Válasz az olajválságokra

2011.08.07. 08:12 - vancat

A történet 1972-ban, a titokzatos Bobcat Projekttel kezdődött, és az olajválságra választ kereső kisautó szériaérett változatát végül - a Fordra alliteráló név és az éppen kialakó spanyolországi kapcsolat miatt, Henry Ford személyes döntése nyomán - Fiestára keresztelték.

A gyártás megkezdése óta 35 év telt el, ezidő alatt 15 millió példány talált gazdára belőle. Ma már - szerencsére - nehéz elképzelni, de akkoriban még Európában is forradalmi gondolatnak számított, hogy nemcsak a többezer köbcentis, túlméretezett limuzinok, hanem egy kisautó is képes utazási komfortot, biztonságot és kényelmet nyújtani.

A Ford Fiesta ezt gyorsan bebizonyította, és ma már a hatodik generációnál tart ez a tényleg nagyszerű kisautó, amely, úgy tűnik, három és fél évtized után ismét képes lesz egy fontos választ megfogalmazni: a második - és az elsővel ellentétben nem közgazdasági, hanem ökológiai természetű - olajválságra.

Mert bár a Fiesta 35 évvel ezelőtt eleve világautónak készült, valójában a most futó modell lett az első, amely valóban a földgolyó szinte minden nagyobb piacán elérhető; például az amerikain is, ahol máris képes volt véghezvinni azt a történelmi tettet, hogy kiharcolta a kisautók létjogosultságát. Talán megkockáztathatjuk: a Ford Fiesta vitte győzelemre azt a küzdelmet, amelynek végére lesajnált cikiből lassan trendivé válhat kisebb, takarékosabb autókkal közlekedni - az USÁ-ban is. Abban az országban, amely Kína és India mellett a leginkább felelős a világ károsanyag-kibocsátásáért, és mindmáig elsőszámú szimbóluma az eszetlen, ostoba pazarlásnak.

Ismerve a - tisztelet a kivételnek - felelőtlen, megalomán amerikai mentalitást, mindez óriási környezetvédelmi fegyvertény, amely persze utat nyit a sikerhez más gyártók hasonlóan takarékos kisautóinak a 4-7 ezer köbcentis pickupok hazájában.

Viszont, mivel születésnapot ünnepelni és nem segget nyalni akarok, térjünk rá a dolgok árnyoldalára is. A Ford Fiesta 35 éves története tökéletesen illusztrálja az autóipar - korántsem csak a Fordra jellemző - totális műszaki-innovációs impotenciáját. Hiszen, ha megnézzük a Fiesta első generációinak - gyakran még ma is tökéletesen működő - 1,6-os, 1,8-as szívódízel motorjait, amelyek minden különösebb környezettudatos vezetési technikák nélkül is képesek négy liter körüli száz kilométeres fogyasztással elközlekedni, kénytelenek vagyunk egy kicsit elgondolkodni: harminc év elteltével ennél egy fél literrel jobb (3,5 liter körüli) eredményért a mostani Fiesta Econetic - amely egyébként a mai mezőnyben kifejezetten jó kisautónak számít - takarékossági és környezetvédelmi díjak sokaságát kapta.

Tudom: azóta jelentősen csökkentették a károsanyag-kibocsátást, a koromszennyezést és mindezt egy sokkal nehezebb, biztonságosabb és megszámlálhatatlan extrával ellátott autó produkálja... De akkor is! A végeredmény szempontjából mindez eléggé elgondolkodtató helyben topogás.

Ettől függetlenül a Fiesta történelmi-környezetvédelmi érdemei elvitathatatlanok. Mindenképpen a természet egyre kétségbeejtőbb pusztításáért felelős autóipar jobbik és némi reményre okot adó feléhez tartozik. Boldog születésnapot!

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr63131046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vjalle76 2011.08.07. 10:07:30

Nagy ugy... A hasonlo koru Citroen AX 3l alatt is elmegy.

Liquid_Night 2011.08.07. 11:37:04

A (dízel) motorizáció nagyon is fejlődött az elmúlt 35 évben, csak ez nem a fogyasztásban mutatkozik meg.

Akkoriban ezek mentek 3-4 literrel 100on 90es utazónál, kb. 800 kiló önsúllyal, de ez országúti adat, városban ezek is többet fogyasztottak. A mai szuperdízelek egy másfél tonnás, sokkal nagyobb karosszériával ugyanilyen körülmények között szintén nem fogyasztanak többet 5 liternél, a különbség az, hogy a régiek érdemi végsebessége kb 120 volt, a maiak pedig onnét felfelé mutatják meg az erejüket igazán, 180-200ig vagy tovább. Mondhatjuk, hogy kb annyi idő alatt gyorsulnak 100ról 180ra mint az említett kicsik 0ról 100ra, egy kétszer olyan nehéz kasznival.

Ez nem nem csak a teljesítményről szól, a poén itt az, hogy képes spórolós vezetésnél keveset fogyasztani, de sportos vezetésnél képes gyorsan menni is, és ilyet nem nagyon tudtak 30 éve, benzinesben sem. Ma már igen.

Persze ha a 4 literes átlagot nézem, akkor ebből a szempontból tényleg nevetséges, de a technikai igazsága a dolognak az, hogy ennél kisebb fogyasztást csak úgy lehetne elérni, ha az égés hatásfokát javítom, de ez már fizika, és adott dolog. Ennek a közel maximumát pedig már akkor elérték, lásd: ezek a 30 éves kis dízelek is már alig adtak le elég veszteséghőt az utastér fűtéséhez...

Bambano 2011.08.07. 12:49:54

Hát igen, nyilván egyhelyben toporgás az, hogy ahhoz a fiestához képest, ami 35 éve 4 litert fogyasztott és minden kis koccanásra porrá tört, most egy majdnem kétszer akkora tömegű autó fogyaszt 4-4.5 litert és egy komoly balesetet karcolás nélkül túl lehet élni benne.

Meg ez is az autógyárak hibája, nem a hülye vevőké, akik ncap teszt alapján vesznek autót... ahha.

Ha én a posztoló szomszédja lennék, elköltöznék, nehogy rámragadjon a hülyeség.

Kovacsla 2011.08.07. 13:01:01

"a különbség az, hogy a régiek érdemi végsebessége kb 120 volt, a maiak pedig onnét felfelé mutatják meg az erejüket igazán, 180-200ig vagy tovább."
És mihez kezdesz a 180 km//h körüli jó erőnléttel? :) Vagy más szemszögből: az autó a mindennapos használat mekkora részében halad tartósan 120 km/h felett?

Bambano 2011.08.07. 13:03:02

@Macibb: az enyém majdnem mindig 120 felett megy:) 140-re cserélve a határt igazad lesz.

flamer 2011.08.07. 13:25:10

Én kurvára nem értem ezt a blogot.
A t. szerzőnek teljesen nyilvánvalóan fingja sincs arról, amiről ír, ezt minden bejegyzésnél a képébe is kapja, ennek ellenére tovább ontja a hülyeségeket.
Mondjuk utánanézhetne, hogy az európai autópiacon soha nem volt jellemző az amerikai megalománia, vagy hogy mire a Fiesta megjelent az USA-ban, addigra ott már a japánok hülyére keresték magukat a kisköbcentis autóikkal.
A többi hülyeséget meghagyom a többieknek.

Liquid_Night 2011.08.07. 14:58:05

@Macibb: Az erős motor forgalomban biztonságot jelent. Előzés, autóút/pálya felhajtók, elindulás, stb. Ettől függetlenül persze nonszensz, hogy a fogyasztó 200+ lóerőt akar a családi autóba, meg ökológiailag fenntarthatatlan, hogy egy ember utazzon két tonna anyagban.

Egyedülálló vagyok, kicsi, könnyű, játékos benzinest vezetek, mondhatni környezetbarát opció, bár nem az volt a lényeg. Mindenesetre egy bizonyos teljesítmény alatt nem vennék autót.

Ettől függetlenül (bizonyos fenntartásokkal, lásd fent) nem az autó, hanem az energiaipart tartom pazarlónak. Szénből és gázból állítunk elő áramot, holott mindkettő lehet(ne) a motorizáció (olcsó) üzemanyaga. A gázüzem triviális dolog, és már a II. vh. óta tudunk a szénből szintetikus benzint csinálni. Áramra ott van az atomenergia...de köszönhetően a zöldeknek, csak szépen égetjük a fosszilis energiahordozókat, bele a légkörbe...

2011.08.09. 19:45:48

A fogyasztáscsökkentés kilók melletti másik nagy ellensége a károsanyag-kibocsátás, és mivel a zöld barátaink ráerőltették a politikusokra ezeket az előírásokat, a fejlesztések miatti jobb égést, meg sokmindent erre használták fel, nem a kisebb fogyasztásra. meg kell nézni a mostani nitrogénoxid, korom, satöbbi értékeket, és össze kell vetni a 35 évvel ezelőttiekkel (az más kérdés, hogy az apró korom, meg ilyesmi, de az nem szerepel a szabályokban), és kiderül, miért nem 1 litert fogyasztanak az autók.


süti beállítások módosítása