A hibridkorszak végjátéka

2012.02.13. 05:31 - vancat

2012, úgy tűnik, a hibridautók - viszonylag rövid - korszakának hanyatlásaként fog bevonulni az autótörténelembe. A dologban ráadásul az a paradoxon, hogy a hibridekkel a legkevésbé sem az lesz a baj, amit korábban sejtettek - és abszolút nem azok fogják környezetvédelmi szempontból felülmúlni őket, akikre számítottunk.

De ne szaladjunk ennyire előre. A benzines hibrid rendszerű személyautó nem feltétlenül lett volna rossz találmány. Persze, lehetőséget adott az ökológiai képmutatásra, amikor óriási terepjárókba és limuzinokba raktak a V8 mellé egy kis villanymotort, mondván: na ez aztán most kurvára öko.

Nem, nem ezekre a vadhajtásokra gondolok. Sokkal inkább a Toyota Prius által szimbolizált praktikus, kényelmes családi autókra, amelyek esetében nem volt rossz ötlet egy kisebb benzinmotort elektromos hajtással kombinálni. Sokan eleve eltemették, mondván: gyorsan tönkremegy majd az akkumulátor, nő a meghibásodások száma és esélye. Lehet, hogy csak a Toyota zseniális megbízhatóságának köszönhető, de mindez nem jött be: a Priusok megbízhatóak, tartósak és szinte elvétve hallani bármifajta akkumulátorproblémáról.

A gond nem ezzel volt: sokkal inkább a drága, bonyolult szerkezettel, a drága, bonyolult előállíthatósággal és a sokféle - köztük számos, súlyosan környezetterhelő módon kitermelhető nyersanyagból előállított - alkatrész kontinensek közötti utaztatásával, ami már üzembehelyezésük előtt súlyosan környezetpusztítóvá tette a környezetet védeni szándékozó benzin-elektromos autókat.

(A dízelhibrideket talán most hagyjuk: a teherautógyártásban lehetnek perspektívái, de személyautóban teljes csőd: lásd Peugeot 3008.)

A másik probléma a hibridekkel az volt - pontosabban lett -, hogy valójában nem volt elég alacsony a fogyasztásuk és a károsanyag-kibocsátásuk. Idén például piacra kerül jónéhány olyan benzinüzemű autó, amely fogyasztásával, kibocsátásával súlyosan megszégyeníti a piac összes hibridjét. A Ford Focus/Fiesta/B-Max az ezres Ecoboost motorral, a Fiat Panda, a Punto, az 500 és az 500L a kilencszázas twin-airrel és végül, de a legkevésbé sem utolsósorban a kompresszoros, háromhengeres Micra mint ökoautó bizonyosan súlyos csapást fog mérni a hibridpiacra.

Természetesen, aki nárcisztikusan akarja mutogatni állítólagos környezetvédelmi elkötelezettségét, az továbbra is valami feltűnő hibridet vesz majd. Viszont aki inkább a számokra figyel, be fogja látni: takarékosabb, környezetbarátabb meegoldást jelentenek ezek a kicsi, korszerű szívó (Panda), turbós (Ford) és kompresszoros (Micra) benzinmotorral szerelt autók a legzöldebb hibridnél is. (Nem beszélve a már említett előállítás alatti környezetszennyezésről és nyersanyagszükségletről, amely - ha bevezetnék a teljes életciklus alatti kibocsátás kategóriáját - a hibridek azonnali bukását eredményezné.)

Micra, Focus, B-Max, Fiesta, Panda, 500 - és ez még csak a kezdet. Úgy tűnik, a sokak által gyűlölt - általam sem szívlelt - benzinmotorok még mindig képesek fogyasztásban, kibocsátásban versenybe szállni az alternatív megoldásokkal. Igaz, mindenki másképp kommunikál erről: a Nissan mérnökei már évekkel ezelőtt konkrétan kimondták: iszonyatos faszság a Peugeot által erőltetett dízelhibrid, és - ki nem mondva bár - sejttették, hogy egyáltalán nem hisznek a hibridek jövőjében.

Ugyanez a helyzet a Fiatnál: az ő meggyőződésük, hogy egyelőre a benzinmotorból kell kihozni a maximumot, aztán, valamikor sokára, át kell ugrani egyenesen a villanyhajtásra. A Ford nem ilyen kategorikus, ők sok-sok vasat tartanak a tűzben. Bátran belevágtak az ezres benzinmotor (Ecoboost) elterjesztésébe, készen állnak az elektromos autóikkal, és közben jönnek a hibridjeik. Igaz, ahogy hallani, a hangsúly ezen belül a plug-in, vagyis a konnektorról tölthető változatokon lesz. Talán nem véletlenül: azoknál ugyanis elérhetőek azok a paraméterek (3 liter körüli fogyasztás, 60-70 g/km körüli széndioxid-kibocsátás), amely - legalább takarékosságban - alternatívája lehet a legjobb és legtakarékosabb benzinmotoroknak is. Viszont annyi bizonyos: a legkörnyezetkímélőbb megoldás továbbra is az, ha - lehetőség szerint - autó helyett minél gyakrabban a lábunkat, a biciklit vagy a tömegközlekedést használjuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr584099226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reggie 2012.02.13. 08:03:55

Eheheh. Gondolkodni is kene. Es mi van akkor, ha az altalad emlegetett benzinmotorok melle raknak egy villamos hajtast is? Meg jobb lesz mint a benzinmotor...

Amugy pont hogy a dizel+villany kombonak lenne igazan perspektivaja.

Tájfájter 2012.02.13. 10:22:57

Na, ez talán a második értelmes és őszinte bejegyzés a blogon :-)

sutpet 2012.02.13. 11:18:59

Hát igen én is azt hiszem/hittem a jövő a hibridé.
De! Európa nem alszik, felkelt, megrázta magát és.......
Ford 1.6 Ecoboost 182 LE 7-8 literes fogysztás
VW 1.2 TSI 105 LE 6-7 liter fogysztás,
a teljesség igénye nélkül.

Nem szabad elfelejteni, hogy ezek kis tömegű motorok., és lassan a járművek súlya is csökken.
Kiegészítve LPG , vagy CNG (metán) hajtás.

spinat 2012.02.13. 11:24:41

csak én hiányolom a cikkböl a számokat?

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.02.13. 11:38:11

A hibrid hajtas csak egy otlet volt amit pillanatok alatt lepipaltak a mernokok.

Globetrotter2014 2012.02.13. 11:42:27

A dízel hibrid elvileg a legjobb út, de a gyakrolatban a dízelek annyira hetékonyak, hogy egy hibridhajtzás csak a nagyon nagy és drága autóknál jelent érdemi hozadékot.

Egylőre még ott tartunk hogy a sorba kapcsolt hibirdek is hiányoznak, tehát ahol a hajtásért kizátólag a villanymotor felelős. Nagyon nagyon le vagyunk maradva az elképzelt menetrendtől... Talán majd ha elérünk az olajkészletek vége felé....

Szóval egylőre úgy néz ki a sima benya/dízelek mardnak a meghatáozóak, és még a horizonton sem látok olyat ami érdemben leváltaná.
Egyedül a toyota nyomul hibriddel ténylegesen, és rajtuk látszik is a többiek csak alibi válaszokat hoznak ki.

De nincs kétségem afelől, hogy 1-2 generáción belül nagyon ütőképes ellenfelet tudnának kihozni ha nagyon rá lennének kényszerítve....

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2012.02.13. 12:10:52

@spinat: mol altal sponzoralt blog, mindent elutasit ami csokkenti a fosszilis energiahordozok felhasznalasat - bio uzemanyagok, hibrid technologia:-)

a szamok azert hianyoznak:-)

de aki tud logikusan gonolkodni annak teljesen relevans, hogy ezek az eco motorok hibriddel meg jobb hatasfokra kepesek es meg kornyezetkimelobbek.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2012.02.13. 12:11:52

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: nem nagyon pipaltak le, csak az europai mentalitasnak megfeleloen itt adocsalo hibrideket gyartanak szemebn japannal, ahol vannak valodi hibridek.

kgonzo 2012.02.13. 12:21:06

Nem vitatkozni akarok, de úgy vélem a múlt ősszel vagy télen bemutatott Prius mintha 2,2l fogyasztással bírna, plusz villany motor 60 km-es hatáskörrel. Ha ki tudnám fizetni, nekem kifejezetten ideális lenne. Abban viszont igazad van, hogy a korai (talán I.-es) Prius 8l-es fogyasztását, egy G-s Astra is alul tudja múlni, ideális feltételek esetén. De, hogy ne lenne potenciál a hibridben erős túlzásnak érzem.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.02.13. 12:40:40

(A dízelhibrideket talán most hagyjuk: a teherautógyártásban lehetnek perspektívái, de személyautóban teljes csőd: lásd Peugeot 3008.)
Az első rendelési héten 15.000 darabra érkezett megrendelés. pedig akkor még csak 13.000 darabot terveztek belőle a Peugeotnál. Ez annyira nem bukta. Ahhoz egyébként, hogy ezek a kis motorok a nagyobb autókkal (Focus) sikeresek legyenek drasztikusan változnia kell a vezetési hozzáállásunknak, hiszen most elsősorban az erő és nem a gazdaságosság dominál.
Még egy apróság. A Ford hazai vízeken (USA) lassan egy évtizede jelen van hibrid modellekkel a középkategóriától egészen a nagy SUV-ig, csak ezek valahogyan nem kerültek át az európai modellekbe. Még azokba sem, amelyek mindkét kontinensen forgalmazva vannak.

kadibela 2012.02.13. 12:59:46

(A dízelhibrideket talán most hagyjuk: a teherautógyártásban lehetnek perspektívái, de személyautóban teljes csőd: lásd Peugeot 3008.)

Láttál már dízel-hibridet közelebbről? Miért mondod, hogy csőd egy olyan technológiáról, mely még nem is került kereskedelmi forgalomba? Egyébként mint az előttem szóló is mondta már a bevezetés előtt is rekordszámú megrendelést vettek fel ilyen autókra. Mivel Ny Európában a dízel eleve jóval népszerűbb a benzisensnél ezért a még takarékosabb dízel-hibrid is sikerre van "ítélve".
Egyébként a gyakorlatban is mutatkoznak a dízel-hibrid előnyei:

- A villanymotor épp alacsony fordulaton segít be, ahol a dízel nem tudja kifejteni a teljesítményét
- A hátsó tengelyre épített villanymotor segítségével könnyen és felesleges alkatrészek nélkül (kardántengely, viszkokuplung), környezetbarát módon megvalósítható a négykerék hajtás
- Jól kombinálható Strop&Start rendszerrel, mivel induláskor a vilanymotor mozdítja először meg az autót
- Lehetővé teszi néhány kilométeren a teljesen elektromos üzemet, ami pl. a rásegítéses (mild) hibrid rendszereknél nem elhetséges
- Jóval dinamikusabban viselkedik mint a CVT váltóval és atkinson motorral szerelt japán benzines-hibridek.

Összességében a dízel hibrid jelenleg a legjobb technológia olyan autók esetében ahol viszonylag nagy teljesítményre és 4x4 meghajtásra van szükség. Egy 200 LE-s ilyen rendszer fogyasztása egy 110-130 LE-s dízelének felel meg.

Daeril 2012.02.13. 13:01:19

Mérnökként nem bírom felfogni, hogy a fékenergia rekuperációra képes valódi hibrid technológia, hogy lehet környezetterhelőbb egy erre nem képes rendszernél (kivéve persze az 1000 km-es autópályás utakat, ott meg úgyia a légellenállás a legmegfelelőbb)

kadibela 2012.02.13. 13:05:51

Joggal merül fel, hogy a japók annó miért nem csináltak dízel-hibridet? Azért mert amikor elkezték fejleszeteni a hibridet még épkézláb dízelmotorjuk sem volt (a common rail technológia is kb. akkor került sorozatgyártásba) bezninesben viszont eléggé otthon voltak. Az európaiak pedig az enyébb környezetvédelmi szabályozás és a magas ár miatt később ébredtek, viszont legalább 5 év kellett a működőképes rendszer kifejlesztéséhez.

fogash 2012.02.13. 13:07:09

@sutpet: azt azért te se hidd el, hogy 182 lovat meg lehet etetni 7 liter benzinnel...

Az összes turbós kisbenzines egy dologról szól: olyan turbóméretezést kaptak, hogy a (z elavult) fogyasztási mérőciklusban elvárt menetciklust még a turbó megindulása NÉLKÜL tudják teljesíteni. Így van egy katalógusadat (7L/100km), ami úgy jön ki, hogy 0-50kmh-ra gyorsításra 26 (29?) másodperc áll rendelkezésre, meg van egy MÁSIK katalógus-adat, a 182LE@6000rpm. Namost az ECE cilkushoz elég az a 34LE, amit az 1.0 motor szívóként lead, ekkor nem fogyaszt. Ha viszont akár csak 90-100 lovat is használni akarsz a 182ből, akkor jön a pofáraesés, a "tizen" kezdetű fogyasztások formájában. Városban még durvábban, mint országúton.

Csodák nincsenek, az összes TFSI ecoboost és társai CSAK a szabványoknak való megfelelésről szólnak. VALÓBAN KEVESET jelenleg csak a dízelek esznek, de ők meg károsak a kibocsátott nanorészecskéik miatt.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2012.02.13. 13:13:13

@petrócselly: igen, errol akartam irni, szenzacios.
kar, hogy kisfogyasztasu dizeleknel nem lehet megsporolni a beszereles arat, de kornyezetvedelmi szempontbol abszolut elonyos.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2012.02.13. 13:18:00

@fogash: ajanlanam figyelmedbe a totalcar ecoboost tesztjet...

"Lelövöm a poént: tényleg el tud menni hat liter benzinnel száz kilométert. Ügyesen kell hozzá vezetni, persze országúton, lendületből, végig a hosszú hatodikban, de képes rá az 1,6-os Ecoboost. És ami ennél is meglepőbb: rövid utas, dugós, nemodafigyelős városi forgalomban is 7,6-on állt meg a fogyasztásmérő. Ami nem csak a teljesítményhez mérten szemtelenül jó érték."

Altezza 2012.02.13. 13:30:04

Dízel hibridje is évek óta van a Toyotának, teherautóban.
A dízel hibriddel többek közt az a baj, hogy egyrészt nagyon magas a NOx kibocsátása, ami egy benzinesnél gyakorlatilag nulla, másrészt egy tengelyre nem igazán lehet olyan módon összerakni, hogy ne rángasson.

A hibrid technológiában szerzett tapasztalatait amúgy nagyon jól használja ki a Toyota, hiszen 2015-ben már az első szériagyártású üzemanyagcella-hibrid modellel jön majd ki, ahol a benzinmotor helyére kerül a hidrogén meghajtású motor.

fda 2012.02.13. 13:49:57

Jelenleg szerintem nem a hibridséggel van a baj, hanem leginkább az elektromos hajtással. Az akku miatt.
Mert tök mindegy hogy van-e benzinmotor mellette, azt nehéz környezetbarát módon összehozni, ha sokszáz kiló akkumulátort kell gyártani, és folyamatosan cipelni. Ha rendszerben gondolkozunk, biztos vagyok benne hogy messze nem annyira zöld az elektromos áram, mint ahogy mondják.
Ja és honnan is tudom én a kocsit tölteni itt Mo-on? Paks, és a mecseki szénbányák energiájából...

ati27 2012.02.13. 13:50:12

A hibridkorszak éppen csak most jön el... Lásd chevy volt. Szerintem a megoldás egy kisméretű benzin/dízel motor+ puffer aksik, és full elektromos hajtáslánc! Azaz veszel egy 50-60 lóerős motort, amivel egy generátort hajtasz meg, közel fix fordulatszámon. Ehhez méretezed a motort, pl hatékonyság szempontjából. Előnyök: jóval kisebb motor/könnyebb egyszerűbb, egyszerűbb vezérlés (mind elektronikusan, mind mechanikusan). A sebváltó pl kimarad( kisebb tömeg/egyszerűbb rendszer) mert ugye villanymotorral hajtasz közvetlenül. Az aksik szempontjából is egyszerűbb lehet a helyzet, mivel elég lehet kisebb tárolókapacitás (mondjuk 50km)

¿Qué tapas hay? 2012.02.13. 13:51:15

Ehe. Megint a vilmoskörte lett a villanykörtével összehasonlítva. A Prius sem egy kifejezett családi autó (hibrid Toyotákból talán a Camry lenne az), de mindezt Fiesta/B-Max-Punto-Panda-500 vonallal kár összehasonlítani. Más méretosztály.

MACSKANŐ 2012.02.13. 13:52:08

Cuki ez a kis Micra...

R_Gábor 2012.02.13. 13:55:36

@Daeril: "hibrid technológia, hogy lehet környezetterhelőbb"

Tényleg nincs kifejtve, és nem is ismerem a számokat. De az össz környezetterhelés számításánál tényleg fontos lenne számolni az akkuhoz szükséges fémek bányászatának környezeti hatásaival, valamint az ártalmatlanítás hatásaival is.

fda 2012.02.13. 13:56:25

@Daeril: "Mérnökként nem bírom felfogni, hogy a fékenergia rekuperációra képes valódi hibrid technológia, hogy lehet környezetterhelőbb"

Mérnökként? Gondolkozz rendszerben! Ne csak a legszűkebben vett autót vedd figyelembe, ami így a belvárosban tényleg kevesebb benzint kell, hogy elégessen.

Számolj rá negyed-fél tonna akkumulátort, az előállításának a környezetterhelését. Az akkumulátort folyamatosan cipelni kell, számold rá az ebből adódó plusz fogyasztást. Számold hozzá az életciklus végén a sokszáz kilónyi akkumulátor ártalmatlanítását. Számold hozzá, ha otthon rá kell töltened, azt milyen forrásból tudod megtenni. Ezek alapján már nem is olyan környezetbarát az a kocsi. De nagyon menő, és adókedvezmény is van rá, ezért gyártják.

ati27 2012.02.13. 13:59:45

Másrészt alternatívának látom pl az lp, vagy a biogázt mint üzemanyagot. Ugye a benzines motorok igen kis átalakítással használhatók biogáz/földgáz kombóval. Pl svédben elég sok busz jár biogázzal! Sok városban megoldott a szelektív hulladékgyűjtés,többek között a komposztálható hulladékot majd ezt feldolgozva biogázt kapnak, és ezzel mennek a buszok.. Ha jül tudom van egy koncepciójuk, hogy 2030-ra a svéd gazdaságot függetlenítik az olaj alapú energiahordozóktól..

sutpet 2012.02.13. 14:07:55

@fogash:
A teszteket olvasva Ford (totalcar, a5, vezess....), illetve gazdája tapasztalatai (Skoda) írtam a fogyasztást. De minden lábméret és vezetési stílus...
De van valami amiről ritkán esik szó:
ez a közvetlen benzin befecskendezéses motorok koromképződése és kibocsájtása, hasonlóan a nagynyomású dízelekéhez.

Sztem a Toyota azért nem gyárt dízelt, illetve nem fejleszti csúcsra mint az EU-ban, mert a főleg világ EU-n kívüli részére szállít járművet. Ott pedig erre nics szükség, az emberek csak el akarnak jutni A-ból B-be. (eszköz)
Nem beszélve a nano méretű koromkibocsájtásról.

Daeril 2012.02.13. 14:12:42

@fda: rendszerben gondolkodva a valódi hibrid autók robbanómotorjainak lényegesen kissebbnek és könnyebbnek kellene lenniük.
Egy fordulatszámon járnak - ami jó magas és nem kell indításkor is teljesítményt leadniuk. Nincs sebességváltó és egyéb áttételezési problémák.
A fékenergia rekuperációja tisztességesen vezérelt elektomotor/generátoroknál 95% felett van, így a városi üzemben a fogyasztás tizedére eshet.
Nyilván mint fentebb is mondtam, autópályára nem való. Otthon nem töltök rá, azért van a robbanómotor-tötőgenerátor egység. Tehetek bele bioüzemanyagot is ha akarok vagy gázt is.
Lényeg az, hogy olyan hibrid járművet, ami tényleg így működik, nem gyártanak szériában - még a Prius sem ilyen tudtommal.
Nem kéne temetni egy technológiát azelőtt, hogy megcsinálják rendesen.

ati27 2012.02.13. 14:15:07

@fda:

Valóban kevesen gondolkodnak "rendszerben" és ezért nem értenek meg alapvető dolgokat. Persze az akkumlátortechnika is rohamléptekben fejlődik: Egyre hatékonyabb-könyebb, kevesebb ritka/káros elemet tartalmaznak az aksik! De ha már rendszerszemléletnél tartunk, akkor a tönkrement aksikat sokkal egyszerűbb ujrahasznosítani, mert ugye az "anyag" nem tűnik el belőlük... Tehát ezt is hozzá kell tenni. De pl hallotam mendemondákat arról, hogy asszem a chevy volt akksija jóval hoszabb élettartamú mint maga az autó. Tehát megvan a mód, hogy az aksit átpakold egy másik kocsiba, vagy terveznek hozzá egy "kit"-et, amivel pl fel lehet használni a háztartásban energia tárolóként (pl napelemek, vagy szélkerék által megtermelt áram tárolására: bővebben itt: www.tisztajovo.hu/oko-drive/nyolc-erv-az-elektromos-autok-akkumulatora-mellett/2011/01/28

ati27 2012.02.13. 14:16:58

@Daeril:

Úgy látom egyről beszélünk.. :D

Reggie 2012.02.13. 14:54:55

@fda: Jah, negyed tonna akksi. Erdekes modon a priusban is csak 70kg van, raadasul NiMH, amit ha lecserelnek LiFePO4-re, akkor meg ennyi se lesz.

HSD 2012.07.24. 12:42:10

Ez az írás úgy baromság ahogy van. Gyakorlatilag összegyűjti a témában majdnem az összes agyatlan tévhitet, és azt mindenféle bizonyítás, számok vagy hivatkozás nélkül kihányja. Ilyen szemétből millió van a neten, ezek száma növekedett csak tovább.
Az egész nem más, mint a valósággal homlokegyenest ellentétes egyéni vélemény felböfögése.

"2012, úgy tűnik, a hibridautók - viszonylag rövid - korszakának hanyatlásaként fog bevonulni az autótörténelembe."

Már a kezdőmondat is egy óriási nagy tökönlövés, és jól mutatja hogy a szerzőnek a leghalványabb lövése sincs a valóságról, ugyanis 2012 pont a hibridek gyorsított térnyeréséről szól. A Prius eladásai pl. majdnem megduplázódnak az előző évekhez képest, és elérik az 1 millió db/év-es eladási számot.

"amikor óriási terepjárókba és limuzinokba raktak a V8 mellé egy kis villanymotort, mondván: na ez aztán most kurvára öko."

Teljes hülyeség. A nagyobb járműveket azért érdemes hibridesíteni, mert ezzel lehget arányaiban a legnagyobb fogyasztáscsökkentést és üzemanyagmegtakarítást elérni. Ha egy ilyen jármű 20 literes fogyasztása lecsökken 12-re az sokkal nagyobb nyereség mintha egy 6 literes fogyasztású személyautó fogyasztása menne le 4.5 literre. Itt is az látszik, hogy a szerzőnek fogalma nincs az egészről.

"A gond nem ezzel volt: sokkal inkább a drága, bonyolult szerkezettel, a drága, bonyolult előállíthatósággal és a sokféle - köztük számos, súlyosan környezetterhelő módon kitermelhető nyersanyagból előállított - alkatrész kontinensek közötti utaztatásával, ami már üzembehelyezésük előtt súlyosan környezetpusztítóvá tette a környezetet védeni szándékozó benzin-elektromos autókat."

Ez egy teljesen megalapozatlan - valójában totális hazugság - állítás, nulla alátámasztással.
- Mit bonyolult előállítani benne?
- Milyen súlyosan környezetszennyező nyersanyag van felhasználva benne, ami más autókban nincs?
- Milyen alkatrészeket utaztatnak milyen kontinensek között és ez mennyiben különbözik más járművek alkatrészeinek utaztatása között?
Semmire nem ad választ a szerző, csak hasracsapásszerűen felsorol egy csomó hülyeséget bárminemű összehasonlítás nélkül.
Ha tudná a szerző a fenti kérdésekre a választ nem született volna meg ez az igénytelen írás, ugyanis az állításának pontosan az ellenkezője igaz.

"A másik probléma a hibridekkel az volt - pontosabban lett -, hogy valójában nem volt elég alacsony a fogyasztásuk és a károsanyag-kibocsátásuk. "

Na ez már a legalja, az elmúlt 15 évben számtalan mérés és teszt biznyította ennek az ellenkezőjét, 5 perc alatt lehet találni ilyeneket tömegével, íme itt van egy a legkorrektebbek közül:

www.youtube.com/watch?v=ySR0flj6QnQ

"Idén például piacra kerül jónéhány olyan benzinüzemű autó, amely fogyasztásával, kibocsátásával súlyosan megszégyeníti a piac összes hibridjét. A Ford Focus/Fiesta/B-Max az ezres Ecoboost motorral, a Fiat Panda, a Punto, az 500 és az 500L a kilencszázas twin-airrel és végül, de a legkevésbé sem utolsósorban a kompresszoros, háromhengeres Micra mint ökoautó bizonyosan súlyos csapást fog mérni a hibridpiacra."

Hol vannak a számok/tesztek amik ezt - az egyébként teljesen elmebeteg - állítást bizonyítják? Szokás szerint sehol, hiszen a valóság pontosan az állítás ellentéte.
A szerzőnek fogalma sincs hogy működnek a legjobb hibridek, ezért képes ilyen ostoba álltásokra. A nem hibridek mindig is súlyosan el fognak vérezni városban a hibridekhez képest ezen soha nem fog változtatni egy 1-2%-al takarékosabb belsőégésű motor. Vagy ha olyan nagy ugrás lenne a belsőégésű motorok termikus hatásfokának növelésében, hogy akár csak megközelítenék vele a hibridek városi fogyasztását - de ez elméletileg sem lehetséges a termodinamika főtételeinek tulajdonságai miatt -, akkor azt a motor hibridesítve ugyanúgy megmarad a hatalmas különbség a hibridek és nem hibridek között. Minimális tudással erre egy általános iskolás is kitalálja, a szerzőnek ez sem sikerült.

"Nem beszélve a már említett előállítás alatti környezetszennyezésről és nyersanyagszükségletről, amely - ha bevezetnék a teljes életciklus alatti kibocsátás kategóriáját - a hibridek azonnali bukását eredményezné."

A szerző nem említett meg semmit és nem tud semmit. A legjobb hibridek teljes életciklusra vetített környezetterhelése ugyanis 30-40%-al kisebb mint a hasonló nem hibrideké, lsd:

www.youtube.com/watch?v=dLGsKWhSqNQ

Ami itt egyedül megbukott, az maga a szerző.

"Nissan mérnökei már évekkel ezelőtt konkrétan kimondták: iszonyatos faszság a Peugeot által erőltetett dízelhibrid, és - ki nem mondva bár - sejttették, hogy egyáltalán nem hisznek a hibridek jövőjében."

A NIssan mérnökei soha nem mondtak ilyet. Sőt annyira nem, hogy azóta saját hibrid hajtásláncot fejlesztettek ki (lsd Infinity M35h) aminek továbbfejlesztett változata nemsokára fog megjelenni az Altima hibrid változatában. A hibridekről addig beszéltek csak zárójelben amíg nem volt saját fejlesztésű ilyen megoldásuk és kénytelenek voltak a Toyotától licenszelni azt (lsd. Altima hibrid előző változata). A szerző itt megint súlyosan keveri a szezont a fazonnal, plusz még belekavarja az egészbe a saját rémálmait is.

"Ugyanez a helyzet a Fiatnál"

Szó sincs róla, a FIat saját hibrid hajtásláncot fejlesztett, igaz elég pocsék lett és nem is versenyképes, ezért kénytelenek mással szenvedni.

"Viszont annyi bizonyos: a legkörnyezetkímélőbb megoldás továbbra is az, ha - lehetőség szerint - autó helyett minél gyakrabban a lábunkat, a biciklit vagy a tömegközlekedést használjuk."

Igen, és a végére a már milliárdszor elpuffogtatott hülyeség. A kerékpár nagyon fontos ugyan, de teljesen értelmetlen ide kavarni mert se annyi személyt se annyi csomagot, se olyan sebességgel szállítani nem tud mint egy személygépjármű.

A hibrideket a hozzá nem értők a megszületésüktől fogva, már 15 éve egyfolytában temetik, ennek ellenére a hibridek pontosan a fordítottját csinálják, folyamatosan növelik a részesedésüket az eladásokban. A Toyota Japánban már 50% feletti hibrideladásnál tart, összeladásait tekintve pedig 20% felett.
"A hibridkorszak végjátéka" című abszolút dilettáns förmedvényről Einstein egyik mondása jut eszembe:

"Az emberi hülyeség és a világegyetem végtelen, az utóbbiban nem vagyok biztos" :)


süti beállítások módosítása