZZ:

Tök egyetértek veled.
Én is már többször szóvá tettem, hogy elég sokan olyan
ordenáré stílusban gyalázzák a szerzőt, ami már akkor is szimpátiát vált ki iránta, ha az ember valamiben nem
is teljesen ért egyet vele.

Pink Floyd 2011.08.05. 22:26:32

Két problémám van a cikkel:

1
A napelemek akkor tudják leadni teljesítményüket, amikor süt a nap. Márpedig ha megnézzük mikor mekkora a forgalom, azt látjuk, hogy este kicsi, nappal nagy. tehát amikor süt a nap, akkor csak kevesen tudják órákon át tölteni az autójukat. Így a piaca is szűk lesz. (Vagy tárolhatjuk is az áramot akkumulátorokkal jó drágán, környezetszennyezőn.)

2
idézem a szerzőt:
"az éltető nap sugarából töltsük meg leendő villanyautóinkat, robogóinkat és pedeleceinket."
Ez nagyon szép, lírai képet sajnos beárnyékolják a fotovoltaikus panelekhez felhasznált anyagok:

-kadmium
-tellúr
-gallium
-germánium
-indium (ez tudomásom szerint nem kimondottan mérgező, de baromi ritka, gyorsan fogy, és újrahasznosítása eddig reménytelen)
-szelén (kis mennyiségben persze egészséges)
-stb.

Egy db panel persze nem tartalmaz sok veszélyes anyagot, de a teljesítménye is túl kicsi, így sok kell belőle.

Jelenleg a németek napelemei (jó néhány veszélyesebb elektronikai hulladékkal együtt) afrikai és indiai szeméttelepre kerülnek. Persze miután lefizetik a helyi főmuftikat. Szóval más dolog környezetvédőnek és "egészvédőnek" lenni, és más környezetvédőként tetszelegni.

Ha valaki anyagilag szeretné támogatni a környezetvédelmet, és a napenergiát, akkor inkább a napelemekhez szükséges félvezetők KUTATÁSÁT támogassa, és ne a jelenlegi rossz, piacképtelen megoldásokat.


süti beállítások módosítása