A lovakról

2012.02.07. 06:25 - vancat

Szinte minden tekintetben reneszánszát éli a lovaskultúra Magyarországon. Több kitűnő lovasmagazin és internetes portál működik, a lovas turizmus fejlődik, a lovakat egyre gyakrabban vonják be sérült gyerekek terápiájába, és számos más szimpatikus megnyilvánulása - és bizonyítéka - van annak, hogy mi magyarok azért nem felejtettük el, honnan és mivel jöttünk.

Természetesen óhatatlanul megjelentek a lovasbusiness visszataszítóbb jelenségei is, mint a senkiházi celebeket futtató Nemzeti Vágta, és jóhéhány, még a szükségesnél is sokkal sznobabb lovaspólós és díjugrató nyálverő rendezvény, de mindez nem tudja elrontani a lovak és emberek újra egyre közelebbi és bizalmasabb viszonyát Magyarországon.

Van viszont néhány terület, ahol mintha megfeledkeztünk volna arról, hogy ismét nyugodtan lehetne a ló a leghűségesebb - ráadásul egy autónál sokkal megbízhatóbb és hasznosabb - társunk. Néhány évvel ezelőtt még kuriózumszámba ment, amikor Nagyvázsony akkori polgármestere lovaskocsin vitta az ételt a falu nyugdíjasainak. Amikor Komárom-Esztergom megyében újraindult egy lovas postakocsijárat és az, hogy ilyenkor nagy tél idején előkerülnek a még megmaradt régi nagy szánok és nem (csak) nosztalgiából, hobbiból, de józan döntés alapján is egyre többen határoznak úgy: valamilyen lovas fogatra cserélik az autót.

Szintén jó példa, hogy több helyen rendőrök, polgárőrök, mezőőrök, erdészek cserélték a drága, büdös, zajos terepjárókat lovakra. Az egyik legutóbbi és legszimpatikusabb ilyen kezdeményezés a Nyírerdő Zrt-é, ahol a Natura 2000-es oltalom alá eső területeken nem terepjárók, hanem lovak dolgoznak együtt az erdészekkel.

Mondanunk sem kell: nemcsak olcsóbb, csendesebb, hatékonyabb, de az erdőgazdasági munka során a talaj felső rétegét is kímélő módon lehet így ellátni az erdészeti feladatokat. Előbb-utóbb talán az ökogazdálkodást folytató mezőgazdasági kisvállalkozások is ráébrednek: nem lehet igazán öko terméket előállítani úgy, hogy minden talajművelési és növénytermesztési feladatot gépek kipufogógázainak felhőjében végeznek.

Ugyanígy az egyébként rendkívül áldozatos munkát végző tanyagondnoki szolgálatot ellátók is áttérhetnének erre a nagyon ősi, rendkívül szimpatikus és abszolút kézenfekvő logisztikai megoldásra. A lovak, akik az egyik legcsodálatosabb és legősibb társaink és munkatársaink, a XXI. században is mellettünk állnak tehát. Ha átgondolnánk, mi mindent lehetve még velük - és autók nélkül - elvégezni... hová (mindenhová) lehetne velük eljutni, akkor lassan egy régi világ nagyszerűsége tárulna fel újra előttünk. A civilizáció és a technikai fejlődés mindenesetre kezd eljutni abba a zsákutcába, ahonnan célszerűbb - és egyébként nemesebb is - lenne autók helyett lovakkal kikecmeregni.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr264074228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fogash 2012.02.07. 09:18:35

lovas emberként mondom: van létjogosultsága a lónak, de a látókörömben lévő vadász-erdész emberek nagy része fel sem tudna ülni a lóra, nemhogy azzal munkát végezne. Igen, volt egy időszak, amikor a lovas erdész működött. Igen, lóval mindehol elmegyek, ahol a quados, endurós elmegy. Sőt, olyan helyeken is, ahol ő nem. Viszont egy erdei úton, vagy réten/mezőn már gyorsabb nálam, esélyem se nagyon van utolérni. A teherautókkal / pickupokkal gyorsabban és több takarmányt lehet kijuttatni télen a vadállománynak, illetve több fát lehet lehozni az erdőről egy kanyarral.
Egy okos, képzett ló a gyakorlott lovas számára élmény és megfelelő munkaeszköz is lehet, de ma Mo.-on ehhez két dolog hiányzik: képzett ló és képzett lovas... :(

A falun belüli ételhordást PR-rizsának tartom, az önkormányzat kisbuszával gyorsabban, tisztábban és tán olcsóbban is lehet kihordani az ebédeket, mint lovaskocsival.

Elijah_Baley 2012.02.07. 09:39:46

és az autóval ellentétben, kolbásznak is remek :)

ZBR 2012.02.07. 09:46:49

Igen, nyilván egy tarvágást kivitelezni csupán csak mondjuk 5-6-szor annyi ideig tart lóval, mint egy Timberjack 1110C-vel:
www.mascus.com/image/product/large/06924ffa/Timberjack-1110C,88eb59bd.jpg

Az pedig, hogy a gumi nyomot hagy az erdészeti feltáróúton, számomra nem tűnik egy hatalmas környezetvédelmi kockázatnak. Főleg, hogy a lovak patája a kis területre jutó nagy súly következményeképpen szintén degradálja a talajt, ezt bármelyik földrajzos tanulta talajtanból...

Nem tagadom, van itt-ott létjogosultsága. De azért nem mindenhol. Pl. biogazdaságokban sem igazán. Az egészségesebb bio-ételek ára így is magas, hátha még lovakat is el kéne tartani azoknak a termékeknek az árából... Inkább azt kéne lehetővé tenni, hogy minél szélesebb rétegek számára elérhető legyen a jó minőségű élelmiszer, mert hosszútávon ezzel akár az egészségügyi kassza is megtakaríthat, így mindenki jól jár...

Ravaszazagy 2012.02.07. 09:55:19

Ó te jó ég! Mit lehet erre mondani?
Ülsz a jó melegben a nagyvárosi lakásban a kis monitorod előtt és úgy gondolod, te majd most megmondod az erdésznek, mezőőrnek, tanyagondnoknak, hogy "járjál lóval bazze!", mer' az olyan "nemes", meg "ősi" és neked olyan nagyon "szimpatikus". Persze neked azért továbbra is legyen fenntartva a busz/metró/villamos hálózat, merthát azért az mégis csak nagyváros vagy mi, de a vidéki ember az legyen már ökó, az anyjaistenit!
Sőt, legyen ökó helyetted is!

Persze ezeket a fantasztikus ötleteidet csak a blogodba hányod be, a címzettekhez személyesen nem juttatod el, mert akkor esetleg érvekkel is meg kéne védened a sötétzöld baromságaidat, az meg még itt , a saját blogodon se megy. Komolyan sajnállak, szánalmas vagy.

delejezoe 2012.02.07. 10:01:10

Nahát, Nacionál Trarapprappban egyetértünk. Azonban melyik lovaspóló eseményeket láttad, hogy sznobságot véltél felfedezni? Amiket én láttam, ott a régi és az újfajta előkelőség mutatkozott meg. Bár, ha irigy lennék, hívhatnám sznobságnak.
Sznobság vagy arisztokrácia, egyre megy, ha azt a mondást nézzük, hogy a ló nem tűri a szegényszagot...
Láttál te már lovak által lakott karámot? Egy szál fű nincs benne, csupa dágvány az egész. Ilyen lenne a Föld, ha sok ló lenne.

Peetee 2012.02.07. 10:11:10

"Mondanunk sem kell: nemcsak olcsóbb, csendesebb, hatékonyabb"
TÉVEDÉS, drágább és pontosan azért tiszteletre méltó eljárás, mert bevállalják a pluszköltséget az erdő még jobb állagának megóvása érdekében.

"....Nemzeti Vágta, és jóhéhány, még a szükségesnél is sokkal sznobabb lovaspólós és díjugrató nyálverő rendezvény,"
HIBA! Pontosan ezek azok a rendezvények, ahol nagyobb tömegek kerülhetnek kapcsolatba ezekkel az pompás állatokkal ! ! ! Pontosan az ilyen eseményeken fogannak meg olyan gondolatok, mint az, hogy egy kerületi erdész a büdös terepjárót pacira cseréli.

Gera 2012.02.07. 10:19:59

Nem ismerem a számokat, de tartok tőle, hogy a ló fenntartása drágább és így jó eséllyel környezetszennyezőbb is (a legtöbb költség jó része valahol a folyamatok mélyén energiára fordítható le) a gépjárműveknél, csak nem ugyanott keletkezik a szennyezés.

MACSKANŐ 2012.02.07. 10:30:39

Sokkal szimpatikusabb lenne lovakkal,mint amilyen autókkal.

nagyfeszültség 2012.02.07. 10:33:00

@fogash:

De leginkább képzett lovasból van hiány és lóbarát szemléletből.

the cat 2012.02.07. 10:38:09

@Ravaszazagy:

Szerencséree a mezőőrök, tanyagondnokok és erdészek egyre nagyobb része, már nem úgy gondolkodik, mint te, így aztán egyre terjed a ló használata az autó-terepjáró kivátásában.
Egyébként mitől vagy biztos abban, hogy ezt a blogot egy városi ember (nő?) írja?

Mad Mind 2012.02.07. 10:55:16

@the cat:
Persze, nagyon szép gondolat, de egy ló ára egy autóéval vetekszik, és a fenntartása is drágább. Lóval nem éri utol sosem a fatolvajokat, orvvadászokat, de pár ökoegyén elélvezhet a ló látványán.

teddybear01 2012.02.07. 11:03:39

@Gera: Egy pár ló, azaz egy fogat fenntartása kb. 5 hold átlagos föld hozamába kerül.
Ekkora területet köt le a szükséges évi takarmány megtermelése+ az egyéb költségek fedezése.(gyógyszerek, állatorvos, szerszámzat javítása, stb.)

Azonkívül a lovat állandóan éhes, etetni kell folyamatosan, szalma kell alá, ganajozni is illik, folyamatosan ápolni, és nem terhelhető korlátok nélkül. Pihenő kell neki, akár az embernek.

A méregzöldek érzelmek alapján foglalnak állást, a valósággal szemben. Nem véletlenül szorultak ki az igásállatok mindenhonnan, és vették át a szerepüket a gépek.

teddybear01 2012.02.07. 11:04:49

@the cat: "Egyébként mitől vagy biztos abban, hogy ezt a blogot egy városi ember (nő?) írja? "

Csak el kell olvasni. Üvölt a dilettantizmus minden bejegyzésből.

the cat 2012.02.07. 11:06:25

@teddybear01:

Tehát aki dilettáns, az városi?
Ejnye-bejnye-:)

the cat 2012.02.07. 11:09:11

@teddybear01:

És azt kiszámoltad, hogy egy autó előállítása, alkatrészeinek szállítása, üzemeltetése, javítgatása, újrahasznosítása stb-stb mennyi (feleesleges) energiát emészt fel?
Azt beleszámoltad, hogy a világ óceánjain furikázó benzinnel megrakott tankerek (amelyek néha zátonyra futnak és ökológiai katasztrófát okoznak) amelyek csak azért vannak, hogy autózgathassunk, mennyi energiát fogyasztanak?

teddybear01 2012.02.07. 11:11:36

@the cat: A falusi ember tisztában van a ló előnyével, de a hátrányával is. Nem véletlenül használnak gépeket inkább. Azt ugyan drágább megvenni, de sokkal olcsóbb üzemeltetni.

A városi hülyék meg mindenkinél okosabbnak hiszik magukat, és még arra sem jönnek rá, hogy milyen ostobák.

teddybear01 2012.02.07. 11:15:32

@the cat: Látszik, hogy fogalmad sincs, hogy a lótartás mennyibe kerül, és milyen kicsi egy fogat teljesítménye. Egy csőrös Csepel kb. 10 lovasfogattal ér fel.

A háború után Magyarországon kb. 1,6 millió ló volt, és a népesség 60% a mezőgazdaságban dolgozott. De mindig az éhezés határán billegett a helyzet.

nagyfeszültség 2012.02.07. 11:20:01

@teddybear01:

Én inkább úgy fogalmaznék: a városi hülyékhez
(konzumidiótákhoz) hasonlóan a vidékieket is sok-sok marketingfurfanggal csábítják mindenáron a motorizáció irányába.
Sok hitel+nagyobb kiszolgáltatottság
+környezetszennyezés - cserébe egy kis kényelem és hatékonyság.

teddybear01 2012.02.07. 11:30:59

@nagyfeszültség: Nem. A traktor és a teherautó a teljesítményéhez képest sokkal olcsóbb, és kevesebbe kerül. Ha nem így lenne,

Egy lófogattal nem dolgozhatsz folyamatosan szántáskor, mert beledöglenek a lovak. Mélyszántást sem tudsz csinálni velük, mert nem bírják. Olyan 10 centi az, amit tudnak, szemben a traktor 20-40 centijével szemben.

A traktoron csak a traktorost kell váltani, és éjjel-nappal mehet a munka.

Itt megint egy romantikus elképzelést próbálnak bemagyarázni, de a ennek a valósághoz nem sok köze van.

teddybear01 2012.02.07. 11:32:38

@teddybear01: Ha nem így lenne, nem fordult volna el a világon mindenhol, minden földműves a gépek felé.

the cat 2012.02.07. 11:36:47

@teddybear01:

Természetesen nem a mélyszántásra gondolok,
de abban szerintem megegyezhetnénk, hogy vannak még kiaknázatlan lehetőségek az ökoturizmusban és a biogazdálkodásban a lovak tekintetében.

teddybear01 2012.02.07. 11:45:39

@the cat: Azt nem is állítom. Idegenforgalmi és szórakozási célokra jó a ló. Meg én nagyon szeretem a gyulai lókolbászt is.

Viszont ipari szintű munkát nem gazdaságos lovakkal végezni.

teddybear01 2012.02.07. 11:46:19

@the cat: Majd rájönnek a saját zsebükön, hogy nem gazdaságos.

teddybear01 2012.02.07. 11:48:04

@the cat: Különben nem érzed az ellentmondást? Fakitermelés egy védett erdőben?

teddybear01 2012.02.07. 12:54:17

@the cat: "És azt kiszámoltad, hogy egy autó előállítása, alkatrészeinek szállítása, üzemeltetése, javítgatása, újrahasznosítása stb-stb mennyi (feleesleges) energiát emészt fel?"

Ami azt illeti, az egyik ismerősömnek egy 50-es években gyártott UT traktorért 250000-ret fizetett egy gyűjtő.....Pedig már vagy 20 éve állt a fészerben, és gyakorlatilag egy roncs volt.

Ravaszazagy 2012.02.07. 14:29:19

@MACSKANŐ: Milyen szerencse, hogy nem a Te szimpátiád a döntő abban, hogy szakemberek milyen közlekedési módot használjanak.

Ravaszazagy 2012.02.07. 14:32:35

@the cat: Egyre több? Mennyi 2? 3? Talán 4? És még azok is lótenyésztők mellékállásban. :) Húha!

És te miért nem jársz lóval?

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.09.26. 20:59:28

A legutolsó mondat a sötétzöldség csimborasszója.
(De komolyan: Miféle "zsákutca" az, amiről szó van??)


süti beállítások módosítása