Ökobb a nagy Civic az Upnál?

2011.09.21. 10:19 - vancat

Úgy tűnik, ma már csak akkor lehet egy autó bemutatása körül elég nagy zajt kelteni, ha elnevezik ökoautónak, vagy megmutatják, milyen lesz - majd egyszer - az alapjaira épülő villanyverzió. Elég nagy baj ez, mert újabb tág teret enged a manipulációnak, vagy mondjuk úgy: a pofátlan hazudozásnak, és megint a korrekt ajánlatok szenvednek hátrányt a harsány hazugságokal szemben. A most zárult Frankfurti Autószalon egyik sztárja például a Volkswagen Up-vol, amely "a Volkswagen Csoport új ökoautója", "amelyből hamarosan lesz elektromos változat", amely "forradalmasítja a környezetbarát autózást".

Bevallom, én magam is izgalommal vártam a Lupo utódjának érkezését, hiszen bíztam benne: tényleg egy újabb elérhető árú öko-minivel gyarapodik a környezetbarát miniautók sajnos még mindig szűk mezőnye. Aztán nagy csinnadrattával bemutatkoztak az Up standján, a szériaváltozat mellé téve a soha meg nem valósuló koncepcióváltozatok, és pörgött a nagy-nagy, színes, szagos, hangos, konkrétumok nélküli felhajtás. Gyorsan kiderült, nem véletlen mindez.

Az Up elődje, az 1998-ban bemutatkozott Lupo széndioxid-kibocsátása 78g/km volt. A most bemutatott Upé 100g/km felett van. Magyarán: környezetvédelmi szempontból sikerült jól visszafejlődni, miközben a Lupóénál százszor nagyobb zöld reklámot tudtak kreálni az ökonak végképp nem nevezhető kisautó körül.

Csak összehasonlításul: ugyanezen az autószalonon csendben, szerényen bemutatkozott az új Honda Civic is. Ezt az autót nem nevezték ökonak, sem forradalminak, se zöldnek. Egyszerűen egy az Upnál két és fél, ha nem három kategóriával nagyobb, ötszemélyes, kényelmes, tágas, sportos kompakt jármű. Tudják, mennyi a széndioxid-kibocsátása? Az 1,4-es benzines alapmotorral 128 g/km - ez tehát a Civic legolcsóbb változatáé - az izmos 2,2-es dízelé pedig 110 g/km. Vagyis mindössze 7 g/km-el több az Upénál. Szóval ma már korántsem biztos, hogy az az öko(bb) autó, amelyikről ezt állítják. Fokozottan érvényes az, hogy egy környezettudatos vásárlónak a reklámok, szlogenek helyett érdemes a számokra, a tényekre figyelni. Különben menthetetlenül átverik.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr543242839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyfeszültség 2011.09.21. 11:14:56

A Civicnél is nagyobb Honda Insightnak pedig konkrétan 4 grammal kisebb a kilométerenkénti széndioxid
kibocsájtása az Up-énál.
Nem véletlenül tüntet a Geenpeace rendszeresen
a VW ellen.
De ott a Focus vagy a Fiesta Econetic, amelyeknek még kisebb.
Szóval szégyen.
Követeljük vissza a bamba,
de legalább tényleg öko Lupo-t!

gatto nero 2011.09.21. 12:07:08

Nem véletlen, hogy a Volkswagen fizette le a Levegő Munkacsoportot is....

the cat 2011.09.21. 17:05:08

@gatto nero:

A Volkswagen csoport lassan eléri azt a méretet,
amikor egyfajta ipari maffiaként mindent és mindenkit megpróbál - gyakran sikerrel - maga alá gyűrni.
Azt, hogy egy eleve korrupcióra hajlamos
civil szervezetet sikerült egy kis pénzzel az
érdekeltségébe vonnia, nem nagy kunszt.

szmoker (Homo Trollicus) 2011.09.21. 17:32:43

@gatto nero: A Lihegő Majomcsordát már mindenki lefizette... aki meg nem, azt megzsarolják hogy fizessen.

Chili Pepper 2011.09.21. 17:44:29

Egyrészt. Az, hogy a katalógusban mennyi a g/km, nem feltétlenül függ össze azzal, hogy a tényleges használatban mennyit fog az autó fogyasztani, és ezáltal kibocsátani. A nagyobb méretű és súlyú autóknál ez a szórás általában nagyobb. Autótípustól függetlenül. A kollégám Insight-ja 6-7 l-t fogyaszt (105 g/km a katalógus szerint). Az én normál benzinesem (öko maszlag nélküli marketinggel) 229g/100km-t katalógus szerint, viszont a tényleges fogyasztási átlagja vegyes üzemben 9 l. Értem, hogy több, és kevésbé környezetbarátabb, viszont nem 2,2 a szorzó, hanem csak 1,3 a két érték között.
Másrészt. A VW csoport turbós benzinesei (ha a megfelelő autóba építik, tehát nem Sharan és 1,4-es), akkor rész és teljes terhelésen is a jelenleg kapható benzinesek között korrektül fogyasztanak, relatíve kicsi szorzóval a katalógus-mese és a tényleges fogyasztás között. A dízeleik is jók fogyasztásban, tartós autópályázásnál versenyben vannak bármelyik hibriddel. Városban persze nem, és ha azt vesszük, hogy a benzines kevésbé kátékony anyagot puffog, mint a dízel, akkor üzemelés közben jobbak a hibridek, a kérdés az, hogy tíz év múlva hol fekszik a sok százezer darab hulladék akkumulátor.
Nem vagyok VW fan, japán autóval járok, de a tényekkel is érdemes foglalkozni néha.

Chili Pepper 2011.09.21. 17:45:44

@the cat:
Ezek szerint a Toyota - a méretből és az országból levont következtetés alapán - az ipar yakuzája. :-)

Pityubácsi 2011.09.21. 17:51:42

faszom, hogy mindenki a CO2-n rugózik.

érdemes volna egy termék (autó) teljes életciklusa alatt termelt összes szart figyelembe venni.
lehet kiderülne, hogy a 38 éves bogárhátúm nem termelt annyi getvát, mint egy ilyen szuperhibrid előállítással, összeszereléssel, fogyasztással.

gatto nero 2011.09.21. 18:31:35

@Pityubácsi:

Ha 38 éve használsz egy autót, az már önmagában egy rendkívül környezetbarát tett, szóval nem tud annyival kevesebbet szennyezni egy modern, eldobható autó, mint az, amit nem kell 10 év után kidobni.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.09.21. 20:08:18

Én is a Hondát választanám, de a 2.2-es dízel 6.5-7 MFt körül lesz, az UP pedig a Polo ára alatt (4MFt?).

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.09.21. 20:27:27

@Valós Kilométer: Az up francia alapár 9850 euró. Itthon ha minden igaz lesz egy bevezető verziója éppen három millió alatt.

gatto nero 2011.09.21. 21:02:20

@chipanddale74:

Hát...nem valami jó ár. 3 millióért Fiestát, Puntot - Pandát bőven - és sok más jó autót is lehet kapni.

MaCS_70 2011.09.21. 22:23:37

@Chili Pepper:

Halihó!

Azt azért ne feledd, hogy a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás egymással ellentétes követelményeket támasztanak. Magyarán: ha egy motort fogyasztásra optimalizálsz, magasabb lesz a CO2, és a jelenlegi Eurox motorok azért mennek rosszabbul és fogyasztanak többet, mint az elődeik, mert leszorították a károsanyag-kibocsátásukat. (teljesítmény-takarékosság-tiszta üzem: három különböző lamda-érték)

A dízelek NO kibocsátása pl. azért magas, mert a túl jó hatásfok miatti magas hőmérsékleten kvázi elég a levegő.

Üdv: MaCS

Pityubácsi 2011.09.22. 18:12:57

@gatto nero: pont erre óhajtottam célozni.
ha nem a 3-5 évenkénti cserét erőltetnék, akkor talán az össz szennyezés kevesebb lenne.


süti beállítások módosítása